LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Ehm dat nummer wil ik niet zomaar geven eigenlijk. Kan het over de mail of telefoon?

creugers
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:03

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door creugers »

Oke en waar staat die informatie? Of weet je dat zelf? Want dan kan ik ze daar op aanspreken natuurlijk.
Pagina 37 van het handboek voor ondernemers van de Belastingdienst is hierin heel duidelijk:

Hoe lang moet u uw administratie bewaren?

Iedere ondernemer is verplicht zijn administratie zeven jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht). Bepaalde onderdelen van uw administratie worden aangemerkt als basisgegevens. Daarbij moet u denken aan:

- het grootboek
- de debiteuren en crediteurenadministratie
- de voorraadadministratie
- de in- en verkoopadministratie
- de loonadministratie

De bewaarplicht geldt ook voor computerprogramma's en bestanden.
Laatst gewijzigd door creugers op 15 mei 2007 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Het is toch echt te gek voor woorden. Al die bedrijven naaien mensen waar je bij staat.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Iemand tips wat ik nu het beste kan doen?

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Ik verstuur morgen een aangetekende brief naar I.J. Met alle informatie die ik hier gevonden heb. eens kijken of ze daar wel op reageren :wink:

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door rene117 »

nee hoor dat doen ze niet ik zou zeggen als uw bewijzen heb
laat ze dan lekker naar de rechter gaan dan gaan ze voor de 300 keer
voor gaas tot nu heeft ij 300 zaken veloren om dat men niet eens de moete doet om naar de recht bank te gaan

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door rene117 »

oja en dat tele 2 is helemaal bagger net als upc

WebServiceTele2

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door WebServiceTele2 »

Hoi Leintie,

Ik begrijp je voorzichtigheid mbt het opgeven van je klantnummer. Helaas kan ik je geen emailadres geven waar je het klantnummer naar kunt mailen. Als je echt liever niet je klantnummer op het forum wilt plaatsen,dan kun je naar het forum gaan van Tele2 en een pb achterlaten bij WebServiceTele2. Ik vind het vervelend dat het zo omslachtig moet,anders had ik jou pb gestuurd natuurlijk,maar dat helaas niet mogelijk op dit forum,zie ik.

Ik hoop snel van je te horen.

groetjes Melanie

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Hmmm vreemd! Als ondernemer ben je verplicht in je administratie gedurende 7 jaar de rekeningen te bewaren die je aan je klanten verstuurd. E ja, hier horen ook specificaties bij. Immers, je moet gedurende deze 7 jaar kunnen aantonen welke kosten er in rekening gebracht zijn, en hoe de rekening is opgebouwd.
Vijf achtereenvolgende jaren mensen.

Wanneer IJ een debiteur zoek en deze verloren is gegaan in de massa dan zoekt ze in de zelfde massa naar alle namen en zo kan het verkeren dat iemand tegen wil en dank geconfroteerd wordt meer rekeningen welke aan een ander toekomen.
Bij IJ altijd eerst verifiëren of U de juist persoon bent.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Nou ik heb woensdag een aangetekende brief gestuurd naar I.J. Omdat ze simpelweg niet reageerden. Ik heb ze bijvoorbeeld gevraagd waar ze zulke hoge bedragen vandaan halen omdat ze maar 15 procent van incassokosten er bovenop mogen gooien. Ook heb ik om specificaties gevraagd. De specificaties heb ik. Maar niet van het bedrag wat I.J van ons wil hebben. En daar heb ik ook specifiek om gevraagd. Krijg gewoon weer een nieuw acceptgiro. Nu binnen 8 dagen betalen anders word het verhoogd. Ze zeggen natuurlijk niks over de oncorrecte prijzen die hun rekenen... Nou dacht ik, ik kan wel eens even langs een rechtshulpwinkel gaan. Kijken wat mijn opties zijn. Het is duidelijk dat er nog rekeningen open stonden. Maar om van 20 euro ineens 80 euro te gaan betalen? Dat ben ik dus écht niet van plan...

Iemand tips?

creugers
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:03

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door creugers »

Nou ik heb woensdag een aangetekende brief gestuurd naar I.J. Omdat ze simpelweg niet reageerden. Ik heb ze bijvoorbeeld gevraagd waar ze zulke hoge bedragen vandaan halen omdat ze maar 15 procent van incassokosten er bovenop mogen gooien. Ook heb ik om specificaties gevraagd. De specificaties heb ik. Maar niet van het bedrag wat I.J van ons wil hebben. En daar heb ik ook specifiek om gevraagd. Krijg gewoon weer een nieuw acceptgiro. Nu binnen 8 dagen betalen anders word het verhoogd. Ze zeggen natuurlijk niks over de oncorrecte prijzen die hun rekenen... Nou dacht ik, ik kan wel eens even langs een rechtshulpwinkel gaan. Kijken wat mijn opties zijn. Het is duidelijk dat er nog rekeningen open stonden. Maar om van 20 euro ineens 80 euro te gaan betalen? Dat ben ik dus écht niet van plan...

