LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Thagor
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2018 19:16

Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door Thagor »

Hallo allemaal,

In tegenstelling tot velen die hier (terecht of onterecht) aan de beklaagden zijde van een deurwaarden staan en hun vragen stellen, heb ik het tegenovergestelde probleem met deurwaarders:

Na een verbouwing van mijn huis was mijn aannemer voor een belangrijk onderdeel dermate in gebrekke gebleven met een nodige reparatie van een schuifpui, dat ik hem naar veel mails en telefoontjes naar 2 jaar voor de rechter heb gedaagd. En Ik heb op alle punten door de rechtbank gelijk gekregen. De rechter heeft de aannemer op voorraad veroodeeld om de aanschafprijs van een geheel nieuwe schuifpui te betalen plus alle kosten die de gang naar de rechter voor mijn heeft opgeleverd plus een daggeld voor elke dag dat hij de gestelde termijn van betalen overschrijd en alle verder aanvallende kosten om de schuld te innen. Dat is inmiddels meerdere jaren geleden, jaren waarin ik geen cent heb gezien en mij achtertuin niet in kon/kan omdat de pui nog steeds niet werkt.
Al in aanwezigheid van de rechter maakte de aannemer opmerkigingen in de trant van "ik weet hoe ik het kan rekken" en helaas is hem dat tot nu toe ook gelukt, mede door zich uit de GBA uit te schrijven (maar niet zijn Nederlandse zaak op te doeken).
Het rechtgeldige vonnis werd door mijn advocaat direct na het oordeel aan een (gerechts)deuwaarder overhandigd en sindsdien heerst op de kant van de deurwaarders een bijna oorverdovende stilte.... behalve mededelingen dat mijnheer niet meer op zijn oorspronkelijk adress woont, en geen contact kan worden gemaakt of dat het verkopen van zijn woonhuis niet genoeg op zou brengen om mijn schuld te dekken omdat eerst bijv. de belastingdienst en andere schuldeisers (?!?) aan de beurt zijn, heb ik in de afgelopen jaren niets vernomen dat op enige verdergaande activeit duidt. Twee maanden geleden werd door de deurwaarders (ik denk eigenlijk dat het gewoon een incassobureau is) bij mijn advocaat informeert of ik de zaak uberhaupt nog verder wilde vervolgen. Wat een vraag?!? Het gaat immers om meer dan 15.000 Euro en de algehele gang van zaken druist totaal tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in.
Mijn advocaat ziet geen andere legale middelen als op het werk van de deurwaarders te vertrouwen. Tot nu toe heeft dit meer ertoe geleid dat ik het vertrouwen in het Nederlandse rechtssysteem aan het verliezen ben.
Tot nu toe ben ik ervoor teruggedeinst om de deelnemers van deze charade in het openbaar aan het schandpaal te spijkeren door bijv. Radar of Kassa in te schakelen, of zijn naam in dit stuk te noemen, maar misschien is dit de einige manier om hier meer vaart in te krijgen die me nog rest.

Mijn vraag is dan ook :
Heeft iemand ervaringen ermee hoe je een deurdwaarder zover krijgt eindelijk op diepgaand onderzoek uit te gaan en het verschuldige bedrag ook echt te innen? Kan iemand misschien ook aangeven of er niet toch nog andere legale wegen zijn om te bewandelen om een rechtsgeldig civiele vonnis af te dwingen?

Alvast bedankt voor helpende reacties.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door jonis »

Van een kale kip kun je niet plukken.
Logisch dat zo'n kip zich zoveel mogelijk verzet en alle kanten op rent, daar kan zo'n plukker ook weinig aan doen, zeker als er nog een paar andere plukkers in de weg staan.

