LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte sommatie ontvangen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
anoniem9
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020 07:30

Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door anoniem9 »

Vesting Finance heeft mij een sommatie exploot op 15-6-2020 gestuurd , van een bestelling uit 2010 die ik nooit gedaan heb
ik heb nooit eerder iets ontvangen over deze zaak de schuld was € 373,- en nu € 851,- met alle kosten
het pakket is naar een familie lid gestuurd en naar mijn weten nooit aangepakt of terug gestuurd door de bewoonster, zij heeft wel is aanmaning gehad maar terug gestuurd en ze zegt dat ze nooit een pakket besteld of ontvangen heeft . ik heb nooit bij die familielid gewoond of er ingeschreven gestaan
ik had in die tijd geen bankrekening
ik had toen een verblijfsvergunning van 1 jaar en ben daarna een aantal jaren illegaal gebleven
er is in 2017 een bedrag van 20 € euro aanbetaald maar Vesting Finance wil niet zeggen door wie en ook niet de naam of bankrekening vertellen
ze hebben ons wel een overzicht van de kosten gemaild met een dreiging binnen 5 dagen betalen terwijl ze ons er voor hebben geadviseerd ga naar de politie en die hebben wij opgevolgd en een afspraak voor volgende week gemaakt
er moet een bestel formulier zijn met een ID ?
een handtekening voor ontvangst ?
wie heeft de 20 € betaald
zelf denk ik dat een ex vriendje dit gedaan heeft
dit kan toch niet allemaal ?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heel simpel, wie eist bewijst. Laten hun maar komen met bewijs dat er iets besteld is, dat het afgeleverd is en door wie er besteld is. Kunnen zij dat niet kunt u simpelweg aangeven dat u verder niets meer wilt horen van ze.

Het kan gaan om bezorgfraude (iets bestellen en laten afleveren op een adres en dit onderscheppen), of door iemand die u een hak wilde zetten.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

850 euro kosten op een vordering van 370 euro? Dan moet er al geprocedeerd zijn. Klopt dat? ligt er al een vonnis?

anoniem9
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020 07:30

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door anoniem9 »

nee zijn kosten en rente

anoniem9
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020 07:30

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door anoniem9 »

de bestel lijst staat op mijn naam daar een kopie van gehad, maar de aflever lijst en wie de aanbetaling gedaan heeft zeggen / geven ze niet

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vraag aan hun alle gegevens en bewijzen die ze bezitten en beloof dat indien er een werkelijke schuld is
U deze binnen een week betaalde..

Aangezien U nooit iets ontving of bestelde zult U ook die €0,00 die U schuldig is gelijk overmaken, niets dus!
En als het voor familie is, U hoeft niet hun huidige adres door te geven maar melden dat U niet die persoon is.

Dat ze dreigen met een rechtszaak, vraag gelijk de datum zitting want die komt toch nooit.
Stuur ook geen aanvullende gegevens met uw BSN nummer of ontbrekende gegevens....

En als er wel een claim is, na 5 jaren kan deze verjaard zijn, afhankelijk wat er geleverd zou zijn.

Rente + kosten over €0,00 geleverde goederen is ook nog steeds €0,00.
En is op die bestellijst te zien wat je waar bestelde?

anoniem9
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020 07:30

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door anoniem9 »

ze beweren juist dat ik op die familielid der adres besteld heb onder mijn naam

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

anoniem9 schreef:
22 jun 2020 18:56
nee zijn kosten en rente
Welke kosten dan?

Als je hulp wilt, moet je eerst eens (veel) duidelijker zijn. Nu is het een raadspelletje.

anoniem9
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020 07:30

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door anoniem9 »

Schuld € 373,56
Rente € 397,84
Incassokosten € 100,00
--------------
Ontvangen bij ons € 20,00
=======
Saldo € 851,40



deze overzicht heb ik gekregen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wat is er ooit in 2010 voor €373,56 geleverd?

En is dat bewezen aan U afgeleverd?
U heeft nooit iets besteld en ontvangen dus vraag even bewijs welke producten ze bij U ooit geleverd hebben.

Een niet passende maat schoenen of Dames kleding voor meneer of andersom?
Welk bedrijf heeft wat geleverd en laat ze dat eerst maar eens aantonen.

En met de lijst van goederen, 56 cent is dus vrijwel zeker meerdere producten totaal....
En is er binnen 5 jaren tijdig een maatregel genomen of verjaard?

Het kan zijn dat ze voor iemand met alleen maar dezelfde achternaam een claim sturen.
En is het bestel formulier echt of met aangepast adres?

Hier moet Uw toenmalige adres op staan.
Als ze weigeren voldoende bewijs te leveren mogen ze een dure rechtszaak starten en dan alsnog dit aantonen.
Wel is een bewijs van de vraag van bewijs nu een reden als ze achteraf dit aantonen voor vele rechters dit af te wijzen.

