LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verlopen APK keuring bij een oldtimer

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
ataga
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 aug 2006 18:59

verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door ataga »

ik hoop dat iemand mij hierover een goede raad kan geven.

Wij zijn in het bezit van een oude Marcedes cabrio uit 1975. aangezien deze in een hele slechte staat is (roest, dak valt uit elkaar, remmen werken niet enz) staat hij al jaren bij ons in de tuin letterlijk weg te rotten. Wij zijn van plan om hem uitendelijk toch te restaureren enz maar zijn ontlangs verhuisd en hebben er momenteel geen geld voor...(het gaat een flink bedrag kosten)
Nu hebben wij in maart dit jaar een beschikking van de Centraal justitieel incasso bureau gekregen met de mededeling dat onze auto niet apk gekeurd is.... (geldklopperij dus)

wij zouden dus in de eerste instantie de auto volledig moeten restaureren en repareren om hem vervolgens apk te laten keuren, wat gezien bovenstaande financieel niet haalbaar is.

Wat kunnen wij in zo'n situatie tegen CJIB beginnen. Hoe kunnen wij bewijzen dat de auto niet op de weg kom en in zulke staat verkeerd dat het ook al zouden wij willen niet op de weg kan rijden?

M.v. g.
Ataga

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door kazana »

Als de auto op de openbare weg staat ben je HELAAS ALTIJD verplicht een GELDIGE apk te hebben, heb je de auto ergens gestald staan kun je hem opschorten maar dan mag ie echt niet een uurtje op de openbare weg staan

ataga
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 aug 2006 18:59

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door ataga »

ja dat weet ik allemaal, maar zoals ik al schreef, zal het naar alle waarschijnlijkheid nog een paar jaar duren voordat wij hem kunnen maken. Hoe werkt zo'n opschorting dan?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door ronald g »

Postkantoor opzoeken met het kentekenbewijs en vragen om schorsing kost wel centen. De auto moet van de weg en op eigen terrein dan wel in een box gestald worden. Elke houder die een auto die niet geschorst is verplicht zich aan de verzekering en de houderschap belasting te houden. Dit geld dan ook voor de apk.

ataga
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 aug 2006 18:59

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door ataga »

Schorsing van de 'kentekenverplichtingen'
U kunt op het postkantoor schorsing van het kenteken aanvragen. Deze gaat in op de dag van aanvraag en duurt een jaar. De APK, verzekering en motorrijtuigenbelasting (MRB) kunnen hiermee voor een jaar worden geschorst. Deze periode kan eventueel worden verlengd.

Voortijdige (dus binnen het jaar) opheffing van de schorsing is ook mogelijk. Is de schorsingsperiode korter dan 3 maanden dan bent u alsnog motorrijtuigenbelasting verschuldigd.

De geldigheid van de APK verandert niet. Verstrijkt de geldigheid van de APK tijdens de schorsingsperiode, dan moet u de auto dus laten goedkeuren vóór de afloop van de schorsingsperiode. U mag met de auto de weg op om naar de keuring te gaan. U moet dan wel weer WA-verzekerd zijn. De verzekering loopt door, tenzij u deze tijdelijk stopzet. Het kan raadzaam zijn de auto wel tegen brand, diefstal en dergelijke te verzekeren.


de schorsing geldt dus niet voor APK, en zou ik nog steeds een geldig APK moeten hebben
de bovenstaande tekst heb ik via ANWB site

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door ronald g »

De apk plicht vervalt tot het moment van nieuwe aanmelding op kenteken dus als het voertuig in gebruik gaat. Echter als de schorsing jaarlijks verlengt wordt vervalt de apk en de rest ook. Dit wordt voor oldtimers bij het rdw gedaan. Het komt er op neer dat het voertuig aan het verkeer onttrokken is en als zodanig niet bestaat totdat het opnieuw aangemeld wordt en dan zijn alle regels weer van kracht.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb alleen het akelige vermoeden dat schorsing niet met terugwerkende kracht geldt. Als je die nu aanvraagt, zal het CJIB desondanks die vordering betaald willen zien.

