LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaald, maar nu nog de kosten...

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
swoosh
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2005 19:44

Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door swoosh »

Ik heb bij een leverancier producten gekocht. Hiervan is de betaling verwerkt, maar door omstandigheden uit het oog verloren. Een herinnering is aan de kant gelegd omdat het ingevoerd was. Ik krijg nogmaals een herinnering en toen ik die onder ogen kreeg heb ik de zaak uitgezocht. Nou heb ik geen idee wat er gebeurd is, maar het bedrag bleek niet betaald te zijn. Ik heb het bedrag overgemaakt en daarmee dacht ik dat het klaar was. Helaas krijg ik dezelfde dag een brief van Nassau (nassauincasso.nl) waarin staat dat het bedrijf waar ik de producten heb gekocht, verzocht heeft de vordering terzake van de betreffende factuur te incasseren.

Wederom dacht ik dat het geen vaart zou lopen, want de betaling was al onderweg. Ik krijg ook keurig een paar dagen later een brief waarin staat dat er betaald is, maar dat ik de kosten nog wel moet betalen aan het incasso bureau.

Rente kan ik me voorstellen, want betaling is te laat, maar die kosten vind ik erg hoog en bovendien overdreven, want er is al betaald. Ik vraag me af wat ik hiermee aan moet. Ik vind het bovendien belachelijk dat deze hoge kosten ook gelijk in het eerste contact opgelegd worden. Om één en ander duidelijk te maken, hieronder de bedragen:

Hoofdsom E 674,99
Rente: E 19,75
Incassokosten: E 104,21
Leges en infokosten: E 24,00
Dossierkosten: E 25,00
BTW: E 0,00
TOTAAL: E 847,95

Omdat de hoofdsom al betaald was, verlangd men nu alsnog van mij E 174,51. Ik vind dat een berg geld voor iets dat niet meer nodig is.

Informatie kosten... 24 euro... voor het schrijven van een brief?

Dossierkosten... 25 euro... om die brief in de kast te leggen?

Zijn dit normale kosten en moet ik dit betalen? Ik vind dat een incassobureau mij eerst op de hoogte moet brengen van het feit dat zij de vordering overnemen.

Hoe sta ik, wat kan ik doen?

Met vriendelijke groet,


Alex

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door HvdB »

Je moet een beter administratief beleid voeren en de rekening betalen.
Zo sta je ervoor!

Ronald G kan je helpen met dit soort dingen want hij heeft veel ervaringen hiermee.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door topery »

Heb alle berichten omtrend uw persoon aan me voorbij laten gaan, maar HvdB.....u geeft deze meneer geen advies. U constateert dat zijn administratie niet op orde is, dat had hij zelf ook kunnen bedenken.

Helaas meneer Alex, ik kan u niet van dienst zijn, maar ik hoop voor u dat iemand u daadwerkelijk een goed advies kan geven.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door ronald g »

ronald_g is daar veel beter in.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door ronald g »

En reageer maar niet op hvdb als het hem niet meer bevalt steelt hij zo je inlog naam. En ronald_g waarom heb je mijn e mail niet beantwoord.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door SJZ »

Voor een indicatie kun je het rapport Vorwerk raadplegen op

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rec ... n/Haarlem/

Voor+juristen/Informatie+civiel+voor+de+advocatuur/Rapport+Voorwerk+II.htm

(het is 1 link, ik heb 'm in tweeën geknipt anders gaat het fout op dit forum)

Hierbij wordt voor jouw geval uitgegaan van € 136,13 ex btw, € 162 incl btw.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door HvdB »

Natuurlijk ronald g, slaap nog maar lekker. :lol: :lol: :lol: :lol:

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door JH »

Hiervan is de betaling verwerkt, maar door omstandigheden uit het oog verloren. Een herinnering is aan de kant gelegd omdat het ingevoerd was. Ik krijg nogmaals een herinnering en toen ik die onder ogen kreeg heb ik de zaak uitgezocht
Ik denk niet dat hier sprake is van wanorde in de administratie. Gewoon een menselijke fout, die wellicht middels een minnelijke schikking op te lossen was, ook door de leverancier.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door HvdB »

Een goede setup van je administratie voorkomt menselijke fouten.
Laat het een dure les voor je zijn.

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

swoosh
BerichtGeplaatst op: 21 Jun 2005 19:47 Onderwerp: Betaald, maar nu nog de kosten...
Swoosh, (Nike) Een kort advies waarbij ik u niet zal belasten met juridische constructies en prietpraat.

