LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedreiging door incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Johyn01
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 12:08

Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Johyn01 »

Op 5 juni 2018 in de avond heb ik bezoek gehad van een meneer en zijn bodyguard, handelende als een "incassobureau".
Ik heb de heren vriendelijk binnengelaten. In het bijzijn van mijn partner en onze 2 kinderen (3 en 7 jaar) zijn zeer serieuze bedreigingen geuit: zo zouden wij maar bij elke stap die we zetten achterom moeten kijken en dat ik maar moest zorgen dat ik betaalde omdat er anders met mijn "mooie gezinnetje" mogelijke erge dingen zouden kunnen gebeuren.

Ik heb mij zodanig bedreigd gevoeld dat ik aangifte heb gedaan bij de politie.

Het betreft een oninbare en onterechte vordering. iets wat de eiser weet. De meneer bij mij langskomt werkt bij een bedrijf dat zeer recent is opgericht. Veel informatie is over dit bedrijf dan ook niet bekend.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En wat is de vraag?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Guardian72 »

taxikemperman schreef:En wat is de vraag?
En, welke incassocowboy?
Waarom laat je dit soort binnen?

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Johyn01 schreef:Op 5 juni 2018 in de avond heb ik bezoek gehad van een meneer en zijn bodyguard, handelende als een "incassobureau".
Ik heb de heren vriendelijk binnengelaten. In het bijzijn van mijn partner en onze 2 kinderen (3 en 7 jaar) zijn zeer serieuze bedreigingen geuit: zo zouden wij maar bij elke stap die we zetten achterom moeten kijken en dat ik maar moest zorgen dat ik betaalde omdat er anders met mijn "mooie gezinnetje" mogelijke erge dingen zouden kunnen gebeuren.

Ik heb mij zodanig bedreigd gevoeld dat ik aangifte heb gedaan bij de politie.

Het betreft een oninbare en onterechte vordering. iets wat de eiser weet. De meneer bij mij langskomt werkt bij een bedrijf dat zeer recent is opgericht. Veel informatie is over dit bedrijf dan ook niet bekend.
Terechte aangifte. Maar wat wil je met dit topic bereiken?

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Johyn01 schreef:Op 5 juni 2018 in de avond heb ik bezoek gehad van een meneer en zijn bodyguard, handelende als een "incassobureau".
Ik heb de heren vriendelijk binnengelaten. In het bijzijn van mijn partner en onze 2 kinderen (3 en 7 jaar) zijn zeer serieuze bedreigingen geuit: zo zouden wij maar bij elke stap die we zetten achterom moeten kijken en dat ik maar moest zorgen dat ik betaalde omdat er anders met mijn "mooie gezinnetje" mogelijke erge dingen zouden kunnen gebeuren.

Ik heb mij zodanig bedreigd gevoeld dat ik aangifte heb gedaan bij de politie.

Het betreft een oninbare en onterechte vordering. iets wat de eiser weet. De meneer bij mij langskomt werkt bij een bedrijf dat zeer recent is opgericht. Veel informatie is over dit bedrijf dan ook niet bekend.
Dit noemt men geen incasso maar afpersing. En dan is aangifte inderdaad het beste wat u kunt doen. Verder zou ik me er niet zo druk over maken, het is erg makkelijk om dreigementen mondeling te uiten. Uitvoeren is echter heel iets anders gezien de hoge strafmaat die daar op staat.

stofzuigertje

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de Topic starter even de naam van Incasso noemde en eventueel woonplaats erbij?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Voor welke diensten hebt u moeten betalen??
Waarom staat een "Incassobureau" bij u aan de deur.
U kunt nu wel een verhaal ophangen maar daar is iets aan vooraf gegaan.
Dat de heren niet echt netjes waren is duidelijk.
Maar wil graag het waarom weten.
Oninbare vordering :?:

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

wilhelmima1 schreef:Voor welke diensten hebt u moeten betalen??
Waarom staat een "Incassobureau" bij u aan de deur.
U kunt nu wel een verhaal ophangen maar daar is iets aan vooraf gegaan.
Dat de heren niet echt netjes waren is duidelijk.
Maar wil graag het waarom weten.
Oninbare vordering :?:
Het simpele feit dat het incassoburo op de stoep staat, geeft al aan dat dit niet een normaal incasso buro is. Die versturen namelijk gewoon een aanmaning. En als die niet betaald wordt, dan is de volgende stap een gang naar de rechter en niet het intimideren van iemand aan huis.

Oninbare vorderingen bestaan niet, zodra een rechter zich heeft uitgesproken over een vordering is die inbaar. Kennelijk hebben we hier te maken met een paritj die drommels goed weet dat de vermeende vordering geen stand houdt bij de rechter en meent daarom over te moeten gaan tot intimidatie om betaling te verkrijgen. Dat noem ik geen incasso, dat noem ik afpersing.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie. Graag inhoudelijk reageren, kies er anders voor om niet te reageren.

Johyn01
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 12:08

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Johyn01 »

@taxikemperman:

Ik wil weten of dit normaal gedrag is van een bedrijf dat zich incassobureau noemt en waar je kunt klagen tegen dit soort bedrijven. Het bedrijf is niet aangesloten bij NVI of iets dergelijks.

Johyn01
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 12:08

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Johyn01 »

@Guardian72: ten eerste wilde ik het gesprek niet op straat voeren, ten tweede kun je toch een gesprek aangaan om aan te horen wat er aan de hand is?
Ik had van tevoren niet in de gaten dat men bedreigingen zou uiten. Toen het heerschap dat deed, heb ik hem buiten gezet.

