Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 8929
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

fonsflons schreef:
15 apr 2021 10:55
Ik snap dat je dat leest, maar zoals ik het lees is staat er: ik zie een product, ik betaal en heb daarna geen boodschap aan voorraad of leveringsproblemen. Betaald , dus versturen.
Over dat puntje 'val' ik. Niet dat er een (uitgestelde) leveringsplicht danwel dekkingskoop bestaat. Dat betwist ik niet.
Je punt begrijp ik fonsflons. TS geeft alleen aan over de bestelling: "Deze zou eerst in maart geleverd worden". Als deze levertermijn expliciet bij de aanbieding stond op het moment van bestellen, dan moet je uiteraard als klant gewoon wachten en wellicht ook nog een vertraging in levering op de koop toenemen. Of is deze levertermijn hem (vlak) na zijn bestelling meegedeeld? Ik vind de OP van topicstarter onduidelijk op dit punt en hij komt ook niet terug om die duidelijkheid te geven. Verder heb ik geen bestelervaring bij dit bedrijf om hierover redelijke aannames te doen.

NeoDutchio
Berichten: 9075
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Celestral schreef:
17 apr 2021 00:39
Zo is het wel makkelijk natuurlijk. Ik weet hoe ik mijn bedrijf later ga opzetten! Gewoon product uitbrengen voor lage prijs, deze niet leveren, na zes maanden uit productie halen en tegen iedereen zeggen dat ze maar de revisie moeten kopen. Kan ik ook lekker rente halen op die betaalde orders zes maanden lang. Waarom is dit niet eerder bedacht? Dit is gewoon the way to become a millionaire, laat die dogecoin maar zitten.
Met die denktfout dat een verkoper zelf niet produceert. Een fabrikant investeert miljoenen om iets te kunnen maken en die heeft ook gewoon gemaakt. Echter niet de hoeveelheden die gewenst zijn. De verkoper biedt het aan en gaat uit van wat er toegezegd is. Echter blijkt al meer dan een jaar dat vanwege een bepaald virusje dat rond waait wat er voor zorgt dat de toezeggingen niet waar gemaakt kunnen worden. Fabrieken die stil liggen, transport die tot stilstand komt. Dus geen delving meer van grondstoffer, productielijnen die stil vallen doordat eigen voorraden op raken en dus ook geen transport naar de verkopers. Nu dat alles weer langzaamaan kan beginnen is er te weinig personeel, geen voorraden, grote vraag, containers die allemaal op verkeerde plekken staan en dus nog steeds hele productielijnen die stil liggen.

Was het maar zo makkelijk zoals u schetst.

alfatrion
Berichten: 18882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Celestral schreef:
17 apr 2021 00:39
sjohie schreef:
16 apr 2021 16:21
[...], dus deze hele globale clusterfukc betekent onderaan de streep, dat TS zijn videokaart voorlopig niet gaat krijgen.
Dat begrijp ik, ik wachtte zelf ook nog. Waarom betekent dit echter dat dit nu opeens tegen een 4x verhoogde prijs moet?
Heb je hierover al gesproken met Azerty?

Celestral
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2021 15:37

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Celestral »

NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 08:16
[...] Fabrieken die stil liggen, transport die tot stilstand komt. Dus geen delving meer van grondstoffer, productielijnen die stil vallen doordat eigen voorraden op raken en dus ook geen transport naar de verkopers. Nu dat alles weer langzaamaan kan beginnen is er te weinig personeel, geen voorraden, grote vraag, containers die allemaal op verkeerde plekken staan en dus nog steeds hele productielijnen die stil liggen.
Behalve dat ze dus echt onlangs een "nieuwe versie" van hetzelfde product hebben uitgebracht. Dus er wordt wél geproduceerd, alleen nu bijna-hetzelfde product tegen een veel hogere prijs. Kijk als de hele lijn er helemaal uitgetrokken was dan was dat zuur maar wel te begrijpen. Het product is echter van de een op de andere dag vervangen door eenzelfde met een hogere winstmarge.

