Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
LectoriSalutem

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door LectoriSalutem » 13 sep 2019 23:09

Sinds Google bestaat lijkt opeens iedereen intelligent.... :lol:

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 13 sep 2019 23:48

Als je doelt op het Haviltex arrest:
Lees dan deze conclusie van PG bij de HR L. Timmerman in een zaak die meer op het terrein ligt waar ik me mee bezig hou:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... d=haviltex
Onder 3.4 van die conclusie wordt de Haviltex maatstaf letterlijk als hiervoor geformuleerd (waarbij ik pp (procespartij) heb verwijderd) aangehaald door de PG.

Ik zie niet in hoe je Haviltex zou willen toepassen op een strafbaar feit (tanken zonder te betalen, strafbaar feit: diefstal).
Tenzij je er op doelt dat de kentekenhouder (in casu TS) de aangesproken partij is en niet de bestuurder.
Maar dan nog is er geen schriftelijke overeenkomst die ruimte voor discussie laat.

Als ik boodschappen doe in de super en afreken aan de kassa, komt er ook een overeenkomst tot stand, maar geen schriftelijke
die me achteraf het recht geeft om bij de super te klagen dat hij bijvoorbeeld niet heeft aangegeven wat zijn inkoop is geweest omdat ik, als de winstmarge wel bekend zou zijn geweest, ik het product niet zou hebben aangeschaft.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 14 sep 2019 00:02

redhead55 schreef:
13 sep 2019 23:48
Als je doelt op het Haviltex arrest:
Lees dan deze conclusie van PG bij de HR L. Timmerman in een zaak die meer op het terrein ligt waar ik me mee bezig hou:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... d=haviltex
Onder 3.4 van die conclusie wordt de Haviltex maatstaf letterlijk als hiervoor geformuleerd (waarbij ik pp (procespartij) heb verwijderd) aangehaald door de PG.

Ik zie niet in hoe je Haviltex zou willen toepassen op een strafbaar feit (tanken zonder te betalen, strafbaar feit: diefstal).
Tenzij je er op doelt dat de kentekenhouder (in casu TS) de aangesproken partij is en niet de bestuurder.
Maar dan nog is er geen schriftelijke overeenkomst die ruimte voor discussie laat.

Als ik boodschappen doe in de super en afreken aan de kassa, komt er ook een overeenkomst tot stand, maar geen schriftelijke
die me achteraf het recht geeft om bij de super te klagen dat hij bijvoorbeeld niet heeft aangegeven wat zijn inkoop is geweest omdat ik, als de winstmarge wel bekend zou zijn geweest, ik het product niet zou hebben aangeschaft.
Grappig.
Heeft het u veel hoofdbrekens gekost?
Er werd niet geprobeerd 'Haviltex' 'toe te passen' op casus van TS, maar 'Haviltex' werd genoemd in een discussie over hoe een bepaalde zin in één van de bijdragen in dit topic begrepen moest worden.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 14 sep 2019 00:11

Ik doelde meer op de bijdrage van L.S. die voor mijn reactie stond:
" Sinds Google bestaat lijkt opeens iedereen intelligent....".
Maar de door jou gegeven interpretatie zou ook een goeie kunnen zijn.
Hoe interpreteer je de tekst van een bijdrage van een forumlid volgens Haviltex :D

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 14 sep 2019 00:18

Hallo zeg, het gaat over gestolen kentekenplaten en de dief heeft die blijkbaar op zijn auto gezet en hij heeft toen zonder te betalen getankt.

En de Ts zit nu met de ellende.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 14 sep 2019 01:23

We zijn ons van die situatie zeker bewust Lady1234. Maar het is in Nederland wettelijk zo geregeld dat de kentekenhouder aansprakelijk is en NIET de bestuurder.
Ik rij zelf in een lease-auto van de zaak. Er is een aparte BV binnen de groep van bedrijven, waarin al die, door xx Equipment BV zelf aangeschafte en vervolgens aan de werknemer in bruikleen gegeven auto's op naam van XX Equipment BV als kentekenhouder geregistreerd staan. Uiteraard met registratie welke auto (kenteken) aan welke werknemer ter beschikking is gesteld.
Bega ik een overtreding (bijv. door rood licht rijden) dan gaat de boete naar de BV als kentekenhouder. De BV regelt vervolgens, via de salarisadminstratie, dat de boete op mijn volgende salaris wordt ingehouden. Heb ik nu "mijn" auto op dag X uitgeleend aan een collega (bijv. omdat zijn auto bij de garage staat voor een onderhoudsbeurt) en komt er op die dag een boete binnen dan komt die boete naar mij toe en zal IK moeten aantonen dat ik die dag op kantoor was en die collega buiten (gelukkig hebben we daar ook een systeem voor dat direct aantoont wie wel en niet binnen was) zodat die boete bij die collega verhaald kan worden.

