LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een Gerechtsdeurwaarder moet ook info en hulp geven als erom gevraagd word en die regel plaatste ik hier al eerder!

Barabas wil geen lastige regels en pak onleesbaar papier als kleine eenvoudige ondernemer.
Naast grote bedrijven met goed personeel zijn er ook zelfstandige die enkele werknemers hebben en van hun Hobby beroep maakten.
Die moeten vaak dure boekhouder inhuren en kunnen het niet eens zelf.

Die extra kosten boekhouder, de Gerechtsdeurwaarder mag zijn tarief berekenen maar ik hoorde dat we als ondernemers het gratis moeten doen en nog verplicht zijn ook, en bij weigeren veroordeeld tot betalen schuld zijn!

Ik werk voor mezelf en personeel en niet voor een lastige Deurwaarder die denkt alles te kunnen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een gerechtsdeurwaarder die geen informatie verstrekt is simpelweg klachtwaardig bezig. Als het tenminste een gerechtsdeurwaarder is, en geen belastingdeurwaarder.

Overigens bepaalt een gerechtsdeurwaarder niet zelf zijn tarieven, maar doet de overheid dat.

stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De werkgever dient aan zijn wettelijke informatieplicht aan de deurwaarder te voldoen om te voorkomen dat hij zelf aansprakelijk wordt voor een schuld van een werknemer of voor kosten of schade bij de deurwaarder en/of schuldeiser.

Voorts dient de werkgever zich te realiseren dat vrijwel alle looncomponenten die uit het dienstverband voortkomen, waaronder een ontslagvergoeding, onder het loonbeslag vallen en aan de deurwaarder moeten worden afgedragen.

De werkgever kan bij onduidelijkheden altijd de deurwaarder benaderen voor informatie: deze heeft ook jegens de werkgever een informatieplicht.
En ik kreeg die info niet toen ik vragen stelde.

Voorts doet de werkgever er goed om met zijn werknemer op wiens loon beslag wordt gelegd de elementen van het beslag, waaronder de beslagvrije voet, te bespreken.

Tenslotte dient de werkgever de deurwaarder te informeren als het dienstverband van een werknemer op wiens loon beslag rust, eindigt.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan deed die deurwaarder duidelijk iets niet goed (er vanuit gaande dat de vragen zelf wél duidelijk waren...) .

stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik kreeg daar de tijd niet voor.

Gewoon goed lezen en invullen en ik heb geen tijd!
U moet betalen en niet zeuren!

Hij had het blijkbaar druk en ik kon niet eens een vraag afmaken, gewoon afbreken, roepen en weglopen en wegrijden, druk, druk druk....
en per telefoon kwam er ook niets.
Dan maar op de voor mijn bekende manier van overplaatsen andere firma, van moeder naar dochter firma, en daar is hij nooit geweest!
De firma waar hij voor kwam, even ontslagbrief gemaakt en nieuwe aanstelling en teken maar even!

Voor een op papier andere firma moet hij nogmaals langs komen en met meerdere bedrijven een Kringloop Gerechtsdeurwaarder?
Deze zaak is inmiddels opgelost en speelde 4 jaren terug!

Nooit meer problemen mee gehad of kreeg ik van de Deurwaarder een permanente Ban omdat ik soms onmogelijk gekke dingen doe?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt vier weken de tijd om de verklaringsformulieren in te vullen, vragen te stellen, en de boel op te sturen. Dus hoezo, “ik kreeg geen tijd”?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:Ik kreeg daar de tijd niet voor.

Gewoon goed lezen en invullen en ik heb geen tijd!
U moet betalen en niet zeuren!

Hij had het blijkbaar druk en ik kon niet eens een vraag afmaken, gewoon afbreken, roepen en weglopen en wegrijden, druk, druk druk....
en per telefoon kwam er ook niets.
Dan maar op de voor mijn bekende manier van overplaatsen andere firma, van moeder naar dochter firma, en daar is hij nooit geweest!
De firma waar hij voor kwam, even ontslagbrief gemaakt en nieuwe aanstelling en teken maar even!

Voor een op papier andere firma moet hij nogmaals langs komen en met meerdere bedrijven een Kringloop Gerechtsdeurwaarder?
Deze zaak is inmiddels opgelost en speelde 4 jaren terug!

Nooit meer problemen mee gehad of kreeg ik van de Deurwaarder een permanente Ban omdat ik soms onmogelijk gekke dingen doe?
Geloof je het zelf eigenlijk wat je schrijft?

stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Helaas na 4 jaren geen beelden meer, maar volgende keer zal ik ze zeker bewaren om aan de hier echte deskundige te tonen!