En @alfatrion ik heb een email gestuurd naar Alternate, waar ik de bestelling gedaan heb. Het gaat echter om hetzelfde product en probleem. Azerty, Alternate en Megekko hebben naar mijn wetens binnen Nederland dit bericht doorgestuurd. Sinds gister ook Overclockers UK:
I have contacted MSI directly who have confirmed the part is indeed EOL.
The part will be replaced by a Gaming Z Trio, to which I asked MSI can you fulfil our back orders which are presently at 576 units to which the response was "sorry mate, I believe you know the answer" which means not a chance.

This is deeply upsetting to ourselves as we know it will cause great upset amongst our customers, but I must make it crystal clear OcUK has kept MSI informed of our back order quantity since day one, which was originally around 1100 units.
Dus de fabrikant vervangt X met Z en laat alle retailers en vervolgens klanten met de problemen zitten.

alfatrion
Berichten: 18882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mag een dekkingskoop sluiten en er zo een financieel geschil van maken. Ik zou dat zelf pas doen als er niet binnen twee weken een reactie komt waar je wat mee kan. Die dekkingskoop mag je bij dezelfde verkoper maar ook bij een ander sluiten.

NeoDutchio
Berichten: 9075
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Celestral schreef:
17 apr 2021 14:57
Behalve dat ze dus echt onlangs een "nieuwe versie" van hetzelfde product hebben uitgebracht. Dus er wordt wél geproduceerd, alleen nu bijna-hetzelfde product tegen een veel hogere prijs. Kijk als de hele lijn er helemaal uitgetrokken was dan was dat zuur maar wel te begrijpen. Het product is echter van de een op de andere dag vervangen door eenzelfde met een hogere winstmarge.
Als de productie goed zou lopen, waarom zou er dan een levertijd zijn van maanden?

alfatrion
Berichten: 18882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Grotere vraag dan productiecapaciteit, lange wachtrijen.

Revoked
Berichten: 1614
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
17 apr 2021 16:05
Je mag een dekkingskoop sluiten en er zo een financieel geschil van maken. Ik zou dat zelf pas doen als er niet binnen twee weken een reactie komt waar je wat mee kan. Die dekkingskoop mag je bij dezelfde verkoper maar ook bij een ander sluiten.
Soms kun je je beter onthouden van het geven van juridisch advies. Tenzij je je verantwoordelijk neemt.
De winkel heeft voorwaarden, en ook die dienen in acht te worden genomen. Enfin, je reageert hier toch niet op. Ik wacht op de dag dat een forummer hier je advies opvolgt en met extra kosten zit opgescheept.

Celestral
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2021 15:37

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Celestral »

NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 16:15
Celestral schreef:
17 apr 2021 14:57
Behalve dat ze dus echt onlangs een "nieuwe versie" van hetzelfde product hebben uitgebracht. Dus er wordt wél geproduceerd, alleen nu bijna-hetzelfde product tegen een veel hogere prijs. Kijk als de hele lijn er helemaal uitgetrokken was dan was dat zuur maar wel te begrijpen. Het product is echter van de een op de andere dag vervangen door eenzelfde met een hogere winstmarge.
Als de productie goed zou lopen, waarom zou er dan een levertijd zijn van maanden?
Ik zeg niet dat de productie goed loopt, alleen dat hij wel loopt. En het dus belachelijk is om de voorgaande beloften allemaal op te schorten, ook al duurt het langer.

Moneyman
Berichten: 20487
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
17 apr 2021 17:05
alfatrion schreef:
17 apr 2021 16:05
Je mag een dekkingskoop sluiten en er zo een financieel geschil van maken. Ik zou dat zelf pas doen als er niet binnen twee weken een reactie komt waar je wat mee kan. Die dekkingskoop mag je bij dezelfde verkoper maar ook bij een ander sluiten.
Soms kun je je beter onthouden van het geven van juridisch advies. Tenzij je je verantwoordelijk neemt.
De winkel heeft voorwaarden, en ook die dienen in acht te worden genomen. Enfin, je reageert hier toch niet op. Ik wacht op de dag dat een forummer hier je advies opvolgt en met extra kosten zit opgescheept.
Welke voorwaarden van Azerty zijn volgens jou precies van toepassing, en waarom zijn die van toepassing? En hoe zouden die het wettelijke recht van TS om een dekkingskoop te doen precies doorkruisen?

