LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Marietje2
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2018 14:03

Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Marietje2 »

Ik heb gisteren een telefoontje gehad van business collect.
Ik heb een schuld uit staan van 560,-euro.
Bij happy numbers.
Of ik dat even wou betalen.
Ik wist eerst niet eens waar het over ging maar kreeg een bandje te horen (heel onduidelijk)
Ik vertelde dat ik geen bevestiging van dat bedrijf had maar er werdt gelijk gezegt ik ga niet in discussie.
Ik zei dat ik het niet wou betalen.
Toen werdt er gedreigd met de deurwaarder en beslag eggen op loon/rekening.
Na een (slapeloze)nacht er over heen laten gaan heb ik gebeld voor nadere
uitleg(Nick dyllens)zei dat happy numbers mij een bedrag van 49.95 had geprobeerd van mijn rekening af te halen en dt het mischien door de bank steeds terug was gestord ik zei dat ga ik uit zoeken (het moest in de maand sept 2016zijn.)
Later belde ik terug wat heel wat voeten in aarde had.maar uiteindelijk kreeg ik mevr. Engels aan de lijn Nick was in gesprek.
Zei kon mij ook wel helpen.
He dosier werdt er bij gezocht (5minuten)ja het bedrag was 495,-.
12.50 per trekking en 49.95 p/m
Als ik dit voor 17.00u. Even wou overmaken
Anders werdt er een deurwaarder gestuurd.
En werdt er beslag op het loon of bankrekening gedaan.
Ik zei ik ben het er niet mee eens,hoe dit gaat.
Dan moest ik mij permail maar bij happy numbers melden.
Discussies stond zij niet voor open.
Ik vroeg naar een telefoonnummer maar die had happy numbers niet.
Alleen een mail adres.
ZIj zou mij nog een mail doen
Die kreeg ik prompt
Ik mailde [email protected]
En krijg bericht dat dit mail adres niet bestond.
TOen heb ik mevr Engels 3×een mail gestuurd.
Maar niks terug ontvongen.
Bij de derde keer heb ik gemeld dat ik het gevoel heb dat ik opgelicht ben.
En dat ik alleen nog per post contact wil en dat ik op haar antwoord wacht.
En dat ik dit bij radar en bij de consumentenond doorgaf.
En mischien als er een rechtzaak van komt dat ik haar dan wel zie.
Ik ben niet van plan om te betaen voor iets wat ik niet heb gekregen.gebakken lucht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Marietje2 schreef:Ik heb gisteren een telefoontje gehad van business collect.
Ik heb een schuld uit staan van 560,-euro.
Bij happy numbers.
Of ik dat even wou betalen.
Ik wist eerst niet eens waar het over ging maar kreeg een bandje te horen (heel onduidelijk)
Ik vertelde dat ik geen bevestiging van dat bedrijf had maar er werdt gelijk gezegt ik ga niet in discussie.
Ik zei dat ik het niet wou betalen.
Toen werdt er gedreigd met de deurwaarder en beslag eggen op loon/rekening.
Na een (slapeloze)nacht er over heen laten gaan heb ik gebeld voor nadere
uitleg(Nick dyllens)zei dat happy numbers mij een bedrag van 49.95 had geprobeerd van mijn rekening af te halen en dt het mischien door de bank steeds terug was gestord ik zei dat ga ik uit zoeken (het moest in de maand sept 2016zijn.)
Later belde ik terug wat heel wat voeten in aarde had.maar uiteindelijk kreeg ik mevr. Engels aan de lijn Nick was in gesprek.
Zei kon mij ook wel helpen.
He dosier werdt er bij gezocht (5minuten)ja het bedrag was 495,-.
12.50 per trekking en 49.95 p/m
Als ik dit voor 17.00u. Even wou overmaken
Anders werdt er een deurwaarder gestuurd.
En werdt er beslag op het loon of bankrekening gedaan.
Ik zei ik ben het er niet mee eens,hoe dit gaat.
Dan moest ik mij permail maar bij happy numbers melden.
Discussies stond zij niet voor open.
Ik vroeg naar een telefoonnummer maar die had happy numbers niet.
Alleen een mail adres.
ZIj zou mij nog een mail doen
Die kreeg ik prompt
Ik mailde [email protected]
En krijg bericht dat dit mail adres niet bestond.
TOen heb ik mevr Engels 3×een mail gestuurd.
Maar niks terug ontvongen.
Bij de derde keer heb ik gemeld dat ik het gevoel heb dat ik opgelicht ben.
En dat ik alleen nog per post contact wil en dat ik op haar antwoord wacht.
En dat ik dit bij radar en bij de consumentenond doorgaf.
En mischien als er een rechtzaak van komt dat ik haar dan wel zie.
Ik ben niet van plan om te betaen voor iets wat ik niet heb gekregen.gebakken lucht.
Loonbeslag/deurwaarders e.d. kunnen enkel wanneer een rechtszaak is geweest. Dit soort procedures zitten aan eisen vast, zo moet er aangetoond worden dat er een herinnering/ingebreke stelling is geweest en er sprake is van een overeenkomst die schriftelijk is bevestigd. Enkel een e-mail is niet voldoende hiervoor.

