LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau incorrect

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Yvon72
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2018 22:26

Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Yvon72 »

Afgelopen zomer ontving ik een brief van een incassobureau. Ik betaal mijn rekeningen altijd op tijd, dus dat was vreemd. Ik heb eerst de betreffende persoon [Persoonsgegevens verwijderd door Moderator] gegoogled: die bestond. Toen het bedrijf Ultimoo in Woerden gegoogled: bestond ook. Toen heb ik de gegevens opgezocht van de betreffende dierenkliniek de Morett (een paardenkliniek in Hasselt België!) en deze gebeld. De enige 2 paarden in mijn bezit zijn van mijn zoontje en zijn van Playmobiel! Ik heb de situatie uitgelegd en gevraagd of ze met Ultimoo in zee zijn gegaan. Dat klopte ook. Ik mocht hen de brief mailen en zijn zouden melding doen bij Ultimoo. Daarna heb ikzelf de heer [Persoonsgegevens verwijderd door Moderator] van Ultimoo gebeld en de situatie uitgelegd en hem gevraagd hoe hij aan mijn adresgegevens kwam. "Gewoon gegoogled" was zijn antwoord en gezocht naar dezelfde initialen (huh?). "Maar de betreffende persoon had inmiddels betaald", vertelde hij, dus "ik mocht de brief weggooien". Ik vroeg waarom hij geen excuusbrief had geschreven, als hij wist dat de persoon al betaald had en zodat ik wist dat ik niet in het BKR register kwam, maar dat was hem teveel werk en hij gooide de haak erop. Ik heb nogmaals de receptie gebeld en een melding gemaakt van het onbeschofte gedrag maar daar werd niets mee gedaan. "Ze hadden een klachtenpersoon in dienst, maar die was er heel toevallig die dag niet".. (een klachtenpersoon in dienst? hebben ze dan zoveel klachten?). Ik heb de Consumentenbond gebeld en ik kreeg het advies om een brief naar hen te schrijven, waar ze op moesten reageren. U raad het al: ik heb nooit een (excuus)brief ontvangen. Ik heb het vermoeden dat deze meneer [Persoonsgegevens verwijderd door Moderator] er een dubbele boeking op na houdt. Ik schrik niet zo gauw terug van een incassobrief, maar ik weet dat er voor veel mensen nog een taboe op rust. Zeker als het in de zomervakantie op je deurmat valt en je hebt 5 werkdagen om €1524,23 te betalen. Ik denk dat veel mensen zouden schrikken en het maar betalen, zonder te checken of het klopt. Ook om hun relatie niet onder druk te zetten, wordt het nog wel eens aan de partner verzwegen en gauw betaald. Ik heb dit verhaal uiteraard inmiddels aan een aantal vrienden verteld en zij raden mij aan dit bij jullie even voor te leggen. Zeker omdat de volgende zomervakantie weer in zicht is. Ik wil mensen ervoor waarschuwen dat er ook 'niet nette' incassobureaus zijn. Ik hoop dat jullie mensen kunnen laten zien dat ze goed de feiten checken, voordat ze klakkeloos betalen.. Iemand nog meer slechte ervaringen met incassobureau Ultimoo uit Woerden? De Consumentenbond had er in ieder geval zo gauw nog 1 gevonden..
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2018 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd door Moderator

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door yan »

Gaat het hier om deze?
Ultimoo
[adresgegevens door moderator verwijderd]

Een brief aan een verkeerd adres sturen kan gebeuren natuurlijk: dat is opzicht geen probleem.
Dat u vervolgens niet netjes tewoord wordt gestaan is wel vervelend natuurlijk, maar geen groot probleem
een BKR registratie kunnen zij sowieso niet maken.

een klachtenpersoon in dienst? hebben ze dan zoveel klachten?).
Het zou je verbazen hoeveel "klachten" zelfs de netjes werkende incassobureaus krijgen.
Wanbetalers proberen altijd wel iets om onder hun verplichting uit te komen, en gaan al snel klagen.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 sep 2019 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: adresgegevens door moderator verwijderd

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het internet staat vol met klachten over incassobureaus. Maar waarom zou je gaan betalen als je niet verschuldigd bent?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lang verhaal, maar feitelijk is er niets meer aan de hand dan dat je een onterechte brief hebt gehad, wat na één telefoontje is opgelost.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 aug 2019 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd

anoussch
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2019 16:28

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door anoussch »

Na mijn vakantie (dit jaar) Heb ik precies hetzelfde gehad, maar dan met een kleiner bedrag (52 euro). Nadat ik had gebeld werd er gezegd dat de betaling al was gedaan om 16 augustus terwijl ik pas terug was op de 17e en de brief toen ook pas geopend was.

Het gaat er niet perse om dat het snel is opgelost, maar dat als het naar iemand anders was gestuurd die persoon het waarschijnlijk wel betaald had.

Naast dit alles was deze brief naar mij specifiek gestuurd. Het kan dus niet zijn dat ze het per ongeluk verkeerd hebben gestuurd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar men gaat toch niet betalen als men niets verschuldigd is?

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Ja, dat doet men dus wel. Omdat dit soort bureau's érg intimiderend te werk gaat. Zoals al aangegeven, wordt er gedreigd met BKR registraties, als je geluk hebt ook met rechstzaken, verhoging van bedragen, in beslagname van loon, enz.