NeoDutchio
Berichten: 9075
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Celestral schreef:
17 apr 2021 17:06
NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 16:15
Als de productie goed zou lopen, waarom zou er dan een levertijd zijn van maanden?
Ik zeg niet dat de productie goed loopt, alleen dat hij wel loopt. En het dus belachelijk is om de voorgaande beloften allemaal op te schorten, ook al duurt het langer.
Volgt u eens het verloop van de vaccinaties tegen corona. Er worden elke keer planningen gemaakt wanneer wel vaccin binnen komt en dan blijkt ineens een partij later of eerder te komen. Dan blijken ineens miljoenen stuks naar andere landen te gaan. En dat is met de videokaarten echt niet anders. De fabrikant maakt ze, verkoopt ze aan tussenpersonen die weer leveren aan winkeliers overal ter wereld. Er kan een verwachting zijn, maar er zal nooit enige zekerheid zijn wanneer wat geleverd wordt. De fabrikant zal een verwachting hebben aangegeven, maar veranderingen in de markt zorgen dat verwachting aangepast moeten worden. Dan is het jammer dat uw verkoper enkel de informatie heeft dat er een verwachte leverdatum is. Azerty is simpelweg ook afhankelijk van leveringen en info van hun leverancier die het ook weer van hogergelegen bedrijven krijgt. Daar valt niets aan te veranderen.

Nijogeth
Berichten: 5813
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
17 apr 2021 17:17
Welke voorwaarden van Azerty zijn volgens jou precies van toepassing, en waarom zijn die van toepassing? En hoe zouden die het wettelijke recht van TS om een dekkingskoop te doen precies doorkruisen?
Meestal dekken zulke bedrijven zich wel in hoor. Dit gebeurt wel vaker als er nieuwe videokaarten uitkomen (niet in deze gradaties overigens). Dan reserveer je er 1, maar staat wel in de voorwaarden dat dit afhankelijk is van de leveringen die men krijgt. Iedereen die zulke kaarten besteld weet dit echt wel. Je gaat geen 1000+ uitgeven zonder jezelf enigszins te verdiepen in de wereld. Anders kom je er ook niet achter wanneer de launch is.

Moneyman
Berichten: 20487
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 apr 2021 18:13
Moneyman schreef:
17 apr 2021 17:17
Welke voorwaarden van Azerty zijn volgens jou precies van toepassing, en waarom zijn die van toepassing? En hoe zouden die het wettelijke recht van TS om een dekkingskoop te doen precies doorkruisen?
Meestal dekken zulke bedrijven zich wel in hoor.
Inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat dat ook klopt. Gezien de stelligheid van Revoked neem ik aan dat hij mij vragen wel kan beantwoorden. Zo niet, dan weten we ook genoeg.

Celestral
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2021 15:37

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Celestral »

NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 17:22
Celestral schreef:
17 apr 2021 17:06
NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 16:15
Als de productie goed zou lopen, waarom zou er dan een levertijd zijn van maanden?
Ik zeg niet dat de productie goed loopt, alleen dat hij wel loopt. En het dus belachelijk is om de voorgaande beloften allemaal op te schorten, ook al duurt het langer.
Volgt u eens het verloop van de vaccinaties tegen corona. Er worden elke keer planningen gemaakt wanneer wel vaccin binnen komt en dan blijkt ineens een partij later of eerder te komen. Dan blijken ineens miljoenen stuks naar andere landen te gaan. En dat is met de videokaarten echt niet anders. De fabrikant maakt ze, verkoopt ze aan tussenpersonen die weer leveren aan winkeliers overal ter wereld. Er kan een verwachting zijn, maar er zal nooit enige zekerheid zijn wanneer wat geleverd wordt. De fabrikant zal een verwachting hebben aangegeven, maar veranderingen in de markt zorgen dat verwachting aangepast moeten worden. Dan is het jammer dat uw verkoper enkel de informatie heeft dat er een verwachte leverdatum is. Azerty is simpelweg ook afhankelijk van leveringen en info van hun leverancier die het ook weer van hogergelegen bedrijven krijgt. Daar valt niets aan te veranderen.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Je hebt het nu namelijk weer over "enkel de informatie heeft dat er een verwachte leverdatum is".

