LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
fvestjens
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2013 10:33

Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door fvestjens »

Ik heb een mail ontvangen van Brabant water met hierin de volgende opmerking "Helaas is gebleken dat uw voorschotten en jaarafrekeningen sinds 2013 via een machtiging zijn betaald met IBAN NL05 RABO **** ***9 38. Dit is niet uw rekeningnummer en de eigenaar van dit IBAN ontvangt het totaal onterecht afgeschreven bedrag uiteraard weer terug".

Ik ben nu een aantal weken verder en heb volgens mij het plaatje helder.

Ik heb altijd de rekeningen van Brabant water betaald met acceptgiro's. Eind november 2008 heb ik een brief gekregen van Brabant water met "Uw gegevens bij Brabant water". Hierop staat bij betaalwijze vermeld Automatisch bank en bij het rekeningnummer staat een rekeningnummer wat niet van mij is en ook nooit van mij is geweest. Het voorschotbedrag staat op € 0 en de betaaltermijn is maandelijks.
Ik vermoed dat men toen is overgeschakeld op een nieuw software systeem en daar de gegevens niet juist ingevoerd zijn.

Ik heb namelijk nooit een machtiging afgegeven voor een automatische incasso en het betreffende rekeningnummer is ook nooit van mij geweest.

Ik heb netjes altijd alle meterstanden doorgegeven en ook alle jaarafrekeningen ontvangen. Op al deze rekeningen stond vermeld dat het automatisch afgehouden zou worden van dat rekeningnummer. Ik heb daar nooit echt goed naar gekeken en dus ook nooit iets van gehoord.

Nu krijg ik een naheffing van € 2.328,95. Dus door een fout, die zij gemaakt hebben, moet ik nu ineens dit bedrag gaan betalen.
Is dit terecht?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door 16again »

Je kunt proberen te stellen dat rekeningen ouder dan 2 jaar zijn verjaard.

Zonder die fout van tegenpartij had je overigens evengoed 2300 euro moeten betalen. Alleen niet in een keer

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

fvestjens schreef:
28 dec 2019 13:56
Nu krijg ik een naheffing van € 2.328,95. Dus door een fout, die zij gemaakt hebben, moet ik nu ineens dit bedrag gaan betalen.
Is dit terecht?
Ik hoop het eerlijk gezegd van wel.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
28 dec 2019 14:14
Je kunt proberen te stellen dat rekeningen ouder dan 2 jaar zijn verjaard.
Denk je dat dat kans van slagen heeft?
Zo ja, waarom?
Wanneer gaat volgens jou de verjaringstermijn lopen?

fvestjens
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2013 10:33

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door fvestjens »

16again schreef:
28 dec 2019 14:14
Je kunt proberen te stellen dat rekeningen ouder dan 2 jaar zijn verjaard.
Dit geldt niet voor water. Daar is de verjaringstermijn 5 jaar.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door 16again »

Wie heeft eigenlijk de rekeningen tussen 2008 en 2013 betaald? Of begint Brabant water daar niet over, omdat die rekeningen mogelijk wel verjaard zijn?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

2008? Ik vermoed dat iemand vanaf 2018 voor deze persoon betaald heeft.

Maar dit is wel een vrij stevig bedrag.
Mensen die via Accept giro betalen hebben telkens een voorschot + 1x per jaar een eind afrekening met afwijkende erbij.
Dus daarmee zou je het juiste bedrag mee overgemaakt hebben.

Kijk eerst of deze factuur wel voor jou is, kijk naar klant nummer en zo.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik verwacht, dat Brabantwater in zijn recht staat om het hele bedrag te vorderen.
Wanneer ze deze vordering naar de rechtbank zouden brengen staat u erg zwak.
In 2008 stuurt Brabantwater kennelijk geen acceptgiro’s meer, u vraagt zich niet af waarom niet, u zegt zelf dat u nooit een machtiging hebt afgegeven.
Elk jaar de standen netjes doorgegeven waarop u natuurlijk een jaarafrekening ontvangt met verbruik, betaalde voorschotten en of u terug krijgt of moet bijbetalen.
Nooit opgevallen dat u al die jaren geen voorschotten hebt betaald, denk niet dat een rechter dat gelooft,
In de brief van Brabantwater uit 2008 die u ontvangen hebt met uw gegevens zal wel ingestaan hebben om die gegevens te controleren en bij onjuistheden contact op te nemen met Brabantwater.
Wanneer Brabantwater niets hoort mag deze ervan uitgaan dat de gegevens incl. het rekeningnummer kloppen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommertijd schreef:
28 dec 2019 15:59
2008? Ik vermoed dat iemand vanaf 2018 voor deze persoon betaald heeft.
Lees eerst eens de OP; daarin staat duidelijk wat er aan de hand is en sinds wanneer.

Fvestjens, ik verwacht dat u gewoon moet betalen. Weliswaar heeft Brabantwater ooit een fout gemaakt, maar u hebt zelf de bankgegevens ook nooit gecontroleerd; dat kunt u uzelf ook verwijten.
Als de hoogte van het bedrag een probleem is, kunt u proberen een betalingsregeling af te spreken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vanaf 2013 is er blijkbaar niet betaald en;

Eind november 2008 heb ik een brief gekregen

Dan twijfel ik aan de betrouwbaarheid van die 2008!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zo te zien is er al meer dan 10 jaar niet betaald voor water (TS wist dat natuurlijk). Nu Brabant Water haar fout ontdekt heeft, vordert ze alsnog betaling over de laatste 5 jaar (terwijl 10 jaar mogelijk te verdedigen zou zijn geweest, ook juridisch). Nog steeds een behoorlijk voordeel.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door renewouters »

TS voldoet ook niet aan de voorwaarden die een bank stelt voor het gebruik van een bankrekening....

