LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
lisa85
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 jul 2005 18:53

GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door lisa85 »

Vandaag ontvang ik een brief van GGN (Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland) met daarin een verzoek om binnen 8 geld over te maken.
Het vreemde is dat het door niemand ondertekend.

Het verzoek is voor Euro 227,48 bestaande uit:

Hoofdsom 173,49
Incassokosten 34,-
Rente 17,29
Overige kosten 2,70

Achterop staat vermeld dat het hoofdsom bestaat uit:
Abonnements- en telefoonkosten
Factuur 02-10-2002
Euro 101,39

Factuur 02-11-2002
Euro 72,10

Verder staat niet vermeld om welke bedrijf het gaat.


Mogen ze mij nog iets sturen voor iets uit 2002?
Mogen ze mij dit bedrag eisen zonder te vermelden om welke het gaat?
Mogen ze Euro 54 extra kosten berekenen?

Wat is jouw advies om hiermee omgaan?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het antwoord op alle vragen is ja dat mogen ze. Blijkbaar heb je in 2002 iets niet betaald en zal je dat nu alsnog moeten betalen. Helaas hebben veel bedrijven een achterstallige administratie zodat rekeningen en dergelijke vaak te laat komen.

Maar ook jij hebt verantwoordelijkheid om je rekeningen op tijd te betalen,zelfs als het bedrijf waar je aan betaald dat niet doet.

Het ontbreken van ondertekening zal waarschijnlijk komen omdat de brieven automatisch aangemaakt worden.

lisa85
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 jul 2005 18:53

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door lisa85 »

Hoe weet ik of ik het wel of niet heb betaald als ze niet melden om welke bedrijf het gaat?

Is er geen wet voor iets wat verjaard is?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik mag toch aannemen dat je administratie thuis voldoende op orde is om te kunnen achterhalen waar het om gaat.

Aangezien er wordt gesproken over abonnements en telefoonkosten, lijkt het me dat om een abonnement gaat van een mobiele telefoon die dus 1 of meerdere keren niet betaald is. Dat moet dus in je rekeningafschriften en op de rekening van de telefoonmaatschappij te achterhalen zijn.

En er bestaat geen wet waarbij openstaande vorderingen verjaren, dat zou wel erg makkelijk zijn, dan betaald geen mens meer. Als je maar lang genoeg weet te rekken vervalt je rekening. Helaas, zo werkt het niet.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Lisa85 vraag om een kopie factuur en vermeldt dan tevens dat je niet zo maar klakkeloos een rekening betaalt.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door caruso »

Ik denk dat je eerst maar eens contact moet opnemen met GGN.
Laat zij maar eens uitleggen waarom en van wie er na 3 jaar een incasso-opdracht komt. het lijkt me stug dat een telecombedrijf 3 jaar wacht met een vermeend achterstallige betaling.
Dus, alle info opvragen en dan maar reageren, vooralsnog NIET betalen!!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Lisa, nota's voor geleverde goederen mogen verstuurd worden tot twee jaar na het leveren van die spullen. Gaat het om een dienst, waar bijvoorbeeld telefoon onder valt, dan geldt er een verjaringstermijn van 4 jaar.

Een deurwaarder mag niet zomaar alles in rekening brengen wat hem goed uitkomt.

Sommige kosten, zoals administratiekosten mogen al helemaal niet worden berekend.

Het staat zeer slordig, als niet eens duidelijk is welk bedrijf opdracht tot die incasso heeft gegeven.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 27 jul 2005 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

lisa85
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 jul 2005 18:53

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door lisa85 »

Bedankt voor de informatie.

GGN heeft mij schriftelijk te laten weten dat ze GEEN kopie van factuur of enige andere bewijs willen toestoeren.

Opdrachtgever is GGN Financial Services B.V.

Voor mij erg vreemd dat ze namens hunzelf een incasso doen. Ik heb ook nooit een abbonement via opdrachtgever GGN Financial Services B.V. gehad.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Heb jij ook schriftelijk om een kopie gevraagd?

Als ze geen kopie willen sturen zou ik ook niet betalen.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Lisa, je kan hun het beste een brief sturen met daarin de mededeling dat zijn een kopie van de factuur en de daaropvolgende herinneringen aan jou dienen te zenden alvorens je tot betaling over wil gaan.
Het is aan hun om te bewijzen dat je deze factuur en de herinneringen hebt gehad.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: GGN Incasso uit 2002. Mag dit?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Iedereen kan beweren dat een ander nog geld schuldig is aan hem of haar. Het klopt volledig, dat degene die deze bewering doet, ook zal moeten bewijzen dat die vordering rechtsgeldig is. Immers: als het anders zou zijn, zou het een janboel worden.

Het Burgerlijk Wetboek is er heel duidelijk in: de consument wordt beschermd. Uiteraard, voor zover die in zijn recht staat. Wanneer jij zeker weet, dat er nooit contact is geweest met die firma, dat er nooit een rechtsgeldige overeenkomst met hen is geweest, kunnen ze hoog of laag springen, ZIJ dienen de rechtsgeldigheid van de vordering te bewijzen. Kunnen of willen ze dat niet, dan is er in werkelijkheid ook geen vordering geweest, en hebben ze uw adresgegevens hoogstwaarschijnlijk uit een of ander openbaar bestand geplukt.

Wat ik wel zou doen: hen een brief schrijven, waarin u hen aankondigt ZELF naar de rechter te stappen, wanneer zij niet binnen een redelijke termijn (geef ze bijvoorbeeld 2 weken) zelf aangeven dat de vordering op een vergissing berust. Kondig ze ook maar meteen aan dat alle kosten die u hiervoor moet maken, op hen zult verhalen. Ik zou ook de nodige uren in rekening brengen, want u heeft er inmiddels al veel tijd in gestoken. Stuur de brief als het kan per fax, met ontvangstbevestiging, zo kunnen ze niet beweren dat ze die nooit hebben ontvangen.

@Karr-2: wanneer er een ondertekening ontbreekt vanwege het automatisch aanmaken van de faktuur, dan staat dit expliciet op die nota vermeld. Bovendien: alleen op die eerste vraag, of ze die rekening mogen sturen, kun je JA antwoorden. Op de andere vraag: mogen ze achterwege laten om te vermelden waar het om gaat: NEE, dat mogen ze niet, want dan kun je ieder bedrag gaan opvoeren. Nonsens dus, om te beweren dat dat mag. Ja, ze mogen het doen, maar het is niet rechtsgeldig. Die 34 euro kosten: zij voeren een fantasiebedrag op, waarvoor geen tegenprestatie is geleverd.

Gesloten