LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
vincentbl
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2018 19:49

Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door vincentbl »

Anderhalf jaar geleden zijn wij verhuis. Mijn vrouw heeft dit aan de tandarts doorgegeven. Dus na een halfjaarlijkse controle gaan er een rekening naar Famed. Famed krijgt van tandarts mijn oude adresgegevens. Waardoor de facturen niet aankomen en er wordt dus niet betaald. Logisch ik zie geen rekening, ik ben ook in de veronderstelling dat het via de zorgverzekeraar gaat, zoals altijd. Binnen 2 maanden een 200% verhoging van 21 euro naar 61 euro, en ik ben tast nog steeds in het duister. Famed draagt het over aan een incassobureau. Het incassobureau stuurt een email en ik schrik me rot. In één keer ben ik overal van op de hoogte. Incassobureau rekent gelukkig geen extra kosten. Maar die 40 euro van Famed moet wel betaald worden. Hun opdracht is gewoon € 61 incasseren.

Ik bellen met Famed. Als coulance willen ze nog wel die andere 2 facturen een uitstel van betaling over geven, maar die 40 euro kunnen ze niets aan doen. Maar een 40 euro boete over 20 euro in 2 maanden. Waarom geen email als er niet betaald wordt. Ja dat mag niet. Waarom het incassobureau wel dan? Had ze geen antwoord op. Was in opdracht van de tandarts. Maar gaat die 40 euro dan naar de tandarts? Lang verhaal maar geen antwoord op die vraag. Na nog 4x vragen, nee dat gaat naar Famed. Dus dat is jullie verdienmodel. Dame wordt nu boos, ik moet niet zo vervellend zijn. Wat een verschrikkelijk bedrijf, waarom bestaat dit bedrif nog?

Maar wat is er nu fout gegaan. Tandarts heeft alleen mijn vrouw in het bestand verhuist. Foutje... blijkbaar hebben we 2 debiteurenummers en die debiteuren zijn niet gekoppeld. Daardoor klopte de verzekering ook niet meer, mijn adres kwam niet overeen met die van de zorgverzekeraar. Excuus van de tandarts, maar daar koop ik niets voor.

Wie is hier nu aansprakelijk voor? Hoe dan ook Famed, dat zijn ratten van de eerste orde!

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Moneyman »

vincentbl schreef:
05 sep 2018 19:54
Hoe dan ook Famed, dat zijn ratten van de eerste orde!
Als je nou dergelijke reacties weglaat, kom je veel verder.

Je bent die 40 euro kosten niet verschuldigd, als je niet eerst een correcte 14-dagenbrief hebt ontvangen. Snel dus de hoofdsom (die 20 euro) betalen en de kosten betwisten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door tttlocke »

vincentbl schreef:
05 sep 2018 19:54
Wie is hier nu aansprakelijk voor? Hoe dan ook Famed, dat zijn ratten van de eerste orde!
Vreemd. Ik zou denken dat juist Famed van alle betrokkenen het minst te verwijten valt.
Eerder de tandarts, of uw vrouw. Of uw vrouw én de tandarts in eendrachtige samenwerking, door miscommunicatie.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door 16again »

Gebrek aan coulance valt Famed te verwijten.

Wellicht is er wel een goede 14-dagen brief naar oude adres verstuurd, dus ik betwijfel of die escape zal werken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
06 sep 2018 12:19
Gebrek aan coulance valt Famed te verwijten.

Wellicht is er wel een goede 14-dagen brief naar oude adres verstuurd, dus ik betwijfel of die escape zal werken.
Het ging over verwijten in het kader van aansprakelijkheid. Famed is volgens TS hoe dan ook 'aansprakelijk'.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door BreejKC »

Naast het feit dat TS zelf zijn persoonlijke gegevens niet heeft laten wijzigen bij de tandarts heeft hij bij het verhuizen ook geen verhuisservice geregeld bij Post.nl. Post die dan foutief zou zijn geadresseerd aan zijn oude adres, mogelijk ook die 14-dagenbrief van Famed, zou dan een afgesproken periode doorgestuurd zijn naar zijn nieuwe adres.

Ook met de nieuwe bewoners niet even een afspraak gemaakt om eventueel toch niet doorgestuurde post voor hem te bewaren en enkele keren op te komen halen. Was dat nou zo'n moeite gewest?

Heus TS, u kunt dan wel verhuizen maar dat wil niet zeggen dat alles dan automatisch goed geregeld wordt, daar heeft u zelf een grote verantwoordelijkheid in. Als die niet genomen wordt dan valt derde partijen natuurlijk weinig te verwijten.

TS adviseer ik nu maar eens goed na te gaan of hij de laatste tijd niet meer rekeningen mist die hij wellicht zou moeten betalen. Anders komt hij mogelijk nog meerdere keren voor de verrassing te staan van € 40,00 opslag (of meer).