Je wil niet weten hoeveel geld incassobureau's onterecht verzamelen in NL door zich niet aan de WIK te houden, kosten te boeken die niet bestaan, enzovoort, enzovoort.

Voor iemand die minder sterk in zijn of haar schoenen staat, die al het water aan de lippen heeft staan, is zo'n dreiging een zeer ernstige zaak waar mensen weken slaap op kwijtraken.

Begrijp mij niet verkeerd; mensen moeten hun rekeningen betalen. Op tijd, en volledig. En ik begrijp volstrekt dat een incassobureau wat zegt "lieve klant, zou u heel misschien alstublieft onze rekening willen betalen", niet bijster succesvol zal zijn. Echter er zijn wel grenzen.

Zomaar een zwaar dreigende brief naar iemand versturen, die uberhaupt niet blijkt te kloppen, is schandalig. Dan kun je problemen hebben met de nederlandse betalingsmoraal (ben ik het met je eens), maar niets verantwoord het beschreven gedrag. En ja, er zijn tig incassobureau's die zich zo gedragen.

Ondanks de WIK (die er gekomen is om louche incassobureau's af te remmen) EN ondanks het zogenaamd zelfregulerende orgaan NVI, is de incassomarkt nog steeds tot op het bot verrot.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Incassobureaus’s kunnen geen BKR registratie laten plaatsen. Ook geen loon in beslag nemen. Iedereen kan met een rechtszaak dreigen, stelt niets voor.

Jammer dat u wellicht slecht slaapt doir zo’n brief, maar u kunt er wat aan doen.

Dien een klacht in bij de ACM.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

ncassobureaus’s kunnen geen BKR registratie laten plaatsen. Ook geen loon in beslag nemen. Iedereen kan met een rechtszaak dreigen, stelt niets voor.
Dat weten jij en ik. Jij en ik trappen er dus niet in. Maar er zijn genoeg onschuldige burgers die wél in dat soort praatjes trappen.

Melding maken bij de ACM heb ik in mijn geval gedaan, maar ik verwacht er niet bijster veel van. Dit zijn voor dat soort partien te kleine dingen, en verder weet de ACM ook prima dat de incassoindustrie verrot is. Daarover is genoeg bekend op het internet.

Leuk voorbeeld is bv. het CIB. Lijkt die naam ergens op? En niet alleen de naam, ze gebruiken exact dezelfde kleur paars als het CJIB, nagenoeg hetzelfde logo, enzovoort.

Dus iemand die niet oplet, denkt een incasso te krijgen van het CJIB (=overheid) maar het is gewoon van een louche incassobureautje.

En zelfs met die naam, en het gebruik van het CJIB logo, wordt die club NOG toegelaten tot de NVI. Wat ook maar weer aangeeft hoe zo'n onzin de NVI is.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
08 mar 2018 19:43
Lang verhaal, maar feitelijk is er niets meer aan de hand dan dat je een onterechte brief hebt gehad, wat na één telefoontje is opgelost.
Er is sprake van een incassobureau dat het niet uitmaakt wie ze aanschrijven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
30 aug 2019 08:36
Moneyman schreef:
08 mar 2018 19:43
Lang verhaal, maar feitelijk is er niets meer aan de hand dan dat je een onterechte brief hebt gehad, wat na één telefoontje is opgelost.
Er is sprake van een incassobureau dat het niet uitmaakt wie ze aanschrijven.
Ja, en dus? Het gevolg is hetgeen ik omschreef: een onterechte brief en een opgelost probleem.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is het materiële gevolg. Ik zie hier incassobureau dat bereid is om fraude te plegen en oneerlijke handelspraktijken te verrichten.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

We hebben flink zitten snoeien in dit topic. Lees voordat je op verstuur klikt even je reactie terug en denk na hoe die op andere forumgebruikers kan overkomen. Misschien zijn we dan allemaal wat aardiger naar elkaar.

Met vriendelijke groeten,
Radar forummoderatie ^FG

Matso2012
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2019 11:25

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Matso2012 »

Mijn registratie/ codering is wel geplaatst door een incassobureau , tenminste dit zegt de bank die hun ingeschakeld heeft . Nadat de bank een aantal grove fouten had gemaakt en mij beticht van het geen gehoor geven aan diverse sommaties ( die ik niet heb gekregen , dit is te bewijzen ) en ik inmiddels met hun in gesprek was mbt een betalingsafspraak had ik plotseling een bkr achterstandscodering die mij nu ook de mogelijkheid beneemt om juist voor deze bank een lening op te nemen om hun te betalen .

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Na niet betalen incasso bureau mogen de Banken een BKR notering plaatsen.

Maar niet Incasso maar Bank doet die BKR naar aanleiding van incasso....
Gewoon je straat schoon vegen door incasso firma de schuld geven en van gezeur hopen af te zijn.
Als de Incasso werkelijk dit klaar kreeg is seponeren niet toegestane melding zo weer weg...

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Incassobureau incorrect

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forummers,

We hebben wederom wat berichten weggehaald, houd ze s.v.p. ontopic. Je kunt ook een nieuw topic openen over het BKR-registratie-onderwerp, mocht je daar verder over willen praten.

Gesloten