A. Kijk na wat de levering- betalingsvoorwaarden van uw leverancier zeggen over incassokosten. Staat hieromtrent niets omschreven –dat het te uwe laste komt- dan is een kort briefje, waarin u verwijst naar de genoemde voorwaarden, aan zowel uw leverancier als aan het incassobureau voldoende.
B. Als in de voornoemde voorwaarden wel bedingingen staan omtrent incassokosten maar deze niet, op voorhand, aan u bekend zijn gemaakt: stuur een briefje aan voormelde partijen waarin u melding maakt van uw onwetendheid.
C. Als het beschrevene onder A en B niet van toepassing is, bent u in beginsel buitengerechtelijke invorderingskosten kosten verschuldigd. Omdat aan u nog geen inleidende dagvaarding is verzonden, maar u direct betaalde bij ingebrekestelling zijn de interesten te verwaarlozen. Leges- info en dossierkosten zijn betwistbaar in een beginfase van een incassoprocedure. Ook de hoogte van de incassokosten zijn in een pril stadium van een invorderingprocedure (door een incassobureau) betwistbaar.

Als het beschrevene onder C. op u van toepassing is zou ik u adviseren een brief te zenden aan het incassobureau met als inhoud:

Uw laatste aanmaning en mijn betaling hebben elkaar gekruist. Met uw incassokosten ben ik het absoluut oneens. Om echter mijn relatie met uw opdrachtgever niet verder te verstoren heb ik op uw rekening een bedrag gestort van 60 euro (ook doen!!) Voornoemde betaling zal ik echter terstond wederom opeisen, als zijnde een onverschuldigde betaling, indien u mij in rechte zou betrekken betreffende het onderhavige onderwerp.


Bij A en B krijgt u nog de nodige over en weer ontkenningen. Bij C. bent u vermoedelijk direct van het probleem af. Laat het even weten.

swoosh
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2005 19:44

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door swoosh »

Beste L. Affûteur,

Bedankt voor deze reactie, hier kan ik iets mee. Het lijkt mij inderdaad een goede manier om deze zaak aan te pakken. Wat ik me nog afvraag, is het bedrag van 60 euro ergens specifiek op gebaseerd of is dat een bedrag dat redelijk gevonden zou kunnen worden?

En voor de anderen: administratieve wanorde... ach, als je een eenmanszaak hebt, is het niet altijd gemakkelijk om alles direct af te handelen. Soms glipt iets er wel eens tussendoor als het druk is. Natuurlijk komt het wel naar voren als ik alles verwerk, maar ik ben ook maar een mens en ook ik maak fouten. Ik zal de laatste zijn die dat ontkent.

Alex

swoosh
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2005 19:44

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door swoosh »

Voor de duidelijkheid, de kosten van meer dan 170 euro heb ik dus op dit moment nog niet betaald.

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

Beste Swoosh,
Inderdaad als eenpitter is het niet eenvoudig om boekhouder, jurist, inkoper, verkoper, magazijnmeester,telefonist, (en niet te vergeten BTW te innen voor de fiscus) en wat al niet meer te zijn. Dat er betalingen tussendoor slippen of uitgesteld worden komt in de beste families voor.

Het bedrag van 60 euro is door mij gebaseerd op een bedrag wat redelijk en billijk is in verhouding tot de hoofdsom en de gedane moeite om het bedrag te incasseren (een briefje van het incassobureau).

Wel raad ik u aan zo snel mogelijk de voorgestelde brief te schrijven en direct het bedrag over te maken op de rekening van het incassobureau.

In het geval het incassobureau niet op uw voorstel ingaat. kunnen ze u alleen nog maar dagvaarden. Een rechtsgang heeft dan voor het bureau grote risico's
Gelet op uw betalingsvoorstel en het enkele briefje van het bureau, zal de kantonrechter naar de norm "redelijkheid en billijkheid" vermoedelijk uw kant kiezen. Het is immers aan het incassobureau om aan te tonen dat de buitengerechtelijke kosten inderdaad gemaakt zijn.
Zou een kantonrechter u toch nog veroordelen tot een hoger bedrag, dan zal dit niet veel meer zijn dan de genoemde 60 euro. Bovendien is in beide gevallen het zeer waarschijnlijk dat de rechter de proceskosten laat bij degene die ze gemaakt heeft. Uw kosten zijn gering, een bezoekje aan de sector kanton (weet u ook eens wat zich daar afspeelt)en een kopje koffie van 50 eurocent. Het incassobureau heeft aanmerkelijk hogere kosten(leges).
U zult er wel uit komen, in het bargoens (VS) is een swoosh: smart!