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door yan »

Het juiste adres is doorgegeven: dus daar had de rekening naar toe gemoeten.
de 40,- zijn de incassokosten, dat is een wettelijke bedrag, maar dan moet er wel eerst zijn gemeld dat die geregend gaan worden middels de 14-dagen brief. Als die naar het verkeerde adres is gestuurd is dat niet geldig.
Simpelweg de oorspronkelijke kosten betalen en aangeven dat zie die €40,- kunnen vergeten omdat u nooit een correcte factuur of herinnering heeft ontvangen is voldoende.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door lordi »

Het juiste adres is doorgegeven: dus daar had de rekening naar toe gemoeten.
Famed heeft de rekening gestuurd naar het adres dat zij van de tandarts hebben ontvangen en heeft dus verder niets fout gedaan. TS moet met zijn klacht over de EUR 40 bij zijn tandarts zijn ipv famed te beschuldigen dat ze "ratten van de eerste orde" zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door tttlocke »

BreejKC schreef:
06 sep 2018 13:40
Naast het feit dat TS zelf zijn persoonlijke gegevens niet heeft laten wijzigen bij de tandarts heeft hij bij het verhuizen ook geen verhuisservice geregeld bij Post.nl. Post die dan foutief zou zijn geadresseerd aan zijn oude adres, mogelijk ook die 14-dagenbrief van Famed, zou dan een afgesproken periode doorgestuurd zijn naar zijn nieuwe adres.
Ook met de nieuwe bewoners niet even een afspraak gemaakt om eventueel toch niet doorgestuurde post voor hem te bewaren en enkele keren op te komen halen. Was dat nou zo'n moeite gewest?
Wat er precies met betrekking tot de verhuizing is doorgegeven aan de tandarts doet ter zake.
Wat de tandarts precies heeft verwerkt in zijn administratie ook.

Het al dan niet regelen van een verhuisservice en het al dan niet maken van afspraken met de nieuwe bewoners zijn hier echter niet relevant.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Speedy123 »

vincentbl schreef:
05 sep 2018 19:54
Anderhalf jaar geleden zijn wij verhuis. Mijn vrouw heeft dit aan de tandarts doorgegeven. Dus na een halfjaarlijkse controle gaan er een rekening naar Famed. Famed krijgt van tandarts mijn oude adresgegevens. Waardoor de facturen niet aankomen en er wordt dus niet betaald. Logisch ik zie geen rekening, ik ben ook in de veronderstelling dat het via de zorgverzekeraar gaat, zoals altijd. Binnen 2 maanden een 200% verhoging van 21 euro naar 61 euro, en ik ben tast nog steeds in het duister. Famed draagt het over aan een incassobureau. Het incassobureau stuurt een email en ik schrik me rot. In één keer ben ik overal van op de hoogte. Incassobureau rekent gelukkig geen extra kosten. Maar die 40 euro van Famed moet wel betaald worden. Hun opdracht is gewoon € 61 incasseren.

Ik bellen met Famed. Als coulance willen ze nog wel die andere 2 facturen een uitstel van betaling over geven, maar die 40 euro kunnen ze niets aan doen. Maar een 40 euro boete over 20 euro in 2 maanden. Waarom geen email als er niet betaald wordt. Ja dat mag niet. Waarom het incassobureau wel dan? Had ze geen antwoord op. Was in opdracht van de tandarts. Maar gaat die 40 euro dan naar de tandarts? Lang verhaal maar geen antwoord op die vraag. Na nog 4x vragen, nee dat gaat naar Famed. Dus dat is jullie verdienmodel. Dame wordt nu boos, ik moet niet zo vervellend zijn. Wat een verschrikkelijk bedrijf, waarom bestaat dit bedrif nog?

Maar wat is er nu fout gegaan. Tandarts heeft alleen mijn vrouw in het bestand verhuist. Foutje... blijkbaar hebben we 2 debiteurenummers en die debiteuren zijn niet gekoppeld. Daardoor klopte de verzekering ook niet meer, mijn adres kwam niet overeen met die van de zorgverzekeraar. Excuus van de tandarts, maar daar koop ik niets voor.

Wie is hier nu aansprakelijk voor? Hoe dan ook Famed, dat zijn ratten van de eerste orde!
'
Je tandarts verpand zijn vorderingen aan Famed. Famed draagt vervolgens zorg voor de incasso. De extra kosten die ze rekenen gaan dan ook gewoon naar Famed, je tandarts staat hier verder buiten en weet er ook niets vanaf.

Als u uw juiste adres tijdig (voor het versturen van de factuur en de aanmaning) en correct heeft doorgegeven aan de tandarts, dan hoeft u geen incasso kosten te betalen. Zorg er wel voor dat de rekeningen verder op tijd betaald zijn (trek de incasso kosten er vanaf). Zo kan Famed u alleen dagen over de incasso kosten en niet op bsis van een openstaande vordering.

