LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat mag een incasso wel?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
spikkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2005 14:00

Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door spikkie »

Ik heb een brief gekregen van NEDINCASSO om maar even snel een bedrag 148 euro over temaken, anders gaan ze dreigen met een rechtzaak.

ik heb dus netjes de hoofdsom en de rente betaald, waardoor er in totaal nog iets van 49 euro bleef aan Incasso kosten. Heb ze vermeld dat ze die kosten maar bij hun opdrachtgeven moeten verhalen, daar ik geen relatie met NED INCASSO heb...

Mogen ze nu nog steeds eisen dat ik de incassokosten moet betalen??

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Door een deel van de vordering te betalen (ik zou het nooit aan het incassobureau zelf hebben betaald, maar aan de leverancier), heb je jezelf in een lastige positie laten brengen.

Alleen een deurwaarder en de rechter mag je dwingen tot daadwerkelijke betaling over te gaan. Een incassobureau heeft net zo weinig invloed als de poes van je buren.

Ik heb dan ook geen enkele boodschap aan de blabla van een incassobureau, maar laat ze doorgaans wel weten dat ik heel goed op de hoogte ben van wat ze wel en niet mogen.

Ja, ze mogen dreigen, maar hun gekunstelde brieven maken op mij geen indruk. Zij zijn geen partij, wanneer ik een openstaande rekening heb. En die heb ik echt niet snel, hoor.

Dus laat maar kwaken, zou ik zeggen. Geef echter wel aan dat, en eventueel ook waarom je een vordering betwist, maar laat je door hen vooral niet bang maken. Juridisch kunnen ze namelijk niets.

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

Spikki

U verkeert in de buitengerechtelijk fase van een incassoprocedure. Een gerechtsdeurwaarder heeft twee petten. De ene is de pet van een incassobureau en de andere pet is die van overheidsambtenaar.

In de buitengerechtelijke fase treedt hij op met de pet van incassobureau.
Een incassobureau kan u niet dwingen te betalen in de buitengerechtelijke fase van een incassoprocedure.

Incassobureaus kunnen u wel sommeren te betalen met de vermelding dat –als u niet betaalt- er een gerechtelijk procedure zal worden opgestart.
De sommatie van een gerechtsdeurwaarder met de pet op van incassobureau en de sommatie van een regulier incassobureau heeft dezelfde werking.

Aan een sommatie hoeft u niet te voldoen als u denkt dat u in uw recht staat. U weigering te betalen kan wel gevolgen hebben. Het incassobureau zal u dan gaan dagvaarden en u kunt proberen uw gelijk te krijgen bij de rechtbank. Weet echter wel dat gelijk hebben en gelijk krijgen twee afzonderlijke fenomenen zijn.

In uw geval betwist u de vordering niet, u hebt deze immers al betaald. U betwist ook de rente niet.

Vraag:
1. Was u er mee bekent dat in de leveringsvoorwaarden de buitengerechtelijke incassokosten te uwer laste komen?
2. Heeft het incassobureau u ettelijk malen gesommeerd en hebt u hierop nooit gereageerd?

Als u beide vragen met ja beantwoordt, dan raad ik u aan de incassokosten te voldoen voordat u gedagvaard wordt.
De kosten die dan bij u gelegd worden zullen aanmerkelijk meer bedragen dan de buitengerechtelijke incassokosten. Als u door de rechtbank veroordeeld wordt, stuurt het incassobureau het vonnis naar de gerechtsdeurwaarder die met de pet op van rijksambtenaar u dwingt te betalen of uw goederen in beslag neemt.

Neem een incassobureau altijd serieus en beantwoord altijd hun brieven. Vraag en lees altijd: leveringsvoorwaarden, polissen etc. Krijgt u dan een conflict dan weet u hoe te handelen. Laat u niet van de wijs brengen door mensen die roepen dat incassobureaus niets voorstellen. Neem ze altijd serieus. Deurwaarders en incassobureaus hebben dezelfde status in de buitengerechtelijke fase.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Schrijver hierboven heeft een verhaal dat grotendeels klopt. Er is echter 1 niet onbelangrijk detail. Hij zegt: het incassobureau kan u gaan dagvaarden als u niet betaalt.

Nou, dat kunnen ze, als incassobureau, dus NIET. Dat kan wel een gerechtsdeurwaarder. Als particulier persoon kan ik een ander, of een bedrijf WEL dagvaarden, maar dat moet ik dus ook laten doen door een gerechtsdeurwaarder.

