LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Goedemiddag,

Graag zou ik uw advies inwinnen. Ik trof 3 maanden terug een e-mail aan in een e-mail adres waarin ik werd gesommeerd om een betaling te doen van ruim 300 euro. Dit zou een vordering van Paypal zijn. Er werd niet aangegeven van wanneer deze zou zijn en er stond ook een verkeerde naam als aanhef.

Ik heb hierop gereageerd dat ik er vanuit ging dat er sprake was van spam, aangezien ik geen gebruik maar van Paypal en dit ook nooit heb gedaan.

Nu krijg ik na bijna 3 maanden ( mijn vorige reactie was op 20 september ) vandaag wederom een e-mail of ik even aangifte wil gaan doen van identiteitsfraude en het rapport even wil doorsturen. Ik vind dat nogal een brutale vraag, zeker omdat ik geen flauw benul heb waar het over gaat.

Ik heb het incassobureau dus maar even gebeld, want ik wil wel weten wat het voor vordering is, waar het uit bestaat en waarom het op een verkeerde naam staat. Nu blijkt deze vordering al uit 2011 te dateren. Dus al ruim 7 jaar oud. Dit incassobureau geeft ook aan dat zij de vordering pas na ruim 5 jaar hebben ontvangen.

In 2010/2011 is wel mijn e-mail adres gehackt geweest en het is toen nogal een hoop gedoe geweest om hem terug te krijgen, papierwerk etc. Inmiddels is dit e-mail adres eigenlijk niet meer in gebruik, aangezien hij helemaal vol loopt met spam ( 1000 stuks per week). Het is dus bij toeval dat ik de e-mail tegen kom.

Nu vraag ik mij af of deze vordering, die dus op een adres staat waar ik niet woon, nooit gewoond heb, op een naam die niet de mijne is, maar wel gekoppeld staat aan mijn e-mail adres allereerst al door mij betaald moet worden, als hij überhaupt nog opeisbaar is?

Is er iemand die hier iets vanaf weet? Ik heb getracht het juridisch loket te bellen om info in te winnen, maar daar hebben ze ontzettend lange wachttijden.

Alvast dank!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het misbruik van alleen mail adres is niet voldoende.

Ze hadden het opgegeven adres en naam moeten controleren.
Gewoon mail adres niet meer gebruiken en als zij niet duidelijk bewijs leverden.

U had nooit Pay pal en ze zoeken deze fraudeur.
Niet meer reageren en vooral niet jou huidige gegevens sturen, want soms gaan ze dat aanpassen....!

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tals1979 schreef:
13 dec 2018 14:57
Goedemiddag,

Graag zou ik uw advies inwinnen. Ik trof 3 maanden terug een e-mail aan in een e-mail adres waarin ik werd gesommeerd om een betaling te doen van ruim 300 euro. Dit zou een vordering van Paypal zijn. Er werd niet aangegeven van wanneer deze zou zijn en er stond ook een verkeerde naam als aanhef.

Ik heb hierop gereageerd dat ik er vanuit ging dat er sprake was van spam, aangezien ik geen gebruik maar van Paypal en dit ook nooit heb gedaan.

Nu krijg ik na bijna 3 maanden ( mijn vorige reactie was op 20 september ) vandaag wederom een e-mail of ik even aangifte wil gaan doen van identiteitsfraude en het rapport even wil doorsturen. Ik vind dat nogal een brutale vraag, zeker omdat ik geen flauw benul heb waar het over gaat.

Ik heb het incassobureau dus maar even gebeld, want ik wil wel weten wat het voor vordering is, waar het uit bestaat en waarom het op een verkeerde naam staat. Nu blijkt deze vordering al uit 2011 te dateren. Dus al ruim 7 jaar oud. Dit incassobureau geeft ook aan dat zij de vordering pas na ruim 5 jaar hebben ontvangen.

In 2010/2011 is wel mijn e-mail adres gehackt geweest en het is toen nogal een hoop gedoe geweest om hem terug te krijgen, papierwerk etc. Inmiddels is dit e-mail adres eigenlijk niet meer in gebruik, aangezien hij helemaal vol loopt met spam ( 1000 stuks per week). Het is dus bij toeval dat ik de e-mail tegen kom.

