LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso voor rekening uit 2001

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
rdouma
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2007 02:58

Incasso voor rekening uit 2001

Ongelezen bericht door rdouma »

Het volgende is het geval. Ik ontving laatst op mijn postadres in Nederland (ik woon in Zuid-Amerika) een incasso van een rekening van Famed uit 2001. Om een heel lang verhaal kort te maken heb ik maar betaald (na de nodige protesten), want gezien mijn geografische positie is het voor mij moeilijk me legaal te verdedigen. Echter, ik vind de incasso onterecht, en wellicht weet iemand hier hoe ik hiermee verder moet. De situatie is als volgt:

De oorspronkelijke rekening van Famed is uit april 2001. Het betreft medicijnen die ik schijnt ooit bij een apotheek heb gehaald in juli 2000. Echter, in december 2000 ben ik geemigreerd. De rekening is nooit aangekomen, want het is verstuurd naar mijn oude adres (uiteraard heb ik een adreswijziging verstuurd zoals aan alle mij bekende instanties, maar dat kan ik natuurlijk niet meer bewijzen).

Alhoewel ik uiteraard geen enkel probleem heb de oorspronkelijke rekening te betalen (ongeveer 60 euro), heb ik wel moeite met de incasso (totale prijs 183 euro). Mijn argumenten zijn:

1) Famed heeft alle tijd gehad om de factuur naar mijn adres te versturen waarbij het normaal was aangekomen. Een factuur 9 maanden na dato sturen en verwachten dat deze aankomt is niet direct een realistische aanname. De PTT heeft toendertijd ook nog maanden mijn post doorgestuurd, maar dat houdt "eens" op natuurlijk.
2) De factuur is ondertussen bijna 6 jaar oud! Al die tijd is de schuld “verhoogd” omdat ik niet gevonden kon worden, desondanks kon het incassobureau mij prima localiseren na 6 jaar op mijn postadres.

Ik heb Famed hierover aangeschreven maar ik kreeg slechts een mailtje met de mededeling dat alles bij het incassobureau ligt, geen discussie mogelijk. De medewerker bij het incassobureau gedroeg zich bijzonder onaangenaam (op die karaktertrek zullen ze wel geselecteerd worden); er werd niet eens een gesprek gevoerd maar ik zat met een soort robot aan de lijn die alleen maar kon zeggen "betalen anders..." en iedere input van mijn kant negeerde.

Zoals ik aan het begin al zei: ik heb dus maar betaald. Onder protest. Maar ik wil het er niet bij laten zitten, niet eens zozeer vanwege het geld, danwel omdat ik het niet "rechtvaardig" vind.

Wat is een goede vervolgstap in deze? Ik kan wel weer Famed aanschrijven, maar die hebben zich tot nu toe niet eens bereid getoond over de zaak te spreken.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Incasso voor rekening uit 2001

Ongelezen bericht door Anastasia »

Als zij te laat een rekening sturen, dus hun fout.

Incasso buro's doen nooit wat, dus reageer daar nooit op!

Hoe kom je hieraan?
Hebben ze eindelijk je postadres gevonden?
Voor diverse dingen is een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, dus beide ruim overschreden, en als je geen rekening kreeg....
die incasso kosten is door hun veroorzaakt dus alleen het oude bedrag betalen, maar waren het toen al Euro's ?
Even na rekenen....

Als zij een meer dan een half jaar wachten mag deze meer dan 5 jr er ook nog wel bij.

Betaal nooit en al betaald, jammer....

Als zij traag zijn is het hun risico.

rdouma
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2007 02:58

Re: Incasso voor rekening uit 2001

Ongelezen bericht door rdouma »

Dank voor je reactie Anastasia, erg vriendelijk!

Sja, ondertussen heb ik dus al betaald, vanwege de redenen die ik al eerder aanvoerde. Het is meer dat ik nu mijn "gram wil halen". Mij kunnen ze nu niets meer maken, maar ik wil eigenlijk wel genoegdoening (die 183 euro interesseren me ook weer niet zoveel, het is meer dat ik het niet kan uitstaan dan er zo met mij wordt omgegaan).

Ik zat er bijvoorbeeld aan te denken om een brancheorganisatie aan te schrijven, maar sja, is Famed wel bij een brancheorganisatie aangesloten en zo ja welke?

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Incasso voor rekening uit 2001

Ongelezen bericht door Anastasia »

Betalen betekende accepteren deze schuld en je had verjaring kunnen opgeven of alleen de gekregen medicijn betalen.

Nu word het lastiger, geld terug is zeer moeilijk....

Ik ben nu zelf ook terug naar buitenland gegaan, dus als er voor mij ook zoiets komt, jammer maar ik beroep me desnoods op overmacht, en na 3 maanden word er niets meer doorgestuurd!

Dus ze kunnen ten hoogste het oorspronkelijke bedrag vragen!

Als je alles betaalde, laat dan maar zitten....

Soms zeggen ze; We zullen het uitzoeken...
en of het per mail of telefoon gaat maakt niet uit, ze doen meestal niets!

rdouma
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2007 02:58

Re: Incasso voor rekening uit 2001

Ongelezen bericht door rdouma »

:( Misschien heb je inderdaad gelijk en moet ik het er maar bij laten zitten. De vraag is natuurlijk ook hoeveel negatieve energie 120 euro waard is. Ik ben er nog niet helemaal uit. Er zit nog wat onverwerkte frustratie. ;-)

Het vervelende in mijn geval is dat mijn postadres het adres van mijn ouders is. Ik wil ze niet lastig laten vallen door eventuele deurwaarders e.d., dat is het simpelweg niet waard.

Bedankt voor je mening in ieder geval, erg aardig van je (zo te zien zit jij ook niet in de Nederlandse tijdzone ;-)).

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Incasso voor rekening uit 2001

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De opeisbaarheid der vodering bedraagt 5 jaar nadat de vordering is ontstaan.
Is verjaard.

Gesloten