LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onredelijk hoge incassokosten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
arjanpvt
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2007 15:22

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door arjanpvt »

bedankt allemaal voor het negeren van mijn vraag 4 posts terug!

Mrpolly
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2008 15:56

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Mrpolly »

All,

VF heeft onlangs een bekende van mij gedagvaard omdat de huur een dag te laat werd betaald en dan te weten dat deze huurder ruim 20 jaar huurder is en niet eerder achterstanden heeft gehad.VF houdt vast aan de zeer hoge kosten. Wij willen deze principe kwestie uitgesproken hebben.

Nadat ik uitstel voor de zitting heb aangevraagd bij de Rechtbank (iets wat ik altijd doe) heb ik in mijn conclusie van antwoord onder andere aangegeven dat er naar de maatstaven van redelijkheid en billikheid buiten proporties wordt gehandeld door VF.

Volgende maand komt er een comparitie (mondelinge toelichting). Indien dit op prijs wordt gesteld zal ik de uitspraak summier op dit forum toe lichten. De persoon in kwestie weigert overigens te schikken tenzij het met een gesloten beurs is.

lionqueen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2008 11:12

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door lionqueen »

Heeft iemand al eens iets te maken gehad met Classic Incasso :evil: uit Harderwijk, dit bureau rekent hoge incassokosten en zijn zelfs zo brutaal om je op je werk te bellen en je via brieven te intimideren.
De incassokosten die zij rekenen zijn niet in verhouding. Als je ze belt zijn ze ook behoorlijk onbeschoft.
Wie heeft hier ervaring mee :?:

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door antonh »

@lionqueen,
als je gewoon je rekeningen op tijd betaald
krijg je ook niet te maken met Classic Incasse uit Harderwijk.

Wat zeg je zelf als ze jouw loon of je uitkering te laat betaald wordt
of helemaal niet :idea:

lionqueen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2008 11:12

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door lionqueen »

werk je daar soms :?: soms gaan dingen buiten je schuld om, in dit geval betrof het debitel die de mobiel van mijn dochter afsloot en vervolgens weer aansloot zonder melding te maken en vervolgens zeer gepeperde rekeningen stuurde, waar bezwaar tegen gemaakt werd, waarna debitel vervolgens een incassobureau inschakelde.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door antonh »

@lionqueen,

ik werk daar niet en zou dat ook niet willen.
En helemaal buiten jullie schuld is het niet.
Maar hoe oud is je dochter?
Er moet wel getekend zijn voor een aanmelding voor een gsm hoor en een indentiteits kaart wordt gekopieërd.
debitel die de mobiel van mijn dochter afsloot en vervolgens weer aansloot zonder melding te maken en vervolgens zeer gepeperde rekeningen stuurde
En die gepeperde rekeningen heeft je dochter zelf gemaakt hoor.
Mijn dochter heeft het ook eens gepresteerd.
€ 410, in 36 dagen met haar abbonnement.
Telefoon afgenomen kaart doorgeknipt en de rekening zelf helemaal laten betalen van haar studie financiering.
Klinkt hard maar het is wel gebeurt.
Ze chatten de hele dag via internet en gebruiken de telefoon ook nog voor sms.
Ik weet wel zeker dat het nu niet meer gebeurt.

Maar je had het niet zo ver moeten laten komen tot een incasso.
Dat is je eigen schuld, je had meteen moeten reageren, schriftelijk en een regeling treffen.
Nu wordt het gewoon de volle mep betalen.

Charmedwitch
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2008 00:08

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Charmedwitch »

Incassokosten mogen over het algemeen niet meer dan 15% zijn, sommige incassobureau´s hebben echter de neiging om er wat extra kosten bovenop te drukken en dit in eigen zak te steken! Dit kan natuurlijk niet! Heeft u zelf daarmee te maken gehad mail mij de brief, ik zal kijken of de kosten daadwerkelijk gerechtvaardigd zijn. Ik schrijf momenteel een scriptie over incassokosten en zou deze informatie graag willen gebruiken.


Graag zou ik een contact willen hebben met deze meneer of mevrouw aangezien ik inderdaad te maken heb met zeer hoge incasso kosten.
Maar hoe zit dan dan met de kosten van een deurwaarder mag die wel honderde euro,s er bovenop gooien.
Ik heb hierover al eens diversen politieken partijen aangeschreven maar je hoord daar nooit wat op terug.
Terwijl toch een heleboel mensen naar de kl...e gaan door al deze kosten en zij zo nooit van hun schulden afkomen.

bert incasso
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 apr 2008 20:38

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door bert incasso »

Er is nog altijd een groot verschil tussen incasso kosten in de minnelijke fase (lees: voordat er vonnis is gewezen) en in de executie fase (lees: na vonnis)

Een incassoburo kan eisen wat ze willen. Dat wil niet zeggen dat zij gelijk hebben. Zij moeten in de procedure namelijk aantonen dat die kosten ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Er zijn verschillende soorten kosten.

CJIB heeft daarvoor een standaard tarief. Ik meen € 53,88 aan incassokosten en € 82,24 voor kosten van de betekening van het dwangbevel door een deurwaarder. Bij beslag komt er al snel € 200 bovenop. Dit zijn belachelijk hoge bedragen bedacht door de wetgever. Niks aan te doen verder, gewoon tijdig betalen.

Ik vind het eigenlijk wel belachelijk dat iemand na 1 dag de huur te laat te hebben betaald te worden gedagvaard. Maar goed, de verhuurder kan hooguit het achterstallige vorderen. Ontbinding en ontruiming kunnen ze toch niet vorderen. Ik zou zeggen gewoon het achterstallige direct over maken en laat hun maar procederen voor de kosten. Ik weet niet of de rechter in dit geval de huurder in het ongelijk stelt. Mogelijk compenseerd de kanton rechter de kosten.

De deurwaarder mag wel die hoge kosten eisen. Zij werken vaak wel met juiste tarieven voor incassokosten en rente en zo. Daarnaast zijn er nog de kosten die zij maken voor beslag en om informatie in te winnen. De kosten die de deurwaarder maakt zijn te vinden in de Btag (besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders) http://www.kbvg.nl/fileadmin/Vakinforma ... ag2006.pdf

Er zijn veel louche incassoburo's aangezien zij niet getoetst worden. Deurwaarders daarintegen hebben wel een strenge controle. Zij worden benoemd door de kroon en bij een klacht moeten zij zich verantwoorden bij de rechtbank in amsterdam.

NobeG
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2008 17:11

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door NobeG »

Voor de Btag tarieven (deurwaarderskosten) is er een actueler document:
http://www.kbvg.nl/fileadmin/Vakinforma ... 012008.pdf

Voor (de hoogte van) incassokosten, zie ook
http://www.incassokosten.com

jacy47
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2008 16:43

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door jacy47 »

Heb een brief van een incassobureau gehad met het verzoek om 103,32 te betalen daar ik niet een bedrag van 24,01 zou hebben overgemaakt aan mijn ziektekostenverzekeraar IZA. Dit bedrag heb ik wel overgemaakt. Tevens heb ik nu het bedrag van 29,74 waar zij naar verwijzen ook maar betaald (dus niet de berekende incassokosten). Wat kan ik nu verder verwachten of doen?

spits007
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2007 20:29

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door spits007 »

http://financieel.infoyo.nl/geld/11597- ... rk-ii.html

Ik heb een artikel geschreven over de incassokosten. Mensen betalen toch maar uit angst. Hierdoor wordt er wel 130 miljoen ten onrechte betaald. :shock: [/url]

Gesloten