Ik ken hier in de buurt iemand, die al 3 jaar van dit soort brieven ontvangt, steeds over hetzelfde. Die persoon zegt: ik woon hier al bijna 9 jaar, en ik krijg steeds maar weer de sommatie om een schuld te betalen van de voorgaande bewoner, met wie ik dus verder geen banden heb. De brieven worden steeds grover qua inhoud, maar verder dan dreigen is het in die 3 jaar nooit gekomen. Hij redeneert dan ook: waarom zou IK actie ondernemen, terwijl ik niet de schuldenaar ben, waarom zou ik actie ondernemen, als het nooit verder komt dan dit soort dreigementen? Wel heeft hij eenmalig schriftelijk laten weten dat de schuld niet hemzelf maar de vorige bewoner betrof, en daar reageerde men helemaal niet op. Dan zoekt men het maar uit, zo redeneert hij, mijns inziens terecht.

Bovendien: als het om een schuld gaat van zeg 10 jaar terug, dan heeft ook een gerechtsdeurwaarder geen invloed meer. Het ging in dit geval om herstelwerkzaamheden aan een zonwering, dus is er sowieso een verjaringstermijn.

Neemt uiteraad niet weg dat je de brief wel moet bekijken, en het incassobureau duidelijk moet laten weten het niet eens te zijn met de vordering. Maar zoals ik eerder zei: wanneer jij kunt aantonen in je recht te staan, laat ze ook dat duidelijk merken.

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

bodejosm43

Het incassobureau treedt op als “gemachtigde” van de schuldeiser. Alvorens een incassobureau zich aan een opdracht verbindt zal het bureau de schuldeiser een machtiging laten ondertekenen om de schuldenaar in rechte te kunnen betrekken als gemachtigde van de schuldeiser.

In het onderhavige geval stelt het incassobureau de dagvaarding op met vermelding dat hij optreedt als gemachtigde van de schuldeiser.
Deze dagvaarding wordt naar een gerechtsdeurwaarder toegezonden met het verzoek de dagvaarding aan de gedaagde (schuldeiser) uit te brengen.
Gevraagd wordt een schriftelijke afhandeling ter griffie (schriftelijke rol) en vervolgens worden alle stukken (conclusies) rechtstreeks naar zowel het incassobureau (als gemachtigde) als de gedaagde (of diens gemachtigde) gezonden.

Het incassobureau kan dus wel degelijk dagvaarden en deze ook opstellen. Enkel het uitbrengen (betekenen) is een taak van een rijksambtenaar (de gerechtsdeurwaarder)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bovenstaande neemt niet weg, dat de brieven die ze sturen wel wat netter mogen worden opgesteld. Als ik een brief zou krijgen, waarin met met dergelijke gespierde taal te kennen wordt gegeven dat ik moet betalen, en dat ze anders mijn adres wel weten te vinden, houdt het voor mij al op.

Stellen ze een brief fatsoenlijk op, dan is het voor mij ook duidelijk dat deze door fatsoenlijke mensen is verstuurd, en zal ik er gewoon op reageren.

Incassobureaus doen meer dan ze wettelijk mogen. Wat ze in elk geval NIET mogen, is mensen bedreigen, om door middel van hun ''gespierde taal'' mensen ervan te overtuigen dat zij maar hebben te doen wat het bureau opdraagt. Zo'n bureau dient zich net als iedereen aan fatsoensnormen te houden.

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

Dreigen en bedreigen

In de meeste gevallen zal een bedrijf niet zomaar een vordering uit handen geven aan een incassobureau. Meestal heeft de schuldeiser zelf een flink aantal herinneringen verzonden en is hierop door de schuldenaar niet gereageerd. Bedrijven beseffen goed dat als een vordering uit handen gegeven wordt dit meestal ook het einde van een relatie betekent. Bonafide bedrijven zullen bonafide incassobureaus inschakelen. Echter als u nooit gereageerd hebt op aanmaningen van de schuldeiser, dan zal een vriendelijk verzoek briefje van een incassobureau u ook niet wakker schudden.

Een bonafide incasso-organisatie zal u dan ook een dringende tekst toezenden met daarin een sommatie om binnen een bepaalde termijn te betalen of een deugdelijk betalingsvoorstel te doen. Reageert u hier niet op dan zal het bureau met zwaardere teksten komen waarin ze vermelden dat ze u in rechte zullen betrekken en dat alle kosten te uwe laste zullen komen.

In bijna alle levering- en betalingsvoorwaarden staat vermeld dat zowel de buitengerechtelijke als de gerechtelijke kosten voor uw rekening komen indien u de betalingstermijnen niet respecteert.

Heeft u inhoudelijke bezwaren omtrent de dienst of de levering dan staat wederom in de leveringsvoorwaarden termijnen om te reclameren en op welke wijze. De voorwaarden moeten u bekend zijn gemaakt of het moet aannemelijk zijn dat u ze kon weten.