Het CJIB is erg lastig wat dit betreft, en gaat ervan uit dat je op de een of andere manier van deze regels op de hoogte had kunnen zijn. Diverse media, bevoegde instellingen en dergelijke, daar zullen ze je naar verwijzen. Ze accepteren dus niet dat je het niet had kunnen weten omdat je bijvoorbeeld geen kranten leest.

Schorsing zal pas geaccepteerd worden, wanneer je eerst het openstaande bedrag aan het cjib hebt betaald. Daarna kun je bezwaar maken tegen de beschikking, maar eerlijkgezegd geef ik je weinig kans om eronderuit te komen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door ronald g »

bodejosm43 heeft gelijk want de wet gaat er van uit dat de auto voor de schorsing aan het verkeer deel genomen heeft. Met alle verplichtingen vandien. Op eigen terrein of een schuur maakt niet uit. Dus wordt het toch sparen en betalen. Mijn advies maandag DIRECT schorsen ander volgen er nog meer boetes, verzekeringsplicht, apk en houderschapsbelasting. Het zou jammer zijn als je dan de auto helemaal niet op kan knappen.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door Walter van V »

je zou een poging kunnen doen met foto`s en verklaring over de staat van de auto, maar geen slapende honden wakker maken, anders ook nog (hoge!) boete voor verzekeringsplicht etc.... z.s.m. schorsen, en niet vergeten jaarlijks te vernieuwen!!
Houderschapsbelasting: controleren of er al een vrijstelling voor afgegeven is (ouder dan 25 jaar) en anders ook met spoed aanvragen.
De eigenaar is verantwoordelijk, en in het verleden werd niet automatisch uitgegaan van vrijstelling!

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

allemaal heel begrijpelijk dat de regels er zijn, zodat je in alle rust je auto kan restaureren/repareren/ombouwen etc zonder de hete adem van de apkboete in je nek

maar wat nu, als je gisteren - 23 juni 2007 - een auto hebt gekocht die 2 weken over de apk datum is

ik wil er morgen mee naar de apk, de kans bestaat dat hij wordt afgekeurd

moet ik dan voor die paar dagen - ik ga ervan uit dat ik de afkeurpunten in een paar dagen kan oplossen - de wagen schorsen? (kosten 68 euro)

verstandig wel lijkt mij, maar wel wat overdreven

waar licht de grens en wie bepaald dat

3 maanden over apk datum ok, mag je boete verwachten, maar 2 weken? of mischien wel in sommige gevallen 2 dagen?

ik denk dat ik het risico maar neem

schorsen kost mij 100 % zeker 68 euro, een boete voor verlopen apk 75 euro , daarvan is het gokken of men mij die oplegt

in het ergste geval kost het me dus 75 euro

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door citroencxtre »

een oldtimer kost maar 22 euro

daarbij moet je je gewoon aan de regels houden jij zeg 2 weken de volgende zeg 3 weken kan ook wel en de volgenden die zeg laat de apk maar zitten :wink:

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

inmiddels ben ik er achter gekomen dat voor een auto ouder dan 15 jaar een schorsingsbedrag geld van 32 euro

dat is te overzien, schorsen dus morgen

oldtimers - ouder dan 25 - idd 22 , outo's jonger dan 15 jaar, 69 euro

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door citroencxtre »

linkje?

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

zie rdw site

oldtimer wist ik het bedrag van omdat ik die een aantal geschorst heb

ouder dan 15 jaar niet

standaard 69, ook rdw site

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door citroencxtre »

hoe kom je aan die 32 eruo want de rdw site zegt iets anders

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... melden.htm

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: verlopen APK keuring bij een oldtimer

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

vanaf 15 jaar 22,50

typfout

Gesloten