LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Mathijs1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:25

Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Mathijs1991 »

Hoi,

Op 2-09-2010 mijn Dell Inspiron 17r gekocht bij Dynabyte, hartstikke tevreden ermee en geen problemen. Nu doet het probleem zich voor dat eind 2011 hij kapot is gegaan door mijn eigen schuld, laten vallen en beeldscherm kapot. Wel balen natuurlijk maar op zich geen probleem. Week erop (19-11-2011) naar Dynabyte winkel geweest en was geen probleem om hem te repareren, kosten werden mondelings geschat rond 150 euro, en ik zou later bericht krijgen over officiele kosten nadat ze hem naar Dell hadden opgestuurd. (39 euro voor het onderzoek)

Dit liet al even op zich wachten en naar 2-3 weken kreeg ik bericht dat beeldscherm vervangen kon worden. Op formulier wat ik meekreeg stond 3-5 weken. Alleen kreeg ik telkens maar geen bericht wanneer mijn laptop klaar was. Daarom het heft in eigen handen genomen en begin Januari gebeld. Netjes na de gemiddelde reparatieduur dus, maar probleem was dat ik Dynabyte niet te pakken kon krijgen. Eenmaal toch bereikt en werd me verteld dat ze erachteraan zouden bellen.

Niks van gehoord totdat ik enkele weken later weer belde. Wederom hetzelfde nieuws; niks bekend maar ze zouden erachteraan gaan. Dit proces herhaalt zich ongeveer 6-7 keer in totaal tot vandaag. Eindelijk werd er eens naar Dell HK gebeld en kreeg vanmiddag telefoontje terug; "Ja, probleem met Dell en contact bleek niet al te best te zijn, het kwam erop neer dat ze mijn laptop niet terug konden krijgen. Werd een beetje omheen gedraaid, maar het kwam erop neer dat ze hem kwijt waren."

Nu is mij telefonisch het voorstel gedaan om een model uit te zoeken met zelfde specificaties, hij noemde een HP met i5 processor net als mijn Inspiron 17r. Maar ik krijg hier het gevoel bij alsof ik word gelokt naar het afdoen van de zaak. Hier zou ik graag advies mee hebben; of ik er inderdaad goed aan doe dit bod te accepteren of ik nog andere rechten heb.

alvast bedankt

MAXIEM

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Mathijs1991

Er van uitgaande dat jouw laptop "zoekgeraakt" is, is het aanbod alleen interessant als deze laptop vrijwel dezelfde specificaties heeft en ongeveer in dezelfde prijsklasse ligt. Als dat zo is, dan zou ik op dat aanbod ingaan.

Maxiem.

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door keizerin »

Begrijp ik het goed? Kan je een andere laptop krijgen? Was de ander een jaar oud? Is toch een mooi aanbod? Maar als je zelf een goed voorstel hebt, kan je dat toch bij Dynabyte voorleggen? Ik vind de zaak eigenlijk best netjes afgehandeld....of zie ik iets over het hoofd?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je andere rechten zijn schadevergoeding en ontbinding op grond van non-conformiteit en onrechtmatige daad.

Mathijs1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:25

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Mathijs1991 »

Het probleem in deze zaak is dat de reparatie bijna 3x zo lang duurt als voorgelegd, en nu alleen is afgehandeld omdat ik zelf er 6-7x achteraan gegaan ben. Onderwijl Dynabyte het blijkbaar nooit nodig vond om contact met mij op te nemen. Overigens vind ik het voorstel ook wel redelijk maar ik zit nu wel al ruim 4 maanden zonder laptop en zijn de kosten van de reparatie wel nog voor mijn rekening. Is hier misschien in te onderhandelen om de kosten te drukken?

Bedankt voor de snelle reacties trouwens, word zeer op prijs gesteld.

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door keizerin »

De kosten voor de reparatie lijken mij niet redelijk.(Ik moest even teruglezen....maar als ik het goed lees, dan weten ze ook niet of die reparatie is uitgevoerd? ) Dat Dynabyte geen contact met je opnam, vind ik logisch, zij wisten niet dat je laptop kwijt was? Een vergelijkbare laptop i.p.v. de kwijtgeraakte en geen verdere kosten, aangezien jij zonder laptop heb gezeten lijkt mij redelijk.

