Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Celestral schreef:
17 apr 2021 14:57
Behalve dat ze dus echt onlangs een "nieuwe versie" van hetzelfde product hebben uitgebracht. Dus er wordt wél geproduceerd, alleen nu bijna-hetzelfde product tegen een veel hogere prijs. Kijk als de hele lijn er helemaal uitgetrokken was dan was dat zuur maar wel te begrijpen. Het product is echter van de een op de andere dag vervangen door eenzelfde met een hogere winstmarge.
Als de productie goed zou lopen, waarom zou er dan een levertijd zijn van maanden?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Grotere vraag dan productiecapaciteit, lange wachtrijen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
17 apr 2021 16:05
Je mag een dekkingskoop sluiten en er zo een financieel geschil van maken. Ik zou dat zelf pas doen als er niet binnen twee weken een reactie komt waar je wat mee kan. Die dekkingskoop mag je bij dezelfde verkoper maar ook bij een ander sluiten.
Soms kun je je beter onthouden van het geven van juridisch advies. Tenzij je je verantwoordelijk neemt.
De winkel heeft voorwaarden, en ook die dienen in acht te worden genomen. Enfin, je reageert hier toch niet op. Ik wacht op de dag dat een forummer hier je advies opvolgt en met extra kosten zit opgescheept.

Celestral
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2021 15:37

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Celestral »

NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 16:15
Celestral schreef:
17 apr 2021 14:57
Behalve dat ze dus echt onlangs een "nieuwe versie" van hetzelfde product hebben uitgebracht. Dus er wordt wél geproduceerd, alleen nu bijna-hetzelfde product tegen een veel hogere prijs. Kijk als de hele lijn er helemaal uitgetrokken was dan was dat zuur maar wel te begrijpen. Het product is echter van de een op de andere dag vervangen door eenzelfde met een hogere winstmarge.
Als de productie goed zou lopen, waarom zou er dan een levertijd zijn van maanden?
Ik zeg niet dat de productie goed loopt, alleen dat hij wel loopt. En het dus belachelijk is om de voorgaande beloften allemaal op te schorten, ook al duurt het langer.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
17 apr 2021 17:05
alfatrion schreef:
17 apr 2021 16:05
Je mag een dekkingskoop sluiten en er zo een financieel geschil van maken. Ik zou dat zelf pas doen als er niet binnen twee weken een reactie komt waar je wat mee kan. Die dekkingskoop mag je bij dezelfde verkoper maar ook bij een ander sluiten.
Soms kun je je beter onthouden van het geven van juridisch advies. Tenzij je je verantwoordelijk neemt.
De winkel heeft voorwaarden, en ook die dienen in acht te worden genomen. Enfin, je reageert hier toch niet op. Ik wacht op de dag dat een forummer hier je advies opvolgt en met extra kosten zit opgescheept.
Welke voorwaarden van Azerty zijn volgens jou precies van toepassing, en waarom zijn die van toepassing? En hoe zouden die het wettelijke recht van TS om een dekkingskoop te doen precies doorkruisen?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Celestral schreef:
17 apr 2021 17:06
NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 16:15
Als de productie goed zou lopen, waarom zou er dan een levertijd zijn van maanden?
Ik zeg niet dat de productie goed loopt, alleen dat hij wel loopt. En het dus belachelijk is om de voorgaande beloften allemaal op te schorten, ook al duurt het langer.
Volgt u eens het verloop van de vaccinaties tegen corona. Er worden elke keer planningen gemaakt wanneer wel vaccin binnen komt en dan blijkt ineens een partij later of eerder te komen. Dan blijken ineens miljoenen stuks naar andere landen te gaan. En dat is met de videokaarten echt niet anders. De fabrikant maakt ze, verkoopt ze aan tussenpersonen die weer leveren aan winkeliers overal ter wereld. Er kan een verwachting zijn, maar er zal nooit enige zekerheid zijn wanneer wat geleverd wordt. De fabrikant zal een verwachting hebben aangegeven, maar veranderingen in de markt zorgen dat verwachting aangepast moeten worden. Dan is het jammer dat uw verkoper enkel de informatie heeft dat er een verwachte leverdatum is. Azerty is simpelweg ook afhankelijk van leveringen en info van hun leverancier die het ook weer van hogergelegen bedrijven krijgt. Daar valt niets aan te veranderen.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
17 apr 2021 17:17
Welke voorwaarden van Azerty zijn volgens jou precies van toepassing, en waarom zijn die van toepassing? En hoe zouden die het wettelijke recht van TS om een dekkingskoop te doen precies doorkruisen?
Meestal dekken zulke bedrijven zich wel in hoor. Dit gebeurt wel vaker als er nieuwe videokaarten uitkomen (niet in deze gradaties overigens). Dan reserveer je er 1, maar staat wel in de voorwaarden dat dit afhankelijk is van de leveringen die men krijgt. Iedereen die zulke kaarten besteld weet dit echt wel. Je gaat geen 1000+ uitgeven zonder jezelf enigszins te verdiepen in de wereld. Anders kom je er ook niet achter wanneer de launch is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 apr 2021 18:13
Moneyman schreef:
17 apr 2021 17:17
Welke voorwaarden van Azerty zijn volgens jou precies van toepassing, en waarom zijn die van toepassing? En hoe zouden die het wettelijke recht van TS om een dekkingskoop te doen precies doorkruisen?
Meestal dekken zulke bedrijven zich wel in hoor.
Inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat dat ook klopt. Gezien de stelligheid van Revoked neem ik aan dat hij mij vragen wel kan beantwoorden. Zo niet, dan weten we ook genoeg.