Als die kip nu volledig zou meewerken en stil bleef zitten werd het een ander verhaal, maar dan heeft die kale kip nog geen veren en dan hebben we daar gelukkig nog de schuldsanering voor; wat denk je dan nog van de vordering terug te zien?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thagor schreef:Hallo allemaal,

In tegenstelling tot velen die hier (terecht of onterecht) aan de beklaagden zijde van een deurwaarden staan en hun vragen stellen, heb ik het tegenovergestelde probleem met deurwaarders:

Na een verbouwing van mijn huis was mijn aannemer voor een belangrijk onderdeel dermate in gebrekke gebleven met een nodige reparatie van een schuifpui, dat ik hem naar veel mails en telefoontjes naar 2 jaar voor de rechter heb gedaagd. En Ik heb op alle punten door de rechtbank gelijk gekregen. De rechter heeft de aannemer op voorraad veroodeeld om de aanschafprijs van een geheel nieuwe schuifpui te betalen plus alle kosten die de gang naar de rechter voor mijn heeft opgeleverd plus een daggeld voor elke dag dat hij de gestelde termijn van betalen overschrijd en alle verder aanvallende kosten om de schuld te innen. Dat is inmiddels meerdere jaren geleden, jaren waarin ik geen cent heb gezien en mij achtertuin niet in kon/kan omdat de pui nog steeds niet werkt.
Al in aanwezigheid van de rechter maakte de aannemer opmerkigingen in de trant van "ik weet hoe ik het kan rekken" en helaas is hem dat tot nu toe ook gelukt, mede door zich uit de GBA uit te schrijven (maar niet zijn Nederlandse zaak op te doeken).
Het rechtgeldige vonnis werd door mijn advocaat direct na het oordeel aan een (gerechts)deuwaarder overhandigd en sindsdien heerst op de kant van de deurwaarders een bijna oorverdovende stilte.... behalve mededelingen dat mijnheer niet meer op zijn oorspronkelijk adress woont, en geen contact kan worden gemaakt of dat het verkopen van zijn woonhuis niet genoeg op zou brengen om mijn schuld te dekken omdat eerst bijv. de belastingdienst en andere schuldeisers (?!?) aan de beurt zijn, heb ik in de afgelopen jaren niets vernomen dat op enige verdergaande activeit duidt. Twee maanden geleden werd door de deurwaarders (ik denk eigenlijk dat het gewoon een incassobureau is) bij mijn advocaat informeert of ik de zaak uberhaupt nog verder wilde vervolgen. Wat een vraag?!? Het gaat immers om meer dan 15.000 Euro en de algehele gang van zaken druist totaal tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in.
Mijn advocaat ziet geen andere legale middelen als op het werk van de deurwaarders te vertrouwen. Tot nu toe heeft dit meer ertoe geleid dat ik het vertrouwen in het Nederlandse rechtssysteem aan het verliezen ben.
Tot nu toe ben ik ervoor teruggedeinst om de deelnemers van deze charade in het openbaar aan het schandpaal te spijkeren door bijv. Radar of Kassa in te schakelen, of zijn naam in dit stuk te noemen, maar misschien is dit de einige manier om hier meer vaart in te krijgen die me nog rest.

Mijn vraag is dan ook :
Heeft iemand ervaringen ermee hoe je een deurdwaarder zover krijgt eindelijk op diepgaand onderzoek uit te gaan en het verschuldige bedrag ook echt te innen? Kan iemand misschien ook aangeven of er niet toch nog andere legale wegen zijn om te bewandelen om een rechtsgeldig civiele vonnis af te dwingen?

Alvast bedankt voor helpende reacties.
Tsja. Als gerechtsdeurwaarder zeg ik altijd: je recht halen is niet zo moeilijk, je geld halen wel. Als jouw schuldenaar zich doeltreffend buiten de verhaalsmogelijkheden weet te begeven, kan je daar als deurwaarder niet veel aan doen. Natuurlijk zou je allerlei beslagen kunnen gaan leggen, maar dan klaag je hier binnenkort over een veel te hoge rekening van die deurwaarder. Als de deurwaarder na twee jaar aan je advocaat vraagt of die de zaak nog steeds in behandeling wil laten, duidt dat erop dat er gewoon geen verhaalsmogelijkheden zijn.

Kortom: waar niets is, verliest de keizer zijn rechten. En als jij denkt dat er wél verhaalsmogelijkheden zijn: laat ze de deurwaarder weten.

