LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
gideon.bouwman1
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2011 17:13

hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door gideon.bouwman1 »

ik heb sinds 3jr een super gammele laptop van hp.
het gaat om een dv6000 met een speciale imprint deksel.
vanaf het begin kraakte het scherm een beetje tijdens het openen en sluiten, en ook ging het na een tijd steeds meer stroef lopen.
en jawel gisteren wilde ik mijn laptop dicht doen en ik hoor keihard krak!!! hele scherm van de scharnieren afgebroken de hele deksel is stuk gebroken en de omleistingg is ook helemaal kapot.
ik heb ook al contact met hp op genomen maar ik krijg alleen maar een stomme chinees aan de telefoon die gebrekkig engels spreekt :S
heb ik nog recht op vervanging of kan ik de laptop gewoon in de vuilnisbak flikkeren?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door ciske »

heb ik nog recht op vervanging of kan ik de laptop gewoon in de vuilnisbak flikkeren?
denk het toch niet na 3 jaar.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door alfatrion »

gideon.bouwman1 schreef:vanaf het begin kraakte het scherm een beetje tijdens het openen en sluiten, en ook ging het na een tijd steeds meer stroef lopen.
Van belang is of je daar hebt gecommuniceerd met de winkelier en wanneer.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door BBCS »

gideon.bouwman1 schreef:vanaf het begin kraakte het scherm een beetje tijdens het openen en sluiten, en ook ging het na een tijd steeds meer stroef lopen.
Dat doen ze allemaal.
Sluit een scherm maar eens heel langzaam, dan voel je het.
gideon.bouwman1 schreef:en jawel gisteren wilde ik mijn laptop dicht doen en ik hoor keihard krak!!! hele scherm van de scharnieren afgebroken de hele deksel is stuk gebroken en de omleistingg is ook helemaal kapot.
Op zich kunnen de scharnieren en de behuizing wel vervangen worden.
Probleem is alleen dat de betreffende onderdelen niet meer leverbaar zijn.
Dus reparatie of vervanging is zowiezo niet mogelijk.

gideon.bouwman1 schreef:of kan ik de laptop gewoon in de vuilnisbak flikkeren?
Ik weet het wel zeker! :D

Na 3 jaar zijn er bijna geen onderdelen meer leverbaar.
De garantieperiode is verstreken, dus van kosteloze reparatie of vervanging is zowiezo geen spraken meer.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door alfatrion »

@gideon.bouwman1:

Hoewel BBCS ons graag anders doet geloven heeft een consument na de garantieperiode wel recht heeft op kosteloos herstel of vervanging of als dat niet kan op prijsvermindering of ontbinding in het geval van non-conformiteit. Computers, inclusief laptops, gaan gemiddeld zo een jaar of zes mee.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door ciske »

alfatrion

niet alleen BBCS vindt dat , ook ik heb zoiets van je hebt geen eeuwige garantie , waar is je normale gedachtengang alfa?

mijn computer is 5 en half, je denkt toch zeker niet als die de geest geeft dat ik dan naar de computerzaak ga om te zeggen dat ik garantie heb? ze zien je al aan komen.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door Dirkie »

maar ik krijg alleen maar een stomme chinees aan de telefoon die gebrekkig engels spreekt
Ik denk dat je dit niet kunt beoordelen en ook dat je dit soort termen hier niet hoeft te gebruiken om je probleem te verduidelijken.
heb ik nog recht op vervanging of kan ik de laptop gewoon in de vuilnisbak flikkeren?
Als je het zo vraagt gaat mijn voorkeur uit naar optie 2 :mrgreen:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:@gideon.bouwman1:

Hoewel BBCS ons graag anders doet geloven heeft een consument na de garantieperiode wel recht heeft op kosteloos herstel of vervanging of als dat niet kan op prijsvermindering of ontbinding in het geval van non-conformiteit. Computers, inclusief laptops, gaan gemiddeld zo een jaar of zes mee.
Het probleem van jouw is dat jij naar de technische levensduur kijkt, en daar rechten aan ontleent als het product eerder kapot gaat.

De wetgeving kent geen periode waarin de consument op voorhand recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.

De Europese Richtlijn kent die wel, en wel dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek gedurende de eerste 2 jaar na aankoop.
Veel mensen zeggen: doordat in de wetgeving niet is vastgelegd hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek, is de verkopende partij gedurende langere periode aansprakelijk voor ieder gebrek.