Concreet je moet helemaal niets doen, hun moeten je schriftelijk ingebreke stellen en dan dagvaarden. Mochten ze weer bellen dan meldt je enkel dat je de dagvaarding tegemoet ziet en als ze nogmaals bellen dat je aangifte gaat doen van stalking. Dit werkte bij mij met een "malafide" incassobureau prima.

Speedy123
Berichten: 1158
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Toen werdt er gedreigd met de deurwaarder en beslag eggen op loon/rekening.
Laat u niet zo snel op de kast jagen, een loonbeslag is alleen mogelijk na een gerechtelijke uitspraak. Aangezien u de overeenkomst betwist, is het aan hen om naar de rechter te stappen en die ervan te overtuigen dat er wel een overeenkomst bestaat. Gezien de matige kwalitetsbandopname lijkt me dat voor hun een kansloze zaak.

jmfrinking
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2018 16:54

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door jmfrinking »

Ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad. Ook gebeld door een incassobureau. Of ik binnen 2 uur 860 euro wilde betalen omdat ik een rekening niet betaald zou hebben. Het bandje was nauwelijks hoorbaar. Dit was ook zo'n bedrijf die je alle info per email zou sturen zodat je het kon nalezen. Email heb ik nooit gehad en ik heb ook nooit iets getekend. Het incassobureau dreigde ook met hel en verdoemenis. Buiten het feit dat ik dat bedrag niet heb ben ik ook niet van plan dit te betalen. Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan aangezien je voor een dienst overeenkomst moet tekenen. Ik wacht het wel af. Tot nu toe niets gehoord.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dien een klacht in bij Consuwijzer over dat incassobureau. Hoe meer klachten daar binnenkomen, hoe eerder ze paal en perk gaan stellen aan die louche oraktijken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Dien een klacht in bij Consuwijzer over dat incassobureau. Hoe meer klachten daar binnenkomen, hoe eerder ze paal en perk gaan stellen aan die louche oraktijken.
Lijkt mij een prima incassobureau. Dat wordt immers betaald om schuldenaren te bewegen hun schulden te betalen. Van louche praktijken van het incassobureau is niets gebleken.
Wellicht dat de praktijk, de 'core business' van de schuldeiser in kwestie niet deugt. Dat is een ander verhaal.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door olaf79 »

tttlocke schreef:
Lady1234 schreef:Dien een klacht in bij Consuwijzer over dat incassobureau. Hoe meer klachten daar binnenkomen, hoe eerder ze paal en perk gaan stellen aan die louche oraktijken.
Lijkt mij een prima incassobureau. Dat wordt immers betaald om schuldenaren te bewegen hun schulden te betalen. Van louche praktijken van het incassobureau is niets gebleken.
Wellicht dat de praktijk, de 'core business' van de schuldeiser in kwestie niet deugt. Dat is een ander verhaal.
Pardon. Dreigen met loonbeslag en beslaglegging terwijl zij dat helemaal niet mogen, een paar uur de tijd geven alsnog te betalen, en absoluut nergens voor open staan noem jij niet louche? NOu ik wel.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door tttlocke »

olaf79 schreef: Pardon. Dreigen met loonbeslag en beslaglegging terwijl zij dat helemaal niet mogen, een paar uur de tijd geven alsnog te betalen, en absoluut nergens voor open staan noem jij niet louche? NOu ik wel.
'Louche' noem ik het zeker niet.
Vriendelijk is het niet (wat wil je, het is immers een incassobureau)