Mathijs1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:25

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Mathijs1991 »

Maar er zijn dus wel degelijk verdere kosten. Voor het onderzoek dat is gesteld, en ze verwachten dat ik de prijs van de reparatie ook betaal.

Is het ook niet zo dat Dynabyte zich in het verleden heeft verantwoordelijk gesteld voor eventuele onenigheden ook inbegrepen met leverancier. Zij zouden hier toch garant voor moeten staan?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Jolijn »

Mathijs1991 schreef:Maar er zijn dus wel degelijk verdere kosten. Voor het onderzoek dat is gesteld, en ze verwachten dat ik de prijs van de reparatie ook betaal.

Is het ook niet zo dat Dynabyte zich in het verleden heeft verantwoordelijk gesteld voor eventuele onenigheden ook inbegrepen met leverancier. Zij zouden hier toch garant voor moeten staan?
Ja daaaaaag. 'k Vind het nogal brutaal om van je te verwachten dat jij de gemaakte kosten (is het aantoonbaar dat die gemaakt zijn ??) betaald.
Laat die kosten dan maar wegvallen (of in mindering brengen) tegen de schadevergoeding die jij verwacht.
Lekker dan, een compleet geïnstalleerde pc kwijtraken en dat nog betaald willen hebben ook. :shock:

friemeltje
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2012 20:14

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door friemeltje »

Schandalig dat ze zo iets in rekening durven brengen.

Mathijs1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:25

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Mathijs1991 »

Dat dacht ik dus ook :) fijn dat er meerdere met begrip zijn.

in feite zou ik dus voor gerapareerde pc betalen en hiervoor (ipv van eigen pc) een nieuwe krijgen met zelfde specificaties. Vond het zelf ook al wat absurbd, maar is er een wet/iets waar ik toespraak op kan leggen?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door wiseger »

Reparatiekosten zijn in deze niet redelijk omdat het compleet onduidelijk is of de laptop uberhaupt wel gerepareerd is en je maanden je laptop hebt moeten missen. Daarnaast heeft de winkel je in de kou laten staan en je zelf laten uitzoeken wat er aan de hand was, in feite heb je hun werk gedaan.

Aan de andere kant heb je wel een gelukje bij een ongeluk, want bij een flinke val waarbij de beeldscherm stuk is gegaan, liep je natuurlijk wel een behoorlijk risico dat na reparatie van het beeldscherm bleek dat ook andere onderdelen waren beschadigd.

Maar tot slot heb je nog een argument waardoor het zeer onredelijk is dat je uberhaupt iets moet betalen, je bent al je gegevens kwijt. Alles wat op je laptop stond, foto's, brieven, geinstalleerde software / spelletjes, alles is weg. Het kost uren zo niet dagen voor je alles weer terug hebt gezet waarbij je hoogstwaarschijnlijk ook heel wat data voorgoed kwijt bent.

Mathijs1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:25

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Mathijs1991 »

Laptop deed het gewoon nog, heb ik aan ander beeldscherm gehangen en belangrijke bestanden (voor zover ik het zo snel kon bedenken) overzetten gelukkig. Maar software enz. is inderdaad wel allemaal weg.

Als je overeenkomst aangaat voor alleen het beeldscherm, kunnen ze dan nog andere dingen in kosten brengen? (voor zover ik weet was er niks anders beschadigd)

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is niet redelijk dat je de reparatiekosten moet betalen, simpelweg omdat je pc niet is gerepareerd.

De andere kant van de medaille is wel dat de ingeleverde PC 1,5 jaar oud was, en een gebroken beeldscherm had. De waarde van deze ingeleverde pc kan wel eens veel lager zijn, dan het bedrag waarvoor je nu een gelijkwaardige pc kunt kopen.

Hoe Alfatrion erbij komt dat je ontbinding van de koop kunt eisen wegens non-conformiteit , is mij een raadsel. Je hebt immers de pc zelf kapot gemaakt en van een garantie zaak is hier helemaal geen sprake.

