LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bluf van incassobureau?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
fwed
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2007 20:29

bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door fwed »

Mijn woningbouwvereniging heeft mij op 9 juli jl. een brief verstuurd waarin stond dat de huur van die maand uiterlijk op 16 juli op hun rekening moest staan. Zo niet, dan zou deze betalingsachterstand aan de deurwaarder worden doorgegeven. Deze brief heb ik echter nooit van hun ontvangen. Volgens mij is het geen aanmaning, maar slechts een brief. Mijn woningbouwvereniging heeft het ook over een brief en niet over een aanmaning. Ik heb de acceptgiro op 18 juli bij de bank ingeleverd en op 21 juli heb ik een brief van een incassobureau ontvangen. Ik wist dus niet dat mijn woningbouwvereniging een incassobureau zou inschakelen wanneer het bedrag niet voor 16 juli op hun rekening zou staan.
Toen ik hun verzocht heb om mij kopieen toe te sturen van herinneringen/aanmaningen van die vordering, hebben ze mij twee herinneringen (die ze zelf omschrijven als aanmaningen) toegestuurd van de maand juni. Maar de huur van juni was al betaald. Het ging om de "huurachterstand" van de maand juli.
Ik vind dit eigenlijk erg misleidend en heb ze dat ook duidelijk gemaakt.
Ik weiger dan ook om de incassokosten van 50 euro te betalen.
Nu heb ik vandaag weer een brief van het incassobureau gekregen dat ik binnen vijf dagen na heden deze kosten moet betalen, anders gaan ze over tot rechtsmaatregelen waaraan kosten van minimaal 300 euro voor mijn rekening komen.
Volgens mij is het bluf, maar ik wil toch graag zekerheid.

Fred

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door rene117 »

voor 50 euro een rechtzaak aanspanen laat me niet lagen als jij gewoon heb betaalt dan is er niets aan de hand een tip als je telebanking heb maak het dan via de pc over hebben ze het de volgende dag all spaart een hoop elende

fwed
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2007 20:29

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door fwed »

Rene,

In feite heeft mijn woningbouwvereniging (Nijestee) al na elf dagen huurachterstand een incassobureu (De Jong-BHK) ingeschakeld. De Jong-BHK gaat niet inhoudelijk op mijn brieven in. Ze dreigen en proberen me te misleiden door onjuiste informatie. Volgens mij heeft Nijestee incassobureau De Jong-BHK al zo snel ingeschakeld omdat ik de huur van de maand juni ook te laat heb betaald. Maar toen ze De Jong-BHK hebben ingeschakeld stond de huur van juni al een week op hun rekening. Ik vind het niet kloppen dat ze dit erbij halen, want de vordering die naar het incassobureau is gegaan betreft de maand juli. Ze willen me op deze manier alsnog te pakken.

Groeten,
Fred

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door rene117 »

wees niet gevreest als zij een zaak willen aanspanen
laat ze hun gang gaan kijken wat de rechter er van vind als je alles heb betaald kan ik uw zeggen dat ze dan zeer hard op hun bek gaan
en als uw dan de zaak wint dan moet uw een claim neer legen
voor valse info

verder wens ik uw sterkte en geloof me maar ze gaan echt geen zaak aanspanen voor 50 euro

sterkte

Morenita
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:20

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door Morenita »

wees niet gevreest als zij een zaak willen aanspanen
laat ze hun gang gaan kijken wat de rechter er van vind als je alles heb betaald kan ik uw zeggen dat ze dan zeer hard op hun bek gaan
en als uw dan de zaak wint dan moet uw een claim neer legen
voor valse info
Hahaha een claim.

De woningbouw heeft terecht een incassobureau ingeschakeld, de huur moet voor het begin van de 1ste maand betaald te worden (dus die van juli had al op hun rekening moeten staan op 1 juli). Je zegt op 18 juli de acceptgiro te hebben verstuurd, dat duurt ook dagen voordat het overgemaakt is en verwerkt bij de woningbouw. Wedden dat de huur van aug. nog niet betaald is.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

Ik denk dat Morenita het bij het rechte eind heeft.
Het gaat niet om de maand juli, maar om het totale betalingsgedag van TS.

Waarschijnelijk komt het regelmatig voor dat TS zijn huur niet voor de 1ste van de maand betaalt, en heeft de Woningbouwvereniging besloten om daar nu een keer tegen op te treden.

Die incassokosten zijn terecht in rekening gebracht. Als de huur niet op tijd is gestort is de huurder in verzuim zonder verdere mededelingen of aanmaningen van de kant van de verhuurder.

Een eventuele rechtszaak verlies je dan ook.
Denk niet te snel dat ze geen verdere stappen zullen ondernemen , want het kan wel eens "beleid" zijn dat ze alle laat-betalers aanpakken, onafhankelijk van het bedrag

fwed
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2007 20:29

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door fwed »

Seagoingracer 2,

Weet je echt zeker dat wanneer de huur niet op tijd betaald is er geen aanmaningen door de verhuurder verstuurd hoeft te worden? Er is in juli door de verhuurder slechts 1 brief naar mij verstuurd waarin staat dat - wanneer het geld niet uiterlijk op 16 juli op hun rekening staat - de betalingsachterstand aan de deurwaarder zal worden doorgegeven. Deze brief heb ik echter nooit ontvangen. Hoe had ik dan dan kunnen weten? Ik heb in het verleden wel eens vaker te laat betaald, maar ik ben geen wanbetaler (nooit langer dan een maand).
Er is nooit aan de procedure: 1. herinnering 2. aanmaning met verwijzing naar incasso 3. incasso gedaan.