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

fvestjens schreef:
28 dec 2019 13:56
Ik heb een mail ontvangen van Brabant water met hierin de volgende opmerking "Helaas is gebleken dat uw voorschotten en jaarafrekeningen sinds 2013 via een machtiging zijn betaald met IBAN NL05 RABO **** ***9 38. Dit is niet uw rekeningnummer en de eigenaar van dit IBAN ontvangt het totaal onterecht afgeschreven bedrag uiteraard weer terug".

Toch wel apart dat de eigenaar van dat IBAN nummer zelf ook niet in de gaten had dat er 6 jaar lang geld van de rekening is afgeschreven.

Er waren er dus drie die niet op hebben zitten letten. En het is wel heel vreemd dat dit zomaar kon.

Overigens vind ik het terecht dat de ander het geld gewoon terug krijgt.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Wie wil dat nou niet, je rekeningen jaarenlang door iemand anders laten betalen..
En komt het dan toch nog uit, twijfelen of je je eigen rekening nou wel moet gaan betalen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, er zijn kennelijk nogal wat mensen die brieven (of topics :wink:) niet goed lezen of hun bankrekening niet controleren.
Anderzijds valt een niet-verrichte betaling natuurlijk minder op dan een extra of veel te hoge afschrijving.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door Gegrand »

Kan begrijpen dat TS schrikt van zo,n naheffing.
Maar misschien één keertje het bankrekeningnummer over het hoofd zien zou nog kunnen , maar al tien jaar lang??
Op elk jaaroverzicht staat onder de kop verrekening het nieuwe voorschotbedrag wat berekend gaat worden voor het komende jaardat bankrekeningnummer vermeld!!
Deze info staat ook op de Mijn Brabant Water omgeving in één oogopslag te zien.

Dus ja, TS zal deze vordering moeten betalen , even contacten met BW voor een betalingsregeling in termijnen mogelijk is.
Het bedrag van 2328 euro voor vijf jaar vind ik wel hoog , komt neer op +/- 300m3 water per jaar.

IncassoDirect
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2019 10:55
Contacteer:

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door IncassoDirect »

Ik denk dat het gewoon wel goed was voor TS dat een ander haar/zijn rekeningen betaald en dat ze dit nu bij Brabant Water gezien hebben.

Als ik steeds een voorschot en een jaarafrekening moet betalen en ik zie dat niet van mijn bankrekening af gaan dan ga ik toch zelf eens bellen en niet 7 jaar wachten.
Nu krijg ik een naheffing van € 2.328,95. Dus door een fout, die zij gemaakt hebben, moet ik nu ineens dit bedrag gaan betalen.
U dient er zelf voor te zorgen dat deze gegevens juist zijn.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Iemand heeft dat verkeerde rekeningnummer ingevuld, en dat zal toch echt niet Brabant water geweest zijn. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

fvestjens schreef:
28 dec 2019 13:56
Ik ben nu een aantal weken verder en heb volgens mij het plaatje helder.
Ik hoop dat het minder helder is dan wat ik er uit haal.

Ik heb altijd de rekeningen van Brabant water betaald met acceptgiro's. Eind november 2008 heb ik een brief gekregen van Brabant water met "Uw gegevens bij Brabant water". Hierop staat bij betaalwijze vermeld Automatisch bank en bij het rekeningnummer staat een rekeningnummer wat niet van mij is en ook nooit van mij is geweest. Het voorschotbedrag staat op € 0 en de betaaltermijn is maandelijks.
Ik vermoed dat men toen is overgeschakeld op een nieuw software systeem en daar de gegevens niet juist ingevoerd zijn.
Eind 2008 heb je een brief gekregen waarin expliciet staat dat de betaalwijze automatisch wordt, inclusief een rekeningnummer dat niet van jou is.

Als het voor jou net zo helder is als dat ik het lees, weet je dus al 11 jaar lang dat een ander jouw nota's betaalt. En dan durf je hier nog te vragen of ze het terug mogen halen? :evil:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?

Ongelezen bericht door moederslink »

fvestjens schreef:
28 dec 2019 13:56
(...)
Ik heb altijd de rekeningen van Brabant water betaald met acceptgiro's Eind november 2008 heb ik een brief gekregen van Brabant water met "Uw gegevens bij Brabant water". Hierop staat bij betaalwijze vermeld Automatisch bank en bij het rekeningnummer staat een rekeningnummer wat niet van mij is en ook nooit van mij is geweest.
(...)
Eind november 2008 , dus 11 (!) jr geleden , had u dit rekeningnummer gelijk moeten en kunnen corrigeren . U heeft dus 11 jaar niets betaald aan Brabants Water.
Dat is u nooit opgevallen?
U heeft wel jaarafrekeningen ontvangen en niet gezien dat het eea niet van uw rekening is afgegaan?
Het was u niet opgevallen, schrijft u :roll:
Het lijkt mij onwaarschijnlijk toe dat men dat niet in de gaten heeft.
U zegt dat BW een fout heeft gemaakt en vraagt daarbij of ze terecht nu navorderen.
Wat denkt u zelf ? U bent toch zelf ook nalatig/fout geweest?

Gesloten