Nu vraag ik mij af of deze vordering, die dus op een adres staat waar ik niet woon, nooit gewoond heb, op een naam die niet de mijne is, maar wel gekoppeld staat aan mijn e-mail adres allereerst al door mij betaald moet worden, als hij überhaupt nog opeisbaar is?

Is er iemand die hier iets vanaf weet? Ik heb getracht het juridisch loket te bellen om info in te winnen, maar daar hebben ze ontzettend lange wachttijden.

Alvast dank!
Ik zou er uberhaupt niet op gereageerd hebben, maar nu je dat wel gedaan hebt, zou ik nog één keer reageren. Geef aan dat je graag bewijs van de veronderstelde vordering op jou wilt zien en dat je, zolang daar niet aan voldaan is, niet meer lastig gevallen wilt worden. Geef geen adresgegevens oid door! En negeer eventuele vervolgmails gewoon.

Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Ik heb mijn adres en telefoonnummer ook niet gegeven. Ik hoop ook niet dat ze de naam nu gaan aanpassen, daar word ik niet vrolijk van! :(

Op dit moment weet ik ook niet waar het allemaal om gaat, ik heb namelijk alleen te horen gekregen dat het een vordering uit 2011 betreft van Paypal. Tja, daar kan ik niks mee natuurlijk! Zelfs als ik al aangifte wil doen, de politie ziet me aankomen zeg.

De man aan de telefoon zei overigens dat hij zou uitzoeken hoe het zit met de verjaring en mij zou e-mailen. Dat mag wat mij betreft nog, daarna kunnen ze de boom in.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als zij geen voldoende gegevens leveren is aangifte volgens mijn onmogelijk.
De Politie gaat echt niet hun zoekwerk doen.

Verder is het soms weken wachten voor je een aangifte kunt doen.

en de boom in, lekker koud!

Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Nou, koud is het zeker :P

Ik wacht het wel even af waar en of ze ergens mee komen. Er is eigenlijk al weer te veel moeite in gaan zitten, haha!

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tals1979 schreef:
13 dec 2018 14:57
Ik heb hierop gereageerd dat ik er vanuit ging dat er sprake was van spam, aangezien ik geen gebruik maar van Paypal en dit ook nooit heb gedaan.
Dan hebben ze nu je IP adres.
Tals1979 schreef:
13 dec 2018 14:57
Ik heb het incassobureau dus maar even gebeld, (...)
En je telefoonnummer.
Tals1979 schreef:
13 dec 2018 14:57
Nu vraag ik mij af of deze vordering, die dus op een adres staat waar ik niet woon, nooit gewoond heb, op een naam die niet de mijne is, maar wel gekoppeld staat aan mijn e-mail adres allereerst al door mij betaald moet worden, als hij überhaupt nog opeisbaar is?
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding daarvan (art. 6:217 BW). Beiden zijn rechtshandelingen waarvoor een wilsvereisten geldt (art. 3:33 BW). Als dit wilsvereisten ontbreekt maar de ander redelijkerwijs van uit mocht gaan dat jij het aanbod toch hebt gaan, dan kan dit de ander niet tegenworden geworpen (art. 3:35 BW).

Je e-mail was gehacked, dus is het denkbaar dat er een verificatiemail is gestuurd. Echter, zelfs dan geldt dat andere adres informatie is opgegeven. Ik denk daarom dat dit niet opeisbaar is.

Verjaring gaat pas lopen op het moment dat de vordering en de schuldenaar bekent zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Nooit bellen of je eigen naam vermelden!
Alleen via Email want ze zoeken een ander persoon die blijkbaar jou mail adres gebruikte.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door k2p »

Allereerst is er geen slrake van identiteitsfraude. Immers, ze gebruikten jouw naam en adres niet. Enkel je emailadres is gebruikt. Daar kun je geen aangifte van doen.

