LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door kuklos »

barabas schreef:
v.d.Heyden schreef:U bent zelf ondernemer, laat u de kans voorbij gaan om loonbeslag te leggen als dat de laatste mogelijkheid is om een schuldenaar tot betaling te dwingen?

v.d.Heyden
Ik heb dat probleem niet. Detailhandel. Het komt zelden voor dat een klant bij mij in het krijt staat. Dus ik heb hier geen ervaring mee. Ik vind wel dat een schuldeiser zijn geld moet kunnen krijgen op de een of andere manier. Maar niet via mij als werkgever. Ik sta daar buiten en wil daar graag buiten blijven!
En hoe zou dat dan moeten? Loonbeslag betekent wat werk voor de werkgever, maar is een goede methode. Anders komen er uithuiszettingen, beslag op goederen etc. Doe dan maar een loonbeslag. Genoeg om van te kunnen leven, maar geen vetpot meer.
En de schuldeiser, die gewoon recht heeft op zijn geld, wordt ook betaald.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

kuklos schreef:En hoe zou dat dan moeten?
Ik sta open voor alternatieven en heb er al één aangedragen: een soort overheidsbank waaraan werkgevers salaris van werknemers met schulden moeten afdragen. Een overheidsinstantie die inzage heeft in 'alle gegevens van werknemer' en dus onafhankelijk kan verdelen.

Werkgever maakt geld over naar die bank... and that's it.
Werknemer moet zich met protest richten tot die instantie en niet meer tot werkgever.

Ik ben voorstander van een werkgever die werknemer helpt bij het oplossen van zijn financiële problemen. Maar ook daar is de vraag: welke vorm verschaft iedere betrokkene voordeel?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand een inkomen heeft dat ver onder de beslagvrije voet blijft en ook nog met het vakantiegeld onder de beslagvrije voet blijft, hoeft er natuurlijk helemaal niets afgedragen te worden aan die deurwaarder.

Maar als er al maandelijks een bedrag naar die deurwaarder gaat, wat betekent dat het inkomen boven de beslagvrije boet is, moet ook het hele vakantiegeld daar naar toe. Misschien dat uw werknemer eens wat meer uren kan werken? Helpt u hem ook zijn schulden af te lossen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

barabas schreef:En sinds er misschien deskundigen meepraten: hoe zit dat met vakantiegeld? Als een werknemer minder dan beslagvrij voet verdient. In mei krijgt hij vakantiegeld, maar dat geld is eigenlijk uitgesteld loon van voorgaande maanden. Kan het dan zo zijn, dat wanneer je dat vakantiegeld uitsmeert over alle maanden, en je zit dan nog steeds onder de beslagvrije voet, dat werknemer dan zijn vakantiegeld mag houden, dus dat zijn vakantiegeld dan niet hoeft te worden overgemaakt naar de deurwaarder?

Dat zou mijn werknemer happy maken.
Maar de schuldeiser zou happy zijn als jouw werknemer gewoon zijn rekeningen zou betalen. Het idee van een overheidsbank klinkt leuk, maar dit betekend dat wij als samenleving mee gaan betalen in het onderhouden van z'n bank omdat u het lastig vind een formulier in te vullen voor uw medewerker.

Als u echt zo betrokken bent dan leent u het geld aan uw medewerker zodat hij zijn schulden kan af betalen. Schulden kunnen door vele oorzaken ontstaan maar je kunt loonbeslag e.d. veelal voorkomen door te communiceren met je schuldeisers.

Geen enkele schuldeiser zit te wachten op een gerechtelijke procedure en loon beslagen om zijn geld te krijgen, veelal is een goede afbetalingsregeling vele malen goedkoper voor beide partijen. Helaas is de praktijk vaak dat mensen met financiële problemen de vele brieven negeren en hierdoor veel verder in de problemen komen.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Lady1234 schreef:Als iemand een inkomen heeft dat ver onder de beslagvrije voet blijft en ook nog met het vakantiegeld onder de beslagvrije voet blijft, hoeft er natuurlijk helemaal niets afgedragen te worden aan die deurwaarder.
Even wat ruwe cijfers uit mijn hoofd. Dus als de beslagvrije voet €800 bedraagt en het inkomen €700, vakantiegeld €600. Dan hoeft werknemer niets af te dragen.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Lady1234 schreef:Helpt u hem ook zijn schulden af te lossen.
Dat wil ik nu samen met hem gaan bekijken. Maar ik kan niets voorschieten.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

sylvesterb schreef:Het idee van een overheidsbank klinkt leuk, maar dit betekend dat wij als samenleving mee gaan betalen in het onderhouden van z'n bank omdat u het lastig vind een formulier in te vullen voor uw medewerker.
In plaats daarvan vind je wel een goed idee om duizenden werkgevers hiermee te belasten? We willen gezamelijk het probleem van schulden oplossen, maar we lossen het niet samen op. Nee, in plaats daarvan belasten we hiermee een al hardwerkende groep mensen die anderen van werk en inkomen voorzien.

En het gaat niet om slechts 1 formulier. Voorheen had ik 3 werknemers met meerdere schuldeisers die ieder meerdere malen per jaar zo'n vragenformulier stuurden.
Laatst gewijzigd door barabas op 08 jun 2018 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou u dan niet beter op andere werknemers kunnen overstappen?

En de schuldeisers sturen u niets, maar de deurwaarder.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Ik denk dat het huidige systeem ons allen ongemerkt veel meer kost dan een extra overheidsinstantie. Denk aan verminderde productiviteit van het bedrijfsleven en met name van het mkb, verminderde motivatie voor het ondernemerschap. (We hebben al zo'n grote regeldruk.)

