LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Peter Elzinga
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:34

Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Peter Elzinga »

In oktober 2010 heb ik bij een niet nader te noemen winkel* een Asus EEE pc n450 gekocht.
*om de onderhandeling niet te frustreren noem ik geen naam

In decemeber, na een paar maand de netbook niet gebruikt te hebben, de accu niet meer op wou laden. Hij ontlaadde nog wel een keer, maar laadde vervolgens niet meer op. Herinstallatie van windows bracht geen oplossing. (De accu had ik ontkoppeld tijdens de periode dat ik het product niet gebruikt heb.)

vervolgens heb ik contact opgenomen met het bedrijf. Die stelt constateert echter dat het wel de accu moet zijn (zonder enig onderzoek) en beroept zich op de 6 maanden garantie die op de accu van toepassing is.


Echter, volgens artikel 7:17 BW, dient een product volgens verwachting mee te gaan. Toen ik de laptop kocht had ik de verwachting dat hij een jaar of 3 mee zou gaan, net als de meeste draagbare computers. Dat de accu daarbij vermogen zal verliezen is normaal. Het na 1 jaar plotseling wegvallen van al het vermogen is echter een andere zaak.

Daarom heb ik het bedrijf gevraagd de netbook te repareren. Er werdt echter meteen weer gewezen op de algemene voorwaarden en de garantietermijn. Ze willen het product dus niet repareren.

Mijn vraag:
Wie staat in zijn recht, het bedrijf of ik als klant.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Peter Elzinga schreef:In oktober 2010 heb ik bij een niet nader te noemen winkel* een Asus EEE pc n450 gekocht.
*om de onderhandeling niet te frustreren noem ik geen naam

In decemeber, na een paar maand de netbook niet gebruikt te hebben, de accu niet meer op wou laden. Hij ontlaadde nog wel een keer, maar laadde vervolgens niet meer op. Herinstallatie van windows bracht geen oplossing. (De accu had ik ontkoppeld tijdens de periode dat ik het product niet gebruikt heb.)

vervolgens heb ik contact opgenomen met het bedrijf. Die stelt constateert echter dat het wel de accu moet zijn (zonder enig onderzoek) en beroept zich op de 6 maanden garantie die op de accu van toepassing is.


Echter, volgens artikel 7:17 BW, dient een product volgens verwachting mee te gaan. Toen ik de laptop kocht had ik de verwachting dat hij een jaar of 3 mee zou gaan, net als de meeste draagbare computers. Dat de accu daarbij vermogen zal verliezen is normaal. Het na 1 jaar plotseling wegvallen van al het vermogen is echter een andere zaak.

Daarom heb ik het bedrijf gevraagd de netbook te repareren. Er werdt echter meteen weer gewezen op de algemene voorwaarden en de garantietermijn. Ze willen het product dus niet repareren.

Mijn vraag:
Wie staat in zijn recht, het bedrijf of ik als klant.
Een accu kan inderdaad flink wat vermogen verliezen, zo'n 15-20% per jaar afhankelijk van de kwaliteit. Maar helemaal niet meer kunnen opladen is wat anders dan vermogen verliezen. Dat duidt op een defect in de accu en dat hoort niet na 1 jaar al te gebeuren.
Jij staat als klant in je recht. Recht hebben en krijgen zijn echter 2 verschillende zaken.
De vraag is echter wat je nu verder nog kunt doen. Misschien is er een geschillencommissie waarbij de winkelier is aangesloten, dan kun je daar je verhaal halen. Voor dit soort bedragen naar de rechter stappen lijkt me een non-issue

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door nevermind »

In decemeber, na een paar maand de netbook niet gebruikt te hebben, de accu niet meer op wou laden. Hij ontlaadde nog wel een keer, maar laadde vervolgens niet meer op. Herinstallatie van windows bracht geen oplossing.
Sorry, maar wat heeft een herinstallatie met de defecte accu te doen?
Dus het netbook werkte niet meer?
Een netbook werkt ook met de kabel zonder accu.
Normaal geeft de fabrikant op een accu 6 maanden garantie.
Dit kan ik hier bij Asus dus niet vinden :