Celestral
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2021 15:37

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Celestral »

NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 17:22
Celestral schreef:
17 apr 2021 17:06
NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 16:15
Als de productie goed zou lopen, waarom zou er dan een levertijd zijn van maanden?
Ik zeg niet dat de productie goed loopt, alleen dat hij wel loopt. En het dus belachelijk is om de voorgaande beloften allemaal op te schorten, ook al duurt het langer.
Volgt u eens het verloop van de vaccinaties tegen corona. Er worden elke keer planningen gemaakt wanneer wel vaccin binnen komt en dan blijkt ineens een partij later of eerder te komen. Dan blijken ineens miljoenen stuks naar andere landen te gaan. En dat is met de videokaarten echt niet anders. De fabrikant maakt ze, verkoopt ze aan tussenpersonen die weer leveren aan winkeliers overal ter wereld. Er kan een verwachting zijn, maar er zal nooit enige zekerheid zijn wanneer wat geleverd wordt. De fabrikant zal een verwachting hebben aangegeven, maar veranderingen in de markt zorgen dat verwachting aangepast moeten worden. Dan is het jammer dat uw verkoper enkel de informatie heeft dat er een verwachte leverdatum is. Azerty is simpelweg ook afhankelijk van leveringen en info van hun leverancier die het ook weer van hogergelegen bedrijven krijgt. Daar valt niets aan te veranderen.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Je hebt het nu namelijk weer over "enkel de informatie heeft dat er een verwachte leverdatum is".

Dus ik zal hier de zaken in een bulletlist zetten zodat het wellicht van mijn kant duidelijker is.
  • - Retailer heeft kaart X "op voorraad" (en later "levering in 2020").
  • - Ik bestel kaart X direct voor ongeveer €800 en kom op de wachtrij terecht want ze weten nog niet hoeveel ze er direct krijgen.
  • - Sinds September sta ik op deze wachtrij die langzaam afloopt
  • - Fabrikant brengt afgelopen maand X v2 uit en noemt deze Z (voor ongeveer €1600)
  • - Fabrikant stopt productie van X want ze hebben nu X v2 (waar ze meer geld voor kunnen vragen whoopie)
  • - De gehele wachtrij wordt door Retailer geannuleerd
Nu is het niet meer mogelijk om in te schrijven voor een andere wachtrij want deze zijn allemaal gesloten én de prijzen zijn voor elk product gigantisch verhoogd. Fabrikant maakt de beslissing om X niet meer te produceren omdat ze Xv2 nu aan het produceren zijn, niet omdat er geen resources zijn (de resources zijn wel schaars maar staat los van dit besluit over X en Xv2).
Als ze niet Xv2 gingen produceren waren ze nu nog steeds X aan het produceren en was de wachtrij doorgegaan. Dit lijkt mij geen kwestie van overmacht, de resources worden nu namelijk gewoon anders gebruikt want hier kan meer geld gepakt worden.

