LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Pavlova »

MoeBenIkErVan schreef:
Pavlova schreef:
MoeBenIkErVan schreef:Ja pavlova, heb ik al gedaan, per brief. klacht ingediend bij de betreffende deurwaarders van betreffende deurwaarders kantoor. Voorgesteld dat ze óf een aparte bevelschrift aanvragen voor het na salaris, of mij een nieuw exploot toezenden waarin deze bijschrift niet staat, uiteraard op hun kosten aangezien zij zelf die fout hebben gemaakt ( ja, straks brengen ze me nog een keer exploot kosten in rekening ). En dat graag binnen 2 weken, zo niet, dan gaat de boel inderdaad richter Kamer voor gerechtsdeurwaarders. Hebben die ook weer es wat te doen ;-)
Ik denk overigens dat je een opgave van de schuld bedoelde waar je schrijft: 'een nieuw exploot toezenden' (een exploot is namelijk een ambtelijk stuk dat de deurwaarder komt brengen, dat even terzijde).
Twee weken is overigens een redelijke termijn voor een reactie vind ik. Even afwachten dus.
Je leest niet écht goed hé ? Heb al eerder uitgelegd dat zij een toevoeging hadden geschreven op het exploot zelf over het na salaris van €50,-. Het exploot zoals die is, is dus niet correct, en daarom wil ik wel een nieuwe, anders dien ik inderdaad een klacht in. Weet je wat een exploot is ? Zou je wel moeten weten als je zelf voor een deurwaarders kantoor werkt. Een opgave van de schuld...wat bedoel je daar eigenlijk mee ?
Sorry, ik heb alles nog even heel goed teruggelezen en inderdaad, wellicht heb ik het niet direct goed gelezen. Ik wil ook alleen maar proberen je te adviseren, dus ik zit niet zo te wachten op je sarcasme. Natuurlijk weet ik wat een exploot is. En met een opgave van de schuld bedoel ik gewoon een actueel en gespecificeerd overzicht van wat er openstaat.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door renegade66 »

@moebenikervan,

ik snap best dat je wat gefrustreerd bent door alles wat je meemaakt, dat kunnen wij ons allemaal voorstellen.
maar ik vind toch wel dat je iets minder sarcastisch mag reageren als mensen jou adviseren. de mensen hier doen het allemaal vrijwillig en willen iedereen helpen, maar geloof me als je zo blijft doen, is er straks niemand meer voor jou en kun je het uitzoeken. en dat is niet wat je wilt toch? je bent hier op het forum tenslotte om geholpen en van advies te worden voorzien.

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

renegade66 schreef:@moebenikervan,

ik snap best dat je wat gefrustreerd bent door alles wat je meemaakt, dat kunnen wij ons allemaal voorstellen.
maar ik vind toch wel dat je iets minder sarcastisch mag reageren als mensen jou adviseren. de mensen hier doen het allemaal vrijwillig en willen iedereen helpen, maar geloof me als je zo blijft doen, is er straks niemand meer voor jou en kun je het uitzoeken. en dat is niet wat je wilt toch? je bent hier op het forum tenslotte om geholpen en van advies te worden voorzien.

Dat is waar, excuus voor mijn gedrag.Dat was niet nodig.
Ik heb inmiddels een reactie op mijn e-mail binnen, en ze blijven er bij dat ze dit bedrag, en eventueel hoger als er meer werk ik, eisen. Dus, ik weet genoeg, de boel gaat richting de kamer met de e-mail conversatie er bij. Stuur ook een kopie naar mijn advocaat. Wellicht heeft hij nog ideeen.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Pavlova »

MoeBenIkErVan schreef:
renegade66 schreef:@moebenikervan,

ik snap best dat je wat gefrustreerd bent door alles wat je meemaakt, dat kunnen wij ons allemaal voorstellen.
maar ik vind toch wel dat je iets minder sarcastisch mag reageren als mensen jou adviseren. de mensen hier doen het allemaal vrijwillig en willen iedereen helpen, maar geloof me als je zo blijft doen, is er straks niemand meer voor jou en kun je het uitzoeken. en dat is niet wat je wilt toch? je bent hier op het forum tenslotte om geholpen en van advies te worden voorzien.