Het is zuur als je naar je centen kunt fluiten, maar soms moet je gewoon even slikken.

stofzuigertje

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beste Moneyman,

Mag deze persoon de bedrijfsnaam en plaatsnaam hier vermelden, door Firma X te Y weigerde na veroordeling rechtbank te betalen?
Dan is topic titel aanpassen dat hem veel omzet en orders zal kosten!

Deze openbare schandpaal via Google perfect te vinden en pas verwijderen na betaling volledige bedrag.
Mag dit?

Dus dit forum en eventueel ook Kassa misbruiken als openbare schandpaal om hem te dwingen tot betalen?
Mag dit of kun je dan claim voor smaad krijgen die je met openstaande moet verrekenen?

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat Moneyman schrijft. Je kan de vordering natuurlijk wel levend houden door deze jaarlijks te stuiten via een aanmaning.
stofzuigertje schreef:Mag deze persoon de bedrijfsnaam en plaatsnaam hier vermelden, door Firma X te Y weigerde na veroordeling rechtbank te betalen?
Dan is topic titel aanpassen dat hem veel omzet en orders zal kosten!
Ja, dat mag. Echter, als je verhinderd dat deze kip veren krijgt, dan verhinder je ook dat je die zelf later kunt plukken.

Pieterjan89
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jun 2018 18:41

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door Pieterjan89 »

Forum zijn uiteraard geschikt om anoniem en zonder bewijs bedrijven aan de schanpaal te nagelen. Dit gebeurt hier wel vaker zegt mij gevoel en we horen alleen maar 1 kant van het verhaal. Dus eerst aantonen lijkt me op zijn minst eerlijk

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door john18 »

Kun je een link van de betreffende rechtszaak via https://uitspraken.rechtspraak.nl/ vinden en hier plaatsen?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uit nieuwsgierigheid: hoe zou die uitspraak relevant zijn voor de topicvraag?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:Uit nieuwsgierigheid: hoe zou die uitspraak relevant zijn voor de topicvraag?
Niet alleen voor wat stofzuiger zegt maar ook
of dat het verkopen van zijn woonhuis niet genoeg op zou brengen om mijn schuld te dekken
Wel zeg 25% of meer? Het is een begin. Doen de banken ook. Maar dat betekent ook dat hij persoonlijk aansprakelijk is. Als ik hier en overal de verhalen lees over beslag en noem maar op lijkt mij in dit geval dat er meer speelt. Ik zou wel eens willen weten of de deurwaarder voldoende onderzoek doet. Daar bedoel ik mee of ik zo iets kan vinden van betreffende schuldenaar. Vooral omdat ik lees
mede door zich uit de GBA uit te schrijven (maar niet zijn Nederlandse zaak op te doeken).
Lijkt mij dat er wel iets valt te halen maar goed verborgen zit.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

fonsflons schreef:
Moneyman schreef:Uit nieuwsgierigheid: hoe zou die uitspraak relevant zijn voor de topicvraag?
Niet, maar deze is wel relevant voor de oproep van Stofzuigertje om namen te noemen zodat het bedrijf hier schade van gaat ondervinden. Dan zou het wel zo eerlijk zijn om dit even te onderbouwen.
Ik neem toch aan dat het bedrijf niet meer actief is?

Je gegevens in de KvK behoren toch de kloppen en beslag leggen op rekeningen van het bedrijf behoort toch tot de mogelijkheden?

stofzuigertje

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik ga gezien de vraag er vanuit dat ze veroordeeld zijn en nog werken.
Maar hun naam plaatsen is een gratis druk middel.

Ook kun je ze dan vragen om hier te reageren, stuur ze een Email en laat hun die kant van het verhaal vertellen.
Waarom een rechtszaak en niet hersteld tot goed werkende?

In plaats van naam plaatsen is dreigen met ook mogelijk, kunnen zij ook eerlijk hun kant anoniem plaatsen!
En bij een doorstart onder andere naam, dat kun je bij zelfde eigenaren hier ook melden dus is een tijdelijke oplossing voor besmette namen!

Ik plaatste eerdere oproep onder voorbehoud, want na rechtbank uitspraak wil ik graag bevestiging van onze huis Deurwaarder of dit legaal en toegestaan is!
Onze forum Deurwaarder is wel voordeliger dan iemand langs sturen met kans op niets te halen en alleen maar kosten!

