LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
tidelot
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2006 02:51

wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door tidelot »

hallo allemaal

had een klein vraagje, hoop dat iemand me daarbij kan helpen
heb laatst van 2 deurwaarders kantoren een brief gekregen dat er
beslag legging gaat komen en telkens als ik ze bel om een maandelijks
tarief te bespreken nemen ze niet het genoegen met onder de 100 euro en omdat ik nog aan me laatste jaar bezig ben met school kan ik moeilijk een baantje vinden.

mogen ze dan zomaar beslag komen leggen?
Ik woon nog bij me ouders thuis en ja veel heb ik niet in me kamer zitten een bed me kast en een bureau dat stapel vol zit met boeken.
De rest dat is van me vader,

nou hoop dat iemand me een tip kan geven en jaaah ik weet dat ik het betalen moet maar ja soms heb je even geen geld he :roll: groetjesss

M@rleen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:19

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door M@rleen »

Hallo, voorzover ik weet mag de deurwaarder gewoon beslag komen leggen,
In ons geval kon ik een regeling treffen maar inderdaad niet onder de 100 euro.
Zodra het voor de rechter is geweest mag de deurwaarder volgens mij als iemand de regeling niet nakomt beslag komen leggen.
Voor zover ik weet gaat het zo,
maar ik weet niet hoe het bij u gaat, want wij wonen hier op onszelf en hebben 1 inkomen.

M@rleen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:19

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door M@rleen »

De spulletjes van iemand anders mogen ze overigens niet meenemen.

tidelot
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2006 02:51

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door tidelot »

dank je wel marleen haha nou veel hebben ze dan niet mee te nemen
kan moeilijk gaan stelen om aan geld te komen he als je het niet hebt dan heb je het niet snap niet waarom ze dat niet begrijpen :?:

M@rleen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:19

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door M@rleen »

Dat begrijpt niemand die geld moet hebben.
Ze bepalen een bedrag per maand, en je moet maar zien of je het hebt,
hun kunnen niet in de beurs van een ander kijken.
Tuurlijk moeten ze hun geld hebben, maar als je niet meer dan 100 hebt moeten ze daar ook akkoord meegaan vind ik.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door Jonjo »

tidelot kijkt nogal makkelijk tegen het probleem aan. Schulden maken is schulden vereffenen.

leekgloster
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:19

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door leekgloster »

Neen een deurwaarder mag zolang jij bij je ouders woont geen beslag op de inboedel leggen.
En voor wat betreft de maandelijkse betaling moeten ze uitgaan van je draagkracht en mogen zij dit niet zomaar vaststellen op 100 euro in de maand.
Heb je al een papier moeten invullen met je in en uitgaven?
normaliter gaan ze aan de hand van dit formulier uitrekenen wat jij in de maand kan missen.
Je hoeft dus niet akkoord te gaan met die 100 euro.

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door JFG »

De deurwaarder mag overal beslag op leggen (wat niet inhoudt: meenemen) in de woning waar de schuldenaar ingeschreven staat. Er zal daarna bewezen moeten worden middels aankoop-bonnen (op naam) dat de spullen aan iemand anders toebehoren.

tidelot
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2006 02:51

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door tidelot »

nee leegkoster dat hebben ze dus niet gestuurd dat briefje dat ik kan invullen hoeveel ik verdien enz ze willen een bedrag van 125 euro per maand hebben en het bedrag dat openstaat is maar 554 euro het is niet een groot bedrag dat je kan zeggen van we nemen niet het genoegen met onder de 100 euro en ja ik wil niet dat ze me laatste jaar verkloten dat ik moet gaan werken terwijl ik daar geen tijd voor heb

leekgloster
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:19

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door leekgloster »

zij moeten genoegen nemen met wat jij kan missen en meer kunnen(mogen) ze gewoon niet eisen

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door Cesar »

Even een correctie op wat hier wordt gesugereerd.
Beslaglegging op de inboedel van de ouders gebeurt nooit en kan ook nooit gebeuren.
Indien de inwonende kinderen minderjarig zijn is het een ander verhaal.
Dus vanaf 18 jaar ben je voor de wet volwassen en alle uitwassen van jezelf is je eigen verantwoordelijkheid.
Je kunt daar je ouders niet voor op laten draaien.