Bij TS doet zich iets dergelijks voor. Als kentekenhouder is hij/zij aansprakelijk en aan hem/haar om geleden schade op de dader/bestuurder te verhalen. Klinkt misschien onrechtvaardig maar dat is de praktijk.
Aan hem/haar dus om te bewijzen dat bijv. type auto niet klopt. En dat kan best lastig, misschien zelfs onmogelijk, zijn zonder hulp van derden, zoals politie en/of tankstationhouder.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 14 sep 2019 06:51

redhead55 schreef:
14 sep 2019 01:23
Bij TS doet zich iets dergelijks voor. Als kentekenhouder is hij/zij aansprakelijk en aan hem/haar om geleden schade op de dader/bestuurder te verhalen. Klinkt misschien onrechtvaardig maar dat is de praktijk.
Dat lijkt me onjuist.
TS hoeft alleen maar aan te tonen dan wel aannemelijk te maken niet zelf getankt te hebben. En dat is iets anders dan allereerst de echte dader vinden, en daar vervolgens het bedrag op te verhalen

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 14 sep 2019 07:44

Wat een discussie en totaal niet relevant voor de vraag die TS heeft gesteld. Er zijn twee diefstallen gepleegd die met elkaar in verband staan. In beide gevallen kan pas aangifte worden gedaan nadat het strafbaar feit is gepleegd.
TS heeft de beelden gezien en zegt dat de persoon op de beelden niet bekend voorkomt en dat zijn kentekenplaten op het voertuig zitten. Helaas geeft TS niet aan of het voertuig hetzelfde model en type auto is als zijn/haar eigen voertuig.
Mocht dit wel het geval zijn zal de bewijslast van TS nog heel moeilijk worden.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 14 sep 2019 11:02

Let ook goed op de velgen/wieldoppen, stickers, dealernaam op kentekenplaathouder, en andere specifieke zaken.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 14 sep 2019 11:10

Als er volgens de foto ook de Trekhaak is gestolen, de deuk tijdelijk weg was en de stickers verwijderd die er nu weer opzitten?

Vaak zijn er zelfs bij zelfde merk, type en kleur nog vele details die voldoende bewijs geven.
Als het niet goed zichtbaar is en je hebt andere platen gekocht is een slechte foto hun probleem.

Als de nummerplaat houder een totaal andere garage vertoonde is dat al voldoende in dit soort gevallen.
En ik zag vandaag dat Criminelen het beste een Kenteken van een Politie auto kunnen halen, alleen geklikt en geen schroef of popnagel erin! :mrgreen:

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 14 sep 2019 13:05

16again schreef:
14 sep 2019 06:51
redhead55 schreef:
14 sep 2019 01:23
Dat lijkt me onjuist.
Het is inderdaad onjuist. Redhead zou gelijk hebben als het om verkeersovertredingen en/of verkeersmisdrijven gast, maar daarvan is hier geen sprake. De diefstallen zijn “gewoon” strafrecht- en daarvoor geldt de aansprakelijkheid van de kentekenhouder niet. En in de civielrechtelijke route waar dit topic over gaat, geldt dat al helemaal niet.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 14 sep 2019 14:17

Moneyman schreef:
14 sep 2019 13:05
....
Het is inderdaad onjuist. Redhead zou gelijk hebben als het om verkeersovertredingen en/of verkeersmisdrijven gaat.....
Kleine correctie: Redhead zou gelijk hebben als het om verkeersovertredingen gaat.
Verkeersmisdrijven horen er niet bij.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 14 sep 2019 16:06

