LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
inekebijmolt
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2010 16:58

onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door inekebijmolt »

bij mij is op 27 augustus 193 euro afgeschreven door automatische incasso door een school. Blijkbaar heeft een student wat cijfers verwisseld.
Ik ben nu al vanaf 1 september aan het bellen en mailen om mijn geld terug te krijgen. De school zegt dat de bank naam/nummer controle had moeten doen en de ing zegt dat de school had moeten controleren.
Dan krijg ik weer een telefoonnummer van de bank en begint het hele circus opnieuw. Ik vind het echt belachelijk dat dit zomaar kan.
Ik ben 193 euro armer en bovendien al uren en geld kwijt (10 cent p minuut) als je naar de ing belt.
De school weet allang dat dit geld foutief is geincasseerd, maar moet een melding van de bank. De bank wil een copie van de machtiging incasso en ik maar wachten op mijn geld.
Is hier niets aan te doen? Ik lees op dit forum dat zoiets veel vaker gebeurd.
Nu is het 193 euro, maar misschien de volgende keer wel 2000 euro.
Dit kan toch niet zomaar?

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door WilWil »

Volgesn mij kun jij dit gewoon storneren via internetbankieren van de bank. Dit kan tegenwoordig tot 90 dagen na afboeking. Heb je dit al geprobeerd?

Vervolgens dient er een selectieve incassoblokkade op de rekening te komen. Dit dient de ING bank te doen.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

het zou mooi zijn als het kon, maar waar gewerkt wordt worden ook fouten gemaakt. Een regel dat er geen fouten gemaakt mogen worden, wordt natuurlijk moeilijk.

Trudy

inekebijmolt
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2010 16:58

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door inekebijmolt »

Nee storneren is niet mogelijk. Daar staan normaal 59 dagen voor, maar voor deze 0 dagen. Ik vind alleen het feit dat als er iemand jou rekeningnummer invult op een machtiging, dit klakkeloos uitgevoerd wordt door een financiele instelling zorgwekkend. Nu is het 193 euro maar het had net zo goed 2000 euro kunnen zijn. Je zult maar met vakantie zijn en je bankrekening is opeens leeggehaald door iets of een instantie waar je niets mee van doen hebt.

milk
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2010 19:29

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door milk »

Ik heb exact hetzelfde probleem. In mijn geval is het slechts 30 euro, maar dat is toch heel vervelend, zeker als je student ben zoals ik. Bij mij is het een incasso door Woningnet, het betreft een inschrijving van iemand anders die mijn rekeningnummer gebruikt heeft. Zij willen het geld wel terug storten, maar daar moet ik een rekeningoverzicht voor indienen en het gaat ca. 8 weken duren. Ook ik kan niet storneren; de terugboekingstermijn is 0 dagen. Als ik de ING wil bellen om meer informatie en wat te doen kost me dat 10 cent per minuut. Ik begrijp niet waarom de terugboekingstermijn voor dit soort instanties op 0 dagen gezet kan worden en ik wil heel graag snel mijn geld terug!

inekebijmolt
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2010 16:58

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door inekebijmolt »

begrijp ik dat je die 30 euro eigenlijk niet kunt missen.
ik vind dat de banken wel naam/nummercontrole moeten doen bij incasso.
De betreffende instantie weet ook dat het geld niet van de juiste persoon afkomt en toch duurt het weken dat je je geld terug krijgt, zonder enig excuus of rente oid

Cyberduck
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2010 16:37

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Cyberduck »

Banken controleren nauwelijks bij automatische incasso en de reden daarvoor is vrij simpel: het kost allemaal geld.

Ze hebben geen zin om te investeren in extra controlemechanismen en leggen dus de verantwoordelijkheid bij de rekeninghouder, zelfs als die nooit ergens voor getekend heeft en met bedrijven te maken krijgt van wie die ook nooit klant is geweest.

Het is een waardeloos en fraudegevoelig systeem wat we in Nederland hebben.

