LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Juricasso: zaken niet op orde en intimiderend

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Atlas
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2010 15:07

Juricasso: zaken niet op orde en intimiderend

Ongelezen bericht door Atlas »

Afgelopen donderdag 4 maart heeft Juricasso mij een brief gestuurd, over een factuur uit 2006. Deze factuur heb ik echter nooit ontvangen, maar dat doet weinig ter zake: de incasso an sich is terecht en ik ben nalatig geweest door niet te vragen naar de factuur.

Wel vreemd: Zij hebben van hun opdrachtgever te horen gekregen dat Intrum Justitia het bedrag niet kon innen, waardoor zij het over hebben genomen.
Dat bevreemd mij: Intrum Justitia is wél aangesloten bij de branche-vereniging, Juricasso niet. Intrum Justititia heeft wél een rechtspositie, Juricasso niet (geen erkend deurwaarder ed.).

Nog vreemder: de factuur en aanmaningen waren gestuurd naar mijn oude adres, terwijl de factuur naar het bedrijfsadres gestuurd had moeten worden (eenmanszaak, dus grijs gebied met consumenten, want ook ik heb maar weinig bescherming wat dit soort dingen betreft).
Uiteraard beroept Juricasso zich erop dat ik hen (de eiser) op de hoogte had moeten houden.
Lastig hieraan: het betrof een sponsoring van een school, maar van de studente waarmee ik alles geregeld heb is nooit meer iets gehoord. Ik had dus geen adres of telefoonnummer om het adres aan door te geven. Feit blijft echter staan: de post had niet naar mijn woonadres gestuurd moeten worden, maar naar het vestigingsadres van de onderneming.

De wijze waarop Juricasso zich uitdrukt is bepaald niet netjes te noemen: je wordt continu geinterrumpeerd, de vraag wordt gesteld of je niets beters te doen hebt dan hen te bellen (nou, voor >700EUR kan ik wel even bellen hoor...) en er wordt helemaal niet geluisterd naar wat je nu eigenlijk vraagt.

Hier komt natuurlijk bij dat het op zijn zachtst gezegd dubieus is om een brief van 4 maart (poststempel 5 maart) te sturen naar een (wat zij denken) bedrijf en dan binnen 5 dagen een volledige betaling te verrichten. Dit in combinatie met flagrante spelfouten in het emailverkeer van hun zijde, doet me denken aan een clubje studenten die hun school nog niet hebben afgemaakt.

Het mooiste van dit alles?
Een telefoontje van 1 van de medewerkers van Juricasso, die mij weet te vertellen dat er nog geen reactie was geweest op het schrijven. Dit nadat ik uiteraard al diverse malen aan de telefoon had gehangen met ze (als ze al opnemen overigens!) en diverse mailtjes de revue hebben gepasseerd.

Zo, ik moest het toch even kwijt!

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Juricasso: zaken niet op orde en intimiderend

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Atlas schreef:Wel vreemd: Zij hebben van hun opdrachtgever te horen gekregen dat Intrum Justitia het bedrag niet kon innen, waardoor zij het over hebben genomen.
Dat bevreemd mij: Intrum Justitia is wél aangesloten bij de branche-vereniging, Juricasso niet. Intrum Justititia heeft wél een rechtspositie, Juricasso niet (geen erkend deurwaarder ed.).
Zowel Intrum Justitia als Juricasso hebben exact dezelfde rechtspositie: die van incassoburo. Intrum Justitia is (gelukkig!) niets meer dan Jurincasso. 't Zijn geen van beide deurwaarders.

Voor de rest: vervelend verhaal! Zoals je zelf al aangeeft, zul je er waarschijnlijk niet onderuit komen om die kosten te moeten betalen, maar je mag op z'n minst verwachten dat je fatsoenlijk te woord gestaan wordt en dat er normaal gecommuniceerd wordt.

Atlas
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2010 15:07

Re: Juricasso: zaken niet op orde en intimiderend

Ongelezen bericht door Atlas »

Ik dacht per abuis dat Intrum Justitia ook gerechtsdeurwaarder was :P

Overigens denk ik er sterk over na om (en dat gaat erg makkelijk tegenwoordig) gewoon 500 betalingen van verschillende grootte te verrichten (0.10 EUR, 0.25 EUR, 0.48 EUR, 0.01 EUR etc.) Lijkt me leuk voor het afletteren in de boekhouding ;-).

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Juricasso: zaken niet op orde en intimiderend

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Atlas schreef:Overigens denk ik er sterk over na om (en dat gaat erg makkelijk tegenwoordig) gewoon 500 betalingen van verschillende grootte te verrichten (0.10 EUR, 0.25 EUR, 0.48 EUR, 0.01 EUR etc.) Lijkt me leuk voor het afletteren in de boekhouding .
Da's een goed idee!

Ik doe het ook met het Centraal Justitieel Incasso Bureau, waar je tegenwoordig bovenop je boete, ook nog eens €6,- administratiekosten moet betalen. Dit is allemaal volgens de wet, maar voor die €6,- (soms is dit dus meer als 10% van het te innen boetebedrag!) mogen ze er ook wel wat werk van hebben.

Zorg er overigens wel voor dat je bij elke betaling het juiste betalingskenmerk/factuurnummer vermeld, anders krijg je het teruggestort

Perforator
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2010 12:14

Re: Juricasso: zaken niet op orde en intimiderend

Ongelezen bericht door Perforator »

Ik heb op dit moment hetzelfde probleem. Ook bij mij is de post verstuurd naar mijn oude adres. Daar had ik schijnbaar van moeten weten. Echter, ik weet hier helemaal niets van.

Vandaag werd ik grofweg bedreigd aan de telefoon door Juricasso. Ongelovelijk!

Gesloten