Volgens mij mag ik geen bedrijfsnaam noemen?

Johyn01
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 12:08

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Johyn01 »

@Moneyman: Veel referenties heb ik niet, maar op televisie zie ik programma's over incassobureaus. Daarin wordt de schuldenaar netjes te woord gestaan. Er wordt niet gedreigd. Dit incassobureau doet dat wel. Ik wil dit soort bedrijven stoppen.

Johyn01
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 12:08

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Johyn01 »

wilhelmima1 schreef:Voor welke diensten hebt u moeten betalen??
Waarom staat een "Incassobureau" bij u aan de deur.
U kunt nu wel een verhaal ophangen maar daar is iets aan vooraf gegaan.
Dat de heren niet echt netjes waren is duidelijk.
Maar wil graag het waarom weten.
Oninbare vordering :?:
Ik moet niet voor een dienst betalen. En natuurlijk is er iets aan vooraf gegaan. Mijn punt is echter dat het uiten van een bedreiging voor een vordering die onterecht is, bijzonder onbehoorlijk is. En ik hang geen verhaal op. Die mensen hebben echt voor mijn deur gestaan. Bedreigingen zijn ook geuit aan mijn kinderen. Door druk te leggen (er werd gezegd dat mij het leven zuur gemaakt zou worden) wil men bewerkstelligen dat ik betaal.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als de vordering oninbaar en onterecht is staat dat op papier.
Verder is een dienst een heel breed begrip
Nogmaals, hier een vaag verhaal ophangen daar kan niemand wat mee.
U zet uw verhaal op een consumentenforum.
Dit is geen Feestboek waar zaken worden gedeeld.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk mag u een bedrijfsnaam noemen. En nee, dit is geen normaal gedrag voor een incassobureau..

Overigens vind ik dat programma op tv, gaat trouwens over deurwaarders, wel heel erg lieflijk.

tuinhobbyist59
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2014 22:45

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door tuinhobbyist59 »

Incassobureau komt niet aan de deur, dat is 1
dit is gewoon een soort van knokploeg om je bang te maken, werkt bij mij niet.
legitimatie vragen en niet binnen laten.
Als je weet dat je in je recht staat, moet je er helemaal niet op in gaan.
Weet er alles van, behalve de bedreigingen dan, dat laten ze trouwens wel uit hun hoofd.
Ook diegene die jou het incassobureau op je af sturen moet je controleren, ze kunnen je alles wel wijs maken.
Veel mensen worden bang voor een incassobureau, ik veeg mijn kont er mee af, zeker als ik weet dat ik in mijn recht staat.
Bij mij is het zover gekomen dat ik een derde incassobureau document kreeg dat de veroorzaker het huis waar wij in wonen terug wilde hebben, was volgens hem niet juist verkocht. nooit meer iets van gehoord, heb dit bij de advocaat afgegeven.
Nooit bang worden is mijn advies

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door arvandongen »

Als je nog iets kan bedenken waardoor de 'tegenpartij' tot inzicht komt dat de vordering oninbaar is, dan ben je ook uit de brand. Ofwel bewijsstukken opsturen of misschien een rechtzaak (kort geding) opstarten?

Aangifte bij de politie is sowieso een goede zet geweest.

Als je anderen wilt helpen met dit topic, is het toch interessant om het incassobureau bij naam te noemen.
Misschien hebben meerdere personen daar ook last van gehad en kan je een gezamenlijke vuist maken.

Pieterjan89
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jun 2018 18:41

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Pieterjan89 »

Waar gaat dit heen met die incassobureau's bijna allemaal 1 pot nat !

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Pieterjan89 schreef:Waar gaat dit heen met die incassobureau's bijna allemaal 1 pot nat !
Valt - gelukkig - wel mee.
Maar omdat er geen wettelijke regels zijn - kan iedereen zich incassoburo noemen.
En, er zijn van die handige jojos die een leuke belcampagne doen (voor vakantie o.i.d.) en daarna zichzelf als incassoburo presenteren om te proberen mensen geld afhandig te maken..

Het is gewoon tijd voor (strenge) wettelijke regels, juist om voorbeelden als van OP te voorkomen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bedreiging door incassobureau

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Pieterjan89 schreef:Waar gaat dit heen met die incassobureau's bijna allemaal 1 pot nat !
Erg ongefundeerde mening, beetje ala "Al die wanbetalers, allemaal 1 pot nat".

Incassobureau's doen nou eenmaal niet populair werk, dus veel complimenten zullen ze niet ontvangen. Echter dat ze allemaal 1 pot nat zijn slaat nergens op. Het probleem is dat iedereen een incassobureau kan beginnen en er geen duidelijke regels zijn.

Een incassobureau mag langs gaan, mag duidelijk aangeven wat de gevolgen kunnen zijn als je niet betaald. Maar meer dan dit kunnen ze niet, ze hebben geen rechten.

Als je niet wilt betalen dan is het heel simpel dan betaal je niet. Als het incassobureau de vordering alsnog wilt innen moeten ze naar de rechtbank en deze oordeelt dan of de vordering terecht is. Helaas zijn er veel mensen die "bang" worden van het incassobureau en toch maar betalen, juist door deze groep heb je beunhazen.

Dit geld hetzelfde voor spam, Nigeriaanse prinsen, Microsoft scam telefoontjes e.d. dit bestaat omdat mensen erop reageren. Als niemand meer zou reageren dan zou het vanzelf stoppen.

Gesloten