Dat is waar, excuus voor mijn gedrag.Dat was niet nodig.
Ik heb inmiddels een reactie op mijn e-mail binnen, en ze blijven er bij dat ze dit bedrag, en eventueel hoger als er meer werk ik, eisen. Dus, ik weet genoeg, de boel gaat richting de kamer met de e-mail conversatie er bij. Stuur ook een kopie naar mijn advocaat. Wellicht heeft hij nog ideeen.
Excuses aanvaard hoor. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

Overigens is het zo dat, indien de deurwaarder toch een verzoek tot afgifte van een bevelschrift voor begroting van de nakosten (zoals het genoemd wordt geloof ik) zal de rechtbank (een brief van de Rechtspraak) je per brief hiervan op de hoogte stellen. Er zal ook een datum in staan wanneer het verzoekschrift behandeld wordt (meestal geen tijdstip) Je kunt dus, mocht het toch zo ver komen, je schriftelijke bezwaren kenbaar maken tegen die nakosten!

Hoe wordt er eigenlijk door de rechtbank beoordeeld of het verzoek voor een bevelschrift wordt ingewilligd of niet? Even kort door de bocht gezegd: het gaat erom hoeveel tijd het deurwaarderskantoor in de vordering heeft moeten steken nadat het vonnis is betekend, zoals aanschrijven van de debiteur, telefonisch contact, een afbetalingsregeling in termijnen overeenkomen. Een rechter is niet zo geneigd het verzoek in te willigen als er één keer een opgave is verzonden en/of een keertje is gebeld door de debiteur. Anders wordt het als er veelvuldig gebeld is, een regeling is getroffen, niet nagekomen, opnieuw is getroffen enz.

Overigens zijn er rechtbanken bij die zowiezo niet snel nakosten toewijzen. Een verzoek van de deurwaarder voor een bevelschrift nakosten wordt door dezelfde rechtbank behandeld dan waar eerder al het vonnis is gewezen.

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Gelukkig maar.

Vind na kosten of na salaris sowiezo klinkklare onzin. Betalen al een heleboel geld voor het exploot en zo. Moet voldoende zijn, en volgens mij ziet de rechter het ook zo. Je wordt alleen maar onnodig nóg meer op kosten gejaagd. En ja, die deurwaarder vertelde er inderdaad bij dat die kosten waren voor o.a het telefoontje wat ik op dat moment pleegde :evil: Lekker duur gesprek dan :evil:

fbb
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2010 09:13

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door fbb »

Sena en spookfacturen:

Sena stuurt spooknota's op basis van een inschrijving in de kamer van koophandel. Er is geen enkel opdracht, prestatie of juridische grondslag voor een nota. Sena verzuimt om zelf vast te stellen of er sprake is van een juridische verplichting.

Een factuur sturen omdat geadresseerde geen bezwaar heeft gemaakt is de omgekeerde wereld en juridisch erg zwak. Ikzelf heb aangifte gedaan bij de politie voor poging tot oplichting.

esje80
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:10

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door esje80 »

Intrum Justitia is een bedrijf waar je u tegen zegt, ongekwalificeerde medewerkers vandaar dat ze inprincipe alleen met corrupte bedrijven samenwerken zoals de Nederlands Energie Maatchappij.

Je moet heel erg oppassen met wat je met deze mensen afspreekt. ze luisteren toch niet naar je verhaal en liegen de boel bijelkaar.
Ik ben al ruim 8 maanden met ze bezig, ze beantwoorden je e-mail niet en als je ze belt luisteren ze toch niet naar je. maar ondertussen bellen zij jou 5 keer op een dag. ze weten voor de helft niet waar het overgaat
Het is allemaal een corrupte boel, al 8 maanden over een vordering van NEM die onterecht is. ineens kreeg ik een telefoontje over Debitel zou gaan over een vordering uit 1997 nooit iets van gehoord, mijn vraag was ik heb hierover nooit post ontvange jawel naar ( het juiste adres) ik heb nooit iets ontvangen wel van NEM toen ik mijn via mail beroepte op verjaring heb ik nooit meer een reactie ontvangen ik heb nog nooit iets ontvangen van Intrum Justitia over debitel dat was het eerste telefoontje. BIZAR of niet. moet ik deze mensen dan vertrouwen.
mooi niet ik heb ze ook gezegd see you in court. Heb er nu genoeg van en als ik dit allemaal zo lees is het niet te geloven dat dit zomaar kan. belachelijk.
Ik wens iedereen die iets te maken heeft met die ratten veel sterkte ik heb inmiddels een nieuw nummer genomen door hun, 5 keer de hele week werd ik gebeld incl zaterdag van 9 uur.