De enige oplossing is regelgeving vanuit de politiek, maar die is niet eens in staat om een fatsoenlijk kabinet te formeren, dus daar hoeven we als burgers voorlopig niks van te verwachten.

Het beste is dus om je rekening heel goed in de gaten te houden en er achteraan te gaan zodra er opeens bedragen afgeschreven worden door bedrijven met wie je niks te maken hebt. Veel meer dan dat zit er niet op.

milk
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2010 19:29

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door milk »

Cyberduck schreef: Het is een waardeloos en fraudegevoelig systeem wat we in Nederland hebben.
Daar kom ik nu dus ook achter... Ik ben er echt van geschrokken dat de naam/nummercontrole nauwelijks wordt toegepast. Maar als je er als bank voor kiest om dat niet altijd te doen, moet je toch je klanten in de gelegenheid stellen om makkelijk een ongewenste incasso terug te laten boeken?! Dus geen 0 dagen terugboektermijnen toestaan. Ik kan er niets aan doen dat iemand anders een fout heeft gemaakt, maar de gevolgen zijn wel voor mijn rekening en de bank kan/wil niets voor je doen. :?

Cyberduck
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2010 16:37

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Cyberduck »

milk schreef:
Cyberduck schreef: Het is een waardeloos en fraudegevoelig systeem wat we in Nederland hebben.
Daar kom ik nu dus ook achter... Ik ben er echt van geschrokken dat de naam/nummercontrole nauwelijks wordt toegepast. Maar als je er als bank voor kiest om dat niet altijd te doen, moet je toch je klanten in de gelegenheid stellen om makkelijk een ongewenste incasso terug te laten boeken?! Dus geen 0 dagen terugboektermijnen toestaan. Ik kan er niets aan doen dat iemand anders een fout heeft gemaakt, maar de gevolgen zijn wel voor mijn rekening en de bank kan/wil niets voor je doen. :?
Banken hebben geld en daarmee dus ook macht. Doordat ze dat hebben kunnen ze zich van alles permitteren. Hun lobbyisten zorgen ervoor dat ze zoveel mogelijk buiten schot blijven. Dat zie je met die crisis ook, de rekening daarvan mogen wij ophoesten en niet degenen die het veroorzaakt hebben. Hebzucht wordt op die wijze min of meer beloond.

Met die incasso is het niet anders; de rekeninghouder wordt met de gevolgen opgezadeld van het feit dat banken te lui zijn om fatsoenlijke controles uit te voeren.

En je kunt nergens je recht halen, want de overheid kijkt gewoon de andere kant op als het om zulke dingen gaat.

Je bent gewoon overgeleverd aan de goden als het misgaat, dat is de realiteit.

Kan er ook niet meer van maken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

inekebijmolt schreef:Nee storneren is niet mogelijk. Daar staan normaal 59 dagen voor, maar voor deze 0 dagen.
Sorry, maar dit kan toch niet?
Ik zou persoonlijk langs gaan, en eisen dat dit ongedaan word gemaakt.
U heeft namenlijk NOOIT een machtiging afgegeven voor het bedrijf (de school) die de afschrijving heeft gedaan.

Als de bank weigert, kan je naar die school gaan (persoonlijk) en vragen of zij het terug willen storten (noteer naam, tijd, datum). Weigeren zij ook - dan is het volgende aangifte wegens diefstal / fraude.
Je hebt dan geprobeerd 'in den minne' te schikken (oeps foutje, maar ik heb mijn geld terug dus geen punt) wat zowel de bank als de school weigeren.