De schuldenlast op de schouder van de werknemer geeft verminderde productiviteit van zijn kant.
De niet betaalde schulden bezorgen leveranciers problemen en remmen daar de productiviteit en winstgevendheid. Dus ja, dit is een GEMEENSCHAPPELIJK, lees OVERHEIDS-PROBLEEM. Overheid: los dit op en verdien meer geld!

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Lady1234 schreef:Zou u dan niet beter op andere werknemers kunnen overstappen?
In de overweging wordt dit zeker meegenomen. Aan het eind van de contractperiode, als je moet kiezen: vaste dienst of beëindiging, kan schuld in het nadeel van werknemer werken. Dit kan de doorslag geven.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Revoked »

barabas schreef:
Revoked schreef:Wonderlijk topic. Weet u zeker dat u een werkgever bent?
Op mijn beurt vraag ik me ook af wat de hoedanigheid van anderen in deze discussie is. Ik blijf graag anoniem, mijn hoedanigheid is: kleine werkgever, momenteel 7 werknemers, waarvan 1 in vaste dienst. Overigen op oproepbasis. Allemaal deeltijd.
Werkgever, 34 personen in vaste dienst en de enige die nog enigszins normaal kan doen is de koffiemachine.
Blijf mijn wenkbrauwen optrekken bij dit topic.
Werknemer heeft schulden, die worden nu middels loonbeslag afbetaald. Wat boeit jou dat verder? Die werknemer heeft het zelf zover laten komen, werkgever niet.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als u ineens aan die overheidsbank moet betalen, dan weet u toch ook dat uw werknemer schulden heeft?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als bijna al die werknemers van u in deeltijd werken en ook nog op oproepbasis kunnen ze amper hun brood verdienen.

En u stelt hier nu wel die vraag, maar volgens uw eigen zeggen wordt u daarmee voortdurend geconfronteerd, dus dan moet u toch van de hoed en de rand weten?

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Nijogeth schreef:Maar als u ineens aan die overheidsbank moet betalen, dan weet u toch ook dat uw werknemer schulden heeft?
Klopt, maar ik hoef dan geen details te weten. Ik weet nu precies hoe diep mijn werknemer in het rood staat.
Hoe moet hij zich daarvsn verlossen met het minimumloon dat ik hem geef? Dit geeft aan hoe diep privacy wordt geschonden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien wat beter gaan betalen? En meer uren? Dat helpt uw werknemers en ook hun schuldeisers.

stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kringloop medewerkers!

Ja, ik vraag of ze ontslag willen nemen en bij een ander onderdeel solliciteren en ze worden daar aangenomen.
Als je fraudeerde met datum kun je vorige week een andere werkgever hebben en de huidige hoeft niet het dikke pak papier in te vullen en alles uit te zoeken, dus als je meerdere bedrijven hebt mag de Deurwaarder telkens via dure rechtbank een rondje langs alle bedrijven maken.

Je mag regelmatig van werkgever wisselen, ook als de eigenaar dezelfde is....
Ik zat niet op extra werk te wachten en dan maak je op deze manier loonbeslag onmogelijk en is het opgelost.

Als je voor het eerst een pak lees & invul werk kreeg en ik werk voor mij zelf en mijn bedrijf en ik sta niet bij deurwaarder op de loonlijst!
Creatief Kringloop personeel want zo noem ik dat is veel makkelijker voor mijn als werkgever en het personeel vind het tot nu toe goed.

Reeds uitbetaald en ontslag genomen personeel kan ik niets meer doen... op naar de volgende B.V. want dat kan ook nog.
Alleen verwacht ik dat als Mone¥man ooit terug komt zal hij hier vermoedelijk niet blij mee zijn!

Verder is het nog steeds net als eind vorige eeuw toegestaan het loon wekelijks contant uit te betalen....
Dus kom elke vrijdag maar tussen 16.45 en 17.00 uur bij mijn op kantoor langs als je iets wilt ontvangen!
Ja, ik haal wel vaker gekke dingen uit en soms ga ik terug naar vorige eeuw, ook voor de ICT verkoper.... en online winkels....
Laatst gewijzigd door stofzuigertje op 08 jun 2018 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgende louche en frauduleuze advies. Daarmee is helemaal niets opgelost.

stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Klopt Lady, ik heb geen zin in dik pak papier en alle regels van de gerechtelijke uitspraak uit te zoeken en dit was voor mijn de makkelijkste weg!

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Bijkomend voordeel: je hoeft nooit iemand in vaste loondienst te nemen. Ik vind je gedachte grappig in het licht van: hoe voorkom je dat je voor het karretje van de schuldeiser wordt gespannen. Verder vind ik je werkwijze verwerpelijk.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Lady1234 schreef:Misschien wat beter gaan betalen? En meer uren? Dat helpt uw werknemers en ook hun schuldeisers.
Dan verdien ik niks meer en kan ik mijn toko beter sluiten. Het lijkt wel alsof menigeen de werkgever ziet als kerstman met een onbeperkte hoeveelheid geld en tijd. Maar in het kleinbedrijf is niet elke werkgever zo welvarend.
Naast mijn bedrijf ben ik zelf in 70% loondienst zonder vet loon.

Dan betaal je toch wat meer... Dan laat je hem meer uren maken... pfff, een beetje te eenvoudig. Werknemer is blij met zijn baan en beklaagt zich niet over het loon.

Mocht hij zich toch door mij tekort gedaan voelen, staat het hem vrij een andere werkgever te zoeken. Dan kan hij daar meer uren maken. Maar werknemer blijft liever. Fijn voor mij!

Gesloten