LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslagkosten.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
D@J
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:24

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door D@J »

Fijn om te lezen dat er nog meer mensen met inhoudelijke kennis hier op het forum zitten, Pavlova en Luctor... :lol:

davidwd
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 aug 2009 20:05

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door davidwd »

D@J, jij bent toch die ene die voor Incassade werk?

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Beste David,

Rapport Voorwerk II heeft betrekking op de buitengerechtelijke incassokosten. Gerechtsdeurwaarders die als incassobureau optreden volgen deze kosten omdat ze weten dat indien betaling uitblijft, ze toch wel zullen dagvaarden. In een procedure zal de (kanton)rechter voor wat betreft incassokosten rapport voorwerk II volgen.

Zodra de deurwaarder zijn ambtelijke pet op heeft (en in het geval van beslaglegging is dat per definitie zo) doet rapport voorwerk II niet terzake: alle ambtelijke tarieven van de gerechtsdeurwaarder zijn wettelijk geregeld in BTAG.

Voor je complete beeldvorming: een deurwaarder is uit hoofde van zijn ambt verplicht een titel ten uitvoer te leggen. Een deurwaarder mag een opdracht tot tenuitvoerlegging van een executoriale titel niet weigeren, behalve in geval van directe familie en nog wat andere uitzonderingen.

Of is het slim is dat de deurwaarder zowel een incasso- als een ambtelijke pet in verschillende trajecten van dezelfde zaak op kan hebben, kun je over redetwisten, maar zo is het nu eenmaal geregeld in Nederland. Je mag na vier jaar intensieve opleiding van een gerechtsdeurwaarder verwachten dat hij naar eer en geweten handelt, maar, zoals in elke beroepsgroep, zul je ook in de deurwaarderij rotte appels hebben. Gelukkig is het toezicht strikt en heb je als deurwaarder zo een berisping of een schorsing te pakken.

Groet,

Luctor

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door Pavlova »

D@J: Dank je wel. Reden waarom ik dit forum volg en op topics reageer is het feit dat er mensen op dit forum vragen stellen en dan antwoorden krijgen van mensen die of de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, of een door eigen ervaringen een sterk vooroordeel tegenover deurwaarders hebben. Hoe vaak zag ik het advies voorbijkomen dat er gewoon niet op brieven gereageerd moet worden? Dat is het slechtste advies mogelijk...
Maar als je hier tegenin gaat wordt je direct voor 'mol' van de incassobureau's/deurwaarders uitgemaakt....

@Luctor: Ik had het niet helderder kunnen zeggen.

tessa121
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2009 11:23

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door tessa121 »

Jeetje het lijkt wel te gaan tegen de persoon die deze topic plaatste. Dit is niet juist. Heb alles doorgelezen en moet zeggen dat ik mij bij David voeg.Ik ben ooit op schrift bedreigd door een deurwaarderskantoor om mijn commentaar te staken op diverse fora.Hoezo gaan deze wel juist om met de wet? Laten we toch eerlijk zijn, het is een grote zooi. Om nog duidelijker te zijn, zijn sommigen van jullie wel degelijk werkzaam in die branche. Anders kan ik het niet beschrijven. Zo niet, mijn excuses. Ipv iemand af te kraken zou je ook die persoon een handvat kunnen reiken. Vreemd dat als deurwaarders waanvan de meesten werkzaam zijn bij jawel een incassobedrijf, zo nu en dan in aanraking komen met hun eigen tuchtraad. Ze werken toch naar behoren volgens jullie?
De kamer van deurwaarders is niet voor niets in het leven geroepen en tikken met regelmaat een lid op de vingers. Ga toch niet zo eigenwijs en belangrijk doen op dit forum. Dit zijn de feiten..

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Beste Tessa,

Ik ben inderdaad werkzaam in de deurwaarderij, is dat iets om je voor te schamen dan? Ik probeer in elke kwestie waar mogelijk een mediatende rol aan te nemen en haal mijn voldoening uit mijn werk uit zaken waarin beide partijen uiteindelijk met een goed gevoel uit elkaar gaan, ook al klinkt dat paradoxaal.