Ik heb een vergelijkbaar akkefietje gehad met Famed en het gewoon voor laten komen. Ik won de rechtzaak zeer eenvoudig, want ze waren niet in staat aan te tonen dat ik een herinnering ontvangen had en pas na veertien dagen na ontvangst van deze herinnering betaald zou hebben. Wel had ik gewoon de facturen, mijn inziens welke mening gedeeld werd door de rechter, op tijd betaald. De rechtzaak ging alleen over onterechte incasso kosten.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 06 sep 2018 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Speedy123 »

lordi schreef:
06 sep 2018 14:20
Het juiste adres is doorgegeven: dus daar had de rekening naar toe gemoeten.
Famed heeft de rekening gestuurd naar het adres dat zij van de tandarts hebben ontvangen en heeft dus verder niets fout gedaan. TS moet met zijn klacht over de EUR 40 bij zijn tandarts zijn ipv famed te beschuldigen dat ze "ratten van de eerste orde" zijn.

Dit is echt onzin, de tandarts heeft de rekening verpand aan Famed. De tandarts is verplicht om Famed van de juiste debiteur gegevens te voorzien. Famed moet bij de tandarts klagen en niet bij de debiteur die geen fatuur noch een aanmaning heeft ontvangen op zijn huidige adres.

Famed brengt onterecht incasso kosten in rekening want de debiteur valt hier niets te verwijten en zal een rechtzaak zeer eenvoudig winnen, indien de debiteur aan kan tonen dat hij tijdig zijn adres wijziging had doorgegeven aan de tandarts (lees voor de verstuurde factuur en opvolgende aanmaning).

Een beschuldiging dat ze ratten zijn gaat wel ver echter ik kan persoonlijk bevestigen dat de Nederlandse rechter in mijn zaak geoordeeld heeft dat Famed onterecht incasso kosten in rekening bracht. Famed is daarmee geen onberispelijke partij, de rechter heeft ze al een keertje op de vingers getikt.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 06 sep 2018 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door alfatrion »

vincentbl schreef:
05 sep 2018 19:54
Tandarts heeft alleen mijn vrouw in het bestand verhuist.
Je hebt een adres wijziging doorgegeven, maar die is niet verwerkt. Je hebt geen correcte veertiendaagse aanmaning ontvangen, dus ben je de 40 euro extra niet verschuldigd. Dat is alleen anders wanneer je geen adreswijziging had doorgegeven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door tttlocke »

yan schreef:
06 sep 2018 14:05
Het juiste adres is doorgegeven: dus daar had de rekening naar toe gemoeten.
.....
Dat staat niet vast.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door tttlocke »

Speedy123 schreef:
06 sep 2018 14:52
Een beschuldiging dat ze ratten zijn gaat wel ver echter ik kan persoonlijk bevestigen dat de Nederlandse rechter in mijn zaak geoordeeld heeft dat Famed onterecht incasso kosten in rekening bracht. Famed is daarmee geen onberispelijke partij, de rechter heeft ze al een keertje op de vingers getikt.
Geen onberispelijke partij? Welke onderneming is dat wel dan?
Het lijkt erop alsof u toch nog een draai probeert te geven aan de rattenuitspraak van TS.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Speedy123 »

tttlocke schreef:
06 sep 2018 16:11
Speedy123 schreef:
06 sep 2018 14:52
Een beschuldiging dat ze ratten zijn gaat wel ver echter ik kan persoonlijk bevestigen dat de Nederlandse rechter in mijn zaak geoordeeld heeft dat Famed onterecht incasso kosten in rekening bracht. Famed is daarmee geen onberispelijke partij, de rechter heeft ze al een keertje op de vingers getikt.
Geen onberispelijke partij? Welke onderneming is dat wel dan?
Het lijkt erop alsof u toch nog een draai probeert te geven aan de rattenuitspraak van TS.

Dat is wel een hele rare interpretatie van mijn woorden. Ik stel alleen uit eigen ervaring vast dat de Nederlandse rechter eerder een vordering van incasso kosten aan een debiteur heeft afgewezen. Famed heeft dus eerder in het verleden getracht onterecht incasso kosten in rekening te brengen en is daarvoor teruggefloten door de Nederlandse rechter. Daarmee heeft Famed geen onberispelijke staat van dienst.