Ik verwacht dat je zelfs bij verkeersovertredingen en verkeersmisdrijven succesvol bezwaar kan maken, indien deze zaken gebeuren met jou gestolen kentekenplaten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 14 sep 2019 19:16

tttlocke schreef:
14 sep 2019 14:17
Moneyman schreef:
....
Het is inderdaad onjuist. Redhead zou gelijk hebben als het om verkeersovertredingen en/of verkeersmisdrijven gaat.....
Kleine correctie: Redhead zou gelijk hebben als het om verkeersovertredingen gaat.
Zeker wel. De kentekenhouder wordt verantwoordelijk gehouden totdat hij aantoont welke andere persoon de bestuurder is geweest.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 14 sep 2019 19:17

16again schreef:
14 sep 2019 16:06
Ik verwacht dat je zelfs bij verkeersovertredingen en verkeersmisdrijven succesvol bezwaar kan maken, indien deze zaken gebeuren met jou gestolen kentekenplaten.
Dat hangt wel heel erg van alle feiten en omstandigheden af, denk ik.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 15 sep 2019 02:04

Moneyman schreef:
14 sep 2019 19:16
tttlocke schreef:
Moneyman schreef:
....
Zeker wel. De kentekenhouder wordt verantwoordelijk gehouden totdat hij aantoont welke andere persoon de bestuurder is geweest.
Waar staat dat dan?
Nee. Bij verkeersmisdrijven ligt het anders dan bij verkeersovertredingen.
Bij verkeersmisdrijven is in het geval van een onbekend gebleven bestuurder de kentekenhouder verplicht de identiteit van de bestuurder bekend te maken. Het niet verstrekken van die informatie is strafbaar, tenzij hij het niet weet en hem dat niet verweten kan worden.
Het niet bekend maken van de identiteit van de bestuurder rechtvaardigt echter niet automatisch dat de kentekenhouder aansprakelijk wordt gesteld voor het misdrijf begaan met zijn voertuig. Laat staan dat de kentekenhouder, zoals jij aangeeft, a priori verantwoordelijk wordt gehouden voor het misdrijf begaan met zijn voertuig.
Bij verkeersovertredingen ligt dat dus anders.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 15 sep 2019 08:46

TS heeft sinds 21 augustus niet meer ingelogd. Wij, okee jullie, doen meer moeite voor de zaak dan TS zelf.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 » 15 sep 2019 09:56

kuklos schreef:
15 sep 2019 08:46
TS heeft sinds 21 augustus niet meer ingelogd. Wij, okee jullie, doen meer moeite voor de zaak dan TS zelf.
Het is wel leerzaam - want helaas is kentekendiefstal, en vervolgens misbruik hiervan, niet geheel ongewoon.
Dat TS verder niet meeleest is pech voor hem.
Als hij niets doet, en niet betaald, zullen de problemen alleen maar verergeren...

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 » 15 sep 2019 12:08

kuklos schreef:
15 sep 2019 08:46
betekent niet dat ie het niet gelezen heeft... wel jammer dat er geen update komt, en vragen onbeantwoord blijven... schijnt tegenwoordig normaal te zijn in deze maatschappij....

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 15 sep 2019 14:16

tttlocke schreef:
15 sep 2019 02:04
Moneyman schreef:
14 sep 2019 19:16
tttlocke schreef:

Waar staat dat dan?
Nee. Bij verkeersmisdrijven ligt het anders dan bij verkeersovertredingen.
Bij verkeersmisdrijven is in het geval van een onbekend gebleven bestuurder de kentekenhouder verplicht de identiteit van de bestuurder bekend te maken. Het niet verstrekken van die informatie is strafbaar, tenzij hij het niet weet en hem dat niet verweten kan worden.
Het niet bekend maken van de identiteit van de bestuurder rechtvaardigt echter niet automatisch dat de kentekenhouder aansprakelijk wordt gesteld voor het misdrijf begaan met zijn voertuig. Laat staan dat de kentekenhouder, zoals jij aangeeft, a priori verantwoordelijk wordt gehouden voor het misdrijf begaan met zijn voertuig.
Bij verkeersovertredingen ligt dat dus anders.
De basis ligt inderdaad in art 165 WVW. De feitelijke uitwerking ervan is: u bent de Sjaak, tenzij u aandraagt wie er op uw stoel zat. Heb er helaas ervaring mee :roll:

Plaats reactie