LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassopraktijken

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
quasimodo56
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2007 22:53

Incassopraktijken

Ongelezen bericht door quasimodo56 »

Eind 2005 hebben ik en een vriendin ons als een VOF bij de KvK in Groningen ingeschreven. Tengevolge van allerlei opstartproblemen is de VOF op generlei wijze aktief geweest.
Begin 2006 heeft de VOF op het prive adres van mijn mede-vennoot (is tevens hoofdadres van de VOF) een factuur ontvangen voor de contributie voor het jaar 2006. Dit was een bedrag van ongeveer 47 Euro. Tengevolge van allerlei persoonlijke problemen van mijn mede-vennoot heeft zij deze factuur niet betaald. Daar kwam ik dus achter op 21 februari 2007 middels een brief van AGC gerechtsdeurwaarders & incasso te Zuidbroek (Gr), onderdeel van de Sensusgroep te Zwolle.
In deze brief werd mij verteld dat ik binnen 5 dagen 255,03 Euro moet betalen. Bij in gebreke blijven zouden zij beslag gaan leggen op mijn inboedel. Let wel, dit zijn dreigementen van een incassobureau!! Hier is nog geen deurwaarder of rechter aan te pas gekomen.
Ik heb uiteraard direct contact gezocht met mijn mede-vennoot en zij verzekerde mij het bedrag de volgende dag te zullen betalen.
Vorige week donderdag 10 mei 2007 wilde de zus van mijn mede-vennoot pinnen en zij kwam tot de ontdekking dat haar rekening bij de SNS bank te Groningen was geblokkeerd!! Na veel heen en weer gepraat op de bank tussen zuster, bank en incassobureau, werd deze blokkade weer opgeheven. De zuster had toch duidelijk andere voorletters. Foutje van de bank en het incassobureau. Zonder ook maar enig excuus!
Het is nu 24 mei 2007 en mijn medevennoot belt mij met de mededeling dat haar bankrekening is geblokkeerd omdat zij zich niet aan de gemaakte afspraak met mij heeft gehouden. Tengevolge van haar prive problemen was zij nu niet in staat het inmiddels tot 503,42 Euro!! opgelopen bedrag te betalen. Ik heb dat heden gedaan zodat zij ook weer over haar rekening kan beschikken.

Mijn vragen zijn:

-1- Mag een incassobureau beslagleggen op banktegoeden en/of dreigen met beslaglegging?
Daar het hier om een gecombineerd kantoor gaat de volgende vraag:
Mag een gerechtsdeurwaarder zonder een rechterlijke uitspraak beslag leggen op een inboedel of banktegoeden?
-2- Een verhoging van het oorspronkelijk factuurbedrag van 47 naar 503 is een meer dan 1100 % verhoging. Is dit wettelijk toegestaan?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Ben

counter_attack
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2007 22:40

Re: Incassopraktijken

Ongelezen bericht door counter_attack »

1. Beslagleggen kan zonder dat jij daarover vooraf wordt geïnformeerd. De tegenpartij moet daarvoor een verzoek indienen bij de rechtbank. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan zo’n beslag verbonden. Zo moet je binnen een aantal weken worden gedagvaard. Ook mag men nog geen geld van de rekening halen, dat mag pas na een uitspraak van de rechter.
Als de beslaglegging onterecht blijkt te zijn geweest, kun je een schadevergoeding eisen.

2. Nee! Voordat de rechter er aan te pas is geweest, mogen er maximaal aan incassokosten EUR 44,03 in rekening worden gebracht, daarnaast mag nog 6% wettelijke rente over het oorspronkelijke bedrag worden berekend en that’s it. Als je wordt gedagvaard (en dat word je) worden de kosten wel hoger.

Verweer je als je wordt gedagvaard!!! Stap naar een jurist of schrijf zelf een verweerschrift. Zorg er in ieder geval voor dat er geen verstekvonnis komt, dan worden namelijk alle eisen van de tegenpartij gehonoreerd.


counter-attack.nl

jeroenEUR
Berichten: 430
Lid geworden op: 10 mei 2007 22:24

Re: Incassopraktijken

Ongelezen bericht door jeroenEUR »

Volgens mij is de Kamer van Koophandel een overheidsinstantie en daarvoor zouden wel eens andere spelregels kunnen gelden. Bijvoorbeeld dat er helemaal geen gerechtelijke procedure vereist is om de vordering direct opeisbaar te maken. Maar zeker weten doe ik dat niet, aannemelijk is het wel want wie betwist er nu een vordering van de Kamer van Koophandel?

Weet je zeker dat jij en jouw vriendin nooit een dagvaarding of dwangbevel hebben ontvangen?

Ik schat de kans groot dat de inmiddels te betalen vordering terecht is, want de 44 euro waarover counter_attack rept zijn alleen de maximale incassokosten die het deurwaarderskantoor in rekening mag brengen. Daar komen alle overige kosten van het niet-betalen nog bovenop, reken maar even mee:

Hoofdsom: 47 euro
Incassokosten: 44 euro
Dagvaardingskosten: 80 euro
Griffiekosten: 140 euro
Kosten dwangbevel: 80 euro
Kosten beslag op bankrekening: 90 euro

Totaal: 481 euro

Komt aardig in de buurt, nietwaar?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Incassopraktijken

Ongelezen bericht door D1RK »

Jezelf uitschrijven en bij haar valt niets te halen, je had het eerder moeten doen, maar eerst naar een naam, en dan mag zij stoppen, als je een bedrijf start moet je ook op de juiste manier stoppen!

Als medevenoot uitstappen stopt je aanspakelijkheid!

Omdat ze jou als Mede venoot telaat inlichten, die E44 had je zelf ook kunnen betalen, dus was je niet op de hoogte dus beroep je op onwetendheid en overmacht!

Je dient wel alle post te controleren, en alles te stoppen, want zo kom je steeds verder in de schulden terwijl je nooit iets verdiende!

Zelf heb ik het omgekeerde, was een webwinkel begonnen, en achteraf alles te laat geregeld, dus illegale winkel!
Wel belasting betaald, maar nu in buitenland laten registreren, dan betaal je daar heel weinig, en bij schulden is het lastiger zoeken, ik zit daar toch nooit, een leeg vervallen huis zonder bewoners afgelopen 40 jaar, maar wel een brievenbus die geleegt word door bejaarde buren, dus ik zie wel alles!
Deze brievenbus is dus deurwaarder veilig!
Als U ooit wat bestelde, omdat dit adres lastig te vinden is, ziet niemand dat 99,9% uit Nederland komt!

jeroenEUR
Berichten: 430
Lid geworden op: 10 mei 2007 22:24

Re: Incassopraktijken

Ongelezen bericht door jeroenEUR »

Ja, dat is pas slim. De Nederlandse belastingdienst komt er ook echt nooit echter dat jij in het buitenland gevestigd bent, he? Wel eens gehoord van het uitwisselen van dit soort informatie op Europees niveau?

Als de Nederlandse belastingdienst dit te weten komt zul je misschien niet direct met hun hoeven af te rekenen, maar reken maar dat je naam in vette rode letters op de jaarlijkse controlelijst vermeld staat en dat ze voortaan al jouw inkomsten met grote ogen in de gaten zullen houden. Van zo'n interne aantekening kom je nooit meer af en als ze dan in de toekomst ook maar één kleine overtreding constateren draai je direct de bak in op grond van belastingfraude.

Zorg dan dat je de zaken tenminste goed geregeld is en richt dan op z'n minst een Trust op die je boven de Engelse Limited hangt.

Gesloten