'terwijl zij dat helemaal niet mogen'. Wat mogen ze niet? Dat ze zinspelen op de komst van deurwaarders en de mogelijkheid van beslaglegging is hun werk. Noem het een dreiging. Je kunt niet van een incassobureau verwachten dat ze bellen om te zeggen dat u zich niet ongerust hoeft te maken, dat zij aan handen en voeten gebonden zijn, en dat van deurwaarders en beslaglegging pas sprake kan zijn na tussenkomst van de rechter. Een goed incassobureau laat die informatie vanzelfsprekend achterwege.

Maar zoals gezegd, geen reden om je bang te laten maken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door olaf79 »

tttlocke schreef:
olaf79 schreef: Pardon. Dreigen met loonbeslag en beslaglegging terwijl zij dat helemaal niet mogen, een paar uur de tijd geven alsnog te betalen, en absoluut nergens voor open staan noem jij niet louche? NOu ik wel.
'Louche' noem ik het zeker niet.
Vriendelijk is het niet (wat wil je, het is immers een incassobureau)

'terwijl zij dat helemaal niet mogen'. Wat mogen ze niet? Dat ze zinspelen op de komst van deurwaarders en de mogelijkheid van beslaglegging is hun werk. Noem het een dreiging. Je kunt niet van een incassobureau verwachten dat ze bellen om te zeggen dat u zich niet ongerust hoeft te maken, dat zij aan handen en voeten gebonden zijn, en dat van deurwaarders en beslaglegging pas sprake kan zijn na tussenkomst van de rechter. Een goed incassobureau laat die informatie vanzelfsprekend achterwege.

Maar zoals gezegd, geen reden om je bang te laten maken.
Dat bang maken mogen zij dus niet. Tevens een (mogelijk) vervalste bandopname. Louche. Zeker!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door mahadma »

Tevens een (mogelijk) vervalste bandopname. Louche. Zeker!
olaf79


Met de meest simpele software vervals je elke opname, Ga je met cc 2014 aan de slag, dan laat ik iedereen op elke vraag ja of nee zeggen naar keuze. Daarom heb ik een auto recorder app op mijn telefoon zitten. Succes met monteren ........ mare ..... ik doe het beter als het moet.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

tttlocke schreef:
olaf79 schreef: Pardon. Dreigen met loonbeslag en beslaglegging terwijl zij dat helemaal niet mogen, een paar uur de tijd geven alsnog te betalen, en absoluut nergens voor open staan noem jij niet louche? NOu ik wel.
'Louche' noem ik het zeker niet.
Vriendelijk is het niet (wat wil je, het is immers een incassobureau)

'terwijl zij dat helemaal niet mogen'. Wat mogen ze niet? Dat ze zinspelen op de komst van deurwaarders en de mogelijkheid van beslaglegging is hun werk. Noem het een dreiging. Je kunt niet van een incassobureau verwachten dat ze bellen om te zeggen dat u zich niet ongerust hoeft te maken, dat zij aan handen en voeten gebonden zijn, en dat van deurwaarders en beslaglegging pas sprake kan zijn na tussenkomst van de rechter. Een goed incassobureau laat die informatie vanzelfsprekend achterwege.

Maar zoals gezegd, geen reden om je bang te laten maken.
Ze mogen dus juist niet dreigen.

https://www.consuwijzer.nl/geld-betalen ... ag-dat-wel

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
Ze mogen dus juist niet dreigen.

https://www.consuwijzer.nl/geld-betalen ... ag-dat-wel

Tsja, wat is dreigen?
Ze kunnen niet dreigen beslag te gaan leggen omdat ze voor een dergelijke maatregel geen bevoegdheid hebben.
Ze kunnen er natuurlijk wel op zinspelen dat indien niet betaald wordt de schuldenaar het risico loopt dat er vroeg of laat een deurwaarder op de stoep staat en dat t.z.t. beslaglegging zou kunnen volgen.
Een waarheid als een koe.
De schuldenaar kan dat natuurlijk als 'dreigen met beslaglegging' ervaren en ook zo benoemen. Is het echter in strijd met de wet?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@tttlocke