Iemand tips?
Brieven worden bij IJ automatisch aangemaakt. Dus die acceptgiro zit er automatisch bij. Ik heb dit een aantal maanden geleden heel anders aangepakt. Heb ze toen gebeld, en er uitdrukkelijk bijgezegd dat brieven voorzien van een acceptgirokaart niet worden getollereerd, en dat ik me rechtsmaatregelen zou starten als men mijn brieven niet persoonlijk gingen beantwoorden. Het heeft gewerkt! Het beste is gewoon tegendraads worden en met zeer arrogante toon een telefoongesprek voeren.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Oke dat is idd ook een tip. Ik heb net rechtshulp aan de telefoon gehad en die man zei dat dat niet mocht wat ze deden. Dat ik gewoon de eigenlijke bedragen over moest maken en dat ik er dan een brief achteraan moest sturen dat ik een specificatie wil van de incassokosten, omdat ik anders niet betaal.

Prima, doe ik het zo! En anders ga ik inderdaad arrogant aan de telefoon hangen :D

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Moet ik trouwens aangetekend blijven versturen? Kost wel wat zeg, 6.45 per brief!

creugers
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:03

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door creugers »

Als je ze belt niet direct beginnen met goedemorgen, middag etc, maar gelijk heel bot en direct om opheldering van zaken vragen. Als men net doet alsof de neus bloedt en dingen moeten gaan opvragen voor je etc, heel kortaf en opdringerig blijven. In feite net zo doen als zij in hun brieven doen. VOORAL NIET OVER JE HEEN LATEN LOPEN! EN STEL UITERLIJKE TERMIJNEN WAARIN I.J. JOU DE GEVRAAGDE INFORMATIE MOET HEBBEN VERSCHAFT!!!!!

Neem voor dit laatste een termijn van maximaal vijf werkdagen. En bel gelijk nadat de eerste dag van dit termijn is verstreken terug en stel ze dan in gebreke.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Nee doe ik ook zeker niet. Ik bel wel, mijn vriend is daarin echt een watje haha..

Bedankt voor je tip Creuger. Zal ik in de brief ook een termijn opstellen?

hbjhm
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 sep 2005 16:37

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door hbjhm »

Veel transparantie over incassokosten.

In het FD van 1-2-2007 beklaagt meester B. Pije zich onder de titel “Weinig transparantie over incassokosten” over zuinige toekenning van incassokosten. Begrijpelijk, want de rechter beknot zijn tomeloze declaratiedrift en inhaligheid.
Wij zijn bedrijfsadviseur voor ondernemers in financiële problemen en hebben een klokkenluiderfunctie.
Wat is feitelijk de incassosituatie? Incassanten (advocaten, juristen, deurwaarders en beunhazen) incasseren eerst buitengerechtelijk voor de schuldeiser de vordering op de schuldenaar. Jaarlijks gebeurt dan 100.000 den keren en wel door het schrijven van enkele brieven. Ca. 10 % hiervan eindigt uiteindelijk in een procedure bij de rechter. Naast de hoofdsom vordert incassant gelijktijdig zijn (!) buitengerechtelijke kosten: rente, incassokosten over de hoofdsom, administratie-, faillissementsaanvraag- en dossierkosten, etc.. Deze nieuwe kosten belopen 15-20% van de hoofdsom. Deze zijn gebaseerd op de door incassant verrichte werkzaamheden (een brief om te beginnen) en verantwoord met de algemene voorwaarden van schuldeiser danwel het NOVA-reglement. Zelden kost zo’n brief meer dan een half uur omdat deze zijn gestandaardiseerd en geautomatiseerd. Door de stijl van deze incassobrieven (in het algemeen arrogant, dwingend, dreigend, soms chanterend met faillissementsaanvraag) voelen veel schuldenaren zich bedreigd en betalen schoorvoetend maar geheel ten onrechte aan…de incassant. Geheel onverplicht want schuldenaar heeft niets met incassant te maken. Bij de overgang van buitengerechtelijk naar gerechtelijk zie je de onzichtbare hand van de rechter. Vaak zijn dan opeens deze nieuwe kosten verlaagd omdat de rechter veelal niet verder gaat dan een normatieve richtlijn uit Voorwerk 2. Dit is een richtlijn opgesteld door de Raad voor de Rechtsbescherming en biedt uniform houvast aan rechters op basis van een objectief en onafhankelijk deskundigenonderzoek. Alléén geldig binnen een procedure (!) en toepasselijk als de kosten van incassant niet debiteurenbeheer of voorbereidend op de procedure zijn geweest, dus werkelijk en aantoonbaar gemaakte kosten. De proceskosten staan hierbuiten. Crux is dat deze kostentoekenning rationeel is en géén percentage van de hoofdsom, want dat is lekker verdienen. In vaktermen heet dit vermogensverrijking van incassant want de echte kosten zijn nihil. Omdat incassant opdrachtnemer is van schuldeiser (!) kunnen beide verantwoordelijk en aansprakelijk gehouden worden voor wangedrag en schade.

Leintie
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2007 09:08

Re: Wie wil mij helpen met Intrum Justitia?spoed?

Ongelezen bericht door Leintie »

Hoihoi,

Voor wie er nog geinteresseerd was in deze zaak: I.J heeft inmiddels hun excuses aangeboden :D . Ik had ze een brief gestuurd dat ik een specificatie wilde van de incassokosten. En toen kreeg ik deze brief. Weet ik ook hoe ik het de volgende keer moet spelen!

Bedankt voor alle adviezen en tips!

Gesloten