Pagina 1 van 1

Vraag over factuurdatum

Geplaatst: 14 mei 2011 10:52
door Sprietje
Hallo allemaal,

Een familielid heeft mij opnieuw gevraagd een vraag hier te stellen omdat zij zelf geen internet heeft op dit moment.

Iedere maand moet zij warmwater/verwarming betalen aan de stadsverwarming.
De stadsverwarming ging plotseling de factuurdatum vervroegen waardoor zij steeds herinneringsrekeningen thuis krijgt.

Op de herinneringsbrieven staat een factuurdatum en daarvoor, vaak de dag daarvoor heeft zij de rekening overgeschreven.
Nu zegt de stadsverwarming dat zij de herinneringskosten moet betalen want dat zij mogen uitgaan van de datum wanneer zij de factuur in het systeem hebben aangemaakt en niet de datum die op de brief staat.
In het systeem van de stadsverwarming staat bijvoorbeeld dat zij de 13e van de maand de factuur hebben aangemaakt maar op de herinneringsbrief staat bijvoorbeeld de 17e.
Zij heeft inmiddels ik geloof 5 brieven geschreven maar ze blijven volhouden dat ze de 13e mogen aanhouden ook al staat de datum op de brief op de 17e en had ze de brief ook pas rond de 18e binnen.
Zij had de factuur de 15e betaald en de herinnering kwam daarna pas binnen maar de stadsverwarming blijft volhouden dat de factuur in hun systeem de 13e is gemaakt en ze daar vanuit mogen gaan en het de 15e is betaald en daarom nog alle herinneringskosten tegoed hebben.

Inmiddels heeft zij weer een brief gehad en nu zeggen ze daarbij ook nog herinneringskosten uit 2010 willen hebben maar zij heeft in december 2010 een eindafrekening gehad en nu ineens willen zij zomaar ook nog herinneringskosten uit 2010 hebben maar het jaar was al afgesloten met een eindafrekening.

Ze heeft gevraagd of ik het volgende zou willen vragen op dit forum.
Als je een herinneringsfactuur krijgt en deze factuur inmiddels al heb betaald op het moment dat je de herinneringsfactuur binnen krijgt, ben je dan evengoed verplicht om de herinneringskosten daarna nog te betalen?
Mag een bedrijf wettelijk (ik weet niet of hier ook een mogelijk wetsartikel over bestaat) uitgaan van de datum in het systeem wanneer zij de factuur maken mag dat niet en telt altijd de datum op de factuur?

Zij heeft al vele keren contact gezocht met de stadsverwarming maar ze eisen alle herinneringskosten en geven aan anders een incassobureau in te schakelen.

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Sprietje

Re: Vraag over factuurdatum

Geplaatst: 14 mei 2011 11:05
door Sprietje
De laatste herinneringsfactuur heeft de stadsverwarming de 11e in het systeem gemaakt, maar op de herinneringsbrief die ze verzonden hebben staat als factuurdatum de 14e.
Zij heeft de 14e betaald en de 15e kwam de brief binnen maar ze zeggen dat hun mogen uitgaan van de 11e en dat de herinneringskosten betaald moeten worden.

Op de herinneringsbrief staat dat als de brief en de betaling kruisen de brief als niet verzonden kan worden gezien maar nu zeggen ze dat niet zo is.

Sprietje

Re: Vraag over factuurdatum

Geplaatst: 14 mei 2011 11:20
door Leo The Emperor
Het is ook van belang wat je met elkaar hebt afgesproken, met andere woorden wat er in het contract staat.

De huur, als ,moet va ak op de eerste van de maand betaald zijn, en daar wordt vaak niet eens een factuur voor gestuurd.

Dit zou ook kunnen gelden voor het voorschot warmwaterverbruik, en dan is de factuur eigenlijk al een herinnering. Je dient er in dat geval zelfstandig voor te zorgen dat het voorschot op de afgesproken datum is betaald

Als er in het contract echter staat dat er wordt gefactureerd en betaald op ontvangst van de factuur, moet je ook een redelijke betalingstermijn krijgen.
7 dagen is toch wel een minimale betalingstermijn voor een normale factuur, en binnen die periode zou je eigenlijk geen herinnering mogen krijgen

Re: Vraag over factuurdatum

Geplaatst: 14 mei 2011 11:30
door pollie66
ten eerste is het verstandig op tijd te betalen zodat er geen herinneringsbrief aangemaakt hoeft te worden.
maar, factuurdatum is zover ik weet leidend. dit houdt dus in, als er op de brief aanmaakdatum de 15e staat dan is het de 15e en niet de datum die ze in de computer hebben aangemaakt.

als er al betaald is voor de brief binnenkomt hoef je natuurlijk geen kosten te betalen, staat ook in de brief toch?
het heeft elkaar gekruist, klaar......

en na eindafrekening nu ineens nog met herinneringskosten van 2010 aankomen? :lol: :lol: :lol:
ik zou zeggen tegen dat bedrijf, veel succes met het verkrijgen van die kosten.

wat je kunt doen,
schrijf een brief waarin je aangeeft dat je het niet eens bent met hun manier van werken.
geef ook aan dat je die kosten ook niet zult betalen.
indien ze toch van mening zijn dat ze recht hebben op deze kosten verzoeken over te gaan tot dagvaarden

waarom op deze manier?
meestal gaan ze het hoe dan ook doorgeven aan het incassobureau om het toch betaald te krijgen.
echter heb je al aangegeven niet te betalen, dus worden de incassokosten als onterecht aangemerkt mocht het tot een rechtszaak komen.

ik denk ook niet dat ze naar de rechtbank zullen stappen. want ik denk dat ze voor schut staan.

Re: Vraag over factuurdatum

Geplaatst: 14 mei 2011 11:47
door koeloejoek
Heb je reeds betaald beschouw de herinnering als niet verzonden..zo staat het normaal gesproken ook in een herinneringsbrief....want je hebt inmiddels betaald...

Het zou niet mogen om geld te vragen voor een 1ste herinnering van een rekening, zou even lekker zijn, vergeet je een rekening te betalen en krijgt direct lik op stuk dat mag niet ..
Leo The Emperor schreef:7 dagen is toch wel een minimale betalingstermijn voor een normale factuur, en binnen die periode zou je eigenlijk geen herinnering mogen krijgen
Dat is zeker zo maar blijkbaar worden instantie of bedrijven nerveus en gaan direct over tot het inharken van ogenschijnlijk (winst) herinneringen....maar dit is suggestief...
Leo The Emperor schreef:Het is ook van belang wat je met elkaar hebt afgesproken, met andere woorden wat er in het contract staat.
Dit is het allerbelangrijkste natuurlijk!! Gewoon je verhaal uitleggen en ook aangeven wat jou wens is.
Bedrijven zijn er voor de klant de klant niet voor het bedrijf het is een service om jou als klant te mogen hebben.....

Eindafrekening betaald jaargang afgesloten.