Maar niet iedereen is zo op de hoogte van de wet, zoals u. Anders zou men hier die vraag niet stellen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door renewouters »

olaf79 schreef:
tttlocke schreef:
Lady1234 schreef:Dien een klacht in bij Consuwijzer over dat incassobureau. Hoe meer klachten daar binnenkomen, hoe eerder ze paal en perk gaan stellen aan die louche oraktijken.
Lijkt mij een prima incassobureau. Dat wordt immers betaald om schuldenaren te bewegen hun schulden te betalen. Van louche praktijken van het incassobureau is niets gebleken.
Wellicht dat de praktijk, de 'core business' van de schuldeiser in kwestie niet deugt. Dat is een ander verhaal.
Pardon. Dreigen met loonbeslag en beslaglegging terwijl zij dat helemaal niet mogen, een paar uur de tijd geven alsnog te betalen, en absoluut nergens voor open staan noem jij niet louche? NOu ik wel.
Wij zijn er niet bij geweest en weten dus niet wat er gezegd is en hoe het gezegd is. Plus dat iets wat voor de ene persoon als dreigend wordt ervaren hoeft dat voor een ander niet te zijn. Waarschuwen voor mogelijke gevolgen bij niet betalen kan voor persoon 1 als een dreiging worden ervaren, terwijl persoon 2 iets heeft van "bedankt voor de waarschuwing"....

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, als ik tegen iemand zou zeggen :”ik geef je een klap voor je kop”, zullen maar weinigen dat als bedreigend ervaren, maar zou Bep van Klaveren, rip, dat gezegd hebben, hadden ze wel anders gereageerd.

Pieterjan89
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jun 2018 18:41

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Pieterjan89 »

ook ik ben gebeld met het dezelfde verhaal. wordt er echt kwaad om. moet ik nu wel betalen of niet betalen

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Cro »

olaf79 schreef:
Dat bang maken mogen zij dus niet.
Vraag is natuurlijk wel wat is bang maken?

Volgens mij mag een incasso bureau rustig aangeven dat wanneer rekening X niet betaald is per datum Y ze voornemens zijn een gerechtelijk traject te starten waarbij de procedure nadat het vonnis door de rechtbank gewezen is kan eindigen in het feit dat een deurwaarder beslag komt leggen.

Dat mensen daar bang van worden geloof ik direct, lijkt me ook best natuurlijk. Maar voor zover ik weet mag het incasso bureau dat wel gewoon aangeven. Sturen ze echter bijvoorbeeld wat "Muscle" op je af om je fysiek te intimideren is het natuurlijk een ander verhaal.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pieterjan89 schreef:ook ik ben gebeld met het dezelfde verhaal. wordt er echt kwaad om. moet ik nu wel betalen of niet betalen
Nee, u moet volstrekt niet betalen. Dien over dat incassobureau en over het bedrijf namens wie zij zeggen te handelen een klacht in bij Consuwijzer.

Voortaan zulke telefoontjes direct afkappen, met geen interesse.

Lees ook hier

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... rkopers-en

Pieterjan89
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jun 2018 18:41

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Pieterjan89 »

Bedankt voor de informatie!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Telefoontje van Business Collect: of ik even wou betalen

Ongelezen bericht door Guardian72 »

tttlocke schreef: Lijkt mij een prima incassobureau. Dat wordt immers betaald om schuldenaren te bewegen hun schulden te betalen. Van louche praktijken van het incassobureau is niets gebleken.
Wellicht dat de praktijk, de 'core business' van de schuldeiser in kwestie niet deugt. Dat is een ander verhaal.
Gezien de vele berichtgeving lijkt mij de stelling dat deze incassocowboy te kwader trouw is (dus "louche") gerechtvaardigd.
Hun handelswijze (melden dat mensen binnen 2 uur moeten betalen), zonder enig rechtsgeldig bewijs, is m.i. zeer onjuist - en zal bij een eventuele rechtszaak ook zeer zeker worden afgestraft (geen bewijs = geen 'schuld').
En, zou mogelijk zelfs vervolgd kunnen worden als (poging tot) oplichting...

Gesloten