Dat is een verkeerde aanname.
Als in de wetgeving geen termijn is bepaald, is er ook geen termijn! Dus niet de gemiddelde levensduur, niet de economische levensduur en ook niet de technische levensduur.

Die 6 jaar van jouw is echt een verzinsel.

Een computer gaat technisch 6 tot 10 jaar mee.
Dat wilt dus niet zeggen dat de verkopende partij gedurende die periode aansprakelijk is voor ieder defect.

De rest van de regels ga ik niet meer uitleggen. Die weet je onderhand wel.

PS: je hebt een totaal verkeerde voorstelling wat non-conformiteit betekent.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door BBCS »

ciske schreef:alfatrion

niet alleen BBCS vindt dat , ook ik heb zoiets van je hebt geen eeuwige garantie , waar is je normale gedachtengang alfa?

mijn computer is 5 en half, je denkt toch zeker niet als die de geest geeft dat ik dan naar de computerzaak ga om te zeggen dat ik garantie heb? ze zien je al aan komen.
Kijk, de consumentenbond roept wel dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan.
Maar dat is hun mening.
En kijkend naar de wetboeken heeft die mening geen enkele betekenis en mogen en kunnen al helemaal geen rechten aan ontleent worden.

Van dat een product gedurende de technische levensduur probleemloos mee moet gaan, is een verzinsel van Alfatrion zelf.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door ciske »

:lol: niet weer die consumentenbond:-)

toevallig gaat mijn computer inderdaad al 5 jaar probleemloos mee, maar alsnog heb ik niks met de consumentenbond en al helemaal niet met dat stomme geklets dat je eeuwige garantie hebt, dat heb je dus niet.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door alfatrion »

ciske schreef:niet alleen BBCS vindt dat , ook ik heb zoiets van je hebt geen eeuwige garantie , waar is je normale gedachtengang alfa?
De ander voor gek verklaren omdat jij een andere mening bent toegedaan is niet erg beschaaft. Doe me een plezier en let de volgende keer even op je woorden.

Eeuwig duurt ietsjes langer. Die "een jaar of zes" baseer ik op markt onderzoek.

http://web.archive.org/web/200811200047 ... 015p.shtml
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf
Laatst gewijzigd door alfatrion op 02 aug 2011 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door ciske »

De ander voor gek verklaren
ohw ook al een probleem met lezen? waar verklaar ik jou voor gek?

ik zei waar zijn je normale gedachten

das wat anders dan gek.

[Belediging verwijderd door de Moderator]

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:
ciske schreef:niet alleen BBCS vindt dat , ook ik heb zoiets van je hebt geen eeuwige garantie , waar is je normale gedachtengang alfa?
De ander voor gek verklaren omdat jij een andere mening bent toegedaan is niet erg beschaaft. Doe me een plezier en let de volgende keer even op je woorden.

Eeuwig duurt ietsjes langer. Die "een jaar of zes" baseer ik op markt onderzoek.

http://web.archive.org/web/200811200047 ... 015p.shtml
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf
Al is gebleken dat een computer 10 jaar gemiddeld meegaat, dan nog is de verkopende partij gedurende die periode niet verplicht om kosteloos reparatie of vervanging uit te voeren.

Daarnaast ben je helaas de betekenis van de term gemiddeld vergeten.
Als een computer gemiddeld 6 jaar meegaat, en het is bekend dat veel computers ook 10 jaar meegaan, kun je op je klompen aanvoelen dat er ook veel computers veel korter meegaan.
Het is maar een gemiddelde.

Ook is het heel krom dat mensen zeggen als men 10 computers heeft gecontroleerd en dat van die 10 computers gebleken is dat die 6 jaar probleemloos mee gaan, dat men dan durft te zeggen dat je als consument vanuit mag gaan dat die computer 6 jaar probleemloos mee behoort te gaan, en dat iedere computer die eerder kapot gaat en dat het niet door eigen schuld veroorzaakt is, dat je als consument kosteloze reparatie of vervanging kan gaan eisen.
Met alle respect, de bovenstaande bewering maakt geen deel uit van de wetgeving en kan dus ook geen wettelijke claim op worden gedaan.
Men zegt dat die bewering onder de non-conformiteit valt.
En dat is echt helemaal niet zo.