Ik ontdekte online dat deze Deurwaarder kaal was en bril dragende en ik kreeg totaal ander persoon die zich als Deurwaarder uitgaf.....
Mag je personeel als postbode laten bezorgen of moet een Deurwaarder persoonlijk overhandigen?

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

v.d.Heyden schreef:Sec gezien belast de werknemer, doordat hij zijn schulden niet betaald, de werkgever.
Ligt dat aan de werkgever of aan de werknemer.......

v.d.Heyden
Sec gezien is het niet de wernemer die er voor kiest om werkgever te belasten, maar de overheid.
Dus wij allen vinden het wel handig om werkgevers op te zadelen met schulproblemem van een ander.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is zeker handig, want daar is geld te halen van die schuldenaar.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

stofzuigertje schreef: Als ik een Deurwaarder vragen stelde verwacht ik antwoorden, gewoon invullen en betalen is dan niet voldoende en dan vervalt ook de binnen 4 weken alles ingevuld retour sturen!
Wat zeg je hier? Begrijp ik het goed? Dus je stelt vragen aan je deurwaarder. Die heeft de plicht om te antwoorden. En als hij dat verzaakt, hoef je als werkgever niet meer te doen wat deurwaarder je opdraagt???

stofzuigertje schreef: Verder mag elk Incasso Bureau en ook elke Deurwaarder een factuur voor zijn/haar werk indienen, wij als werkgevers niets!
Dat is rechtsongelijkheid en het opsturen loonstroken en doe het maar even voor mij vind ik prima!

Ook bestaat de kans dat een werkgever niet deskundig is of zelfs dyslectisch en extra kosten moet maken bij boekhouder die dit ook niet altijd weet hoe dit moet!
Mogen we de kosten van dit extra werk bij de beslag vrije voet optellen en dan de rest overmaken?
Dat lijkt me redelijk want we doen hun werk eigenlijk door invullen en innen gelden waar zij eigenlijk voor ingehuurd zijn.

Wat vind je hiervan?
Geod gezegd!
Helemaal mee eens!!!

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door kuklos »

barabas schreef:
v.d.Heyden schreef:Sec gezien belast de werknemer, doordat hij zijn schulden niet betaald, de werkgever.
Ligt dat aan de werkgever of aan de werknemer.......

v.d.Heyden
Sec gezien is het niet de wernemer die er voor kiest om werkgever te belasten, maar de overheid.
Dus wij allen vinden het wel handig om werkgevers op te zadelen met schulproblemem van een ander.
Zeker bewust het bericht van Moneyman genegeerd?

stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zit nog steeds met 1 vraag, de Gerechtsdeurwaarder op papier is online met keurige foto te vinden.

Ik kreeg iemand die zij dat hij Deurwaarder was en voor mijn nog onbekende.
Mag een Gerecht of gewone Deurwaarder dit uitbesteden of moet je persoonlijk overhandigen aan juiste persoon indien aanwezig?

En de kosten, zij wel en ik mag voor zover ik in dat onleesbare pak papier kon overzien nergens of ik ook mijn kosten in rekening kan brengen!
Salaris minus beslagvrije voet minus de door mijn bewijsbare kosten = per bank overgemaakt!

Als ik geen antwoord kreeg op vragen en totaal geen hulp vind ik dat de Deurwaarder in gebreke is gebleven en dat de termijn van 4 weken dan ook onredelijk is.
Als je dit eerste keer kreeg en geen idee hebt waar je moet zoeken en zij weigeren, dan ben ik solidair met deze persoon en doe hetzelfde!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Ik zit nog steeds met 1 vraag, de Gerechtsdeurwaarder op papier is online met keurige foto te vinden. Ik kreeg iemand die zij dat hij Deurwaarder was en voor mijn nog onbekende. Mag een Gerecht of gewone Deurwaarder dit uitbesteden of moet je persoonlijk overhandigen aan juiste persoon indien aanwezig?
Uiteraard moet de gerechtsdeurwaarder zelf zijn exploten betekenen. Hij is immers zelf degene die beëdigd is en op wiens ambtseed het exploot of proces-verbaal wordt opgemaakt. Overigens kan je via het Register Gerechtsdeurwaarders (zie hier) controleren of iemand gerechtsdeurwaarder is, en kan je de bewuste persoon vragen zich te legitimeren met de speciale deurwaarderslegitimatie (incl. foto). Er is dus geen noodzaak om te twijfelen of de juiste persoon voor je neus staat, en het vormt in ieder geval geen geldig excuus om onder je wettelijke verplichtingen als werkgever uit te komen.
stofzuigertje schreef:En de kosten, zij wel en ik mag voor zover ik in dat onleesbare pak papier kon overzien nergens of ik ook mijn kosten in rekening kan brengen! Salaris minus beslagvrije voet minus de door mijn bewijsbare kosten = per bank overgemaakt!
Vooral doen, dat levert je direct een dagvaarding op je eigen naam op. Je bent verplicht mee te werken, en er is geen wettelijke basis om daarvoor kosten in rekening te brengen. En zelfs als dat wel zou kunnen, zou je dat bij je werknemer moeten doen en niet bij de deurwaarder.
stofzuigertje schreef:Als ik geen antwoord kreeg op vragen en totaal geen hulp vind ik dat de Deurwaarder in gebreke is gebleven en dat de termijn van 4 weken dan ook onredelijk is.
Dat mag je natuurlijk vinden. Maar ook daarvoor is geen wettelijke basis, dus ook dat gaat jou uiteindelijk gewoon geld kosten. Sowieso is de deurwaarder wél verplicht vragen te beantwoorden, maar niet verplicht je te helpen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Moneyman »

