LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moeten betalen om gewoon te betalen.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door mahadma »

Bij de jaarafrekening van de energieleverancier viel mij op dat er € 2,50 per maandnota in rekening wordt gebracht en en tegelijk wegens korting wegens ideal/email betaling van € 2,00 wordt gegeven. Blijft dus dat je € 0,50 per betaling moet betalen om te moeten betalen. Dit is zelfs van toepassing bij auto incasso. Nu vries ik niet dood op die € 5,50 op jaarbasis maar vraag ik mij af: Is het juridisch oke dat je moet betalen om te betalen. Na lezen van een contract van 2 jaar geleden staat het er wel en er is dus voor getekend. Is het juridisch dan toch "recht" om deze kosten te berekenen. Bij het telefonisch aanmelden, maar hoe bewijs je dat na 2 jaar, herinner ik me dat deze betaalmethode gratis zou zijn. (Ik ga naar de bakker, koop een brood, kost € 2,50, ik reken af, de bakker zegt: € 3,00 aub, € 0,50 administratie kosten ........)

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door witte angora »

mahadma schreef:Bij de jaarafrekening van de energieleverancier viel mij op dat er € 2,50 per maandnota in rekening wordt gebracht en en tegelijk wegens korting wegens ideal/email betaling van € 2,00 wordt gegeven. Blijft dus dat je € 0,50 per betaling moet betalen om te moeten betalen. Dit is zelfs van toepassing bij auto incasso. Nu vries ik niet dood op die € 5,50 op jaarbasis maar vraag ik mij af: Is het juridisch oke dat je moet betalen om te betalen. Na lezen van een contract van 2 jaar geleden staat het er wel en er is dus voor getekend. Is het juridisch dan toch "recht" om deze kosten te berekenen. Bij het telefonisch aanmelden, maar hoe bewijs je dat na 2 jaar, herinner ik me dat deze betaalmethode gratis zou zijn. (Ik ga naar de bakker, koop een brood, kost € 2,50, ik reken af, de bakker zegt: € 3,00 aub, € 0,50 administratie kosten ........)
Om welke energieleverancier gaat het? En betaal je per automatische incasso, of komt er iedere maand een acceptgiro in de bus rollen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door mahadma »

Wij krijgen elke maand een email met een ideal betaling optie. Dus geen accept en geen auto incasse, gewoon een email met betaalverzoek en ideal link.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij Essent betaal je allang om te moeten betalen. Ook bij een automatische incasso.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mahadma schreef:Wij krijgen elke maand een email met een ideal betaling optie. Dus geen accept en geen auto incasse, gewoon een email met betaalverzoek en ideal link.
Ze mogen kosten in rekening brengen voor de wijze van betalen. Veelal is automatische incasso gratis, de andere zaken brengen voor hun kosten mee. Zo moeten ze u een e-mail sturen en komen de betalingen niet altijd op dezelfde dag/tijd binnen. Je bent hier ook akkoord meegegaan via de voorwaarden dus juridische kun je ze niets maken.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is inderdaad vreemd. U schrijft in de OP dat het zelfs van toepassing is bij automatische incasso. Klopt dat? Ik kan me voorstellen dat acceptgiro duur is, en email met iDeal veel goedkoper. Maar dan zou acceptgiro toch gratis moeten zijn, lijkt mij.
Dat u met elke methode moet betalen om te betalen vind ik vreemd, al is het bij Essent kennelijk ook het geval.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

mahadma schreef:Is het juridisch dan toch "recht" om deze kosten te berekenen.
De kosten die voor een betaling via iDEAL aan het bedrijf in rekening wordt gebracht ligt tussen de € 0,29 en € 0,60. Dat is wat men in rekening mag brengen. De € 2,50 is wel duidelijk in strijd met de wet.
Artikel 47 lid 1 BW schreef:De kosten van betaling komen ten laste van degene die de verbintenis nakomt.
Artikel 230k lid 1 BW schreef:De vergoeding die de handelaar aan de consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor de handelaar.
https://overonlinebetalen.nl/vergelijk-tarieven-ideal/

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door mahadma »

Erthanax, het is zelfs van toepassing bij auto incasso.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals u zegt, doodvriezen zult u niet om die paar euro, maar met u blijf ik het vreemd vinden. Te meer daar bij het afsluiten van het contract mondeling is toegezegd dat het kosteloos zou zijn.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees bij Eneco dat bij contracten vanaf 1 januari 2018 de kosten bij automatische incasso in de tarieven van levering verwerkt zijn. Bij contracten vóór die datum kost het € 0,50.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een automatische incasso kost geen € 0,50 en dus overtreed Eneco daarmee de wet.

