LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Danny001
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2007 19:24

Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door Danny001 »

Een brief gekregen van intrum : Hoofdsom 69,80 Rente tot heden 0,48 Incassokosten 34,00 Registratiekosten 25,00.
Nu ben ik maar een leek in dit soort dingen maar word ik nu niet vresselijk genaaid ?
Wat ik wel eens heb begrepen is het toch dat ze maar 15% van de hoofdsom mogen vragen en Registratiekosten ???? daar heb ik nog nooit van gehoord.
Wie kan me hier een goed advies over geven wat die 69,80 is terecht maar de rest deugt van geen kant.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Schinoster
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2007 09:57

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door Schinoster »

Intrum Justia is een grote crimminele organisatie. Met die € 25,-- registratiekosten doen ze dus hun peperdure, van ING gehuurde kantoorpand betalen. Jij betaald als het ware dus hun huisvestingskosten, terwijl deze afzetters 315 miljoen euro per jaar winst maken. Het beste is om Intrum Justia in zijn geheel gewoon te negeren! Doe ik al jaren, en met succes.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je de Hoofdsom alsnog snel betaal en zegt nooit iets te hebben ontvangen, en hierna reageer als, ik heb al betaald...
De opdrachtgever heeft dan het geld al binnen en is tevreden en zij zoeken het maar uit!

Omdat ze nooit aangetekend sturen is hun bewijs er gewoon niet!
Bij een rechtszaak zeggen dat U niets heeft ontvangen is voldoende, en vaak stoppen ze als je zegt niets te hebben ontvangen!
Zo leer je ze dit soort dingen af, als iedereen deze boeven negeerde stoppen ze wel, maar omdat vele helaas alles betalen blijven ze deze Asociale praktijken uitbreiden!

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door Cesar »

Bij wet is in 2001 besloten dat registratiekosten niet mogen worden afgewenteld op de debiteur. Deze kosten dienen te worden gedragen door de opdrachtverstrekker zelf, de crediteur.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door gravedigger »

Interessant. Geef daarvoor de wetsartikelen eens aan?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Registratiekosten zijn als het kosten voor de interne registratie van IJ zijn gewoon de kosten voor een normale bedrijfsvoeren. Daardoor hoort dit al gecoverd te zijn door incassokosten.

Wanneer het kosten zijn voor het bijhouden van een register voor wanbetalers dat aan derden ter beschikking wordt gesteld kan je zelfs stellen dat ze onrechtmatig zijn wegens schending van de privacy. Eventueel kan je, als IJ niet op je klacht ingaat, hierover klagen bij het CPB.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dat had ij uit eerdere posts van je ook al begrepen Bor. Ik vraag me dan ook af welke crediteur die kosten zou betalen als registratie illegaa; is. Een crediteur vraagt daar immers niet om.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door Marianna »

De hoofdsom snel betalen en verder niets doen. Juist door onwetendheid van de schuldenaar worden incasso organisaties rijk.

Een incassobureau heeft geen wettelijke status zoals een deurwaarder en de deurwaarder mag niets pas kosten doorberekenen na een gerechterlijke uitspraak. Als er geen uitspraak is dan zal de schuldeiser zelf voor de kosten moeten opdraaien.

Shindai
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2007 17:23

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door Shindai »

Dat lijkt bij IJ een standaard verhoging. We schrijven een briefje en klats 37,- Euro incassokosten en 25,- registratiekosten.
Nu ben ik geloof ik al 15 x door hun geregistreerd dus zou ik zo langzamerhand toch quantumkorting moeten krijgen..

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Registratiekosten bij Intrum Justitia ??

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dat had ij uit eerdere posts van je ook al begrepen Bor. Ik vraag me dan ook af welke crediteur die kosten zou betalen als registratie illegaa; is. Een crediteur vraagt daar immers niet om.
Klopt, maar het is uiteraard wel commercieel handig voor Intrum. En de kosten worden ook niet op de crediteur verhaald, maar op de debiteur. Die kosten worden natuurlijk niet doorberekend aan de klant. Maar omdat ze zo fishy zijn kan je er altijd bezwaar ertegen aantekenen.

Ander punt is dat IJ ook belachelijk hoge rente rekent terwijl de wettelijke rente lager is. Op die manier kan je zo de helft van je incassokosten afkletsen.

Let wel: het is natuurlijk niet handig om te laat te betalen, maar het is nog stommer om een incassobureau als IJ gewoon maar alle incassokosten te betalen terwijl zij zelf praktijken hanteren die niet door de beugell kunnen. Incassokosten ok, maar laat je niet oplichten door een incassobureau!

Gesloten