barabas schreef:
v.d.Heyden schreef:Sec gezien belast de werknemer, doordat hij zijn schulden niet betaald, de werkgever.
Ligt dat aan de werkgever of aan de werknemer.......

v.d.Heyden
Sec gezien is het niet de wernemer die er voor kiest om werkgever te belasten, maar de overheid.
Dus wij allen vinden het wel handig om werkgevers op te zadelen met schulproblemem van een ander.
Dat klopt, simpelweg omdat het ook de meest handige manier is. Loonbeslag is de makkelijkst en minst ingrijpende manier om schulden te incasseren. De mooiste manier is natuurlijk een oplossing waarbij beslag helemaal niet nodig is, maar waarbij de schuldenaar/ werknemer zélf zijn verantwoordelijkheid neemt en het probleem oplost voordat het op het bord van de werkgever komt.

Ik snap heel goed dat werkgevers hier niet blij van worden, ik voer die discussie vaak genoeg als ik beslag leg. Maar goed, je kunt op mij als gerechtsdeurwaarder schelden, maar dan klopt je wel mooi op het verkeerde loket.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Statler »

Sec gezien is het niet de werknemer die er voor kiest om werkgever te belasten, maar de overheid.
Dus wij allen vinden het wel handig om werkgevers op te zadelen met schulproblemem van een ander.
hou toch aub op met die onzin... er is er maar 1 schuldig en dat is uw werknemer, dat u meerdere malen daaraan voorbij gaat en mijn vragen niet beantwoord vind ik op zijn zachts gezegd zeer onbehoorlijk.

stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dus als ik zie dat de naam op Exploot en een foto van zijn kantoor en alle mede Deurwaarders en de persoon die het overhandigde wat totaal andere.....
Dan vervalt ook de noodzaak voor binnen 4 maanden info geven?

Bovendien kreeg ik geen antwoorden dus ik ga even kijken wat er nu 4 jaren later op hun site staat.
Maar ik begreep uit antwoord Money persoonlijk dus ook een Deurwaarder die het van collega overneemt mag dus niet!

Volgende keer eerst legitimatie en zeker de beelden nooit meer wissen.... want nu heb ik een bewijs probleem.
Wel vreemd, 4 weken termijn en dit is September 2014!

Wel had ik zeer vreemd personeel dus daar kan van alles mis gaan, goede werker en beetje excentriek figuur.
Ik zal eens vragen hoe het is afgelopen en of hij dit bedrag van ver boven de €10.000,- ooit al iets betaald heeft.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Revoked »

stofzuigertje schreef:Dus als ik zie dat de naam op Exploot en een foto van zijn kantoor en alle mede Deurwaarders en de persoon die het overhandigde wat totaal andere.....
Dan vervalt ook de noodzaak voor binnen 4 maanden info geven?

Bovendien kreeg ik geen antwoorden dus ik ga even kijken wat er nu 4 jaren later op hun site staat.
Maar ik begreep uit antwoord Money persoonlijk dus ook een Deurwaarder die het van collega overneemt mag dus niet!

Volgende keer eerst legitimatie en zeker de beelden nooit meer wissen.... want nu heb ik een bewijs probleem.
Wel vreemd, 4 weken termijn en dit is September 2014!

Wel had ik zeer vreemd personeel dus daar kan van alles mis gaan, goede werker en beetje excentriek figuur.
Ik zal eens vragen hoe het is afgelopen en of hij dit bedrag van ver boven de €10.000,- ooit al iets betaald heeft.
Ik denk dat je beter niet kunt reageren dan verhaaltjes uit je duim zuigen.

Gesloten