Alvast bedankt,
Fred

fwed
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2007 20:29

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door fwed »

Start een incassobureau wel eens een procedure op omdat iemand weigert incassokosten (50 euro) te betalen?

Fred

Morenita
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:20

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door Morenita »

Ik heb in het verleden wel eens vaker te laat betaald, maar ik ben geen wanbetaler (nooit langer dan een maand).
wan·be·ta·ler (de ~ (m.))
1 iem. die niet of te laat betaalt

Misschien is die €50,- niet alleen kosten van de incassobureau maar zit nog wat van de woningbouw in.
Er is in juli door de verhuurder slechts 1 brief naar mij verstuurd waarin staat dat - wanneer het geld niet uiterlijk op 16 juli op hun rekening staat - de betalingsachterstand aan de deurwaarder zal worden doorgegeven. Deze brief heb ik echter nooit ontvangen. Hoe had ik dan dan kunnen weten?
Door de huur op tijd te betalen voorkom je zulke dingen.

fwed
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2007 20:29

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door fwed »

Morenita,

Aan jouw (goed bedoelde) reacties heb ik helaas niet veel. Ik wil graag weten of ik beter wel of niet de incassokosten kan betalen.

Fred

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Je kan beter die incassokosten betalen.

Nogmaals. De woningbouw-vereniging behoeft je geen enkele aanmaning te sturen. Jullie hebben een contract waarin ongetwijfeld staat dat de huur op de 1ste van de maand op de rekening van de woningbouw-vereniging dient te staan.

Ze sturen normaalgesproken wel herinneringen, maar het niet ontvangen daarvan levert je geen voordeel op.

Wat je kan proberen is om de woningbouw te bellen, en te vermelden dat de huur allemaal is betaald en misschien dat ze incassokosten willen kwijtschelden..

fwed
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2007 20:29

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door fwed »

Seagoingracer 2,

De woningbouw me wil de incassokosten niet kwijtschelden. Het lijkt me dan maar beter om die 50 euro wel te betalen. Ik vind het trouwens wel schandalig hoe intimiderend en ondeskundig zo'n incassobureau kan zijn. De brieven die ik van hun heb ontvangen zijn misleidend en barsten van de onwaarheden.

Bedank voor je antwoord,
Fred

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door gravedigger »

En geef je WBV een automatische incasso-opdracht. Scheelt je veel ellende!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Huurpenningen op tijd betalen.

Beter nog dan automatische incasso is met het internetbankieren die stortingen per maand zelf invullen.
Wat de huur betreft doe ik dit altijd tot en met mei omdat per juni er altijd een huurverhoging is.
Voor gas & licht maak ik altijd een bedrag over dat hoger is dan het gevraagde bedrag en laat dit gewoon doorlopen.

Het is makkelijk in te voeren en bij verhogingen makkelijk aan te passen door deze automatische opdracht(en) eerst te laten vervallen waarna een nieuwe aangepaste opdracht weer per maand wordt ingevoerd.

Het werkt hetzelfde als automatische incasso maar heb het zelf beter in de hand.
Dit om "foutjes" te voorkomen.

Grootvader

fwed
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2007 20:29

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door fwed »

Aan automatische incasso kleven grote nadelen. Als het fout gaat, dan moet je zelf zorgen dat het geld weer bij je terugkomt.
De andere optie - internetbankieren - kost je geld. En ik ga de bank niet rijker maken dan dat ze al zijn.

Fred

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Aan automatische incasso kleven grote nadelen. Als het fout gaat, dan moet je zelf zorgen dat het geld weer bij je terugkomt.
storneren is een fluitje van een cent ( indien nodig ) en kan zelfs vaak elektronisch..

jij maakt liever de woningbouw en incassobureau's rijker :?

tja...

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Het is jouw keuze dat je voor die constructie gaat. Maar kom dan niet hier klagen of om raad vragen als het fout gaat.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door ronald g »

Vraagsteller zal misschien vaker te laat betaald hebben. Het strakke incassobeleid is bedoeld om enerzijds, het betalingsgedag te verbeteren en anderzijds bij problematische schulden de huurder in een schuldhulpverlenings traject te dwingen. Het zogenoemde laatste kans beleid. Maar hoe dan ook de claim van het incasso bureau zal betaald moeten worden.

Ronald.

fwed
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2007 20:29

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door fwed »

Jullie gaan voorbij aan de werkwijze van dit incassobureau: intimidatie, fouten in hun brieven, misleiding. Hoe kun je zo'n bureau nou serieus nemen. Het lijkt erop of zij alle regels aan hun laars lappen. Natuurlijk weet ik dat ik fout ben geweest, maar wie zegt me dat dit bureau ook niet fout zit...

Fred

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: bluf van incassobureau?

Ongelezen bericht door ronald g »

Als de verhuurder de vordering uit handen geeft dan is er op dat moment een achterstand, niet uw betaaldatum wordt gehanteerd maar de datum bijschrijving op hun rekening. Incassobureau's komen met dreigbrieven en intimidatie om snel te innen. Van rechtswege hebben ze geen poot om op te staan. Maar laat het niet tot een rechtzaak komen dat verlies je, op zijn minst wordt je veroordeeld tot het betalen van de kosten en er kan in de rechtzaak ontbinding van het huurcontract worden gevraagd, als je structueel te laat betaald ( ook al is het maar een week of twee ) zou het wel eens kunnen dat de rechter daarin meegaat, dan zijn de rapen echt gaar. Ergo betalen dus en de zaak is uit de wereld.

Ronald.

Gesloten