LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Naomi2010
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:07

incassobureau

Ongelezen bericht door Naomi2010 »

Hallo,
zit met het volgende in mijn maag.
Ik heb een incassobureau ingehuurd omdat ik nog geld van ex kreeg, ex heeft een heel klein deeltje betaald en weigert de rest te betalen, nu zegt incassobureau je kan verder procederen dus buiten het buitengerechtelijk traject of je laat het zo en het ontvangen bedrag wordt vererrekend met incassokosten, met andere woorden ik krijg niets en ex wordt helemaal niet verplicht tot betalen incassokosten, rente etc. ik snap er niets van. Kan dit??

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Als jouw ex weigert te betalen kun je inderdaad twee dingen doen:
- het erbij laten zitten;
- gaan procederen.

In het eerste geval zal het incassobureau de gemaakte kosten in mindering brengen op het bedrag wat zij hebben geïncasseerd, en kan het dus inderdaad zo zijn dat jij niets krijgt. Welke afspraken heb je gemaakt over het tarief? Controleer of dat wat zij zeggen daarmee overeen stemt.

In het tweede geval zal het incassobureau een deurwaarder inschakelen om een procedure op te starten. Pas als de rechter een vonnis tegen je ex heeft gewezen, kan hij gedwongen worden om te betalen. Maar ook dan is er geen garantie te geven dat hij echt betaalt.

nhm.bakker
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2010 20:35

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door nhm.bakker »

Om hoeveel geld gaat het ? Heb je het geld per bank overgemaakt of een getekend bewijs dat je het geld hebt geleend ? Ik heb ook zo iets bij de hand gehad maar het is heel moeilijk je geld terug te krijgen van die asocialen die je helpt, omdat je ze vertrouwt :shock:

Naomi2010
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:07

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door Naomi2010 »

De afspraken die op website staan zijn no cure no pay, nu is er natuurlijk een klein beetje pay maar vind het vreemd dat ik helemaal niets krijg wat heeft het dan voor zin om incasso in te schakelen, ga stap naar rechtbank wel maken maar moet je eerst ook voorschieten, gaat om best grote bedragen.
Ex weigert andere bedrag te betalen maar gelukkig staat er in mailverkeer dat hij dat zou betalen dus lijkt het me dat we sterk staan of toch niet??

Wat als rechter beslist dat ik gelijk heb en ex weigert nog te betalen dan kan ik ook naar rest van mijn geld fluiten denk ik want dat heb ik voorgeschoten,

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door snepke »

Als je een vonnis hebt kun je beslag laten leggen.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Naomi2010 schreef:Ex weigert andere bedrag te betalen maar gelukkig staat er in mailverkeer dat hij dat zou betalen dus lijkt het me dat we sterk staan of toch niet??

Wat als rechter beslist dat ik gelijk heb en ex weigert nog te betalen dan kan ik ook naar rest van mijn geld fluiten denk ik want dat heb ik voorgeschoten,
Of je sterk staat, kunnen we niet beoordelen als we niet alle details weten.

Als de rechter beslist dat je gelijk hebt, beschik je over een vonnis waarmee inderdaad beslag gelegd kan worden. Maar als er niets is om beslag op te leggen (geen inboedel, auto, inkomen, bankrekening, noem maar op) of je ex gaat de schuldsanering in, kun je ook met een vonnis niets.

En jij bent de opdrachtgever, dus jij bent aansprakelijk voor de gemaakte kosten als die niet op je ex verhaald kunnen worden. Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar wees wel voorzichtig. Want als je moet gaan procederen en nadien beslag leggen, lopen de kosten snel op, van € 500,00 tot zomaar € 1000,00.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door snepke »

@Mark
  • Een vonnis blijft toch 20 jaar geldig,als er nu niets is om beslag op te leggen,kan ze het over een paar jaar nog eens proberen, toch?

Naomi2010
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:07

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door Naomi2010 »

Gaat om 1300 euro maar begrijp ik het goed, als rechter vonnis uitspreekt en ex weigert toch nog kan ik door deurwaarder beslag laten leggen maar kost me dat nog eens 500 a 1000 euro? Moet ik idd maar eens overwegen of het de ellende allemaal wel waard is.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

snepke schreef:@Mark
  • Een vonnis blijft toch 20 jaar geldig,als er nu niets is om beslag op te leggen,kan ze het over een paar jaar nog eens proberen, toch?
Klopt, een vonnis verjaart na 20 jaar. Maar als betrokkene de schuldsanering ingaat en een schone lei krijgt, kun je niets meer met dat vonnis.
Naomi2010 schreef:Gaat om 1300 euro maar begrijp ik het goed, als rechter vonnis uitspreekt en ex weigert toch nog kan ik door deurwaarder beslag laten leggen maar kost me dat nog eens 500 a 1000 euro? Moet ik idd maar eens overwegen of het de ellende allemaal wel waard is.
Ja, dat klopt. De proceskosten zijn snel € 300,00 à € 400,00, het vonnis moet betekend worden (kost ook een kleine honderd euro), en iedere beslagpoging kost ook € 200,00. Dus de kosten lopen hard op!

nhm.bakker
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2010 20:35

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door nhm.bakker »

Bij mij ging het destijds om 5000 euro ik heb de helft kwijtgescholden en de laatste afbetalingstermijn hoop ik eind deze maand te ontvangen. Voor een bedrag van 1300 euro en zulke kosten heeft een procedure geen zin.

Succes met de vordering :mrgreen:

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: incassobureau

Ongelezen bericht door Pavlova »

@Naomi
Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met de financiele situatie van je ex, bijvoorbeeld of hij een goede baan heeft of juist een minimum salaris/uitkering en of hij meer schulden heeft.
Als je een sterke zaak hebt en je ex 'biedt verhaal' zoals dat genoemd wordt (heeft een goede baan bijvoorbeeld, geen schulden voor zover jij weet behalve bij jou dan en misschien een eigen huis), dan kan het de moeite waard zijn die rechtzaak aan te spannen zodat je straks over een vonnis beschikt waarmee betaling afgedwongen kan worden. Alle door jou gemaakte kosten zijn dan voor je ex.

Maar ook al heb je een sterke zaak en zou toewijzing van de vordering lukken, als je ex bijvoorbeeld veel schulden heeft, al eens in de WSNP heeft gezeten of een zeer laag inkomen heeft zou ik nog een keertje nadenken. Dan loop je inderdaad het risico dat de kosten die niet op je ex verhaald kunnen worden voor jouw rekening komen.

Sterkte gewenst.

Gesloten