Verder. Een incassobureau dat met je meedenkt?!
De man aan de telefoon zei overigens dat hij zou uitzoeken hoe het zit met de verjaring en mij zou e-mailen.
Dat bestaat niet :lol: . Dit is Phising is. Geen echt incassobureau. Een echt bureau gaat echt niet voor jou dingen uitzoeken. En werkt ook niet alles af op basis van e-mail. Benieuwd waar ze op uit zijn. Ik zou ze niet meer te woord staan, als ik jou was.

Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Dank voor alle reacties! Ik heb na het telefoongesprek vanmiddag nog een e-mail ontvangen. Hierin wijzen ze mij ineens door naar Paypal. Ik moet hen maar bellen en daar een fraude onderzoek laten instellen?!?

Het wordt steeds gekker. Ik heb aangegeven dat ik niks moet en wie eist, bewijst. Ik ga niet bellen met Paypal als ik geen informatie heb en ook niet degene ben die ze moeten hebben.

Ze hebben mijn telefoonnummer niet, want ik heb mijn nummerherkenning uitgezet voor ik ze belde. En mijn IP mogen ze best hebben, want die komt zeker weten niet overeen met het IP wat ze hebben, ik was het nml niet! :P

Ik heb verder aangegeven dat ik niet meer ga reageren en ze zal blokkeren. Wat ik ook direct heb gedaan.

Wat een ontzettend rare gang van zaken!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Tals1979 schreef:
13 dec 2018 18:34
Dank voor alle reacties! Ik heb na het telefoongesprek vanmiddag nog een e-mail ontvangen. Hierin wijzen ze mij ineens door naar Paypal. Ik moet hen maar bellen en daar een fraude onderzoek laten instellen?!?

Het wordt steeds gekker. Ik heb aangegeven dat ik niks moet en wie eist, bewijst. Ik ga niet bellen met Paypal als ik geen informatie heb en ook niet degene ben die ze moeten hebben.

Ze hebben mijn telefoonnummer niet, want ik heb mijn nummerherkenning uitgezet voor ik ze belde. En mijn IP mogen ze best hebben, want die komt zeker weten niet overeen met het IP wat ze hebben, ik was het nml niet! :P

Ik heb verder aangegeven dat ik niet meer ga reageren en ze zal blokkeren. Wat ik ook direct heb gedaan.

Wat een ontzettend rare gang van zaken!
IP adres zou ik niet zo bang voor zijn, hier kan een incasso bureau weinig mee. Om je NAW gegevens op basis van je IP adres te achterhalen moeten ze bij de Internet Provider een verzoek indienen, deze gaat niet zomaar blind jouw gegevens verstrekken.

Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Overigens, ik kan mij vaag herinneren dat ik destijds ook tijdelijk ben geblokt door UPC omdat mijn computer kennelijk werd gebruikt voor het sturen van zooi naar anderen. Ook dat was gedoe destijds. Ook papierwerk en werk aan de pc om dat weer goed te krijgen.

Ik heb volgens mij rond die tijd een andere computer gekocht. Maar wanneer dat allemaal exact is geweest weet ik ook niet meer.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tals1979 schreef:
13 dec 2018 18:34
En mijn IP mogen ze best hebben, want die komt zeker weten niet overeen met het IP wat ze hebben, ik was het nml niet! :P
Als het incassobureau valsheid in geschrifte pleegt (het gebeurt) dan zeggen ze dat de overeenkomst is gesloten met jouw IP adres.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door bupaul »

“Overigens, ik kan mij vaag herinneren dat ik destijds ook tijdelijk ben geblokt door UPC omdat mijn computer kennelijk werd gebruikt voor het sturen van zooi naar anderen. Ook dat was gedoe destijds. Ook papierwerk en werk aan de pc om dat weer goed te krijgen.

Ik heb volgens mij rond die tijd een andere computer gekocht. Maar wanneer dat allemaal exact is geweest weet ik ook niet meer.”