NeoDutchio
Berichten: 12302
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:]De vergoeding die de handelaar aan de consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor de handelaar.
Ze mag dus geen winst gemaakt worden op de kosten die berekend worden vanuit de bank voor een betaling. Deze kan 30 cent zijn. Maar de andere kosten mogen wel gewoon doorberekend worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door mahadma »

De "Gratis" betaaloptie wordt tijdens een gesprek beaamd dat ze ze die kosten verstoppen in de afleverkosten. Leuker kunnen ze het niet maken .............

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
mahadma schreef:Is het juridisch dan toch "recht" om deze kosten te berekenen.
De kosten die voor een betaling via iDEAL aan het bedrijf in rekening wordt gebracht ligt tussen de € 0,29 en € 0,60. Dat is wat men in rekening mag brengen. De € 2,50 is wel duidelijk in strijd met de wet.
Artikel 47 lid 1 BW schreef:De kosten van betaling komen ten laste van degene die de verbintenis nakomt.
Artikel 230k lid 1 BW schreef:De vergoeding die de handelaar aan de consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor de handelaar.
https://overonlinebetalen.nl/vergelijk-tarieven-ideal/
Er zijn meer kosten dan alleen de iDeal kosten. Ook het risico van te late betalingen behoort tot de inningskosten. Het lijkt me niet meer dan logisch dat dit doorberekend mag worden. Tenzij er een wetsartikel is waarin staat dat de kosten voor te late betalingen in de algemene kosten mag worden versleuteld die door alle klanten worden betaald, ook degene die altijd netjes op tijd betalen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

De handelaar mag de kosten als gevolg van risicobeheer niet in rekening brengen aan klanten die voor een bepaald betaalmiddel kiezen, omdat de kosten als gevolg van risicobeheer geen kosten zijn die een handelaar in rekening wordt gebracht voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel.

Zie ook:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat klopt. Vervolgens worden die kosten gewoon omgeslagen in de algemene kostprijs en betalen alle consumenten een gemiddelde van alle betalingsverkeerkosten.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door kiz »

sylvesterb schreef:
mahadma schreef:Wij krijgen elke maand een email met een ideal betaling optie. Dus geen accept en geen auto incasse, gewoon een email met betaalverzoek en ideal link.
Ze mogen kosten in rekening brengen voor de wijze van betalen. Veelal is automatische incasso gratis, de andere zaken brengen voor hun kosten mee. Zo moeten ze u een e-mail sturen en komen de betalingen niet altijd op dezelfde dag/tijd binnen. Je bent hier ook akkoord meegegaan via de voorwaarden dus juridische kun je ze niets maken.
Een e-mail sturen is een geautomatiseerd proces. Dat kost niets (wordt overigens ook steevast buiten kantooruren gedaan: geautomatiseerd dus). Is een tijdje geleden aangeboden door in ieder geval Eneco als (gratis) alternatief voor automatische incasso.
Ergens mee akkoord zijn gegaan via de voorwaarden: mijn energieboer doet exact hetzelfde via een opslag/korting methode waarbij een "te betalen" bedrag overblijft voor de betalingwijze. Deze wijziging is nooit gecommuniceerd, je komt er achter door goed op je jaarafrekening te kijken.
De laatste keer dat ik van hen (gewijzigde) voorwaarden kreeg is ver voor de uitvinding van het elektronisch betalen: onzin dus dat ik ergens mee akkoord zou zijn gegaan.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door kiz »

snuffel1 schreef:Een leverancier die minstens één gratis betaaloptie aanbiedt mag voor de andere betaalopties kosten in rekening brengen. Automatische incasso is gratis want daar komt geen persoon of papier aan te pas en geeft in het merendeel zekerheid dat de betaling tijdig afgeschreven kan worden. Betalingen die middels acceptgiro's gedaan worden zijn het duurst want post.nl werkt ook niet voor de kat z'n viool en het personeel die de betalingen achteraf dient te controleren willen ook een salaris ontvangen. Per mail een factuur ontvangen met een link naar de Ideal betalingssite kost ook geld maar wel veel minder dus i.p.v. 2,50 euro kost dat 50 eurocent want voor een Ideal betaling is weer een externe partij nodig.
De betalingen controleren is een geautomatiseerd proces; I-deal betalingen kunnen volledig geautomatiseerd worden verwerkt in de financiële administratie. De check vindt periodiek plaats en triggert bij niet-betaling een automatische betalingsherinnering. Bij Eneco meestal in de nacht van zaterdag op zondag rond een uur of 5. Daar is voor de inrichting wellicht personeel aan te pas gekomen, maar na inrichting is daar geen medewerker meer voor nodig.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het op zetten en onderhoud van IT systemen kost ook geld. Dit kan alleen niet gefinancierd worden van uit de kosten voor een bepaald betaalmiddel.

stofzuigertje

Re: Moeten betalen om gewoon te betalen.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat zodra deze klant weg mag naar andere overstapt die deze kosten niet rekende.

Veel succes met zoeken op een vergelijksite waar je een firma kunt vinden die deze kosten niet rekende......

Gesloten