Laat dit niet over uw kant gaan - en onderneem deze stappen zsm.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de verklaring van waarom dit niet gestorneerd zou mogen worden. Want als er geen machtiging is - moet dat tot 1 jaar na datum zowiezo kunnen (duurt alleen iets langer).

milk
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2010 19:29

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door milk »

Ik heb inmiddels begrepen dat eenmalige incasso's niet gestorneerd kunnen worden, maar automatische incasso's wel. Vraag me niet waarom dat zo is.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

milk schreef:Ik heb inmiddels begrepen dat eenmalige incasso's niet gestorneerd kunnen worden, maar automatische incasso's wel. Vraag me niet waarom dat zo is.
OOK een eenmalige incasso, indien onterecht (frauduleus, zonder machtiging etc.) kan ook teruggeboekt worden.
Duurt alleen wat langer, en je moet zelf bij de bank langsgaan en blijven zeuren.

jolanda77
Berichten: 277
Lid geworden op: 02 feb 2010 10:58

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door jolanda77 »

ook bij eenmalig afschrijving is men verplicht om het terug te boeken en dat kan tot als ik het goed heb 190 dagen ook de ing moet hier aan voldoen
doen ze dat niet dien dan een klacht in bij de afm

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door snepke »

Bij je bank doorgeven "melding onterecht incasso"dat is genoeg.
Ze zijn dan verplicht het terug te halen.
Binnen 13 mnd na de onterechte incasso moet je dat doorgeven.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

milk schreef:Ik heb inmiddels begrepen dat eenmalige incasso's niet gestorneerd kunnen worden, maar automatische incasso's wel. Vraag me niet waarom dat zo is.
Ja dat is normaal wel zo, maar hier zijn niet aan alle criteria voldaan voor een eenmalige incasso. De persoon van wie de rekening is heeft geen toestemming geven en dus had de bank het geld eigenlijk niet mogen afboeken. Deze fout moeten ze corrigeren.

inekebijmolt
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2010 16:58

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door inekebijmolt »

Ja ik zal het ook wel terug krijgen, maar ik zou willen dat dit niet zou kunnen door naam nummer controle van de bank en dat de overheid hier idd. regels voor gaat maken, want dit gebeurd te vaak.

De school gaat inmiddels de financiele administatie vragen of ze het terug willen storten. Dit was vrijdag 10 september.
Ik zal laten weten wanneer dit ook werkelijk gebeurd. :D

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

inekebijmolt schreef: De school gaat inmiddels de financiele administatie vragen of ze het terug willen storten. Dit was vrijdag 10 september.
Ik zal laten weten wanneer dit ook werkelijk gebeurd. :D
Te lief.
Technisch gezien heeft de school van jou gestolen.
Eis dat ze binnen 5 werkdagen het teruggestort hebben.

Helaas is het zo, maar als jij benadeeld word, moet je soms vechten voor je recht.
Gezien je eerste verhaal over de reactie van de school is de 'harde hand' mischien nodig.

pecunia_nonolet
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2010 21:11

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door pecunia_nonolet »

Schrijf de school een briefje, waarin je het afgeboekte bedrag binnen 7 dagen terug eist (bijgeschreven op jouw rekening) en bij niet voldoening je tevens de door jou gemaakte kosten (tijd, porti en telefoonkosten) eist. Mocht je daar niet uitkomen of als het geld binnen die 7 dagen niet binnen is, raad ik je aan naar een juridisch loket e gaan voor hulp.

desteef
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2006 15:50

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door desteef »

Je bank is verplicht mee te werken aan de procedure "melding onterechte incasso".
Dit kan tot 13 maanden nadat het bedrag is afgeschreven. Het is geen kwestie van willen of niet, je bank MOET hier aan meewerken. Helaas is 9 van de 10 bankmedewerkers niet op de hoogte van een dergelijke procedure, dus het zal je nogal wat moeite kosten om de boel in beweging te krijgen. Als een bank blijft weigeren, dien een klacht in bij de geschillencommissie en bewaar alle brieven, en belgegevens van gesprekken (wie gesproken, wanneer en hoe laat).
Je bank is verplicht om het op te lossen!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ ineke - we zijn al even verder.

Heb je het al teruggehad? En, zo ja, hoe lang heeft het geduurd?

Gesloten