En een nieuwe klant die nog geen Nederlander was toen is op krediet iets leveren een groot risico,
gelijk voor €373,56 leveren is wel voor hun een risico....
En die €20,- als ze geen naam of bank nummer willen en/of kunnen tonen is het voor U ook moeilijk traceren
en dat zal een rechter wegens niet meewerken aan Uw onderzoek deze claim ook afwijzen.

Incasso bedrijven claimen wel vaker niet bewijsbare opgekochte oude schulden en gaan zelden naar de rechter!

IncassoDirect
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2019 10:55
Contacteer:

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door IncassoDirect »

Ik zou eerst eens kijken wanneer deze vordering bij het incassobureau is aangemeld.
Als dat na 1 juli 2012 is gebeurt is de Wet Normering Buitengerechtelijke Incassokosten van kracht en scheelt het al bijna de helft op de incassokosten.
Verder lijkt mij ook dat er hier 3x zoveel rente is geteld.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

IncassoDirect schreef:
23 jun 2020 08:44
Ik zou eerst eens kijken wanneer deze vordering bij het incassobureau is aangemeld. Als dat na 1 juli 2012 is gebeurt is de Wet Normering Buitengerechtelijke Incassokosten van kracht en scheelt het al bijna de helft op de incassokosten. Verder lijkt mij ook dat er hier 3x zoveel rente is geteld.
Dat lijkt mij niet. De vordering komt uit 2010, dus vóór de invoering van de WIK. Het gaat waarschijnlijk om koop op afbetaling, waarbij contractuele rente van toepassing is. Dat is 10-14% per jaar, over een periode van 10 jaar. Reken maar uit...

Ik zou TS adviseren om:
- primair de vordering te betwisten bij gebrek aan wetenschap en om bewijs van de overeenkomst en een kopie van alle verzonden brieven en sommaties vragen;
- secundair de vordering betwisten op basis van verjaring en om bewijs vragen dat de vordering tijdig en juist is gestuit;
- aangeven dat je bereid bent te betalen zodra bewezen (!) is dat de vordering correct en opeisbaar is;
- aangeven dat je, zolang dat niet het geval is, niet (meer) lastig gevallen wenst te worden (see you in court).

Meer zou ik er niet van maken.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door omega19 »

Er zitten wel een paar vreemde kanten aan deze zaak.

Als je illegaal in Nederland bent en dus ook nergens in het GBA bent ingeschreven, en dus ook geen bankrekening kan openen, hoe kan je dan toch iets op afbetaling kopen ?

Dat kan volgens mij alleen als je alle gegevens van een legaal familielid gebruikt (behalve de naam van de besteller) om de bestelling af te ronden. Het familielid zegt vervolgens van niks te weten en stuurt alle aanmaningen terug

Dit riekt meer naar een poging tot fraude dan wat anders .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door berndv »

omega19 schreef:
23 jun 2020 10:43
Er zitten wel een paar vreemde kanten aan deze zaak.

Als je illegaal in Nederland bent en dus ook nergens in het GBA bent ingeschreven, en dus ook geen bankrekening kan openen, hoe kan je dan toch iets op afbetaling kopen ?
Dat het op afbetaling zou zijn is een aanname in een reactie, is geen feit dat bevestigd is door ts, het zou mogelijk een aantal andere zaken bevestigen, maar goed, daar zal ts eerst duidelijkheid over moeten verschaffen.

Ten tijde van het aangaan van de koop was ts niet illegaal in Nederland, ts was toen met verblijfsvergunning in Nederland. Daarna is ts een aantal jaar illegaal geweest.

Maar goed, ik denk dat het nu eerst aan ts is om wat meer duidelijkheid te geven.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
23 jun 2020 10:43
Er zitten wel een paar vreemde kanten aan deze zaak. Als je illegaal in Nederland bent en dus ook nergens in het GBA bent ingeschreven, en dus ook geen bankrekening kan openen, hoe kan je dan toch iets op afbetaling kopen ?
TS schrijft dat hij in die tijd een verblijfsvergunning had. En geloof het of niet: er was een tijd dat dat ruimschoots voldoende was voor leningen van tienduizenden euro's. Die ik vervolgens mocht proberen te incasseren... :roll: :lol:

anoniem9
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020 07:30

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door anoniem9 »

ja de bestelling was op afbetaling

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wie heeft 1e termijn van €20,- dan betaald?
Die mag de rest nu ook doen, was niet jou bank rekening.

En Moneyman, ook toen was er al BKR en als je niet vooraf kredietwaardigheid en inkomen controleerde heb je goed betaalde werkgelegenheid.... en het bedrijf wat leverde is dan dom en heeft pech.
En als Roma & Sinti hier asiel vragen, binnen half jaar weggestuurd door IND en dan mag jij op vakantie naar Bulgarije?
Mag hij hun krot doorzoeken voor inbeslagname waardevolle goederen, en ja, die andere woning waar wel iets te halen is stond op andere naam!
Ze zullen alles wat ze officieel eigenaar van zijn graag laten zien en feestje geven.
Enige nadeel is dat daar geen Internet is en wij jou enige tijd hier zullen missen!

