LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Mijn vriend belde mij gisteren op met de mededeling dat zijn moeder post had opgehaald van het oude adres waar mijn schoonmoeder nu al 3/4 maand niet meer woont en waar mijn vriend al een jaar niet meer woont.
Van Intrum Justitia. God, ik word zo moe van die mensen. Ja, dat we maar even 2 keer 80 euro moesten overmaken. Van tele 2. Staat nergens bij van wanneer dat is ofzo, nee er word gewoon even verwacht dat dit word overgemaakt.
Dus wij hebben zojuist een brief gestuurd naar tele2, met de vraag voor specificatie. Mijn vriend heeft altijd met automatische incasso betaalt, en als dat een keer misgelopen was, dan regelde tele2 en mijn vriend dat onderling. Dus ik vraag me af waar I.J het in godsnaam over heeft.
Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken?

Groeten

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Mijn vriend werd net gebeld door tele2 en hij gaf aan dat hij betaalde via automatische incasso. Nou volgens tele2 hadden ze dat niet kunnen incasseren en ze hadden hem een acceptgiro gestuurd. Die heeft mijn vriend nooit gekregen zegt hij. jah de zaak was nu al overgedragen naar I.J. Dat kunnen ze toch niet zomaar maken? Er moet toch nog een aanmaning komen?

Kayleigh
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 sep 2006 14:19

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Je vriend is wettelijk verplicht een adres wijziging door te geven aan Tele2, heeft hij dit niet gedaan dan is het einde oefening en zul je ook de incassokosten moeten betalen. Een aanmaning is niet verplicht en het zal ook in de algemene voorwaarden staan hoe dit is afgesproken.

Je kunt wel een gespecifeerd erekening vragen om te kunnen kijken of het niet al betaald is.

MAXIEM

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@kayleigh,

Je schrijft: Een aanmaning is niet verplicht

Dit is onjuist!!! Een aanmaning is wél verplicht.

Zie:

Artikel 82 Burgerlijk Wetboek, boek 6:
1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Het is in Nederland nog altijd zo dat je wettelijk gezien eerst een aanmaning dient te krijgen m.bt. tot het verschuldigde bedrag en dat bij die aanmaning geen extra kosten mogen worden opgevoerd. Dat het bedrijfsleven zich niet houdt aan de wet is hun probleem.
Bovenstaande is gebaseerd op:

Artikel 82 Burgerlijk Wetboek, boek 6:

1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

Pas nadat je die aanmaning hebt gekregen en binnen de gestelde termijn die daarin genoemd niet betaalt, ben je in verzuim. Pas dan mogen er extra kosten in rekening worden gebracht.

Groeten, Maxiem.

Note: dat het in de praktijk anders loopt wil nog niet zeggen dat er geen wettelijke regeling is!!!

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Cesar »

Maxiem,

Hier is niets meer aan toe te voegen.
Ik ben het wel eens dat je ook Tele2 een adrteswijziging moest sturen. Ik vraag me af waarom Tele2 niet en I.J. wel aan je adres komt.
Vervolgens geef je aan dat de post nog door jullie wordt opgehaald op het oude adres, dit betekent dat er totaal geen rekening, herinnering of aanmanig is verstuurd, niet naar het oude en niet naar het nieuwe adres.
Ik zou alleen de originele rekening betalen zonder alle extra's van I.J.
Indien niet duidelijk hoe groot de factuur was dan moet je I.J. vragen om een specificatie. Wel alles schriftelijk doen ander weten ze het later niet meer. Je kunt niet meer terecht bij Tele2 daar deze de incasso uit handen hebben gegeven aan I.J.
Verder je niet druk maken, blaffende honden bijten niet.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Hey!

Bedankt voor jullie reacties.
Waarom mijn vriend geen adreswijziging doorgegeven heeft, is omdat hij niks meer met tele2 te maken had. Vanaf het moment dat het abonnement opgezegd was tot het moment dat hij was verhuisd, heeft hij niks meer gehoord van tele2.
I.J komt aan ons adres omdat mijn vriend ooit een boete had van de IBG, en dat was ook doorgespeeld aan I.J. Dat is nog geen 4 maand terug. Toen wisten ze ons adres ook te traceren ;)..

En dat van die aanmaning, thanks dan weet ik dat ook weer!

Tele 2 zou het uitzoeken zei mijn vriend , en zou terugbellen. Natuurlijk niet gebeurd. Mijn vriend blijft maar bellen naar I.J en naar Tele 2, maar allebei zijn ze niet bereikbaar. Het is toch absurd!