http://rma.asus.de/pick_eu/nl/#Uitzonderingen

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

nevermind schreef:
In decemeber, na een paar maand de netbook niet gebruikt te hebben, de accu niet meer op wou laden. Hij ontlaadde nog wel een keer, maar laadde vervolgens niet meer op. Herinstallatie van windows bracht geen oplossing.
Sorry, maar wat heeft een herinstallatie met de defecte accu te doen?
Mensen denken altijd dat alles de schuld is van Windows / Microsoft en grijpen al snel naar de herinstallatie dvd. 80-90% van de problemen komt door slecht hardware of slechte drivers, niet door windows.
Dus het netbook werkte niet meer?
Een netbook werkt ook met de kabel zonder accu.
Normaal geeft de fabrikant op een accu 6 maanden garantie.
Dit kan ik hier bij Asus dus niet vinden :

http://rma.asus.de/pick_eu/nl/#Uitzonderingen
Het netbook werkte niet meer zoals het hoort en waarvoor ie bedoelt is. namelijk dat je ook een behoorlijk aantal uren zonder stroom ermee kunt werken. Dus het klopt dat dit defect onder de wettelijke garantie valt.

Peter Elzinga
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:34

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Peter Elzinga »

@nevermind
Het komt nog wel eens voor dat herinstallatie iets oplost. Daarnaast herinstalleer ik al mijn PC's minimaal 1 keer per jaar, en deze was dan ook aan de beurt. Dus waarom niet proberen, je weet maar nooit. (en nee Olaf, ik ben een systeembeheerder en ik geef niet altijd de schuld aan windows)

@Olaf
De garantie is verlopen, die is namelijk 6 maanden. Voor de netbook zelf was de garantie 1 jaar. Dus garantie kan ik al geen aanspraak meer op maken.

De enige hoop die ik dus heb is als ik kan bewijzen dat het een ondeugdelijk product is. De vraag is dan ook duidelijker als ik hem zo stel:

Is een netbook een ondeugdelijk product als de accu er plotseling, na iets meer dan een jaar licht gebruik, er mee op houdt?

Morgen heb ik in ieder geval een gesprek met iemand van ConsuWijzer, eens kijken wat daar uit komt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Peter Elzinga schreef:@nevermind
Het komt nog wel eens voor dat herinstallatie iets oplost. Daarnaast herinstalleer ik al mijn PC's minimaal 1 keer per jaar, en deze was dan ook aan de beurt. Dus waarom niet proberen, je weet maar nooit. (en nee Olaf, ik ben een systeembeheerder en ik geef niet altijd de schuld aan windows)

@Olaf
De garantie is verlopen, die is namelijk 6 maanden. Voor de netbook zelf was de garantie 1 jaar. Dus garantie kan ik al geen aanspraak meer op maken.

De enige hoop die ik dus heb is als ik kan bewijzen dat het een ondeugdelijk product is. De vraag is dan ook duidelijker als ik hem zo stel:

Is een netbook een ondeugdelijk product als de accu er plotseling, na iets meer dan een jaar licht gebruik, er mee op houdt?

Morgen heb ik in ieder geval een gesprek met iemand van ConsuWijzer, eens kijken wat daar uit komt.
Je hoeft niet te bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Je moet (eventueel) bewijzen dat het defect al aanwezig was bij levering, maar zich pas nu heeft geopenbaart. Anders gesteld: het defect is niet het gevolg van (verkeerd) gebruik, of slijtage.
In principe hoort een accu langer mee te gaan dan 1 jaar. Wel is het normaal dat de accu langzaam capaciteit verliest en dat er een maximum aantal laadcycli is.
Nu is de vraag of je dat kunt bewijzen EN of het (voor jezelf) zinvol is om voor een relatief klein bedrag zoveel moeite te doen.
Ik zou de gang naar een eventuele geschillencommissie eens onderzoeken...