Als een bedrijf op krediet leverde is dat zeer hoog risico, daar zijn banken beter in.
Nu heeft anoniem9 een probleem omdat iemand vermoedelijk op zijn naam blijkbaar iets besteld en ontvangen heeft....
maar nooit die €20,- betaald....en na betalen 1e termijn kun je meer bestellen.

Maar als ze alleen vage bestel formulier geven zonder duidelijke producten en wanneer afgeleverd en het eerder door Moneyman gevraagde nog ontbreekt zal een zitting bij rechtbank vermoedelijk afgehamerd worden wegens geen gevraagd bewijs tijdig geleverd aan anoniem9.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wie heeft 1e termijn van €20,- dan betaald?
Die mag de rest nu ook doen, was niet jou bank rekening.

En Moneyman, ook toen was er al BKR en als je niet vooraf kredietwaardigheid en inkomen controleerde heb je goed betaalde werkgelegenheid.... en het bedrijf wat leverde is dan dom en heeft pech.
En als Roma & Sinti hier asiel vragen, binnen half jaar weggestuurd door IND en dan mag jij op vakantie naar Bulgarije?
Mag hij hun krot doorzoeken voor inbeslagname waardevolle goederen, en ja, die andere woning waar wel iets te halen is stond op andere naam!
Ze zullen alles wat ze officieel eigenaar van zijn graag laten zien en feestje geven.
Enige nadeel is dat daar geen Internet is en wij jou enige tijd hier zullen missen!

Als een bedrijf op krediet leverde is dat zeer hoog risico, daar zijn banken beter in.
Nu heeft anoniem9 een probleem omdat iemand vermoedelijk op zijn naam blijkbaar iets besteld en ontvangen heeft....
maar nooit die €20,- betaald....en na betalen 1e termijn kun je meer bestellen.

Maar als ze alleen vage bestel formulier geven zonder duidelijke producten en wanneer afgeleverd en het eerder door Moneyman gevraagde nog ontbreekt zal een zitting bij rechtbank vermoedelijk afgehamerd worden wegens geen gevraagd bewijs tijdig geleverd aan anoniem9.



primair de vordering te betwisten bij gebrek aan wetenschap en om bewijs van de overeenkomst en een kopie van alle verzonden brieven en sommaties vragen;
- secundair de vordering betwisten op basis van verjaring en om bewijs vragen dat de vordering tijdig en juist is gestuit;
- aangeven dat je bereid bent te betalen zodra bewezen (!) is dat de vordering correct en opeisbaar is;
- aangeven dat je, zolang dat niet het geval is, niet (meer) lastig gevallen wenst te worden (see you in court).


Als hij deze opgevraagd heeft lijkt me winst in rechtbank vrijwel zeker.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
24 jun 2020 08:42
En Moneyman, ook toen was er al BKR en als je niet vooraf kredietwaardigheid en inkomen controleerde heb je goed betaalde werkgelegenheid.... en het bedrijf wat leverde is dan dom en heeft pech.
Het BKR heeft hier niets mee te maken. Lees jij ergens over eerder consumptieve schulden?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterechte sommatie ontvangen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je nieuwe klant zonder salaris opgave goederen wilde leveren?

Roma & Sinti , die bestelde in 2001 ook alles na aanvraag IND en waren binnen 6 maanden terug naar Bulgarije.

De postorder bedrijven die met zwaar drukwerk de Postbode de ziektewet in jaagde...
Vooral de op krediet kopers waren toen nog rendabel, en zolang je termijnen betaalde leverde ze alles en heel veel.
Vooral als je weet dat enkele grotere bedrijven bleven leveren bij een asielzoekers centrum en de Deurwaarders daar ook vaak kwamen...

en als je geen adres blokkeerde?
En hoewel ze sinds eind vorige eeuw postcode wel gingen blokkeren, maar te laat achter een nieuw vers geopende kwamen?
Ik weet dat de Politie al Tickets had voor KLM maar ze reden zelf terug naar Bulgarije....
Die auto's waren wel flink overbeladen, maar geen enkele reis per KLM nodig!

Maar wie gaat er nu aan vele vreemde namen leveren die op 1 nog nooit gehoord nieuw adres wonen leveren zonder controle vooraf?
1 telefoontje naar die gemeente en je wist al voldoende.

Maar omdat op Krediet leveren meer opleverde dan de geleverde goederen bleven vele Postorder bedrijven die fout maken.
Net als Ferratum ook aan een dergelijke groep leverden, en dat lijkt me een leuk klusje voor onze Deurwaarder!
Ik weet het adres daar uit mijn hoofd.

Gesloten