leekgloster
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:19

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door leekgloster »

op je 18e ben je nog niet volwassen.
volgens de wet ben je op je 21e volwassen en je ouders zijn zelfs tot je 25e financieel verantwoordelijk

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door Cesar »

Schulden door kopen, lenen of leasen
Behalve schulden uit onrechtmatige daad kent de wet ook schulden door een overeenkomst. Dat zijn schulden die ontstaan doordat iemand iets koopt, leent of least. Als een minderjarig kind, jonger dan 18, zo'n overeenkomst sluit, kunnen de ouders deze in principe ongedaan maken. Stel dat uw dochter op haar twaalfde besluit om via internet een hifi-installatie te bestellen. U kunt die gerust terugsturen naar de verkoper. U hoeft niets te betalen. Is de installatie inmiddels betaald, dan kunt u het geld terugkrijgen.

Op deze regel bestaan uitzonderingen. Want op zich is het niet ongebruikelijk dat minderjarige kinderen spullen kopen. Denk aan een CD, een strippenkaart, een computerspel of een tijdschrift. Dit soort aankopen kunt u niet ongedaan maken. Het kind is er zelf aansprakelijk voor.
Een tweede belangrijke uitzondering is een overeenkomst waarvoor de ouders toestemming hebben gegeven. Stel dat uw zoon geld leent voor een scooter en u heeft het contract voor de lening ondertekend. Dan zit u eraan vast. U kunt de overeenkomst niet terugdraaien. Lees daarom eerst de voorwaarden voor een overeenkomst voordat u uw handtekening zet. Voordat u het weet rijdt uw zoon op een scooter van uw geld.
Ouders zijn tot slot nooit aansprakelijk voor schulden die personen van 18 jaar en ouder maken. Die schulden komen altijd voor rekening van degene die ze maakt. U kunt dus nooit gedwongen worden te betalen voor een schuld die uw kind is aangegaan na zijn of haar achttiende.

Martin002
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mar 2006 11:26

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door Martin002 »

Het verschil tussen dreigen met beslaglegging en dat werkelijk doen is een wereld van verschil.

Besalg op inkomen is eerder een mogelijkheid dan een beslag op boedel. Een boedelbeslag wordt (behalve de belastingdienst) bij vorderingen onder de 1000 euro niet gelegd omdat de kosten niet opwegen tegen de baten.

Maak een mooi briefje dat je een lening heb bij je ouders van ongeveer 7.500 euro met al je goederen als onderpand. Je ouders zijn preferente schuldeisers dus gaan voor een gewone schuldeiser....


Groet,
Mart

famke_80
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2005 21:40

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door famke_80 »

Martin,

zo denkt helaas niet elke medewerker op een deurwaarderskantoor.
Ook voor vorderingen van minder dan 1000 euro zal er beslag op de roerende zaken worden gelegd. Al is het alleen maar om mensen tot betaling aan te sporen.
Wat minder vaak doorgaat is de verkoop van de roerende zaken. Dit omdat voor de verkoopdatum men vaak al iets geregeld heeft met de deurwaarder.

Het opstellen van een valse overeenkomst tussen ouders en betrokkene heeft weinig zin. Een ouder is namelijk geen preferente schuldeiser, dit in tegenstelling tot wat jij denkt.
Wat betreft het in pand geven van alle goederen: een dergelijk pandrecht is alleen geldig wanneer dit bij de Belastingdienst geregistreerd is en derhalve voor een ieder in te zien is.

Natuurlijk zal een deurwaarder sneller voor beslag op het inkomen kiezen dan voor beslag op de inboedel. Wanneer dit eerste echter geen optie is zal de deurwaarder toch langskomen voor beslag op de inboedel. Ongeacht of iemand nu wel of niet inwonend is.

Daarnaast wil ik nog even aanvullen dat de deurwaarder beslag ROERENDE ZAKEN komt leggen. Wat inhoudt dat de deurwaarder ook, indien mogelijk, beslag zal leggen op een fiets, een scooter of iets dergelijks. Het blijft dus niet bij datgene wat zich in de slaapkamer bevindt.

