LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jess1976
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 14:05

Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Jess1976 »

We hebben schulden , deze zijn ontstaan omdat mijn man en ik een restaurant hadden. Het liep aardig maar helaas werd mijn man ernstig ziek. Een keuken runnen en chemotherapie gaat helaas niet samen. Gelukkig gaat het nu stukken beter en dat is het aller belangrijkste!

Echter we werden dus gedwongen om de zaak te verkopen , maar dat duurde even voor dat het rond was. De zaak was al gesloten maar de vaste laste liepen gewoon door. Dus er ontstonden schulden. En omdat het een VOF was zijn we persoonlijk aansprakelijk(terecht!)

Ik heb geprobeerd om afspraken te maken maar met een salaris valt het niet mee dus uiteindelijk zijn 3 deurwaarders alsnog naar de rechter gegaan en is er nu loonbeslag. Ik vind dit geen probleem de schuldeisers hebben tenslotte al lang genoeg op hun geld gewacht.

De beslagvrije voet staat op 0 euro, dit omdat wij in Belgie wonen, wij wonen hier absoluut niet om onder onze schulden uit te komen maar simpelweg omdat je hier nog een 3 kamer appartementje huurt voor 600 euro. En mijn werk is in Breda 25 min rijden van hier dus goed te doen.

Ik wilde eerst via de rechter de beslagvrije voet laten aanpassen want leven zonder inkomen gaat gewoon niet. Toen gaf de deurwaarder LAVG aan dat ze zelf de beslagvrijevoet zouden her-bereken. Dus hebben ze gedaan en op 5 September ontving ik een brief dat het naar 868 euro gezet werd. Maar niet met terugwerkende kracht dus de maand augustus geen inkomen.

Ondertussen legt een tweede deurwaarder beslag. Ik dacht die zullen contact opnemen met LAVG en ik ontvang in ieder geval €868 en de rest verdelen ze wel. Op dat moment was de schuld bij LAVG nog 1200. Wat is er nu gebeurd LAVG heeft niets laten weten aan mijn werkgever. En mijn salaris van September is dus weer geheel onder beslag gevallen. 1200 naar LAVG en de rest naar de Tweede deurwaarder.

Ze willen dit niet terugdraaien want het dossier is nu gesloten bij hun omdat de schuld voldaan is en anders moeten ze weer opnieuw beslagleggen en dat brengt ook weer kosten mee. Dus excuses voor het foutje maar ze doen er niets mee.

Excuses voor het lange verhaal maar ik hoop dat er misschien een (of meer) forumleden zijn die meer van deze materie weten en misschien is er nog iets wat ik kan doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2019 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking titel

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is typisch een topic voor Moneyman, hij is deurwaarder.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mag ik allereerst mijn grote respect uitspreken voor de wijze waarop je naar de situatie kijkt én waarop je hem onder woorden brengt? Dat zie ik dagelijks anders.

Je hebt een lastige situatie te pakken. Inderdaad staat je beslagvrije voet standaard op nul als je in het buitenland woont, en kan je de rechter vragen om de beslagvrije voet van overeenkomstige toepassing te verklaren en de hoogte te bepalen. Dat zou ook zonder meer gewoon gebeurd zijn. En inderdaad zou dat met terugwerkende kracht moeten gebeuren. En inderdaad had de tweede deurwaarder zijn vordering bij LAVG in moeten dienen, zodat het deel van het salaris boven de 868 euro verdeeld zou worden. Kortom, je inschattingen zijn stuk voor stuk juist.

Het lastige is nu dat ze het dossier gesloten hebben. Dat maakt dat ze niet makkelijk zullen bewegen. Zou zouden inderdaad weer opnieuw beslag moeten leggen, maar... op eigen kosten! Het is hun fout, niet de jouwe.

Er zijn een paar dingen die je kunt doen:

1) bel nog eens met LAVG en dreig met een (tucht)klacht of kort geding;
2) bel met de KBvG (beroepsorganisatie) met het verzoek te bemiddelen;
3) dien desgewenst daadwerkelijk een tuchtklacht in;
4) start een kort geding. Maar ja, dat kost wel eerst weer geld;
5) vergeet niet ook met de andere deurwaarder te schakelen, zodat in ieder geval vanaf oktober het juiste bedrag ingehouden wordt.