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
Moneyman schreef:Uit nieuwsgierigheid: hoe zou die uitspraak relevant zijn voor de topicvraag?
Niet alleen voor wat stofzuiger zegt maar ook
of dat het verkopen van zijn woonhuis niet genoeg op zou brengen om mijn schuld te dekken
Wel zeg 25% of meer? Het is een begin. Doen de banken ook. Maar dat betekent ook dat hij persoonlijk aansprakelijk is. Als ik hier en overal de verhalen lees over beslag en noem maar op lijkt mij in dit geval dat er meer speelt. Ik zou wel eens willen weten of de deurwaarder voldoende onderzoek doet. Daar bedoel ik mee of ik zo iets kan vinden van betreffende schuldenaar. Vooral omdat ik lees
mede door zich uit de GBA uit te schrijven (maar niet zijn Nederlandse zaak op te doeken).
Lijkt mij dat er wel iets valt te halen maar goed verborgen zit.
Je bent op zoek naar wie er aansprakelijk zijn: het bedrijf en/of de eigenaar? Ik maak op uit de tekst dat beiden geen verhaal bieden.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef: Je gegevens in de KvK behoren toch de kloppen en beslag leggen op rekeningen van het bedrijf behoort toch tot de mogelijkheden?
Dan moet er wel een positief saldo op staan :wink:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door john18 »

Ik maak op uit de tekst dat beiden geen verhaal bieden.
Dat is nogal snel geconcludeerd. Omdat er een normaal onderzoek is geweest door een deurwaarder. Ts zegt niet voor niks
hoe je een deurdwaarder zover krijgt eindelijk op diepgaand onderzoek uit te gaan
Zelf een tijdje geleden bezig geweest met een onderzoek over een faillissement. Wat ik vond met normale registers en balansen was schrikwekkend! En de curator heeft het niet gevonden. Zover ik op dit moment weet nog steeds niet. En is er zonder pardon veel geld weg gesluisd. Dat noem ik erg slecht! Word tijd dat in sommige situaties zoals deze de deurwaarder op commissie komt te staan bovenop de standaard kosten. En alle kosten plus de commissie van de deurwaarder compleet voor de schuldenaar komt.
het bedrijf en/of de eigenaar
Blijkbaar is de eigenaar persoonlijk aansprakelijk. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik ben meer benieuwd naar hoe hij persoonlijk aansprakelijk is bevonden.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De taak van een curator is heel anders dan die van de deurwaarder. Er is hier geen sprake van faillissement.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:De taak van een curator is heel anders dan die van de deurwaarder. Er is hier geen sprake van faillissement.
Als je met zulke reacties komt kun je verwacht dan men belachelijk reageert en ik ervaar deze opmerking als uitlokkend. Vooral omdat je het uit context haalt en donders goed weet dat het om onderzoek gaat. Niet voor niks onderstreept in vorige bericht.

Het gaat om het onderzoek waarbij ik een voorbeeld geef. En naar mijn mening een oplossing geef voor het motiveren om een grondig onderzoek te krijgen voor een particulier/mogelijk eenmalig klant met een rechtelijke vonnis.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
Moneyman schreef:De taak van een curator is heel anders dan die van de deurwaarder. Er is hier geen sprake van faillissement.
Als je met zulke reacties komt kun je verwacht dan men belachelijk reageert en ik ervaar deze opmerking als uitlokkend. Vooral omdat je het uit context haalt en donders goed weet dat het om onderzoek gaat. Niet voor niks onderstreept in vorige bericht.