Overigens voeg je je bij David uit sentiment en niet op basis van feiten. Het verhaal van David bevat namelijk aantoonbare onwaarheden. Dat maakt voor de rest niet uit. Een grote zooi? Alweer ongefundeerd. Veel schuldenaren hebben er in hun eigen leven een grote zooi van gemaakt. Zodra men dan niet meer om de schuld heen kan, de deurwaarder heeft bijvoorbeeld beslag gelegd, dan post men hier wat een rotzakken deurwaarders zijn. Dat maakt niet uit, ook dat hoort bij het vak. Ik denk alleen niet dat je dit forum altijd even objectief moet nemen met betrekking tot het functioneren van de deurwaarderij.

Overigens kun je in mijn andere posts lezen, dat ik evengoed kritische kanttekeningen zet bij hoe het ambt in Nederland geregeld is, ik kom hier niet om de loftrompet te steken.

Zie de post van Pavlova voor mijn motivatie. In dat opzicht kom ik hier juist om handvatten te reiken en onzinadviezen te ontzenuwen.

Vriendelijke groet,

Luctor

tessa121
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2009 11:23

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door tessa121 »

Beste Luctor.

Ik heb jou schrijven aandachtig gelezen en is op zich zeer duidelijk. Zoals jij doet overkomen is een deurwaarder een soort bode. Maar nu kan ik mij vergissen hoor, maar ooit heb ik ergens gelezen dat een deurwaarder naar redelijkheid zijn beroep moet uitoefenen. Ik bedoel, dat deze ook de persoon bij wie hij aan de deur komt enigzins moet beschermen.
Nu heb ik geen hoge scholing gehad, maar snap ik wel dat veel mensen boos zijn om dit item. Voorlichting bestaat amper en is het voor de gewone mens toch een groot grijs gebied. Het is toch een beetje logisch dat deurwaarders gekoppeld worden aan een incassoburo. Ik snap ook niet waarom deurwaarders alleen maar een betekenis afleveren en niet de hele vordering toesten tot en met de laatste incasso cent.
Tevens denk ik dat het niet netjes is om te oordelen over mensen die schulden hebben. Als je al moet rondkomen van een uitkering is het iedere dag opletten hoe je je geld uitgeeft. Als en dan een schuld ontstaat is dit moeilijk op te lossen en word het probleem alleen maar groter. Nu weet ik wat je denk. "ga dan niet meer uitgeven dan je hebt". Ja, lag het maar zo simpel. Jij hebt een goede baan, maar als je echt eens gaat verdiepen in deze doelgroep snap je wat ik bedoel. Nu wil nog even terugkomen op de plaatser van deze topic. David heeft toegegeven dat hij eea anders had moeten gaan formuleren. Dan hoef je toch niet even iemand na te schoppen? Sorry hoor maar zo denk ik. Maar ik wil je wel bedanken voor je heldere uitleg.

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Beste Tessa,

De deurwaarder is de ambtenaar die belast is met de tenuitvoerlegging van executoriale titels (vonnissen). Een deurwaarder kijkt niet meer inhoudelijk naar het vonnis, dat heeft de rechter immers al gedaan. Vroeger fungeerde de gerechtsdeurwaarder ook als bode op de rechtbank. Je interpretatie klopt dus ongeveer wel.

Een deurwaarder kan inderdaad ook incassozaken behandelen, uit hoofde van zijn expertise. In dat traject kan hij geen ambtshandelingen verrichten. Zoals al aangegeven ben ik geen voorstander van een dergelijke spagaat.

Volgens mij heb ik geen trappen na gegeven, althans ik kan ze niet uit mijn posts halen. Indien wel, mijn excuus.

Vriendelijke groet,

Luctor

MoggeJan
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2007 12:22

Re: Beslagkosten.

Ongelezen bericht door MoggeJan »

davidwd schreef:@Machtold, inderdaad is het niet leuk voor iemand die niet betaald wordt voor geleverde diensten. Maar daar gaat het hier niet over. Als je goed leest, gaat het hier om het incassotraject. Als iedereen alles zou doen wat in de Wet staat, zou de Rechtbank, juristen,deurwaarders en andere groepen overbodig zijn.
David,
Als het hier om een incassotraject zou gaan, mag er nog geen beslag worden gelegd. Dat mag pas als er vonnis is gewezen, en als dat het geval is dan is het incassotraject al gepasseerd. Je zit dan al in het executietraject. Voordat het zover komt heeft een schuldenaar al veel kansen om de zaak netjes te regelen aan zich voorbij laten gaan. Eventuele beslagkosten mogen gewoon worden verhaald op de schuldenaar.

Gesloten