Gezien het geen overmacht/"act of god" is lijkt het mij dat Fabrikant óf gewoon X heeft door te produceren en leveren (aan retailers) óf Xv2 te leveren aan de retailers die al bestellingen hadden gedaan voor X

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Revoked schreef:
17 apr 2021 17:05
Ik wacht op de dag dat een forummer hier je advies opvolgt en met extra kosten zit opgescheept.
1. Je laat jezelf behoorlijk kennen. Je hoopt dat er een dag komt waarop een forum met extra kosten opgescheept zit.

2. Er zijn al heel wat forummers die mijn adviezen hebben opgevolgd, jij bent hier vanaf 2017 en jij wacht nog altijd op de dag dat er eentje met extra kosten opgescheept zit.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Celestral schreef:
17 apr 2021 21:58
Dus ik zal hier de zaken in een bulletlist zetten zodat het wellicht van mijn kant duidelijker is.
  • - Retailer heeft kaart X "op voorraad" (en later "levering in 2020").
  • - Ik bestel kaart X direct voor ongeveer €800 en kom op de wachtrij terecht want ze weten nog niet hoeveel ze er direct krijgen.
  • - Sinds September sta ik op deze wachtrij die langzaam afloopt
  • - Fabrikant brengt afgelopen maand X v2 uit en noemt deze Z (voor ongeveer €1600)
  • - Fabrikant stopt productie van X want ze hebben nu X v2 (waar ze meer geld voor kunnen vragen whoopie)
  • - De gehele wachtrij wordt door Retailer geannuleerd
Nu is het niet meer mogelijk om in te schrijven voor een andere wachtrij want deze zijn allemaal gesloten én de prijzen zijn voor elk product gigantisch verhoogd. Fabrikant maakt de beslissing om X niet meer te produceren omdat ze Xv2 nu aan het produceren zijn, niet omdat er geen resources zijn (de resources zijn wel schaars maar staat los van dit besluit over X en Xv2).
Als ze niet Xv2 gingen produceren waren ze nu nog steeds X aan het produceren en was de wachtrij doorgegaan. Dit lijkt mij geen kwestie van overmacht, de resources worden nu namelijk gewoon anders gebruikt want hier kan meer geld gepakt worden.

Gezien het geen overmacht/"act of god" is lijkt het mij dat Fabrikant óf gewoon X heeft door te produceren en leveren (aan retailers) óf Xv2 te leveren aan de retailers die al bestellingen hadden gedaan voor X
U zegt het goed, de fabrikant maakt de beslissing. En die beslissing staat los van de verkoper en van de wachtlijsten die er hier zijn. Er zijn zoveel fabrikanten die op een gegeven moment stoppen het de productie van een bepaald product. En een fabrikant ergens op de wereld gaat echt niet bijhouden of Jantje, Pietje of Klaasje die op een klein stukje aarde wonen toevallig nog dat product willen hebben. Sterker, een fabrikant zal niet eens weten waar zijn producten allemaal terecht gekomen zijn (op een aantal luxe producten na dan).
Zoals ik al begreep in een eerdere reactie is de X v2 anders dan de X en heeft ook een andere naam. Een fabrikant gaat echt geen geld weggooien om de prijs op te drijven. Als het puur om de prijs te doen was, dan hadden ze gewoon hun verkoopprijs aangepast. Zo lang er namelijk afname is wordt er gewoon doorverkocht. Als u nu kijkt wat prijzen in de bouw doen, dan schrikt u zich rot. En de zagerij die altijd hetzelfde vurenhout verwerkt gaat er echt niet ineens een andere naam aan hangen en gaat echt het hout niet aanpassen om er meer voor te betalen. Er gaat gewoon een bericht naar hun afnemers met het verhaal dat er even 25 tot 50% bij op komt. En die fabrikant die die prijsverhoging moet doorvoeren houdt echt geen rekening met Willem die een nieuwe schutting aan het bouwen is in zijn achtertuin en nu op zoek moet gaan naar iets goedkopers.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mogen winkels preorders van grafische kaarten annuleren omdat de fabrikant de productie stopt?
https://blog.iusmentis.com/2021/04/19/m ... tie-stopt/

