Pagina 1 van 1

Hoe pak ik Belgisch wanbetalend bedrijf aan?

Geplaatst: 05 aug 2002 14:34
door Robert van Ringelenstein
Dit heb ik eerder gepost in een andere thread:

""Scoot geeft 'prijs' maar laat hem je zelf betalen!"

Eind vorig jaar won ik voor mijn vader via een wedstrijd op internet een mobiele telefoon met 1 jaar gratis Telfort 120-abonnement.

Ik moest zelf het afsluiten regelen met een telefoonwinkel in Eindhoven (wij komen uit de Randstad). Pas eind februari kregen we het toestel terwijl het abonnement bleek te zijn ingegaan per de 1e week van januari. Dus dat waren we al kwijt.

Vervolgens werd het abonnementsgeld en aansluitkosten van onze rekening afgeschreven. Maar Scoot beweerde dat de telefoonwinkel het geld terug zou storten. Na veel gebel en gemail moesten we maar de nota's opsturen naar Scoot en kregen we dat geld terug.

Inmiddels weer 2 maanden verder zou volgens Scoot de nota van Telfort naar hen toegaan. Ik had Telfort gebeld maar volgens hen zou dit niet kunnen: het contract staat op onze naam en dus is Scoot op zich geen partij! Mailtjes en faxen worden door Scoot niet beantwoordt, en als we (duur) naar Belgie bellen krijgen we nietszeggende antwoorden: wacht nog even, want Telfort gaat het regelen. NIET DUS!

Kortom: Scoot houdt je aan het lijntje en liegt er op los. Zijn er nog meer mensen die ervaringen hebben (met betrekking tot dezelfde webstrijd wellicht?) met Scoot en het niet nakomen van (vage) beloftes?"

en ook dit bericht:

"Ja hoor, sinds het vorige bericht hebben ze GEEN facturen meer betaald, en na diverse mailtjes/faxen/belletjes van de week bericht gehad dat ze de resterende maandbedragen t/m december 2002 (140 euro!) over 4 weken betalen in de batch.

Jammer alleen dat uit diverse media (webwereld enz.) werd gemeld dat Scoot op het randje van de financiele afgrond staat... Schofterig dat ze je een prijs laten winnen, je er om moet blijven bedelen, en ondanks toezeggingen NIETS krijgt, en er straks zelfs geld bij in gaat schieten.

Dit kan toch niet?!?!?!?!"

Oftewel, hoe kan ik de gewonnen prijs alsnog innen voor ze 'failliet' gaan, want het is een Belgisch bedrijf met nederlandse vestiging? Want ik zie niet hoe ik er hier achter kan komen wie curator is/wordt en hoe ik het moederbedrijf kan achterhalen/aansprakelijk kan stellen? HELP!

Re: Hoe pak ik Belgisch wanbetalend bedrijf aan?

Geplaatst: 05 aug 2002 14:35
door Oja...
Reacties graag hier plaatsen, en me mailen
op [email protected]

Re: Hoe pak ik Belgisch wanbetalend bedrijf aan?

Geplaatst: 28 aug 2002 15:30
door Doeterniettoe
Scoot is een dochteronderneming van het Franse bedrijf Vivendi Universal. Je moet dus in Parijs zijn ;-)

Bonne chance.

Re: Hoe pak ik Belgisch wanbetalend bedrijf aan?

Geplaatst: 04 nov 2002 09:12
door Robert
Vraagje heb jij geteknd voor dat mobiele telefoon contract? Ik begreep dta het op jouw naam staat en dat er geen aprtij in zou zijn? Een mobiel contract is pas rechtsgeldig als jij getekend zou hebben. Het is dus totaal onmogelijk(legaal) dat scoot een contract op jouw naam zou afsluiten. Mobiele providers mogen geen aansluitign accpeteren zonder handtekening van de desbetreffnde persoon. Alhoewel we het hier wel over O2 (Telfort) hebben en daar kan alles... maar dan vervallen we weer in een andere discussie.

Mocht dit het geval zijn dat je wel heb getekend. Dan is het altijd zo dat jouw imeinummer(code van je GSM) op je contract van Telfort moet staan wil je hun aanspraklijk kunnen stellen. Ik vermoed dus dat dat niet het geval is aangezien je die later kreeg. In dit geval zel je onmogelijk o2 aansprakelijk kunnen stellen en zal je echt bij scoot meoten zijn.

greetz

robert

Re: Hoe pak ik Belgisch wanbetalend bedrijf aan?

Geplaatst: 06 nov 2003 16:36
door miepie
Hallo mensen,

weten jullie nu nog steeds niets over de term "Gratis" ?

Weet u welke dingen "Gratis" zijn?

1. De zonsopgang (voor niets gaat de zon op).
2. (Helaas zo waar als het maar zijn kan) Uw dood.
3. De poep onder uw schoen.
4. De hoofdpijn die u bezorgt wordt door kopzorgen over "gratis" dingen die u belooft worden.

Niets is "gratis". Zelfs het blokje kaas welk u mag proeven bij uw plaatselijke superboer, van één of ander nieuw merk, wordt door U BETAALD!!!!!

gr. van []V[]­ IEPIE

Re: Hoe pak ik Belgisch wanbetalend bedrijf aan?

Geplaatst: 06 nov 2003 23:25
door justitia belgica
als de moeder van Scoot inderdaad in Belgie, of zoals een ander schreef, in Frankrijk is gevestigd, dan rest jou niks anders dan te gaan procederen in dat land. Met Belgie heb ik toevallig ervaring, met Frankrijk nog niet. In Belgie stap je naar, zo heet die echt, de Vrederechter in het Arrondisement waar de moedermaatschappij in het Handelsregister staat ingeschreven. In tegenstellint tot Nederland waar dit soort zaken schriftelijk bij de Kantonrechter worden afgehandeld, moet je in Belgie of in persoon verschijnen of een gemachtigde aanwijzen. En dat op elke zitting die eraan wordt gewijd. Dat betekent tenminste 2 zittingen: eerst die waarop de eiser de eis formuleert en onderbouwt, vervolgens op die waar de gedaagde verweer voert. En die kan ter zitting ook nog uitstel vragen. Dus moet je nog een keer extra opdraven. Vervolgens kan het zijn dat eiser nog eens de gelegenheid krijgt voor verweer en de gedaagde ook en dan komt een uitspraak. Het kost dus nogal geld, ofwel voor de reis naar de Vrederechter en de vrije dag die je eventueel moet nemen als je in loondienst werkt, of de kosten die de gemachtige berekent. En zo gaat het dus zoals in elke rechtzaak: over welk bedrag gaat de discussie. Zijn dat een paar honderd euro of minder, dan spaar je geld door geen proces aan te spannen. Want zelfs als je wint moet het vonnis ook nog ten uitvoer gebracht worden. Stel dat je wint en Scoot betaalt niet, moet je een deurwaarder op pad sturen om te gaan incasseren. De kans is groot dat je aan het einde van de rit nog geld moet toeleggen......
Recht hebben is niet altijd recht krijgen