LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum weer eens een lachertje....

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door renegade66 »

vandaag krijg ik een brief van intrum over een vermeende vordering van T-Mobile.
dit gaat om de volgende bedragen.

hoofdsom €159,75
rente €156,60
incassokosten 56,94

totaal € 373,29

lees ik verder schijnt het te gaan om een vordering uit 2001. :lol: :lol:

ten eerste ben ik me er helemaal niet van bewust, maar ok, het kan natuurlijk.
ik maar eens even bellen, na een kleine verklaring van de kant van intrum geef ik aan dat de vordering zou kunnen bestaan maar dat ik hier nooit een schrijven van heb gekregen en dus inmiddels verjaard is.

volgens de onvriendelijke dame is dit niet waar, er zijn al diverse aanmaningen verstuurd, maar naar een heel oud adres waar ik al 9 jaar niet meer woon.
zegt ze: u weet toch wel dat als er een vordering openstaat u wettelijk verplicht bent om uw verhuizing door te geven?

nou hier ben ik maar helemaal niet op in gegaan en heb alleen gezegd, jullie moeten bewijzen dat ik in deze tijd een aanmaning heb ontvangen zodat stuiting heeft plaats gevonden. kunnen jullie dit niet bewijzen dan is deze vordering verjaard en kunnen jullie vorderen wat jullie willen en dan zou ik zeggen, ga maar naar de rechter. veel succes :lol: :lol:

ohja, ik heb ook nog een vraag gesteld hoe ze aan die incassokosten komen. volgens haar is die conform rapport voorwerk II :D

heb haar maar ff verteld dat ze intern opnieuw een cursus moet volgen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door witte angora »

intern
Ik denk dat het probleem juist intern ligt, zou eerder extern moeten zijn. :wink:

Je hebt je heel goed verweerd als ik het zo lees, compliment!

pongo
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 sep 2009 16:28

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door pongo »

Vraag me af of hier het verjaringstermijn niet geld.
En ze kunnen je toch ook vinden bij het GBA als je verhuist bent, doen ze heus geen 9 jaar over hoor :wink:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door witte angora »

IJ heeft geen inzage in het GBA, dat is juist hun probleem.

:lol: :lol:

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Inderdaad IJ heeft die bevoegdheid niet.
dat maakt het wel vreemd dan dat ze nu alsnog een adres hebben kunnen achterhalen.

pongo
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 sep 2009 16:28

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door pongo »

Ach ja, mij stuurde ze een sms dat er een vordering openstond, of ik binnen 3 dagen wilde betalen.
Niet mijn adres mogen of kunnen achterhalen maar wel mijn mobiele nummer.

Helaas, ze hebben er geen recht op, de vordering is in de WSNP meegenomen.

Renegade heeft mij geloof ik nog geholpen met deze vordering :wink:

bas074
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jan 2010 19:00

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door bas074 »

Ik heb een zelfde soort gevalletje. In een heel ver verleden een abonnement bij BEN afgesloten. Uiteindelijk contract niet meer verlengd en gevraagd om een definitieve afrekening. Die kwam en die werd betaald. Wederom na betaling contact gehad en er stond niks meer open.

4 jaar later toch een bericht dat er nog een geldbedrag open staat. Een rekening, gaarne binnen 10 dagen betalen. Uiteraard keurig op terug geschreven en alles uitgelegd. Niks meer van gehoord. 2 jaar daarna begint alles opnieuw en de rechter heeft inmiddels (volgens het schrijven van interum) al 6 keer besloten dat ik moet betalen en er zou ook al 6 keer een deurwaarde zijn ingeschakeld, maar die heb ik nog niet gezien/gehoord. Wederom vorige week een brief gekregen. De vordering bedroeg 26 euro en de factuur is nu inmiddels 263 euro geworden.