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Dirkie »

vervolgens heb ik contact opgenomen met het bedrijf. Die stelt constateert echter dat het wel de accu moet zijn (zonder enig onderzoek) en beroept zich op de 6 maanden garantie die op de accu van toepassing is.
Met andere woorden, er is nog steeds niet vastgesteld dat de accu de boosdoener is. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat door het verwijderen en terugplaatsen van de accu een contact wat het opladen controleerd, verbogen/vervuild/kapot is. Daardoor zou je kunnen denken dat de accu kapot is (laadt immers niet meer op) terwijl het een ander probleem is. Ik zeg niet dat het zo is (want ook ik heb geen onderzoek gedaan), maar het zou zo maar kunnen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dirkie schreef:
vervolgens heb ik contact opgenomen met het bedrijf. Die stelt constateert echter dat het wel de accu moet zijn (zonder enig onderzoek) en beroept zich op de 6 maanden garantie die op de accu van toepassing is.
Met andere woorden, er is nog steeds niet vastgesteld dat de accu de boosdoener is. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat door het verwijderen en terugplaatsen van de accu een contact wat het opladen controleerd, verbogen/vervuild/kapot is. Daardoor zou je kunnen denken dat de accu kapot is (laadt immers niet meer op) terwijl het een ander probleem is. Ik zeg niet dat het zo is (want ook ik heb geen onderzoek gedaan), maar het zou zo maar kunnen.
Zeker het kan ook de oplader of een connectie zijn. Het vreemde is dat de verkoper er uberhaupt niet naar wil kijken.
Weer iemand die zich verschuilt achter allerlei dubieuze voorwaarden om zo geen (wettelijk verplichte) garantie te hoeven geven.
Op zijn minst dan toch even onderzoeken wat er aan de hand is alsvorens conclusies te trekken.

Peter Elzinga
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:34

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Peter Elzinga »

@Olaf79
Ik weet niet waarom je telkens over 'wettelijke garantie' begint, aangezien ik in mijn vorige post al aangegeven heb dat de garantie van 6 maanden op de accu en 1 jaar op de netbook al verlopen is. De wettelijke garantie is trouwens 6 maanden, dus die is allang voorbij

@Dirkie:
Goeie! Maar de contactpunten zijn zo smal aan de kant van de accu dat ik dat niet kan controleren... aan de netbook kan stonden alle pinnen recht voor zover ik mij kan herinneren, anders zou ik het denk ik ook wel gemerkt hebben bij het terugplaatsen van de accu.

Inmiddels ben ik wat verder gekomen. Ik heb het voor elkaar dat het bedrijf bij een defect oplaad-mechanisme mijn netbook gratis repareert. Zou de accu versleten zijn willen ze echter nog niets toegeven. Ga dus eerst even vragen wat ze onder een defecte accu en een versleten accu verstaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Peter Elzinga schreef:@Olaf79
Ik weet niet waarom je telkens over 'wettelijke garantie' begint, aangezien ik in mijn vorige post al aangegeven heb dat de garantie van 6 maanden op de accu en 1 jaar op de netbook al verlopen is. De wettelijke garantie is trouwens 6 maanden, dus die is allang voorbij.
Nee dat is een misverstand. De wettelijke garantie is in principe onbepaald maar door EU wetgeving ten minste 24 maanden op alle consumenten goederen (met uiteraard weer uitzonderingen). De 6 maanden is de periode dat de leverancier moet bewijzen dat het defect jouw schuld is omdat je het product verkeerd hebt gebruikt bijvoorbeeld. Na de 6 maanden moet jij bewijzen dat jou geen blaam treft en dat het defect dus niet door jouw toedoen is ontstaan. Zoals ik al zei kan dat een lastige zaak worden.
De termijn van 1 jaar voor de laptop en 6 maanden voor de accu is een termijn van de fabrikant. De verkoper, heeft omdat het een consumentenverkoop betreft, zich te houden aan een langere termijn. Namelijk de termijn dat vergelijkbare producten normalitair meegaan.

MAXIEM

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Voor een laptop staat in principe maximaal 4 jaar. Je zou dus ongeveer de helft van de reparatiekosten moeten betalen. Het sprookje dat na de EU termijn er geen defekten kunnen optreden, waaraan niet meebetaald hoeft te worden door de koper is en blijft een sprookje (ook in dit kikkerland).

Maxiem.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

MAXIEM schreef:@

Voor een laptop staat in principe maximaal 4 jaar. Je zou dus ongeveer de helft van de reparatiekosten moeten betalen. Het sprookje dat na de EU termijn er geen defekten kunnen optreden, waaraan niet meebetaald hoeft te worden door de koper is en blijft een sprookje (ook in dit kikkerland).