Hopelijk kan je hier iets mee, succes!!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Offtopic, maar Moneyman, ik ben altijd weer zéér onder de indruk van jouw heldere uiteenzettingen.
Je weet waarover je praat , dat is zo klip en klaar en duidelijk en we kunnen hiervan het nodige opsteken 👍

Jess1976
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 14:05

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Jess1976 »

Beste Moneyman,

Ontzettend bedankt voor je begripvolle en duidelijke antwoord. Hier kan ik echt wat mee!
Ik ga eerst nogmaals LAVG bellen en daarna de beroepsorganisatie. En inderdaad met de andere deurwaarder aan de slag voor Oktober.

MVG

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jess1976 schreef:
27 sep 2019 08:14
Beste Moneyman,

Ontzettend bedankt voor je begripvolle en duidelijke antwoord. Hier kan ik echt wat mee!
Ik ga eerst nogmaals LAVG bellen en daarna de beroepsorganisatie. En inderdaad met de andere deurwaarder aan de slag voor Oktober.

MVG
Kleine tip, probeer met je schuldeisers tot een regeling te komen. Toen ik stopte met mijn bedrijf had ik ook schulden. Met enkele bedrijven (o.a. Nuon, Bavaria en de verhuurder) afspraken gemaakt dit was in bijna alle gevallen 50% van de vordering. Je situatie is begrijpelijk en ook dit soort bedrijven hebben hier begrip voor.

Maar soms vergeten mensen met schulden te communiceren waardoor de schuldeiser zich genoodzaakt voelt om naar de rechtbank te gaan. Ook met een deurwaarder kun je de situatie bespreken en een voorstel doen tot finale kwijting of een termijn betalingen afspreken.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goede aanvulling. In dit geval, waarin er al beslag ligt, zullen schuldeisers niet snel meer akkoord gaan met een regeling, maar proberen kan altijd ;)

Jess1976
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 14:05

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Jess1976 »

SylvesterB, bedankt voor je reactie en dat hebben we inderdaad gedaan hoor, met het bedrag van de verkoop hebben we een aantal schulden kunnen regelen tegen finale kwijting. Maar helaas gingen ze daar niet allemaal mee akkoord en was er gewoon ook simpelweg geen geld meer om aan te bieden. En ik ben weer begonnen met werken en heb gelukkig een redelijk salaris en uiteraard leggen ze daar dan beslag op , omdat dit de snelste manier is om de schuld betaald te krijgen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ze nog lang gewacht hebben en in het begin zelfs ook begrip (er was ook nauwelijks wat te halen) Maar vanaf het moment "er wel iets te halen" viel staan ze vooraan natuurlijk en geef ze eens ongelijk.
Als we nog even doorzetten zijn we er met een paar maanden vanaf echter als er geen inkomen is , tja dan ontstaan er uiteraard weer nieuwe schulden..

Jess1976
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 14:05

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Jess1976 »

Ik weet niet goed of ik nu een nieuw topic moet aanmaken, ik doe het nu maar zo omdat het wel een verlengde is van bovenstaande OP, en ik hoop nog een keertje gebruik te mogen maken van de expertise van Moneyman.

We zijn inmiddels 2 maanden verder en het probleem met de beslagvrije voet is opgelost. De deurwaarder past keurig een redelijke beslagvrije voet toe en verdeelt het over de andere 2 deurwaarders.

Een van deze twee is Flanderijn en mijn vraag gaat over de openstaande vordering.

Wij hebben inmiddels meer (ongeveer €5000) dan de hoofdsom betaald (ong €4000) Dit is in de afgelopen 2 jaar betaald iedere keer als we wat over hadden hebben we betaald en ook een deel uit de verkoop van ons restaurant. Maar nu staat er dus nog een bedrag open van ruim 4000!