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Waarom is mijn vriend eigenlijk verplicht om een adreswijziging door te geven aan een bedrijf waar hij al minstens een half jaar geen abonnee meer van is? Dan zou hij elk bedrijf op de hoogte moeten stellen waar hij ooit lid van geweest is. Toch?

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Cesar »

Heeft hij bewijs van opzegging?

Indien bovenstaande vraag bevestigend kan worden beantwoord is het een probleem van I.J.
Het is echter wel zo beleeft om het even te laten weten.
Ga straks niet zeggen dat dit bewijs niet meer te vinden is want dan is het een goodwill van Tele2 om het op juistheid te controleren.
Anders gewoon laten gaan en een eventuele rechtzaak af te wachten. Bewaar wel het bewijsmateriaal dat je Tele2 hebt gevraagd e.e.a. even uit te zoeken anders ga je nat bij de rechter.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Mijn vriend heeft tele 2 gister aan de telefoon gehad (eerste gesprek) en daarin zei die vrouw dat hij sinds maart 2006 geen lid meer is. 1 Juli is mijn vriend verhuisd. Maar daarna is er van I.J een andere rekening geweest waar ze ons adres ook van wisten.
We zullen tele 2 even mailen voor een bevestiging van wanneer het abonnement officieel was afgelopen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Cesar »

Correct opgepakt.
Nu even afwachten en geniet van het leven. Laat het niet vergallen door geen enkele deurwaarder. Zij hebben niets in te brengen. Alleen een gerechtsdeurwaarder kan iets doen maar dan moet de rechter er al aan te pas zijn geweest.
Wat er bij jullie speelt is een aantal onduidelijke dossiers waar I.J. een bod op heeft gedaan om er geld uit te slaat. Een hele kwaleijke zaak want je bereikt alleen dat bedrijven hun boekhouding niet op orde hebben en het zo maar laten. Een boekhouding die wel goed is doet I.J. geen bod op, hier is niets te halen. Ik bedoel te vertellen: Tele2 weet het niet meer en I.J. gelooft het wel Als jullie zo gek zijn om toch te betalen is dat kassa voor I.J.
Indien Tele2 geen bewijs levert is er niets te vorderen.
Even voor de slimmerikken welke graag willen reageren: wie eist bewijst.
Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden. Zoek dit forum maar af. Ik werd al snel met rust gelaten daar ik de zaak aan mijn advocaat overliet.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Ik word al heel wat wijzer als ik dit allemaal lees. Ik heb namelijk al een keer eerder een aanvaring gehad met een ander incassobureau, maar toen wist ik nog niet wat mijn mogelijkheden waren. Toen dreigden ze ons huis leeg te halen als we niet binnen zoveel dagen betaalden. We hadden nooit eerder aanmaningen gehad op dat adres. Maar omdat het klopte dat er uiteindelijk niet betaald was door mijn vriend (toen wij nog niet bij elkaar waren overigens), hebben we toch betaald. We hebben het die vrijdag over gemaakt, en die dinsdag zouden ze ons huis leeg halen als wij niks hadden betaald. We belden maandag op met dat we betaald hadden. Was geen geldig bewijs zeiden ze. Geen geldig bewijs? We moesten maar even snel zorgen voor een afschrift.
Later kwam ik er dus achter dat je die mensen gewoon bij de deur mag weigeren, omdat we allang betaald hadden.

Ik wist dus ook niet dat een gerechtsdeurwaarder dat alleen kan doen.

Dit is onderhand al een hele tijd terug, woonde net samen met mijn vriend, dus veel wist ik er nog niet vanaf.

Nu gelukkig wel!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik ben ook niet zo bang voor brieven van bedrijven waarin zij stellen dat zij na een bepaalde datum naar een incasso bureau te stappen. Zolang zij geen aanmaningen verstuurd hebben is er niets aan de hand. Daarnaast mag jij een deurwaarder ten alle tijden weigeren jouw huis te betreden. Inderdaad wanneer zij hun dreigementen waarheid willen laten worden, moeten zij eerst naar de rechter. Pas dan staan zij sterk. De reden dat bedrijven veelal dreigen met incasso en deurwaarder is om hun geld te incasseren. Zij trachten jou dan bang te maken om teneinde toch nog overstag te gaan. Zo hoeven zij geen extra kosten te maken. Ik heb al eens meegemaakt met een bedrijf dat ik een dergelijke waarschuwing kreeg. Nog geen week later kreeg ik van een incassobureau een brief. Heel het incassobedrijf was mij onbekent en deze was ook nergens bekent. Na het telefoonnummer bekeken te hebben, bleek dat het bedrijf en incassobureau in de zelfde woonplaats zaten. Na uit te hebben gezocht waar het telefoonnummer bij hoorde, bleek dat dit een ander nummer was voor hetzelfde bedrijf. Alleen zij hadden een afdeling die de zogenaamde incasso's verstuurde. Deze afdeling stond in dit geval dus machteloos, maar het was ook weer om te proberen dat jij als klant zijnde sneller betaald, zodat zij niet naar de rechter hoeven te stappen.