De degene die beweren dat het wel zo is, brengen juist de consument op het verkeerde been.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door BBCS »

Looking at the first 3 years of ownership, 31% of laptop owners reported a failure to SquareTrade.
bron: http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf

Als 31% van de laptops binnen 3 jaar kapot gaan, hoe kan de consumentenbond dan de keiharde bewering doen dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan?

Is allemaal gebaseerd op meningen en gebakken lucht.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Hoewel BBCS ons graag anders doet geloven heeft een consument na de garantieperiode wel recht heeft op kosteloos herstel of vervanging of als dat niet kan op prijsvermindering of ontbinding in het geval van non-conformiteit. Computers, inclusief laptops, gaan gemiddeld zo een jaar of zes mee.
Gezien de ouderdom van de laptop, zul je dan wel moeten aantonen dat het een gebrekkig product betreft.

Mocht dit al waar zijn, dan lijkt het me praktisch onmogelijk om dit te bewijzen. Dus je eerste suggestie is de beste, maak er maar een trashtop van .

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door BBCS »

De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar (bron: C't 2003/21, p. 149).
bron: http://web.archive.org/web/200811200047 ... 015p.shtml

Ja, en......?????

Dat wilt nog niet zeggen dat de verkopende partij gedurende die periode aansprakelijk is voor ieder gebrek welke niet door de consument veroorzaakt wordt!

Alleen als de fabrikant of de verkopende partij aangeeft dat de betreffende computer 6 jaar probleemloos mee zal gaan, en dan nog voor dat merk en die type, dan kan de consument daar rechten aan ontlenen.
Anders niet.

Als Toshiba aangeeft dat voor een bepaalde type notebook 5 jaar garantie op zit, en op een Acer zit maar 1 jaar garantie, kun je niet zeggen dat ondanks de uitspraken van Acer van 1 jaar garantie, dat op die laptop van Acer ook 5 jaar garantie zit, omdat Toshiba 5 jaar garantie geeft op een bepaalde type notebook.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door BBCS »

Leo The Emperor schreef:
Hoewel BBCS ons graag anders doet geloven heeft een consument na de garantieperiode wel recht heeft op kosteloos herstel of vervanging of als dat niet kan op prijsvermindering of ontbinding in het geval van non-conformiteit. Computers, inclusief laptops, gaan gemiddeld zo een jaar of zes mee.
Gezien de ouderdom van de laptop, zul je dan wel moeten aantonen dat het een gebrekkig product betreft.

Mocht dit al waar zijn, dan lijkt het me praktisch onmogelijk om dit te bewijzen. Dus je eerste suggestie is de beste, maak er maar een trashtop van .
Is ook onmogelijk te bewijzen.
Daarnaast is een laptop na 3 jaar economisch niets meer waard, komt door de technische ontwikkelingen.

Sterker nog: de fabrikanten nemen geen laptops in reparatie die ouder zijn dan 3 jaar (of de garantie moet standaard langer zijn.)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door BBCS »

Kijk, door normale slijtage is niet meer te bewijzen dat het product tijdens de koop een gebrek vertoonde.

Komt ook nog bij dat de meeste fabrikanten bij fabricagefouten wel degelijk terugroepacties of omruil acties geven, waarbij het probleem kosteloos wordt verholpen.
Dat komt, omdat de fabrikant volgens de wet aansprakelijk blijft voor het product.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:Gezien de ouderdom van de laptop, zul je dan wel moeten aantonen dat het een gebrekkig product betreft.
De leeftijd van het product speelt daar geen rol bij. De koper zal ook moeten aantonen dat de laptop een conformiteitsgebrek bevat als het ding negen maanden oud is. Uitgaande van een situatie waarbij de koper geen handelsgarantie krijgt.

Het een en ander zal afhangen van de oorzaak is c.q. welke profielen bij de schade past. De oorzaak van het defect kan liggen in de persoonlijke sfeer van de koper of non-conformiteit. Als daarbij de persoonlijke sfeer van de koper moet worden uitgesloten dan moet het product wel non-conform zijn.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: hp pavilion dv6000 scharnier probleempje?

Ongelezen bericht door ciske »

De leeftijd van het product speelt daar geen rol bij
nou prima , als de mijne kaduuk is zal ik je roepen :lol:

Gesloten