Incassobureaus mogen dreigen met het nemen van gerechtelijke stappen. De dreiging moet dan worden gezien als: een onaangename bejegening in het vooruitzicht stellen.
U bedreigen is een andere zaak, dit is absoluut verboden en zelfs strafbaar. Bedreiging wordt gezien als bijvoorbeeld: We gaan uw werkgever inlichten over uw betalingsgedrag als u niet direct gaat betalen. Of nog erger: we komen u in elkaar slaan.

Dreigt het incassobureau u met het nemen van gerechtelijke stappen dan is dit geoorloofd.

Bedreigt het incassobureau u, dan doet u daarvan aangifte bij de politie. Vervolgens stuurt u een brief naar de schuldeiser met de vermelding dat u de zaak rechtstreeks met hen wilt afhandelen en niet meer benaderd wenst te worden door het incassobureau. U voegt kopieën bij van de bedreigende brief en u vermeldt dat u aangifte hebt gedaan.

Bodejosm43 heeft inderdaad groot gelijk dat incassobureaus zich aan de normale fatsoensnormen dienen te houden binnen de wettelijke kaders

bacardi
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2005 16:03

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door bacardi »

een incassobureau mag niet meer dan brieven sturen en hopen dat de dreigende taal voldoende is.

Je hoeft dus niet te schrikken als je een brief binnenkrijgt, ze kunnen meestal maar weinig.

Deurwaarders (meestal zijn dit ook gerechtsdeurwaarder), kunnen inderdaad beslag leggen, maar wie let jou om eerst de kostbare spullen uit je huis te halen en oude troep te laten staan??

Stel dat ze beslag hebben gelegd, dan is er nog geen man over boord, je kunt de spullen dan gewoon de volgende dag terugkopen. Kost geld, maar je houdt je spullen.

Doorgaans gaan de meeste deurwaarders altijd accoord met een betalingsregeling, dat is echt nooit een probleem.

Schrik dus niet van al die hoogdravende taal in de brieven, neem pas contact op als je rustig bent en als je een betalingsregeling in je hoofd hebt (hoeft echt niet veel per maand te zijn).
Leg rustig je situatie uit (geef ze niet je bankrekening), en geef altijd aan dat je wegens betalingsverplichtingen in je vaste lasten niet in staat bent het hele bedrag in een keer op te hoesten.

Doorgaans zijn ze dan echt wel meegaand.

Laat je alleen niet intimideren, ze kunnen echt niet meteen naar binnen, dat mag de politie nog niet eens zomaar. Daar hebben ze echt een gerechtelijk bevel voor nodig.

Eer dat ze dat hebben zijn er al weer een paar weken verstreken en heb jij je huis leeggeruimd :-)

Bacardi

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door JFG »

Hmmm... deze laatste reactie is echt een voorbeeld van ergens in de verte de klok horen luiden maar waar die klepel toch hangt????

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

bacardi weet echt niet hoe het zit. Een goede deurwaarder zal heus niet meteen het huis leegruimen, maar aantekeningen maken. Ontbreekt er dan bij de daadwerkelijke ontruiming iets wat op zijn lijst staat, dan heb je als schuldenaar toch echt wel een probleem. Een deurwaarder waarschuwt met een dagvaarding. Een ontruiming, wanneer daar de datum eenmaal van vaststaat, wordt altijd vergezeld door een gerechtelijk bevel tot ontruiming. En dan mag de politie weldegelijk je huis binnenkomen. Dat doen ze om het niet nog meer uit de hand te laten lopen dan al het geval is.

Wanneer het op een ontruiming aankomt, is er al het nodige aan maatregelen aan de schuldenaar kenbaar gemaakt, dat doet niemand omdat je een week te laat je krantenabonnement hebt betaald.

Gewoon geen schulden aangaan, wanneer je weet dat terugbetaling op termijn een probleem kan vormen, dan kom je ook niet in de problemen.

Hoe verleidelijk die leenreclames ook lijken, hoe leuk die gratis home cinema set ook lijkt, die je wordt beloofd: vergeet nooit dat je je lening ook moet terugbetalen.

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: Wat mag een incasso wel?

Ongelezen bericht door JFG »

dank je bodesjosm43! Jij snapt het!! Hierbij wil ik dus ook nog even benadrukken dat een beslaglegging iets anders is dan een ontruiming. Bij een beslaglegging wordt de inboedel 'alleen' opgeschreven (kost wel veel!). Eventueel kan een deurwaarder belsuiten 1 of meerdere zaken in gerechtelijke bewaarneming te nemen (kost nog meer!). De zaken mogen niet verkocht worden o.i.d. Indien dit wel gebeurt begaat deze persoon een overtreding!! T.z.t. kan de deurwaarder bij gebreke van betalingen besluiten tot verkoop van de inboedel over te gaan.

Gesloten