Maxiem.
Onzin de wet stelt kostenloze vervaning of reparatie. Niks meebetalen. Recent zijn juist nog een aantal bedrijven flink beboet omdat ze dit soort tarieven handteerden.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Peter,

Je geeft aan in oktober 2010 een laptop te hebben gekocht en dat deze afgelopen december defect is geraakt. En dat de verkoper vermoed/verwacht dat de accu stuk is.
Peter Elzinga schreef:Echter, volgens artikel 7:17 BW, dient een product volgens verwachting mee te gaan.
Het moet wel gaan objectieve verwachtingen. Van een accu mag je verwachten dat na een jaar of twee zo versleten is dat de capaciteit nog maar de c.a. helft is van nieuwe.

Een accu gaat minder lang.
Toen ik de laptop kocht had ik de verwachting dat hij een jaar of 3 mee zou gaan, net als de meeste draagbare computers. Dat de accu daarbij vermogen zal verliezen is normaal. Het na 1 jaar plotseling wegvallen van al het vermogen is echter een andere zaak.
Peter Elzinga schreef:Wie staat in zijn recht, het bedrijf of ik als klant.
Vooralsnog het bedrijf. Jij stelt dat het product non-conform geleverd is, dit betwist de verkoper gemotiveerd (ga daar maar vanuit) dus jij moet met bewijzen over de brug komen. (De eerste acht maanden hoef je alleen te bewijzen dat er een afwijking is met wat je mocht verwachten en dat je dit ontdekt heb binnen de eerste zes maanden.)
Peter Elzinga schreef:Is een netbook een ondeugdelijk product als de accu er plotseling, na iets meer dan een jaar licht gebruik, er mee op houdt?
Ja, als jij daar niet de verantwoordelijkheid voor draagt. Nee in het andere geval. Je moet bewijzen d.w.z. aannemelijk maken dat het eerste het geval is.
MAXIEM schreef:Voor een laptop staat in principe maximaal 4 jaar. Je zou dus ongeveer de helft van de reparatiekosten moeten betalen.
Het sprookje dat na de EU termijn er geen defekten kunnen optreden, waaraan niet meebetaald hoeft te worden door de koper is en blijft een sprookje (ook in dit kikkerland).
art. 7:21 lid 2 BW schreef:De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Laptops gaan trouwens ook gemiddeld minimaal zes jaar mee. Immers, na drie jaar is slecht 21% defect wegens non-conformiteit.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
MAXIEM schreef:@

Voor een laptop staat in principe maximaal 4 jaar. Je zou dus ongeveer de helft van de reparatiekosten moeten betalen. Het sprookje dat na de EU termijn er geen defekten kunnen optreden, waaraan niet meebetaald hoeft te worden door de koper is en blijft een sprookje (ook in dit kikkerland).

Maxiem.
Onzin de wet stelt kostenloze vervaning of reparatie. Niks meebetalen. Recent zijn juist nog een aantal bedrijven flink beboet omdat ze dit soort tarieven handteerden.
Onjuist.

Die bedrijven zijn op de vingers getikt omdat zij standaard bepaalde bedragen in rekening brachten, ook in geval van non-conformiteit (wat jij wettelijke garantie noemt).
En aangezien de rechter oordeelde dat in geval van non-conformiteit (dus dat het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten) de koper zeer lastig zijn recht kan halen, zijn die bedrijven beboet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door BBCS »

MAXIEM schreef:@

Voor een laptop staat in principe maximaal 4 jaar. Je zou dus ongeveer de helft van de reparatiekosten moeten betalen. Het sprookje dat na de EU termijn er geen defekten kunnen optreden, waaraan niet meebetaald hoeft te worden door de koper is en blijft een sprookje (ook in dit kikkerland).

Maxiem.
Dat is een misverstand.
De bekende termijn is de verjaringstermijn van twee jaar waarin de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten. Het is een hardnekkig misverstand dat de verkopende partij dan aansprakelijk is voor ieder defect aan het product welke binnen die twee jaar optreedt.
De Nederlandse wetgeving kent ook die regel, alleen geen absolute eindtermijn van die twee jaar, dus geldt voor de Nederlandse wetgeving een langere termijn waarin de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten.
Het is dus niet zo dat de verkopende partij aansprakelijk is als het product binnen de gemiddelde levensduur of technische levensduur defect gaat. Dat heeft niets met die regel te maken.