Dus ik zal hier de zaken in een bulletlist zetten zodat het wellicht van mijn kant duidelijker is.
  • - Retailer heeft kaart X "op voorraad" (en later "levering in 2020").
  • - Ik bestel kaart X direct voor ongeveer €800 en kom op de wachtrij terecht want ze weten nog niet hoeveel ze er direct krijgen.
  • - Sinds September sta ik op deze wachtrij die langzaam afloopt
  • - Fabrikant brengt afgelopen maand X v2 uit en noemt deze Z (voor ongeveer €1600)
  • - Fabrikant stopt productie van X want ze hebben nu X v2 (waar ze meer geld voor kunnen vragen whoopie)
  • - De gehele wachtrij wordt door Retailer geannuleerd
Nu is het niet meer mogelijk om in te schrijven voor een andere wachtrij want deze zijn allemaal gesloten én de prijzen zijn voor elk product gigantisch verhoogd. Fabrikant maakt de beslissing om X niet meer te produceren omdat ze Xv2 nu aan het produceren zijn, niet omdat er geen resources zijn (de resources zijn wel schaars maar staat los van dit besluit over X en Xv2).
Als ze niet Xv2 gingen produceren waren ze nu nog steeds X aan het produceren en was de wachtrij doorgegaan. Dit lijkt mij geen kwestie van overmacht, de resources worden nu namelijk gewoon anders gebruikt want hier kan meer geld gepakt worden.

Gezien het geen overmacht/"act of god" is lijkt het mij dat Fabrikant óf gewoon X heeft door te produceren en leveren (aan retailers) óf Xv2 te leveren aan de retailers die al bestellingen hadden gedaan voor X

alfatrion
Berichten: 18882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Revoked schreef:
17 apr 2021 17:05
Ik wacht op de dag dat een forummer hier je advies opvolgt en met extra kosten zit opgescheept.
1. Je laat jezelf behoorlijk kennen. Je hoopt dat er een dag komt waarop een forum met extra kosten opgescheept zit.

2. Er zijn al heel wat forummers die mijn adviezen hebben opgevolgd, jij bent hier vanaf 2017 en jij wacht nog altijd op de dag dat er eentje met extra kosten opgescheept zit.

NeoDutchio
Berichten: 9075
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Celestral schreef:
17 apr 2021 21:58
Dus ik zal hier de zaken in een bulletlist zetten zodat het wellicht van mijn kant duidelijker is.
  • - Retailer heeft kaart X "op voorraad" (en later "levering in 2020").
  • - Ik bestel kaart X direct voor ongeveer €800 en kom op de wachtrij terecht want ze weten nog niet hoeveel ze er direct krijgen.
  • - Sinds September sta ik op deze wachtrij die langzaam afloopt
  • - Fabrikant brengt afgelopen maand X v2 uit en noemt deze Z (voor ongeveer €1600)
  • - Fabrikant stopt productie van X want ze hebben nu X v2 (waar ze meer geld voor kunnen vragen whoopie)
  • - De gehele wachtrij wordt door Retailer geannuleerd
Nu is het niet meer mogelijk om in te schrijven voor een andere wachtrij want deze zijn allemaal gesloten én de prijzen zijn voor elk product gigantisch verhoogd. Fabrikant maakt de beslissing om X niet meer te produceren omdat ze Xv2 nu aan het produceren zijn, niet omdat er geen resources zijn (de resources zijn wel schaars maar staat los van dit besluit over X en Xv2).
Als ze niet Xv2 gingen produceren waren ze nu nog steeds X aan het produceren en was de wachtrij doorgegaan. Dit lijkt mij geen kwestie van overmacht, de resources worden nu namelijk gewoon anders gebruikt want hier kan meer geld gepakt worden.