De regering moet hier iets aan doen, ipv geld te pompen in allerlei andere landen en slachtoffers er zijn genoeg slachtoffers in eigen land.

met vriendelijke groeten

esje80
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:10

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door esje80 »

nog een klein adviesje,

Intrum justitia rekent Incasso kosten en administratie kosten.

Administratie kosten vallen onder de Buitengrechtelijke kosten (of te wel incasso Kosten) de administratie kosten mogen zij niet vorderen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door snepke »

esje80 schreef:nog een klein adviesje,

Intrum justitia rekent Incasso kosten en administratie kosten.

Administratie kosten vallen onder de Buitengrechtelijke kosten (of te wel incasso Kosten) de administratie kosten mogen zij niet vorderen.
  • Die mogen ze wel vorderen,alleen als het tot een rechtzaak komt worden die kosten afgewezen

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Sena stuurt facturen omdat zij er van uit gaan dat op de werkplek muziek wordt gedraaid, althans de radio staat aan. En dan moet je dus betalen, waarbij het geld bestemd is voor de muzikanten. Er zijn de nodige rechtszaken geweest waarbij Sena in het gelijk wordt gesteld.

http://www.sena.nl/SENA.aspx?lang=Nl-nl
Sinds 1993 heeft SENA haar sporen als naburige rechtenorganisatie verdiend.
Niet alleen door een intensieve samenwerking met representatieve partners in het Nederlandse bedrijfsleven, maar ook als belangenbehartiger voor de vele grote (internationale) namen in de muziek. Want of het nu gaat om Elton John, Rolling Stones of om Andrea Bocelli, of om Racoon, de Kermisklanten of het Concertgebouworkest, SENA regelt hun rechten in Nederland én ver daarbuiten!
Op dit deel van onze website vindt u alle informatie die u nodig heeft om u een goed beeld te vormen over onze organisatie en de Wet op de naburige rechten.
U bent van harte welkom!
Los daarvan staat de handelswijze van IJ. Kosten en kosten in rekening brengen.
Als je je alsnog kan vinden in de factuur van Sena zou ik deze betalen en daarnaast als aparte betaling uitsluitend de kosten die volgens Rapport Voorwerk passen bij het factuurbedrag.
Zet bij elke betaling expliciet in de omschrijving waarvoor deze betaling bedoeld is. Dan kunnen ze nooit zeggen dat ze het factuurbedrag op (het teveel aan) de berekende kosten hebben afgeboekt en daardoor nog een factuurbedrag open staat. Anders kunnen cq zullen ze alsnog voor het restant factuurbedrag gaan dagvaarden.

D@J
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:24

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door D@J »

snepke schreef:
esje80 schreef:nog een klein adviesje,

Intrum justitia rekent Incasso kosten en administratie kosten.

Administratie kosten vallen onder de Buitengrechtelijke kosten (of te wel incasso Kosten) de administratie kosten mogen zij niet vorderen.
  • Die mogen ze wel vorderen,alleen als het tot een rechtzaak komt worden die kosten afgewezen

Maar dan wel € 73,89 dagvaardingskosten, salaris gemachtigde en griffierecht..... :wink: mits voor het overige de vordering zal worden toegewezen, zoals te doen gebruikelijk is.

D@J
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:24

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door D@J »

Guusje61 schreef:Zet bij elke betaling expliciet in de omschrijving waarvoor deze betaling bedoeld is. Dan kunnen ze nooit zeggen dat ze het factuurbedrag op (het teveel aan) de berekende kosten hebben afgeboekt en daardoor nog een factuurbedrag open staat.


Men kan altijd aanspraak maken op artikel 6:44 BW.

Kort gezegd, de betaling strekt als eerst in mindering op de gevorderde kosten, vervolgens op de verschenen rente en tot slot op de hoofdsom, welke betalingsomschrijving je er ook bij vermeld......

