LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.com

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Bol.com

Ongelezen bericht door dasaliz »

Sinds gisteren ben ik gezegend met een e-mail (!) van het incassobureau van Bol.com. Misschien dat er iemand antwoord kan geven op mijn vragen?

Eerst even een kleine schets van de ontstane situatie.
Eind september heb ik bij Bol een aantal studieboeken gekocht voor 498 euro. De rekening heb ik naar mijn werkgever laten sturen die dit zou betalen.
Eind oktober ontving ik een e-mail als eerste herinnering dat de rekening niet betaald was. Hierop heb ik contact opgenomen met de administratie van mijn werkgever die aangaven dat er geen factuur ontvangen was. Vervolgens heb ik bol.com gebeld en gevraagd een nieuwe factuur te zenden omdat de eerste niet ontvangen was. Vervolgens heb ik via de website ook een kopie factuur opgevraagd.
Je raadt het al: Factuur nooit verzonden / ontvangen. In plaats daarvan komt er begin november wel een tweede herinnering aan bij mijn werkgever.

Opnieuw contact met Bol - situatie uitgelegd dat ze niet tijdig genoeg de nieuwe factuur hebben verzonden en dat de tweede herinnering nu te laat is voor betaling in november: Betaling wordt meegenomen in december. Hiervan maken ze een notitie, aldus de helpdesk.
Echter, 20 november een nieuwe en laatste herinnering. Betalen voor 2 december of een incasso bureau ontvangen. Fijn.
Weer gebeld, weer uitgelegd, weer notitie gemaakt, maar ze kunnen niets meer doen. Er moet betaald worden.

Om al teveel gezeur te voorkomen besluit ik zelf te betalen maar maak stom het geld over op een verkeerde rekening - namelijk die van mijn werkgever i.p.v. Bol. (Gekke is dat de Postbank deze betaling, ondanks dat begunstigde en rekeningnummer niet overeen komen wel accepteert!).

En dus gisteren een e-mail (!) van het incassobureau. Graag betalen 498 euro rekening en 106,50 euro incassokosten.

Vandaag gebeld maar hoef niet te rekenen op coulance:
- Dat ik de bestellen heb gedaan maakt mij verantwoordelijk voor de betaling (kan ik inkomen, red.)
- Dat de factuur niet ontvangen is en er een nieuwe factuur verzonden is moeten worden (waarvan twijfelachtig of dit ooit is gedaan, red.) verandert niets aan de betalingstermijn.
- Het incassobureau noteert dat ik gezegd zou hebben tijdens dit gesprek dat er uiterlijk 19 december betaald wordt. Dit heb ik niet gezged, ook aangegeven dit niet vermeld te willen hebben, maar de dame die ik sprak zegt het toch te noteren. (vreemd, red.)
- Dat ik het geld op een verkeerde rekening heb overgemaakt is mijn fout (kan ik inkomen, red.). Dat ik daarmee mijn goede bedoeling heb getoond om op tijd de betaling gedaan te krijgen doet niet ter zake.

De incasso kosten stonden niet gespecificeerd dus dit heb ik gevraagd.
Het bedrag bestaat uit 14,99 euro administratiekosten en 15% van de hoofdsom als incassokosten.
Gevraagd of dit niet te hoog is - ik heb de uitzending van Radar ook gezien! - maar de dame meldt dat berekening via Voorwerk II de rekening alleen maar hoger zou maken.

Mijn vragen zijn de volgende:

- Klopt het dat de betalingstermijn (van 14 dagen) niet verandert bij het opnieuw toezenden van een niet ontvangen factuur?
- Ondanks alle pogingen die ik heb ondernomen om dit "geschil" op correcte manier af te handelen, is dit door de opstelling van Bol niet gelukt. Heb ik hierin correct gehandeld? En kan ik hier iets mee?
- Zijn de incassokosten niet te hoog en kan ik hier iets aan doen?

Samengevat wil ik de incasso kosten eigenlijk gewoon niet betalen. Mijn werkgever weigert uiteraard de extra kosten te vergoeden, en dat kan ik begrijpen. Ik ben echter van mening dat ik er alles aan heb gedaan om de rekening betaald te krijgen.

graag reacties ;)

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Bol.com

Ongelezen bericht door Cesar »

De factuur had gewoon op jouw adres moeten komen dan had je er zicht op gehad..

Nu ontkom je niet aan de "terechte" incassokosten waar je werkgever "terecht"geen boodschap aan heeft..

Wees echter niet getreurd, een pakket boeken van €500,= voor de prijs van €106,00 is ook goedkoop.

dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Re: Bol.com

Ongelezen bericht door dasaliz »

ook een manier om er tegenaan te kijken. thanks ;)

D@J
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:24

Re: Bol.com

Ongelezen bericht door D@J »

Hoofdsom en rente direct betalen en voor wat betreft de kosten verwijzen naar RVII. Daarin staat ondermeer simpel gezegd in dat buitengerechtelijke incassokosten enkel gerechtvaardigd zijn mits er meer werkzaamheden zijn verricht dan enkel het versturen van standaard sommaties..

Gesloten