Het ergste van de beslaglegging is niet alleen het beslag op zich maar juist datgene wat daarna volgt: namelijk de aanplakking en de advertentie. Enige tijd voor de verkoopdatum komt de deurwaarder weer langs met een gigantisch vel papier. Hierop staat wanneer de verkoop zal plaatsvinden en hoe laat. Dit papier (een pamflet op A3 formaat) wordt op verschillende ramen van de woning aangebracht zodat een ieder in de omgeving weet dat er binnenkort een verkoop is! Iedereen is ook welkom

Daarnaast wordt in de regionale dagbladen een advertentie geplaatst met dezelfde mededeling + het adres waar de verkoop plaats vindt (lees: het adres waar de spullen staan, de spullen worden vrijwel nooit meegenomen)

Dan over eventuele regelingen: volgens de wet is de schuleiser niet verplicht akkoord te gaan met een betalingsregeling. Men mag volledige betaling eisen. Ik lees hieronder reacties als: " zij moeten genoegen nemen met wat jij kan missen en meer kunnen(mogen) ze gewoon niet eisen "
Helaas werkt het niet zo.

en helaas maar waar: als betaling nu niets wordt dan zal de schuldeiser enige jaren wachten om vervolgens met dubbele rente en kosten terug te komen. Want betaling willen ze toch.

Martin002
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mar 2006 11:26

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door Martin002 »

Het is inderdaad zo dat er in een zeer beperkt aantal geval wel tot beslaglegging wordt overgegaan. Doch echter moet daarvoor veel water naar de zee vloeien.

Over het algemeen wordt er gedreigd met beslaglegging waardoor er vaak al een schikking getroffen wordt. Men schrikt zich het bekende hoedje.

Ik moet bekennen dat zal vast wel bekend zijn geen voorstander zijn van de huidige werkwijze van incasso- en deurwaarders- kantoren.

Iedereen behoort zijn rekeningen te betalen, dat is iets wat sociaal en wettelijk bepaald is. Dat er situaties zijn dat het niet kan, door een bepaalde reden is ook acceptabel.

Probeer een goede oplossing te vinden met de incassant. Echter uit ervaring weet ik dat de Rotterdamse Deurwaarders in 99% van de gevallen niet tot een boedelbeslag overgaan voor bedragen onder de 1000 euro.

Zoals er wordt gesproken over aanplakken en bekendmakingen is in bedrijfsgevallen gewoonlijk wel het geval. Een betalingsregeling van 12 maanden is zeer acceptabel wanneer deze in overeenkomst staat tegenover de schuld en het inkomen.

Indien de zaak nog niet onder de rechter is geweest en je toont aan dat je een regeling hebt willen treffen om binnen 12 maanden de kosten te voldoen en je doet dit ook. Zonder een akkoord van de incassant dan wordt de incassant in een groot aantal gevallen niet in het gelijk gesteld.

Groet,
Mart

KaalKippie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2006 16:58

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door KaalKippie »

Ik zie al verschillende topics over beslagleggingen dus laat ik m`n vraag maar hier stellen.
Ik ben samenwonend en eerdaags komen ze bij mij beslag leggen.
Als ik het goed begrijp moeten er aankoop bewijzen worden getoont die op naam staan. Maar hoe vaak krijg je nou zo`n aankoopbewijs, bijna nooit, dus hoe kun je dan aantonen van wie wat is.
Ook vraag ik me af hoe je hard kan maken dat je iets kado hebt gegeven aan je partner en het dus niet van jezelf is.

Weet iemand hier misschien andwoord op ?

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door timefa »

Probeer de beslaglegging te verhinderen. Het is gewoon altijd mogelijk!
Ga naar SHV in Uw gemeente of de gemeente bij U in de buurt waarmee Uw gemeente een contact heeft en regel de zaakjes.

KaalKippie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2006 16:58

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door KaalKippie »

Ik weet dat je gelijk hebt maar dat was niet echt mijn vraag :wink:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: wat kan en mag een deurwaarder wel en niet doen???

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

op je 18e ben je nog niet volwassen.
volgens de wet ben je op je 21e volwassen en je ouders zijn zelfs tot je 25e financieel verantwoordelijk
Bij mijn weten is dat al een jaar of 20 geleden dat je pas volwassen werd op je 21e.

Maar ik kan me vergissen, laat me de wettekst maar eens zien, waarin staat dat je pas volwassen bent op je 21e.

Over financiele verantwoordelijkheid heb ik het even niet.

Gesloten