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door berendjan »

Affuteur, je naam kun je ook lezen als aanfluiting en dat zijn je adviezen ook. Terug van een nachtje kantoren poetsen en doorwroeten vasn de prullenbakken op het kantoor van een rechtsbijstandsverzekeraar. En nog niets gesnapt omdat er letters en geen tekeningetjes op stonden? Inderdaad is het drijven van een eenmanszaak niet gemakkelijk, maar intussen is het wel gemakkelijker geworden. Er zijn betaalbare boekhoudprogramma's op de markt waar je ook zonder ict expertise de boekhoudgegevens van je bedrijf kunt invoeren en dat aan het eind van de BTW periode een overzicht geeft van de af te dragen en terug te vorderen BTW. Bij internetbankieren kun je betalingen agenderen. Als je de te betalen facturen dus direct na ontvangst controleert, boekt en in de agenda van internetbankieren zet kan met de betaling niets mis gaan. Want op de aangegeven datum wordt de factuur automatisch betaald. Tenzij je die betalingsopdracht verwijderd hebt omdat achteraf gebleken is dat de factuur niet correct is en je met de leverancier hierover in discussie of dispuut bent. Het is natuurlijk wel een kwestie van de zaak op orde hebben. Nu over de incassokosten. In de betalingssommatie van het incassobureau zijn die kosten gebaseerd op vaste staffels en de meesten zullen daarbij het onderste uit de kan halen. Als betaling en brief van het incassobureau elkaar daadwerkelijk gekruist hebben kun je het beste een briefje sturen naar de leverancier schrijven en de zaak daarin uitleggen. Daarin kun je veel beter stroop dan azijn gebruiken. Dat laatste wordt helaas door velen op dit forum gebruikt en ook geadviseerd, mijn ervaring is echter dat een stroperige brief meestal een positiever effect heeft dan eentje die druipt van azijn en vitriool. Doe je geregeld zaken met die leverancier en ben je normaal tijdig met betalen, zal ook dat een positieve invloed hebben op zijn beslissing en wordt of het incassobureau teruggefloten of wordt het bedrag gemiddeld tot iets wat jij, realistisch, voorstelt. Gaat het incassobureau naar de rechter dan kan dit voorstel en je gebruikelijke betalingsmoraal ook positief helpen. Een bezoek aan de kantonrechter is alleen nodig als die besluit te proberen te middelen tussen eiser en gedaagde. Je kunt natuurlijk op de dag dat je gedagvaard bent naar de zitting toegaan. Doch meer dan het aanhoren van je verweer en het neerschrijven daarvan door de griffier gebeurt er niet. Dat verhaal kun je doorlezen en dan ondertekenen en dan mag je gaan. De koffie is overigens in de meeste rechtbanken niet te drinken, hij smaakt naar de prijs. Jouw verweer wordt naar de eiser gestuurd. Daarbij kan de rechter aangeven of eiser repliek kan indienen of hij stelt een datum vast voor een poging tot middeling. Daar worden jullie beiden verwacht en stelt de rechter beiden in de gelegenheid een voorstel te doen, dit tegen elkaar af te wegen en te beslissen. Komt uit die zitting een voorstel dat beiden accepteren wordt dit door de griffier weer schriftelijk vastgelegd, door beiden ondertekend en daarmee is de zaak afgehandeld. Komt er geen overeenstemming dan vonnist de rechter en krijgen beiden dat vonnis binnen een termijn van een week of zes thuisgestuurd. Maar probeer het eerst maar eens bij de leverancier, tien tegen een dat met die op een normale toon best te praten valt en de incassokosten helemaal of grotendeels vervallen. Die opmerking van aanfluiting over de btw verplichting ontgaat mij overigens. Als BTW plichtige ben je nu eenmaal verplicht om de BTW die in je omzet zit af te dragen aan de fiscus en kun je de BTW van je inkopen en onkosten etc. daarmee verrekenen. Niemand betaalt graag belasting doch helaas heeft de overheid. gedurende de lange loop van de geschiedenis van de mensheid, nog nooit een mogelijkheid gevonden om via een andere weg dan belastingheffing gevonden om inkomsten te verwerven waariit dan weer gemeenschappelijke zaken betaald kunnen worden. Hoe moet anders jouw hongerloontje middels een aanvullende uitkering worden verhoogd? Jij leeft van onze belastingcenten.

rhea
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jun 2005 09:17

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door rhea »

Berendjan, op een ander topic heb ik je commentaar gegeven. E.e.a. naar aanleiding van jou schreeuwerige opmerkingen. Je bent altijd in de contramine. hier de quote van mijn commentaar:

Geplaatst op 20 Jun 2005 09:37 door rhea
Berendjan ik heb het eens nagekeken maar jij geeft op tal van topics de meest uiteenlopende adviezen en als aan jouw gevraagd wordt om gespecificeerde uitleg dan geef je geen antwoord of je gaat lopen schelden.