Helaas blijkt ook dat er bedrijven zijn zoals OXXIO die hun administratie niet goed verwerken en je ook geen brieven of nota's toestuurt. Wij hebben problemen gehad met OXXIO omdat er telkens verschillende bedragen werden afgeboekt. Bij navraag bleek dat dit verrekeningen waren met meerdere maanden. Zover ik kon zien is dat wij bijwaren met betalen en vroeg om een betalingsspecificatie. Zij konden in het scherm zien dat de verrekening over meerdere maanden liep, maar dat zij dit niet uit konden draaien. Ook verstuurde zij geen specificaties. Dit deden hun gewoon niet. Ook beweerde hun meerdere malen dat wanneer een bedrag niet geincasseerd kan worden er een betalingherinnering zou worden toegestuurd. Laten wij deze nu nooit hebben gezien. Wij hebben een rekening waarop wij elke maand een bedrag storten. Bedrijven die een incassomachtiging hebben die kunnen van die rekening geld plukken. Echter je geeft hen alleen machtiging om voorafgesproken bedragen af te boeken. Wanneer hun andere of meerdere bedragen gaan afboeken zonder jouw toestemming zijn zij in gebreke, want hun hebben daar geen toestemming voor. Navraag bij de DTe (Dienst Toezicht op de energiemarkt) luidde dat OXXIO wel degelijk verplicht is om bij vraag een willekeurige specificatie MOETEN toezenden daar. Zij zijn verplicht jou duidelijkheid te geven met wat zij met jou rekening doen. OXXIO ontkent in alle toonaarden. Vervolgens heb ik gezegd dat de incasso voor hun per direct wordt opgeheven en dat wij vervolgens zelf wel gaan overmaken, want hun haalde elke maand op een verschillende datum geld van de rekening en als zij dan 1 of meerdere maanden vergeten of als het een paar niet lukt om te incasseren (zonder bericht te sturen dat de incasso niet was gelukt) haalde zij het te incasseren bedrag gewoon later van de rekening af. Dit ging wel eens over 3 maanden. Goed fout was van ons dat wij het niet in de gaten hadden daar wij het te druk hadden met andere zaken, maar als wij geen bericht krijgen, mogen wij ervan uitgaan dat alles goed gaat.

Om even terug te komen op blokeren van de incasso. Hun gaven aan dat dat beslist niet mogelijk is en dat zij het recht hebben verworven via een getekend contract geld van onze rekening af te schrijven. Zij beweerde dus ook dat zij niet verplicht waren om ons in kennis te stellen en dat zij ook niet verplicht waren om specificaties toe te sturen. Ik heb hun per brief aangegeven dat wij dan via onze bank hun incassering blokkeren. Dat wil zeggen dat wij tegen de bank hebben gezegd dat OXXIO met al hun rekeningnummers die zij hebben voor incasso wordt geblokkeerd. Ook hebben wij nog even contact gehad met OXXIO om na te gaan of wij achter liepen met betaling. Dit bleek echter niet zo. Zelfs het door ons een maand eerder gestorneerde bedrag hebben zij niet opgeëist. Momenteel na 6 maanden blijkt nog steeds niet dat wij een achterstand hebben. Dit komt omdat als OXXIO zelf de verantwoording niet kan nemen wij die maar hebben genomen. OXXIO is het er nog steeds niet mee eens en probeert nog steeds maandelijks af te schrijven. Zij hebben zelfs telefonisch gedreigd de incasso-stop bij de bank de deblokkeren, omdat er anders kosten in rekening gebracht gaan worden. Welke kosten dat waren konden zij geen antwoord opgeven. Tot heden hebben wij de incasso-stop overeind gehouden. Na contractduur van een jaar gaan wij weer terug naar ENECO. Hier hebben wij deze problemen nooit gehad. Wat hun ook nog durven te beweren is dat je tussentijds het met hun afgesloten contract niet tussentijds akn beëindigen en dat je de volledige contractsduur moet uitzitten. Hier gaan zij ook weer de fout in, want dat kan namelijk wel. Je kan het contract afkopen. Je betaald dan een wettelijk bepaald bedrag voor de openstaande tijd en je kunt over naar een ander energiebedrijf.