Ik heb besloten helemaal niet meer te reageren en ze lekker te laten factureren, want ik betaal helemaal niks meer.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ook ik heb met intrum te maken gehad ivm tele 2.
Vorig jaar een brief gehad van ze (naar 4 jaar!) dat er nog een bedrag open
stond, netjes overgemaakt.
Nu kregen we laatst een telefoontje dat er nog een bedrag open stond waarbij ik heb aangegeven dat het niet mogelijk kan zijn.
Afijn een week later brief in de bus binnen 10 dagen betalen en anders gaan ze naar rechter, heb daarop hun gemaild met de kopie van betaling erbij maar natuurlijk niets op gehoord, van de week nog een keer door gemaild, maar tot op heden geen reactie.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door renegade66 »

Renegade heeft mij geloof ik nog geholpen met deze vordering
klopt helemaal pongo, althans ik heb je geprobeerd duidelijk te maken wat je kon doen, en dat heb je gedaan zag ik, maar ze werken nog steeds tegen. ze zijn hardleers hoor. maar ze dagen je echt niet voor de rechter want die gaat ze geheid uitlachen.
4 jaar later toch een bericht dat er nog een geldbedrag open staat. Een rekening, gaarne binnen 10 dagen betalen. Uiteraard keurig op terug geschreven en alles uitgelegd. Niks meer van gehoord. 2 jaar daarna begint alles opnieuw en de rechter heeft inmiddels (volgens het schrijven van interum) al 6 keer besloten dat ik moet betalen en er zou ook al 6 keer een deurwaarde zijn ingeschakeld, maar die heb ik nog niet gezien/gehoord. Wederom vorige week een brief gekregen. De vordering bedroeg 26 euro en de factuur is nu inmiddels 263 euro geworden.
6 keer een rechter en een deurwaarder? dat lijkt me toch wel heel erg stug, dit is heel makkelijk na te gaan. heb je ooit van een deurwaarder een dagvaarding gehad?
vraag bij IJ gewoon de bewijzen van dagvaardiging op en de bewijzen van de uitspraken van de rechter. dit zijn ze verplicht af te geven/toe te sturen
de hoofdsom was €26,-? met alle bijkomende kosten nu totaal €263,- ? wat zijn al die bijkomende kosten? kun je dat hier melden?
dan kunnen we kijken of die terecht zijn. trouwens als het 6 keer bij een rechter en deurwaarder was geweest was je wel heel wat meer kwijt geweest. dus ze liegen sowieso.
Je hebt je heel goed verweerd als ik het zo lees, compliment!
dank je wel angora, allemaal hier op dit forum geleerd :lol: :wink:

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door Guusje61 »

het enige dat ze doen lijkt op stuiten van verjaring. En al 6 keer bij een deurwaarder? wat hebben zij er mee gedaan dan? mocht het ooit tot dagvaarden zijn gekomen dan is die in ieder geval nooit aangebracht bij de kantonrechter, anders was er allang een uitspraak geweest.
het klinkt erg als de overbekende "bluf".

stuur ze bij de volgende keer anders een brief of mail terug met het verzoek direct over te gaan tot dagvaarden zodat de kantonrechter inderdaad kan beslissen, of te stoppen met deze onzin en het dossier sluiten.

Guusje

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

@ Renegade66:

In principe verjaart die vordering gewoon na vijf jaar. Om dat te stuiten, moet de schuldeiser jou aangemaand hebben. De gedachte van de wetgever is (uiteraard) dat die aanmaning/ stuiting jou moet hebben bereikt om zijn werking te hebben.

Maar... daarmee houdt het niet op. In artikel 3:37 lid 3 BW staat het volgende: Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring moet, om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt. Nochtans heeft ook een verklaring die hem tot wie zij was gericht, niet of niet tijdig heeft bereikt, haar werking, indien dit niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van zijn eigen handeling, van de handeling van personen voor wie hij aansprakelijk is, of van andere omstandigheden die zijn persoon betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt.

Jij bent vrijwel zeker verplicht om je verhuizing door te geven aan T-Mobile. Als je dat niet hebt gedaan, kan de rechter oordelen dat het feit dat de stuiting jou niet heeft bereikt, het gevolg is van jouw eigen handeling, en dat de gevolgen dus voor jou zijn.