Een blok door de provider is niet een blok op uw computer, uw ip adres wordt geblokkeerd en dat is uw modem van waar u internet krijgt.
Elk apparaat die werkt via uw modem krijgt een ingaand ip adres, alle uitgaande berichten (mail, internet, enz) komen van 1 ip adres en dat is adres van de modem. Een nieuwe computer heeft dus nog steeds hetzelfde uitgaande ip adres.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
14 dec 2018 19:05
Tals1979 schreef:
13 dec 2018 18:34
En mijn IP mogen ze best hebben, want die komt zeker weten niet overeen met het IP wat ze hebben, ik was het nml niet! :P
Als het incassobureau valsheid in geschrifte pleegt (het gebeurt) dan zeggen ze dat de overeenkomst is gesloten met jouw IP adres.
Maar dan moeten ze aantonen dat het jouw IP adres is en o.a. Ziggo gebruiken dynamische IP adressen (wijzigt niet vaak, maar met nieuw modem krijg je nieuw IP).

De ISP zou dus moeten verklaren dat op dat moment dat IP adres van jouw was en deze zal dat soort informatie niet zomaar verstrekken.

Los dat TS in dit geval bewijs heeft dat de vordering niet op zijn naam staat, dus die angst voor valsheid in geschifte zal ook wel meevallen.

Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Nou, dit verhaal is nog steeds niet ten einde. Ze blijven betaalverzoeken versturen en reageren nergens inhoudelijk op. Ze blijven eisen dat ik aangifte doe bij de politie. Ook al staat de openstaande post niet op mijn naam of adres. Het dossier heb ik nooit ingezien,dit willen ze niet overleggen.

Inmiddels heb ik hen het recht op vergetelheid onder de AVG geëist en sinds die dag is het nog stil. Zodra ze mij ook nog maar 1 e-mail sturen, dien ik een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dan gaan we het vervelender spelen. Inmiddels heb ik ook een klacht ingediend bij de ACM.

Ik wilde jullie toch even op de hoogte stellen, wat een ontzettend stel hardnekkige lui zijn dit!

kroes1960
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2007 11:25

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door kroes1960 »

Ik heb ook last van een incasso bureau en wel het invorderingabedrijf in Den Haag
Ik ben al 2 jaar met een vordering bezig van 350 euro ,maar ze houden mij liever aan het lijntje om
dan weer geld op te strijken van hun service
Nu heb ik dat abonnement netjes aangetekend opgezegd ,
Die gasten willen mij nu allerlei kosten in rekening brengen dossierkosten deurwaardes kosten e.d. dit
terwijl de rechtszaak voor mij gunstig uitgepakt heeft,ik sta in mijn gelijk dus
Heb al een mail naar radar gestuurd ,maar nog geen reactie helaas
Iemand advies of iemand met hetzelfde bijltje gehakt ?
Heb al gezien dat er een hele waslijst met negatieve reverenties bestaat,veel gedupeerden dus
Groet Wim

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u bent dus de opdrachtgever voor dat incassobedrijf?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door thecure »

Tals1979 schreef:
20 feb 2019 13:58
Nou, dit verhaal is nog steeds niet ten einde. Ze blijven betaalverzoeken versturen en reageren nergens inhoudelijk op. Ze blijven eisen dat ik aangifte doe bij de politie. Ook al staat de openstaande post niet op mijn naam of adres. Het dossier heb ik nooit ingezien,dit willen ze niet overleggen.

Inmiddels heb ik hen het recht op vergetelheid onder de AVG geëist en sinds die dag is het nog stil. Zodra ze mij ook nog maar 1 e-mail sturen, dien ik een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dan gaan we het vervelender spelen. Inmiddels heb ik ook een klacht ingediend bij de ACM.

Ik wilde jullie toch even op de hoogte stellen, wat een ontzettend stel hardnekkige lui zijn dit!
Bedankt voor de update! Erg netjes aangezien we van de meeste gebruikers niets meer horen.

Welk incassobureau is dit eigenlijk?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door BL2 »

Tals1979 schreef:
13 dec 2018 18:34

Ik heb verder aangegeven dat ik niet meer ga reageren en ze zal blokkeren. Wat ik ook direct heb gedaan.
Je ontvangt nog wel berichten, terwijl je ze hebt geblokkeerd ?

Gesloten