OXXIO zegt goedkoper te zijn, maar dat is aan het einde van het verhaal echt niet zo. Hun beweren dat de energieprijs bevroren blijft. Hoe doen zij dat. Door in jou maandelijks bedrag de verhogingen mee te nemen, want zij weten precies hoe hoog de energieprijs staat over een X aantal jaar. Je wordt met open ogen bedrogen.

Sorry dat het niet alleen over incasso ging, maar wat ik ook wilde doen is bevestigen wat MAXIEM schreef over dat bedrijven vaak andere regels stellen dat de wet toelaat. Dit om zodoende er zelf wijzer van te worden. De mensen bij wie dit werkt is een voordeel. De mensen bij wie dit niet werkt gaan ze verder dreigen, maar er volgen nooit sancties.

hablando
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:04

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door hablando »

Het wordt echt eens hoog tijd dat de politiek de handel en wandel zoals die van "Intrum Justitia" eens onder de loep gaat nemen. Wat er in de incassosector gebeurt bevindt zich in een uiterst schimmig gebied en het is op zijn minst opmerkelijk dat dit simpelweg gedoogd wordt.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat te laat betaalde rekeningen of zelfs vorderingen die juridisch niet bestaan big business is, voor zowel Intrum Justitia als haar "klant". Persoonlijk heb ik meegemaakt dat een eenmaal mislukte incasso van Energiedirect reeds bij Intrum lag voordat ik ook maar de gelegenheid had om te reageren. Intrum blonk in deze zaak uit in overbodig onbeschoft gedrag en een doelgerichte desinformatie (dat levert namelijk uiteindelijk meer op).

Het zou eens aardig zijn om een site in het leven te roepen welke alle bedrijven en organisaties bevat die "zaken doen" met dit soort schimmige incassobureau's zodat mensen, voor zover mogelijk, er eenvoudig voor kunnen kiezen deze bedrijven simpelweg te mijden.

Kayleigh
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 sep 2006 14:19

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Bedankt voor de tip Maxiem, ik dacht altijd dat een aanmaning alleen verplicht was indien dit opgenomen was in de algemene voorwaarden.

Nu moet een bedrijf natuurlijk ook wel in de gelegenheid gesteld worden een aanmaning te verzenden, vandaar dat je als klant de plicht hebt eventuele adreswijzigingen door te geven.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Nou ..tussenstand:
We hebben weer contact gehad met tele2. Zij zeggen dat ze ons die specificaties niet kunnen geven omdat ze het maar een half jaar bewaren.. Dat moeten ze toch geven of ben ik nou zo gek?

Ook hebben we nog steeds geen contact met I.J kunnen krijgen. 2 keer een mail gestuurd, 2 keer de voicemail ingesproken. Elke keer een half uur aan de telefoon gezeten tot we de voicemail hebben ingesproken. Niet teruggebeld, niet teruggemaild. Wat verwachten die mensen , dat we die rekeningen gewoon betalen ofzo?

creugers
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:03

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door creugers »

Zij zeggen dat ze ons die specificaties niet kunnen geven omdat ze het maar een half jaar bewaren.. Dat moeten ze toch geven of ben ik nou zo gek?
Hmmm vreemd! Als ondernemer ben je verplicht in je administratie gedurende 7 jaar de rekeningen te bewaren die je aan je klanten verstuurd. E ja, hier horen ook specificaties bij. Immers, je moet gedurende deze 7 jaar kunnen aantonen welke kosten er in rekening gebracht zijn, en hoe de rekening is opgebouwd.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Oke en waar staat die informatie? Of weet je dat zelf? Want dan kan ik ze daar op aanspreken natuurlijk.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Oke en waar staat die informatie? Of weet je dat zelf? Want dan kan ik ze daar op aanspreken natuurlijk.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Zie net op die site van counter attack dat incassobureaus maar 15 procent van de rekening aan incassokosten mogen rekenen? I.J doet gewoon 4 keer zoveel. Ik denk dat de rekeningen terecht zijn, dat ze niet betaald zijn zeg maar, maar we hebben verder geen aanmaning gehad ofzo. Op die site van counter attack staat dat je gewoon die rekeningen moet betalen die open staan en niks moet aantrekken van het incassobureau... Wat te doen?

WebServiceTele2

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door WebServiceTele2 »

Hoi Leintie,

Ik ben een medewerker van Tele2. Ik heb je berichtjes gelezen en ik zou het graag voor je uit willen zoeken. Kun je mij je klantnummer geven,zodat ik je gegevens op kan zoeken in het systeem. Ik hoop dan zo snel mogelijk contact met je op te kunnen nemen,om dit op te lossen.

Groetjes Melanie
WebServiceTele2 team

Gesloten