Ik zou, als ik jou was, een kopie van alle stukken opvragen. Laat IJ eerst maar eens aantonen dat er uberhaupt ergens een stuitingsbrief naartoe is gezonden. Dan kun je daarna eventueel nog in discussie over het feit of de aanmaning (als die is verzonden...) jou wel of niet heeft bereikt.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door renegade66 »

@ mark,

dit weet ik natuurlijk ook wel, alleen ik wist helemaal niets van een vordering af van t-mobile. volgens mij was het toen zelfs BEN. ik heb ook alle stukken opgevraagd en die zouden ze mij toesturen.

maar 1 ding weet ik wel heel zeker ik heb nooit een aanmaning van ze ontvangen ook niet toen ik daar nog wel woonde.
maar als ze al zo lang bezig zijn, waarom kunnen ze nu ineens wel mijn adres vinden? en de afgelopen 9 jaar niet?
overduidelijk dat er iets niet klopt toch? heb altijd netjes ingeschreven gestaan bij het GBA? daarbij intrum heeft deze vordering vorige week pas gekregen.

bas074
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jan 2010 19:00

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door bas074 »

Hoe dan ook blijft en blijkt het allemaal wazig van IJ.

Voor een tijd terug had ik een klein akkefietje met een ander incasso bedrijf. Ik had zogenaamd bij de PABO artikelen besteld en niet betaald. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik (tot ik de brief kreeg met daarin een vordering), nog nooit eerder van PABO gehoord had.

Ik vroeg de PABO dan ook om te laten zien/aan te tonen, dat ik een bestelling geplaatst had. Ik vroeg of zij een order met een handtekening ontvangen hadden, of een telefonische bestelling die opgenomen was, of een email waarin ik de order plaats. Dit hadden zij niet. De bestelling was afgeleverd voor de deur, niemand deed open (aldus Select mail die het zogenaamd bezorgd had).

Na vele aanmaningen, telefoontjes, brieven, mails etc. kwam er een deurwaarde. Ik heb de beste man het hele verhaal uitgelegd. Hij vertrok met lege handen. Wederom contact gehad met PABO, het incasso bedrijf en wederom brieven verzonden, echter hielp het niks. Uiteindelijk heb ik de rollen omgedraaid en ben ik de PABO en het desbetreffende bedrijf facturen gaan sturen (á 65,- euro per uur aan werkzaamheden die ik verricht om dit ongedaan te maken onder werktijd van de baas, immers die bedrijven alleen onder werktijd/kantooruren beschikbaar zijn). De factuur die ik stuurde lag 130 euro hoger dan de factuur die zij stuurden. Keurig op briefpapier met een uitleg van de uren, telefoonkosten, telefoonuren, mailings, brieven opstellen etc. Na 2 dagen kreeg ik een boos telefoontje van beide partijen, immers ik claimde dat zij binnen 10 werkdagen de factuur zouden moeten betalen, anders werd er overgegaan tot andere maatregelen. Daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord. Wellicht dat ik IJ een zelfde soort brief/factuur ga sturen.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

De reputatie van IJ kennende denk ik niet dat ze daarvan onder de induk zullen zijn.

bas074
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jan 2010 19:00

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door bas074 »

Het gaat er ook niet om indruk op ze te maken, het gaat erom dat ik ook kan wat zij kunnen.

Ik moet onder werktijd (kantooruren) contact met hen opnemen. Onder werktijd, kost ik 65 euro per uur (excl. BTW). Daarnaast moet ik telefoneren, brieven schrijven, etc. Hier zijn dus kosten aan verbonden. Die kosten gaat natuurlijk niemand betalen, behalve de partij die tijd en een reactie van mij eist, in dit geval het incasso bureau. Incasso bedrijven hebben altijd sterk de neiging (naar mijn mening) om te bluffen en op een snelle manier geld afhandig te maken. Let wel, dit is geen verwijt naar incasso bedrijven. Zij krijgen opdracht van een externe partij, die een bepaalde claim heeft. Het incasso bedrijf (en dat geldt voor heel veel incasso bureau's) moeten uiteraard wel goed op blijven letten. Als er herhaaldelijk contact wordt gezocht, er wordt geschreven, gebeld en gesproken, moet men niet doen of hun neus bloedt.