Gezien het geen overmacht/"act of god" is lijkt het mij dat Fabrikant óf gewoon X heeft door te produceren en leveren (aan retailers) óf Xv2 te leveren aan de retailers die al bestellingen hadden gedaan voor X
U zegt het goed, de fabrikant maakt de beslissing. En die beslissing staat los van de verkoper en van de wachtlijsten die er hier zijn. Er zijn zoveel fabrikanten die op een gegeven moment stoppen het de productie van een bepaald product. En een fabrikant ergens op de wereld gaat echt niet bijhouden of Jantje, Pietje of Klaasje die op een klein stukje aarde wonen toevallig nog dat product willen hebben. Sterker, een fabrikant zal niet eens weten waar zijn producten allemaal terecht gekomen zijn (op een aantal luxe producten na dan).
Zoals ik al begreep in een eerdere reactie is de X v2 anders dan de X en heeft ook een andere naam. Een fabrikant gaat echt geen geld weggooien om de prijs op te drijven. Als het puur om de prijs te doen was, dan hadden ze gewoon hun verkoopprijs aangepast. Zo lang er namelijk afname is wordt er gewoon doorverkocht. Als u nu kijkt wat prijzen in de bouw doen, dan schrikt u zich rot. En de zagerij die altijd hetzelfde vurenhout verwerkt gaat er echt niet ineens een andere naam aan hangen en gaat echt het hout niet aanpassen om er meer voor te betalen. Er gaat gewoon een bericht naar hun afnemers met het verhaal dat er even 25 tot 50% bij op komt. En die fabrikant die die prijsverhoging moet doorvoeren houdt echt geen rekening met Willem die een nieuwe schutting aan het bouwen is in zijn achtertuin en nu op zoek moet gaan naar iets goedkopers.

alfatrion
Berichten: 18882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mogen winkels preorders van grafische kaarten annuleren omdat de fabrikant de productie stopt?
https://blog.iusmentis.com/2021/04/19/m ... tie-stopt/

Revoked
Berichten: 1614
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Revoked »

En je hebt de conclusie ook gelezen?
Het gaat om de echte wereld. Uiteindelijk kan het gewoon geannuleerd worden, geld terug en that's it. Klaar.
Overigens is de nieuwe vervanger onderschept, specs uitgelekt. Om het minen tegen te gaan is er een limiter op gezet. Dus sec gezien is de vervanger inferieur. En duurder. En geen rechtszaak waard.
Je doet me af en toe denken aan een klantenservice medewerker, Alfa. Je KPI naar AA, probleem doorgeschoven, klant niet geholpen.

alfatrion
Berichten: 18882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jij leest toch echt iets anders dan wat Arnoud opschrijft. De conclusie is dat klanten een dekkingskoop kunnen sluiten al dan niet bij een andere verkoper en het verschil op de verkoper kan verhalen. Dat is wat jullie hier bestreden.

Dat het voeren van een rechtszaak geld kost is logisch, maar veranderd niets aan het bovenstaande. Dat een dergelijke zaak met een jurist meer kost dan het oplevert is ook logisch. Een dergelijke rechtszaak mag je voeren zonder jurist en in dat geval krijg je de kosten terug.

Met wat je nu schrijft kan je ook verdedigen dat Azerty gewoon het geld kan houden. Het voeren van een rechtszaak is immers duurder dan je verlies nemen. Uit eindelijk is het niet aan jou maar aan de koper of hij een rechtszaak zal voeren.

sjohie
Berichten: 10252
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door sjohie »

Op zijn conclusie, naja zo blind varen op de cryptominers is ook van alles op aan te merken. Het is eerder pseudo juridisch herkauwen van een deel van het artikel op Tweakers hierover.

Plaats reactie