Als op die accu zes maanden garantie zit, is die gewoon van toepassing en kan de koper geen kosteloze reparatie of vervanging eisen als die accu na zes maanden kapot gaat. De koper kan dat alleen eisen als die kan aantonen dat de accu ten tijde van de koop defect was en dat het niet redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn.
Van accu's is het bekend dat na zes maanden de kwaliteit achteruit gaat. Daarom zit er ook maar zes maanden garantie op. Na twee à tweeënhalf jaar is bij de meeste accu's de koek echt op.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het lijkt me duidelijk dat de detaillist de weg van de minste weerstand kiest. Zonder onderzoek te doen komt deze tot de conclusie dat de accu het heeft begeven.

Zo kan in elk geval geen aanspraak worden gemaakt van de reguliere garantie op de netbook zelf. Volgens mij heb je redelijkerwijs recht op bewijs dat het dan ook echt aan de accu ligt en dat niet de netbook zelf defect is. Lijkt me een behoorlijk ideale manier om het aantal garantieclaims als detaillist optimaal te minimaliseren!

Is dit niet makkelijk te testen met een stroomadapter o.i.d? Wat ASUS zelf voor termijnen hanteert, doet er niet toe omdat Asus geen contractpartij is. De winkelier is degene aan wie je hebt betaald. Hij/zij moet dus met een oplossing komen. Algemene Voorwaarden zijn altijd ongeldig daar waar zij in strijd zijn met wettelijke bepalingen. Hetzelfde geldt voor garantiebepalingen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 08 feb 2012 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter Elzinga
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:34

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Peter Elzinga »

Van accu's is het bekend dat na zes maanden de kwaliteit achteruit gaat. Daarom zit er ook maar zes maanden garantie op. Na twee à tweeënhalf jaar is bij de meeste accu's de koek echt op.
Bron?

Ik heb nog nooit en te nimmer gehoord van, nog gezien, een laptop waarvan de batterij na 2 jaar normaal gebruik compleet versleten is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door BBCS »

Bob Schurkjens schreef:Het lijkt me duidelijk dat de detaillist de weg van de minste weerstand kiest. Zonder onderzoek te doen komt deze tot de conclusie dat de accu het heeft begeven.
Dat is mijn conclusie niet.
Er zijn mensen die beweren dat als de accu binnen twee jaar kapot gaat, de verkopende partij dat kosteloos moet vervangen, omdat men aangeeft dat op die accu ook twee jaar wettelijke garantie zit. En dat is onjuist.
Bob Schurkjens schreef:Zo kan in elk geval geen aanspraak worden gemaakt van de reguliere garantie op de netbook zelf. Volgens mij heb je redelijkerwijs recht op bewijs dat het dan ook echt aan de accu ligt en dat niet de netbook zelf defect is. Lijkt me een behoorlijk ideale manier om het aantal garantieclaims als detaillist optimaal te minimaliseren!
Als op die netbook nog garantie zit en na onderzoek blijkt het probleem niet in de accu te zitten maar in de netbook zelf, dan valt dat gewoon onder garantie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Peter Elzinga schreef:
Van accu's is het bekend dat na zes maanden de kwaliteit achteruit gaat. Daarom zit er ook maar zes maanden garantie op. Na twee à tweeënhalf jaar is bij de meeste accu's de koek echt op.
Bron?

Ik heb nog nooit en te nimmer gehoord van, nog gezien, een laptop waarvan de batterij na 2 jaar normaal gebruik compleet versleten is.
Dat is algemeen bekend bij eh, bij eh..... BBCS.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door BBCS »

Bob Schurkjens schreef:
Peter Elzinga schreef:
Van accu's is het bekend dat na zes maanden de kwaliteit achteruit gaat. Daarom zit er ook maar zes maanden garantie op. Na twee à tweeënhalf jaar is bij de meeste accu's de koek echt op.
Bron?

Ik heb nog nooit en te nimmer gehoord van, nog gezien, een laptop waarvan de batterij na 2 jaar normaal gebruik compleet versleten is.
Dat is algemeen bekend bij eh, bij eh..... BBCS.
Nee hoor! :D

Gesloten