LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslagvrije voet en vakantiegeld

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Natasmies
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2007 11:45

Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door Natasmies »

Hallo,

Hoe zit het nu met je vakantiegeld en je beslagvrije voet (bvv)?
Stel bvv is door de deurwaarder vastgesteld op 1204,81
Inkomen maandelijks is 975,- geen inhouding mogelijk dus
In mei wordt er 700,- aan vakantiegeld uitbetaald bij het loon, totaal dus 1675,-
Wat behoort men dan te krijgen, 1204,81 of 975,- omdat vakantiegeld geheel vatbaar is voor beslag?

mariekets
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 apr 2010 22:20

Re: Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door mariekets »

dan moet je eur 1204.81 ontvangen

je loon vermeerderen met vakantiegeld en daar haal je eur 1204.81 restant valt onder het beslag

mariekets

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door Pavlova »

Dat klopt. Het gezegde dat de vakantietoeslag geheel onder het beslag valt wordt vaak geintepreteerd dat dan ook het hele bedrag aan vakantiegeld dan ingehouden moet worden. Het voorbeeld van TS maakt duidelijk dat dit iets anders ligt.

Natasmies
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2007 11:45

Re: Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door Natasmies »

Pavlova schreef:Dat klopt. Het gezegde dat de vakantietoeslag geheel onder het beslag valt wordt vaak geintepreteerd dat dan ook het hele bedrag aan vakantiegeld dan ingehouden moet worden. Het voorbeeld van TS maakt duidelijk dat dit iets anders ligt.
Conclusie, er zou dus 1204,81 ontvangen moeten worden. En dat is wettelijk geregeld in art. 475 RV? En dit geldt ook voor het LBIO :?:

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door Pavlova »

Inderdaad. Het klinkt dus alsof je werkgever aan jou € 975,00 heeft overgemaakt en de vakantietoeslag dus aan het LBIO? Dan dient het LBIO het teveel ingehouden bedrag terug te storten. Ik zou een brief met dit verzoek opstellen met een kopie van je loonstrook zodat het LBIO wel kan controleren welk bedrag er aan loon en vakantietoeslag is betaald. Het LBIO beschikt namelijk niet zelf over deze gegevens.

Natasmies
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2007 11:45

Re: Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door Natasmies »

Pavlova schreef:Inderdaad. Het klinkt dus alsof je werkgever aan jou € 975,00 heeft overgemaakt en de vakantietoeslag dus aan het LBIO? Dan dient het LBIO het teveel ingehouden bedrag terug te storten. Ik zou een brief met dit verzoek opstellen met een kopie van je loonstrook zodat het LBIO wel kan controleren welk bedrag er aan loon en vakantietoeslag is betaald. Het LBIO beschikt namelijk niet zelf over deze gegevens.
Dat had ik dus al gedaan maar het LBIO meent dat vakantietoeslag geheel vatbaar is voor beslag en dat er niets terugbetaald wordt. Ze hebben ook niet aan de werkgever een bvv opgegeven overigens. We klimmen maar weer in de pen. Bedankt voor de antwoorden.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door Pavlova »

Graag gedaan. Ik zou zeker weer 'in de pen klimmen' zoals je zelf zegt en een klacht bij het LBIO indienen. Als dit niets oplevert dan een klacht bij de kamer voor gerechtsdeurwaarders indienen. Die zijn voor zover ik weet niet mals voor deurwaarderskantoren die weigeren een beslagvrije voet juist toe te passen.

Wat bedoel je met geen bvv aan de werkgever opgegeven? De bvv is toch bekend (€ 1205,81)?

Natasmies
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2007 11:45

Re: Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door Natasmies »

Ja aan mijn man wel bekend gemaakt. Ging ook niet zonder slag of stoot, ze wisten dat hij getrouwd was en toch de bvv voor alleenstaanden hanteren. Alles was bekend bij het lbio.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Beslagvrije voet en vakantiegeld

Ongelezen bericht door Pavlova »

Nog even ter correctie: In het geval van het LBIO zou een klacht aan de Nationale Ombudsman gericht moeten worden.

Gesloten