Je hebt wel recht op een gelijkwaardige pc met daarbij een oud voor nieuw correctie (= bijbetaling), of een schadevergoeding van de waarde van de pc ten tijde van het inleveren.

Wees dus niet te snel om alle voorstellen van Dynabite af te wijzen, maar probeer in redelijkheid tot een oplossing te komen. Persoonlijk vind ik een nieuwe PC met 150 euro bijbetaling helemaal geen slecht voorstel, maar misschien is er nog te onderhandelen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Guardian72 »

wiseger schreef:Reparatiekosten zijn in deze niet redelijk omdat het compleet onduidelijk is of de laptop uberhaupt wel gerepareerd is en je maanden je laptop hebt moeten missen. Daarnaast heeft de winkel je in de kou laten staan en je zelf laten uitzoeken wat er aan de hand was, in feite heb je hun werk gedaan.
Wilde ik ook net zeggen.
Als men kosten in rekening wil brengen, anders dan 'verzendkosten' (check even wat een pakket van zo`n 6 kilo kost), dan moet men aan kunnen tonen dat deze kosten ook daadwerkelijk gemaakt zijn.

Kunnen ze niet, want laptop is 'kwijt'.

Ik zou even bij het juridisch loket langsgaan, of als je rechtsbijstand hebt, hen even bellen, om na te gaan wat precies je rechten zijn, en indien er wat betaald moet worden, welke kosten redelijk zijn.

I'll be back!
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door I'll be back! »

Mathijs1991 schreef:Nu is mij telefonisch het voorstel gedaan om een model uit te zoeken met zelfde specificaties, hij noemde een HP met i5 processor net als mijn Inspiron 17r. Maar ik krijg hier het gevoel bij alsof ik word gelokt naar het afdoen van de zaak. Hier zou ik graag advies mee hebben; of ik er inderdaad goed aan doe dit bod te accepteren of ik nog andere rechten heb.
Mijn advies is om het aanbod te accepteren, omdat zoals mijn voorgangers het ook al hadden aangegeven de kans groot is dat er meer schade aanwezig kan zijn.
Het beste is om de defecte notebook compleet af te schrijven en een nieuwe te kopen.
Laptop deed het gewoon nog, heb ik aan ander beeldscherm gehangen en belangrijke bestanden (voor zover ik het zo snel kon bedenken) overzetten gelukkig. Maar software enz. is inderdaad wel allemaal weg.
De software is sowieso weg en bij een nieuwe notebook dien je dan ook die programma's opnieuw te installeren.

Mathijs1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:25

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Mathijs1991 »

Heb met dynabyte heen en weer gebelt/gemailt en dit kwam uit laatste mailtje.
Ik kan een nieuwe laptop krijgen, maar....
Mijn eigen vergoeding moet gewoon betaald worden, 300 euro wel te verstaan.
En vervolgens vergoed dynabyte 330 euro om tot een zelfde model te komen.
Is dit helemaal correct of moet ik ze laten bewijzen dat het scherm gerepareerd is?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door Jolijn »

Kosten zijn hoger uitgevallen dan gedacht?
150 euro, en ik zou later bericht krijgen over officiele kosten nadat ze hem naar Dell hadden opgestuurd. (39 euro voor het onderzoek)

Vlgs mij hebben ze 'm gewoon weggemieterd.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Dynabyte raakt laptop die ter reparatie bij Dell was kwijt

Ongelezen bericht door 53o »

Wat ik hier heel erg slordig vind is als een verkoopmedewerker de uitspraak gemaakt heeft dat het rond de 150 euro zou gaan kosten (als dit het geval is). Zelf doe ik nooit uitspraken over de mogelijke reparatiekosten omdat dit ten eerste niet het vakgebied is van een verkoper, ten tweede omdat deze enorm uiteen kunnen lopen.

Ik heb prijsopgaven gezien van 170 euro voor het repareren van een beeldscherm van een netbook van 250 euro, maar ook een prijsopgave van rond de 700 euro voor een notebook die 500 euro kostte ten tijde van de aanschaf omdat er meer onderdelen beschadigd waren.

Gesloten