Je loopt jezelf op de borst te kloppen dat je al duizenden zaken als jurist gewonnen hebt.

Als ik echter je antwoorden analyseer dan kun je, mede gelet op je taalgebruik, onmogelijk geplaatst worden in de groep "rechtsgeleerden"
Naar mijn inschatting is een MAVO-niveau het kader waarin je juridische kennis maximaal valt te plaatsen. Dus je afficheren als "Jurist" is ver beneden de waarheid. Sterker nog gelogen.

De opmerking dat je je WAO tijd beter kunt gebruiken dan mensen van domme adviezen te voorzien hakt hout. Wink
Op dit topic wordt om advies gevraagd. Het is aan de vraagsteller of hij/zij hiervan gebruik wil maken. Als u denkt dat uw adviezen beter zijn, moet u dit inhoudelijk beargumenteren. Gaan schelden doen kleine kinderen die hun zin niet krijgen. Met uw opstelling lokt u het zelf uit dat lezers u niet serieus gaan nemen. Ik neem u ook niet serieus.
Op het internet heb ik een leuk gedichtje gevonden dat ik hierbij citeer:

PROBLEEMSTELLING

als iets voor de hand ligt
zijn er meerdere mogelijkheden

je pakt het met de andere hand
je kijkt er met argusogen naar
je keert het resoluut de rug toe
je negeert het volkomen
je gaat erover dagdromen
je schakelt Openbare Werken in
je geeft het aan de hond
(die eet toch alles)
je wacht tot het weg is
je aait het paait het naait het
je graaft een kuil

het heeft nogal wat voeten
in de aarde

Schrijver: Jan B.van Grins (ps), 16-06-2005

Het is een inspirerend gedicht hoe je een probleemstelling kunt benaderen.
De dichter schrijft nergens: je kunt gaan lopen schelden.
Want hij weet het schelden lost namelijk niets op!

PS als je op de mavo je Franse taallessen goed gevolgd zou hebben dan zou je mogelijk kunnen weten wat l'affûteur betekent. In ieder geval geen aanfluiting! Dus nu even je kennis van het Frans bijslijpen, Berendjan

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door berendjan »

Ik heb al vaker geschreven dat nogal wat deelnemers op deze fora beter hadden moeten oppassen bij de les begrijpend lezen en de meesten waarschijnlijk niet verder zijn gekomen dan plaatjes kijken. Rhea, onderwijs is meestal niet gratis maar voor jou is het voor niks geweest

rhea
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jun 2005 09:17

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door rhea »

Berendjan, ben je nu dronken of heb je in de pillenpot liggen graaien. Je blijft maar steeds je Aap, Noot, Mies verhaaltje afdraaien.

Kun je ook nog zinnige opmerkingen maken.

Inderdaad, je bent mentaal gestoord, de enige conclusie die ik kan trekken. Beterschap (als dat nog lukt :twisted: )

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door HvdB »

rhea, je mag geen materiaal op dit forum zetten waar mogelijk auteursrechten op zitten.
Ik zou het er maar afhalen voordat dit fout loopt. :?

rhea
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jun 2005 09:17

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door rhea »

HvdB,
Het gedicht is geplaatst op: www.nederlands.nl als netgedicht. Door het zelf te plaatsen op internet, zonder uitdrukkelijke vermelding dat de auteur zich rechten voorbehoudt mag men vrijelijk aannemen dat het citeren van zijn of haar werk (met naamsvermelding) geoorloofd is. M.a.w. de auteur heeft door zijn/haar handelen zijn/haar werk toegevoegd aan het publieke domein. Dat de intellectuele eigendom blijft toebehoren aan de auteur is evident. Zou er commercieel gebruik van gemaakt worden, dan liggen de zaken anders.

Kusje en bedankt voor je waarschuwing, Rhea

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: Betaald, maar nu nog de kosten...

Ongelezen bericht door berendjan »

Jammer dat mensen bij gebrek aan argumenten niet verder komen dan schelden, rehabilitatie.

Gesloten