Ik zou daar verder geen relatie met andere ondernemingen willen leggen, er zijn genoeg ondernemingen die niet door de rechter op de vingers getikt zijn omdat ze probeerde onterecht incasso kosten in rekening te brengen. Zeker niet voor incasso kosten achteraf nadat de debiteur alle facturen al betaald heeft, zoals Famed destijds bij mij probeerde.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
06 sep 2018 14:57
vincentbl schreef:
05 sep 2018 19:54
Tandarts heeft alleen mijn vrouw in het bestand verhuist.
Je hebt een adres wijziging doorgegeven, maar die is niet verwerkt. Je hebt geen correcte veertiendaagse aanmaning ontvangen, dus ben je de 40 euro extra niet verschuldigd. Dat is alleen anders wanneer je geen adreswijziging had doorgegeven.
Zoals je kunt lezen is het anders er is door zijn vrouw geen adres wijziging voor hem doorgegeven en hij heeft het zelf ook niet doorgeven.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Ivo.w »

yan schreef:
06 sep 2018 14:05
Het juiste adres is doorgegeven: dus daar had de rekening naar toe gemoeten.
de 40,- zijn de incassokosten, dat is een wettelijke bedrag, maar dan moet er wel eerst zijn gemeld dat die geregend gaan worden middels de 14-dagen brief. Als die naar het verkeerde adres is gestuurd is dat niet geldig.
Simpelweg de oorspronkelijke kosten betalen en aangeven dat zie die €40,- kunnen vergeten omdat u nooit een correcte factuur of herinnering heeft ontvangen is voldoende.
Het is op dit moment zéér de vraag of het juiste adres tijdig is doorgegeven aan de tandarts.

Wanneer TS en zijn vrouw altijd gelijktijdig de tandarts bezoeken, dan mag de tandarts er vanuit gaan dat een adreswijziging voor beiden geldt.

Wanneer mevrouw echter als enige uit het huishouden bij de tandarts was en een adreswijziging heeft doorgegeven, dan kun je er als tandarts zeker niet vanuit gaan dat die adreswijziging ook voor andere gezinsleden geldt. Ruim 30% van alle huwelijken loopt immers stuk voordat "de dood ons scheidt" en bij ongehuwd samenwonenden loopt zelfs in ongeveer de helft van de gevallen vroeg of laat de relatie stuk. Als er verder geen mededelingen over de verhuizing worden gedaan en de vrouw van TS "graag een adreswijziging doorgeeft", is het in beginsel niet aan de tandarts om na te vragen of die adreswijziging ook geldt voor de niet aanwezige gezinsleden. Wanneer de tandarts wel navraag doet kan dat nog wel eens een gevoelige snaar raken bij de patiënt en het is begrijpelijk dat een tandarts dat wil voorkomen.

Wanneer mevrouw niet in gezelschap van TS was op het moment dat ze de adreswijziging door gaf, kun je alléén concluderen dat de adreswijziging correct en tijdig is doorgegeven wanneer door mevrouw nadrukkelijk vermeld is dat de wijziging ook voor TS geldt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als er dan geen nota komt van de tandarts, wordt er niet even geinformeerd waar die blijft.

En gingen de nota's dan voorheen via de zorgverzekeraar, zo ja, waarom nu niet? Bij de zorgverzekeraar wordt alleen gekeken naar het BSN, niet naar het adres.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je nu naar de tandarts gaat, dan weet je toch dat er een nota aan zit te komen? Ik heb de nota gegarandeerd binnen een week in huis. Als er geen nota komt dan wordt het tijd om te bellen.

En hoe zit het dan met de overige nota's? Jullie zijn immers 1 1/2 jaar geleden verhuisd, en je hebt het over een halfjaarlijkse controle. Dan moet je toch minimaal twee eerdere nota's hebben gehad en betaald? Hoe kwamen die nota's dan in de bus?

En wat je verzekering betreft, waar je het over hebt, die kijken in eerste instantie naar je klantnummer. En hebben zowel je oude als je nieuwe adres, dus ze kunnen zien dat de nota wel voor jou bestemd is. Wat is volgens jou dan het probleem met de verzekering?

Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Janssen1 »

witte angora schreef:
06 sep 2018 22:29
Maar als je nu naar de tandarts gaat, dan weet je toch dat er een nota aan zit te komen? Ik heb de nota gegarandeerd binnen een week in huis. Als er geen nota komt dan wordt het tijd om te bellen.

En hoe zit het dan met de overige nota's? Jullie zijn immers 1 1/2 jaar geleden verhuisd, en je hebt het over een halfjaarlijkse controle. Dan moet je toch minimaal twee eerdere nota's hebben gehad en betaald? Hoe kwamen die nota's dan in de bus?

En wat je verzekering betreft, waar je het over hebt, die kijken in eerste instantie naar je klantnummer. En hebben zowel je oude als je nieuwe adres, dus ze kunnen zien dat de nota wel voor jou bestemd is. Wat is volgens jou dan het probleem met de verzekering?
Onzin, waarom moet ik bijhouden welke bedrijf mij nu een nota moet sturen.
Dus hoef ik toch niet te bellen, waar blijft de nota. :shock:

Gesloten