Ik vraag me echt af of dit allemaal terecht is.???I

Ik snap dat wij de gerechtelijke kosten moeten betalen en ook voor elke brief en dergelijke moeten we betalen. Logisch, maar met name de rente vind ik zo extreem hoog. Ook hebben ze twee keer beslag gelegd eerst bij mijn man maar die werkt helaas maar een paar uur dus dat had weinig zin, daarna bij mij dat geeft natuurlijk ook extra kosten? Ik heb in de bijlage de vordering toegevoegd.
Flanderijn.pdf
(190.58 KiB) 76 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
We willen absoluut betalen waar ze recht op hebben maar het voelt zo alsof je er nooit uitkomt.. Al moet ik zeggen dat het nu rap gaat met zo'n loonbeslag.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat het wellicht verstandig is de datum te vermelden vanaf wanneer deze schuld is ontstaan. Ivm het torenhoge bedrag aan rente.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je voor 4000 schuld al 5000 betaalde en er staat nog 4000 open, dan is schuldhulp sanering een betere weg.

Als ik zo zie betaal je veel en bleef de schuld staan.
Ze rekenen dus onredelijke hoge kosten en dan is 3 jaren schuld sanering snellere weg om er vanaf te komen,
vraag er eens na bij je eigen gemeente.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door berndv »

als ik alle bedragen zo optel kom ik al op ruim 6600 euro uit. Ook lees ik dat de afbetaling nu 2 jaar loopt. Maar dat wil niet zeggen dat de schuld al 2 jaar loopt. Daar lees ik in de op en in het latere bericht niets van. Zonder te weten wanneer welke schulden zijn gaan lopen is het ook onmgelijk om te bepalen of de rente correct is toegepast. Als ik met deze calculator:
http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx
De rente bereken op het totale bedrag van 6600 euro zou het betekenen dat het geheel sinds ongeveer 2015 loopt. Maar omdat uit de OP niet op te maken valt hoe de tijdslijn is, is dat lastig rekenen. Ik lees alleen dat er nu dus 2 jaar afbetaald wordt, maar uit de op maak ik op dat de partner ziek is geworden, restaurant al een tijdje dicht was alvorens de verkoop van het restaurant een feit was.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zonder concreet inzicht in data en dergelijke is voor ons niet te controleren of de renteberekening klopt. Gezien de hoogte van het bedrag aan rente vermoed ik dat het gaat om een vordering waarbij sprake is van contractuele rente (meestal lening, creditscards, wehkamp-achtigen enzo). Dan kan er zomaar sprake zijn van rentes ronde de 15-20%, en dan gaat het hard.

De kostenspecificaties zien er niet gek uit. Daar valt geen eer aan te behalen. Wat je wél kunt doen, is het volgende:
  • 1) kijk eens in het vonnis van de zaak van Flanderijn. Daarin staat exact wat de rechter qua rente heeft toegewezen (percentage, over welk bedrag, vanaf wanneer). Dan kan je in ieder geval met de natte vinger uitrekenen of de berekende rente klopt.
    2) vraag Flanderijn om een renteberekening en een rente-stop. Je kunt ook een (gedeeltelijke) rentekwijtschelding proberen, maar daar gaat een schuldeiser bijna nooit in mee. Ik zou dat niet doen (overvragen is nooit handig) maar voor een rente-stop gaan. Dan weet je in ieder geval zeker dat je vanaf nu ook echt aflost.
Bedenk wel: als de rente conform vonnis berekend wordt (en ik ga er vanuit dat dat zo is), heb je geen rechten, maar vraag je een gunst. Het is handig dat mee te nemen in de vorm/ toon van je communicatie. Voorkomt misverstanden :wink:

Succes!!

Jess1976
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 14:05

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Jess1976 »

Dank voor jullie reacties de oorspronkelijke schuld is ontstaan in 2016 het gaat om een contract inderdaad Moneyman. Wij hebben in 2016 een 5 jarig contract getekend met de firma Cine-fox voor reclame pakket voor het restaurant (advertenties in de plaatselijke bioscoop , internet enz). he totaal bedrag betaal je dan verdeeld over 5 jaar tijd En als je dan na het eerste jaar niet meer kan betalen dan is het bedrag van de 5 jaar ineens op-eisbaar.