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Revoked »

En je hebt de conclusie ook gelezen?
Het gaat om de echte wereld. Uiteindelijk kan het gewoon geannuleerd worden, geld terug en that's it. Klaar.
Overigens is de nieuwe vervanger onderschept, specs uitgelekt. Om het minen tegen te gaan is er een limiter op gezet. Dus sec gezien is de vervanger inferieur. En duurder. En geen rechtszaak waard.
Je doet me af en toe denken aan een klantenservice medewerker, Alfa. Je KPI naar AA, probleem doorgeschoven, klant niet geholpen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jij leest toch echt iets anders dan wat Arnoud opschrijft. De conclusie is dat klanten een dekkingskoop kunnen sluiten al dan niet bij een andere verkoper en het verschil op de verkoper kan verhalen. Dat is wat jullie hier bestreden.

Dat het voeren van een rechtszaak geld kost is logisch, maar veranderd niets aan het bovenstaande. Dat een dergelijke zaak met een jurist meer kost dan het oplevert is ook logisch. Een dergelijke rechtszaak mag je voeren zonder jurist en in dat geval krijg je de kosten terug.

Met wat je nu schrijft kan je ook verdedigen dat Azerty gewoon het geld kan houden. Het voeren van een rechtszaak is immers duurder dan je verlies nemen. Uit eindelijk is het niet aan jou maar aan de koper of hij een rechtszaak zal voeren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door sjohie »

Op zijn conclusie, naja zo blind varen op de cryptominers is ook van alles op aan te merken. Het is eerder pseudo juridisch herkauwen van een deel van het artikel op Tweakers hierover.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leukste zinsnede uit die blog:
Arnout Engelfriet schreef:Iedere advocaat leert dat je het pleidooi dan opent met Pacta Sunt Servanda. Rechters weten dan dat het een lange dag gaat worden.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Pacta Sunt Servanda betekent "afspraken moeten worden nagekomen". Uit dit topic blijkt dat een aantal daar moeite mee hebben.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
19 apr 2021 10:56
En je hebt de conclusie ook gelezen?
Het gaat om de echte wereld. Uiteindelijk kan het gewoon geannuleerd worden, geld terug en that's it. Klaar.
:D dat is niet echt wat ik lees.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
19 apr 2021 12:59
Pacta Sunt Servanda betekent "afspraken moeten worden nagekomen". Uit dit topic blijkt dat een aantal daar moeite mee hebben.
En weer anderen snappen dat in dit specifieke geval, dus schaarse computerhardware met elk zo zijn eigen, lang niet uniforme technische eigenschappen, daardoor niet uitwisselbaar, onderhevig aan dagprijzen, en met als echte stok in de spaken, een wereldwijde pandemie die een ongekende logistieke chaos veroorzaakt, bij elkaar opgeteld nog wel eens een valide force majeure op zou kunnen leveren.

Rechters zijn, terecht, lang niet altijd gevoelig voor de argumenten van bedrijven jegens particulieren, maar ze zien dit type koopovereenkomsten ook niet als het wederzijdse in beton gebeitelde zwart/wit zelfmoordpact wat sommigen er hier van maken.

De laatste keer dat iets als dit de wereldeconomie trof, was 100 jaar geleden na een wereldoorlog, en nog zonder het bestaan van wat we nu kennen als globale economie of computerhardware. Sterker nog, het hele logistieke concept van containers bestond toen nog niet eens, dus valide jurisprudentie lijkt me erg onwaarschijnlijk.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Computers zijn nu bij uitstek zo gemaakt dat de onderdelen uitwisselbaar zijn. Op ieder moederbord zitten sloten waarin je van alles in kan steken: videokaarten, netwerkkaarten, geluidskaarten, USB, ect.

Gesloten