Daarnaast weet ik uit ervaring (samenwerking met incasso bureau's), dat men bedragen tot 300,- euro slechts schriftelijk al dan niet telefonisch af proberen te handelen. Bedragen tot 300,- euro halen nooit en te nimmer de rechtbank. Aan je naam te lezen werk je zelf ook voor een incasso bedrijf, of heb je misschien wel een incasso bedrijf en zul je dit (wellicht) tegenspreken. Feit blijft dat het te duur en te ingewikkeld wordt om bedragen tot 300 euro gerechtelijk terug te vorderen.

pongo
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 sep 2009 16:28

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door pongo »

Bij mij hebben nu ze eindelijk m'n dossier gesloten na lang heen en weer getrek.

Ze sporen daar gewoon niet :oops:

pongo
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 sep 2009 16:28

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door pongo »

renegade66 schreef:
Renegade heeft mij geloof ik nog geholpen met deze vordering
klopt helemaal pongo, althans ik heb je geprobeerd duidelijk te maken wat je kon doen, en dat heb je gedaan zag ik, maar ze werken nog steeds tegen. ze zijn hardleers hoor. maar ze dagen je echt niet voor de rechter want die gaat ze geheid uitlachen.

Dat weet ik wel zeker dat de rechter dit niet serieus neem.
Maar je kan het proberen natuurlijk, er zal er altijd wel een zijn die erin trapt en betaalt maar ik dus niet :wink:
En het klopt dat ik met je tip aan de slag ben gegaan en hun dat ook duidelijk heb gemaakt, ze zijn zeker hardleers maar helaas voor hun, ik ben dat ook :mrgreen:

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

bas074 schreef:Daarnaast weet ik uit ervaring (samenwerking met incasso bureau's), dat men bedragen tot 300,- euro slechts schriftelijk al dan niet telefonisch af proberen te handelen. Bedragen tot 300,- euro halen nooit en te nimmer de rechtbank. Aan je naam te lezen werk je zelf ook voor een incasso bedrijf, of heb je misschien wel een incasso bedrijf en zul je dit (wellicht) tegenspreken. Feit blijft dat het te duur en te ingewikkeld wordt om bedragen tot 300 euro gerechtelijk terug te vorderen.
Ik ben gerechtsdeurwaarder, en juist daarom moet ik dit bericht inderdaad met klem tegenspreken. Met de formulering zoals jij 'm hier neergezet hebt, zet je mensen ten onrechte op het verkeerde been. Je zegt dat er onder de € 300,00 nooit en te nimmer gedagvaard wordt.

Welnu, dat is klinkklare onzin. Kijk de rol van de gemiddelde kantonrechterszitting er maar eens op na, en je zult enorm veel zaken onder de € 300,00 aantreffen. Ik breng vaak genoeg dagvaardingen uit voor bedragen van enkele tientjes...

Inderdaad zijn er klanten en opdrachtgevers die een bepaalde ondergrens hanteren, maar het grootste deel van de opdrachtgevers hanteert die regel niet. Uiteraard wordt er wel altijd een kosten/batenafweging gemaakt, maar de hoogte van de vordering is daarbij maar één van de factoren die meespelen. Het gaat dan ook om de financiele situatie van de schuldenaar, wordt de vordering betwist of niet, is het een principezaak of niet, noem maar op.

Dus inderdaad, jouw inschatting dat ik dit zou tegenspreken, was juist! :wink: Ik houd er namelijk niet van als concumenten op het verkeerde been worden gezet.

bas074
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jan 2010 19:00

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door bas074 »

Ik probeer en of wil men ook zeker niet op het verkeerde been zetten, althans dat is niet de intentie.

Feit blijft wel, mijn inziens, dat gerecht deurwaarders, incasso bureaus etc. niet goed naar het totaal plaatje kijken en er automatisch van uitgaan dat de uitstaande bedragen terecht zijn.

Nogmaals, geen persoonlijke aanval richting jou! 8)

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Intrum weer eens een lachertje....

Ongelezen bericht door renegade66 »

bas,

mark is onze huisdeurwaarder hier op het forum, en geloof hij is toch 1 van de betere, als hij kan helpt hij de mensen hier op het forum, maar is ook heel eerlijk. en dat kun je van de meeste incassobureau's niet zeggen.

ga zo door mark :lol: :wink:

Gesloten