Het gaat om het onderzoek waarbij ik een voorbeeld geef. En naar mijn mening een oplossing geef voor het motiveren om een grondig onderzoek te krijgen voor een particulier/mogelijk eenmalig klant met een rechtelijke vonnis.
Sorry John, het was gewoon een serieuze reactie. Blijkbaar komt die niet goed over bij jou. Even ademhalen :wink:

Voor een curator is het altijd relevant om te onderzoeken of er geld weggesluisd is. Voor een deurwaarder is het vooral de vraag of er geld (lees: verhaalsmogelijkheden) zijn, niet of ze er geweest zijn. Ik heb op basis van de OP eerder het beeld van een schuldeiser die er niet aan wil dat hij zijn geld niet krijgt, dan van een deurwaarder die niets doet. Dat is mede gebaseerd op mijn praktijkervaring: horen dat je voedering oninbaar is, roept altijd frustratie en vaak ook (onterechte) verwijten en zelfs tuchtklachten op. Maar slechts zelden valt de deurwaarder iets te verwijten. Vaak is er gewoon sprake
Van een schuldenaar die precies weet hoe het systeem werkt. Frustrerend, maar (legaal) niets aan te doen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door john18 »

Voor een curator is het altijd relevant om te onderzoeken of er geld weggesluisd is. Voor een deurwaarder is het vooral de vraag of er geld (lees: verhaalsmogelijkheden) zijn, niet of ze er geweest zijn.
Daar ben ik het eigenlijk in sommige gevallen niet mee eens. Laat het treffen dat deze OP de perfecte voorbeeld is. Daarom wil ik ook de rechtszaak lezen.
Ik heb op basis van de OP eerder het beeld van een schuldeiser die er niet aan wil dat hij zijn geld niet krijgt, dan van een deurwaarder die niets doet. Dat is mede gebaseerd op mijn praktijkervaring: horen dat je voedering oninbaar is, roept altijd frustratie en vaak ook (onterechte) verwijten en zelfs tuchtklachten op.
Dat kan in meeste gevallen zeker waar zijn. Alleen dan krijg ik toch de voorbeeld in mijn hoofd van de grootste klanten van deurwaarders. De banken en belastingdienst enz.. Dan word er wel alles gedaan al levert het niet veel op. Auto's worden verkocht voor 1000 euro. Maar de schuldenaar zal het wel op zijn vrouw of andere naam hebben staan. Van een bedrijf met van alles naar niks op zijn naam zelfs uit gba geschreven maar wel nog een bedrijf hebben. mmm dan denk ik zeker dat er iets mis is.
Maar slechts zelden valt de deurwaarder iets te verwijten. Vaak is er gewoon sprake
Van een schuldenaar die precies weet hoe het systeem werkt. Frustrerend, maar (legaal) niets aan te doen.
Daardoor zou een grondig onderzoek goed zijn
Voor een curator is het altijd relevant om te onderzoeken of er geld weggesluisd is
Dat is dan ook relevant voor de schuld eiser. Als hij zijn bedrijf doelbewust heeft leeg getrokken of b.v. al zijn bezittingen naar zijn vrouw. of noem maar op. Heb je dan niet meer kans om achter geld aan te zitten? Misschien heeft hij al het vermogen naar een holding gesluisd. Hij staat nog ingeschreven. Bij een grondig onderzoek kun je het weten. Nu is het gissen of er iets te halen valt. Op de oppervlakte is er niks. Misschien als je dieper graaft vind je iets.

atlas1302

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Hoe diep moet je graven dan? en als je zo diep zit en bij Thailand uitkomt hoe kom je dan aan je recht? En wie betaalt die graafwerkzaamheden..het is gewoon frustrerend en het lijkt mij het beste om je er bij neer te leggen.

Wil je voor eigen deurwaarder spelen, u kent dat wel uit die films, en kijk of dat succes heeft, Behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Wie heeft ervaringen met het innen van schulden?

Ongelezen bericht door john18 »

Hoe diep moet je graven dan?
Dat is per zaak verschillend. Hier lijkt meer aan de hand te zijn en zou je best wat dieper kunnen kijken.
En wie betaalt die graafwerkzaamheden
De kosten zouden op schuldenaar verhaald kunnen worden als hij bewust geld weg heeft gehouden.
het is gewoon frustrerend en het lijkt mij het beste om je er bij neer te leggen.
Ja als je het zo snel opgeeft dan krijg je ook niks.
Wil je voor eigen deurwaarder spelen, u kent dat wel uit die films, en kijk of dat succes heeft, Behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
?? De huidige maatschappij stuurt al naar moeilijker tot niet inbare schulden. En dat vereist toch grondigere stappen om het recht te halen.

Gesloten