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guusje61 »

ik dacht meer aan:

boek 6, Artikel 43
1. Verricht de schuldenaar een betaling die zou kunnen worden toegerekend op twee of meer verbintenissen jegens een zelfde schuldeiser, dan geschiedt de toerekening op de verbintenis welke de schuldenaar bij de betaling aanwijst.
2. Bij gebreke van zodanige aanwijzing geschiedt de toerekening in de eerste plaats op de opeisbare verbintenissen. Zijn er ook dan nog meer verbintenissen waarop de toerekening zou kunnen plaatsvinden, dan geschiedt deze in de eerste plaats op de meest bezwarende en zijn de verbintenissen even bezwarend, op de oudste. Zijn de verbintenissen bovendien even oud, dan geschiedt de toerekening naar evenredigheid.

D@J
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:24

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door D@J »

Maar stel jezelf dan eens de vraag, is er sprake van een verbintenis bij een incassoprocedure, opdat er een beroep kan worden gedaan op dit artikel.....?

Mocht zulks het geval zijn dan zou ik dat zien als een erkenning van de hoofdsom en daarnaast van een erkenning der rente en kosten...

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Maar de betaling kan pas worden toegerekend aan de oorspronkelijke verbintenis (de hoofdsom) als de kosten en de rente afgeboekt zijn. art 6:43 staat art. 6:44 niet in de weg.

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guusje61 »

ik weet het, maar het valt altijd te proberen. En vaak genoeg werkt het wel :wink:

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Hee grappig, jullie beginnen langzaam te snappen hoe het incassostappenplan werkt :wink: Tis net wat Guusje zegt, vaak werkt het wel...

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Pavlova »

Guusje61 schreef:Sena stuurt facturen omdat zij er van uit gaan dat op de werkplek muziek wordt gedraaid, althans de radio staat aan. En dan moet je dus betalen, waarbij het geld bestemd is voor de muzikanten. Er zijn de nodige rechtszaken geweest waarbij Sena in het gelijk wordt gesteld.

http://www.sena.nl/SENA.aspx?lang=Nl-nl
Sinds 1993 heeft SENA haar sporen als naburige rechtenorganisatie verdiend.
Niet alleen door een intensieve samenwerking met representatieve partners in het Nederlandse bedrijfsleven, maar ook als belangenbehartiger voor de vele grote (internationale) namen in de muziek. Want of het nu gaat om Elton John, Rolling Stones of om Andrea Bocelli, of om Racoon, de Kermisklanten of het Concertgebouworkest, SENA regelt hun rechten in Nederland én ver daarbuiten!
Op dit deel van onze website vindt u alle informatie die u nodig heeft om u een goed beeld te vormen over onze organisatie en de Wet op de naburige rechten.
U bent van harte welkom!
Los daarvan staat de handelswijze van IJ. Kosten en kosten in rekening brengen.
Als je je alsnog kan vinden in de factuur van Sena zou ik deze betalen en daarnaast als aparte betaling uitsluitend de kosten die volgens Rapport Voorwerk passen bij het factuurbedrag.
Zet bij elke betaling expliciet in de omschrijving waarvoor deze betaling bedoeld is. Dan kunnen ze nooit zeggen dat ze het factuurbedrag op (het teveel aan) de berekende kosten hebben afgeboekt en daardoor nog een factuurbedrag open staat. Anders kunnen cq zullen ze alsnog voor het restant factuurbedrag gaan dagvaarden.
Nou ben ik benieuwd hoe het gaat als mijn baas zo'n factuur zou krijgen. Sinds twee jaar is bij ons een clean-desk-policy ingevoerd en zijn alle radio's verbannen.

D@J
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:24

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door D@J »

De Tegenpartij schreef:Hee grappig, jullie beginnen langzaam te snappen hoe het incassostappenplan werkt :wink: Tis net wat Guusje zegt, vaak werkt het wel...
Inderdaad een slow starter maar na bijna 10 jaar in de branche begin ik het een beetje te snappen..... :wink:

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

De Tegenpartij schreef:Hee grappig, jullie beginnen langzaam te snappen hoe het incassostappenplan werkt :wink: Tis net wat Guusje zegt, vaak werkt het wel...
Gelukkig, heb je al die moeite niet voor niets gedaan! :wink: Maar je hebt wel gelijk: proberen kan altijd, en dan maar hopen dat er niet zo'n juridisch denkend typetje als ik aan de andere kant zit... :wink: Hoewel ik ook, al geloven jullie dat nóóóóit, ook een menselijke kant heb! :D

Gesloten