Schuldsanering is geen optie, we wonen in Belgie (zie OP) en daarbij er wordt maandelijks ruim 1600 afgelost nu dus (in december met 13de mnd nog veel meer) dus ik hoop in het voorjaar van 2020 klaar te zijn.

Ik ben gewoon benieuwd of het mag/kan AL deze hoge kosten. Nogmaals de schuld eiser heeft absoluut recht op zijn geld , die heeft al veel te lang moeten wachten...Maar als er iets op staat wat misschien onterecht is dan is dat mooi meegenomen.

Ik ga met je tips aan de gang Moneyman, nogmaals dank!

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jess1976 schreef:
26 nov 2019 09:34
Wij hebben in 2016 een 5 jarig contract getekend met de firma Cine-fox voor reclame pakket voor het restaurant (advertenties in de plaatselijke bioscoop , internet enz). he totaal bedrag betaal je dan verdeeld over 5 jaar tijd En als je dan na het eerste jaar niet meer kan betalen dan is het bedrag van de 5 jaar ineens op-eisbaar.
Uit nieuwsgierigheid: hebben jullie toendertijd verweer gevoerd, of zijn jullie bij verstek veroordeeld? Dergelijke bedingen worden (in ieder geval bij consumenten, maar vaak genoeg ook bij b2b) onredelijk bezwarend geacht. Als je geen verweer hebt gevoerd, heb je er nu niets meer aan, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig of dit beding getoetst is ;)
Jess1976 schreef:
26 nov 2019 09:34
Ik ben gewoon benieuwd of het mag/kan AL deze hoge kosten. Nogmaals de schuld eiser heeft absoluut recht op zijn geld , die heeft al veel te lang moeten wachten...Maar als er iets op staat wat misschien onterecht is dan is dat mooi meegenomen.
Helaas. Al deze kosten zijn gewoon de normale proces- en executiekosten.
Jess1976 schreef:
26 nov 2019 09:34
Ik ga met je tips aan de gang Moneyman, nogmaals dank!
Graag gedaan!

studentje1951
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2016 00:16

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door studentje1951 »

Soms kom je nood gedwongen in de schulden. Wat ik dus ook heb een beslag vanaf 2012 hielden zorgtoeslag in en verder betaalde ik 25 euro extra maar het rare is dat er nog net zoveel staat als in 2012 . Zo betekenen dat er niets is betaald?? Denk dst ik naar de advocast ga wat er klopt niks van

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door alfatrion »

De buitengerechtelijke kosten lijken mij te hoog.

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Cro »

studentje1951 schreef:
29 jan 2020 10:24
Soms kom je nood gedwongen in de schulden. Wat ik dus ook heb een beslag vanaf 2012 hielden zorgtoeslag in en verder betaalde ik 25 euro extra maar het rare is dat er nog net zoveel staat als in 2012 . Zo betekenen dat er niets is betaald?? Denk dst ik naar de advocast ga wat er klopt niks van
Heb je specificaties over wat je exact betaald en daarnaast ook aflost. Misschien dekt die 25 euro enkel de kosten en de eventuele rente.
Een aflossing van €25 per maand zal normaliter sowieso niet echt zoden aan de dijk zetten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door berndv »

studentje1951 schreef:
29 jan 2020 10:24
Soms kom je nood gedwongen in de schulden. Wat ik dus ook heb een beslag vanaf 2012 hielden zorgtoeslag in en verder betaalde ik 25 euro extra maar het rare is dat er nog net zoveel staat als in 2012 . Zo betekenen dat er niets is betaald?? Denk dst ik naar de advocast ga wat er klopt niks van
Ik zou eens contact opnemen met de deurwaarder en vragen om een specificatie en vervolgens daar eens goede afspraken mee maken omtrent de afbetaling van de schuld. Geen idee hoe hoog het geheel is opgelopen, maar als er in 8 jaar tijd niets aan schuld is ingelopen is mogelijk de afbetaling net aan dekkend voor de rente.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet toe

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je ca 2300 Euro schuld hebt en je betaalt 14% = €300 Rente per jaar dan betaal je alleen maar je hele leven rente en wordt de schuld niet minder.

Gesloten