LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door olaf79 »

Erimon schreef:Het woord advies betekend dat de fabrikant als reele richtlijn aan de winkelier een prijs afgeeft, waarvan de fabrikant vindt dat de prijs t.o.v. het geleverde artikel aanvaardbaar is. Een winkelier die hier van afwijkt vraagt dus veel te veel voor hetgeen geleverd wordt. Geen enkel weldenkend mens zou hier mee akkoord kunnen/willen gaan. En de fabrikant zal dit ook niet waarderen, omdat zijn produkten worden verkocht voor een prijs dat het artikel gewoon niet waard is.
Als een artikel een zekere waarde heeft (produktiekosten, materiaalkosten etc.) is het gewoon niet reeel er een veel hoger prijskaartje aan te hangen. Een adviesprijs wordt afgegeven zodat er voor artikelen geen woekerprijzen gehanteerd zullen worden, wat in dit geval dus wel gebeurt.
Adviesprijs heeft niks te maken met de werkelijke waarde van een product. De meeste apple prullen zijn nog geen 10% waard van de prijs die ervoor gevraagd wordt. Tocht zijn er miljoenen mensen zo gek om er 10x zoveel voor te betalen.
Een flesje mineraalwater kost een paar cent, toch betalen we er grif 2,50 voor.
Het werkt dus niet zoals jij stelt. Het is jammer dat u in de lure bent gelegd maar gelukkig bepaald de winkelier nog altijd zelf zijn prijzen. U bent als koper natuurlijk vrij naar de media markt te gaan waar het veel goedkoper kan omdat het personeel de ballen verstand heeft en de service nul is.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door A.niem »

Erimon schreef:Het woord advies betekend dat de fabrikant als reele richtlijn aan de winkelier een prijs afgeeft, waarvan de fabrikant vindt dat de prijs t.o.v. het geleverde artikel aanvaardbaar is. Een winkelier die hier van afwijkt vraagt dus veel te veel voor hetgeen geleverd wordt. Geen enkel weldenkend mens zou hier mee akkoord kunnen/willen gaan. En de fabrikant zal dit ook niet waarderen, omdat zijn produkten worden verkocht voor een prijs dat het artikel gewoon niet waard is.
Als een artikel een zekere waarde heeft (produktiekosten, materiaalkosten etc.) is het gewoon niet reeel er een veel hoger prijskaartje aan te hangen. Een adviesprijs wordt afgegeven zodat er voor artikelen geen woekerprijzen gehanteerd zullen worden, wat in dit geval dus wel gebeurt.
Het zit in de echte wereld iets anders in elkaar dan in uw droomwereld.

De fabrikant kant het juist niet waarderen als er onder de advies verkoopprijs (AVV) wordt verkocht. Dit doordat de marges van andere winkeliers onder druk worden gezet omdat deze mee moeten gaan met de prijzen. Deze winkeliers gaan klagen dat er een bepaalde winkelier onder de AVV verkoopt, waardoor de inkoopprijs van deze winkelier wordt verhoogt. Om maar van de klagende klanten af te komen. Verder interesseert het de fabrikant helemaal niks voor welke prijs het wordt verkocht, maar gaat zijn interesse uit naar hoeveel de winkelier bij hem inkoopt. Over het algemeen is de marge in de AVV te klein voor een kleinere winkelier, waardoor deze wel voor een hogere prijs dan de AVV moet verkopen. Minder inkopen bij 1 fabrikant = hogere inkoopprijs. Mijn schatting is dan ook dat bij de kleinere winkels circa 80% van de artikelen boven de AVV zitten. En ja, dit geldt ook voor webwinkels (De hobby/zolderkamer webwinkel daar gelaten, die nemen vaak al met 2 euro winst genoegen)

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door 53o »

Verder interesseert het de fabrikant helemaal niks voor welke prijs het wordt verkocht, maar gaat zijn interesse uit naar hoeveel de winkelier bij hem inkoopt.
Dit klopt niet helemaal. Fabrikanten kunnen wel degelijk eisen over de prijzen stellen en dit is geen uitzondering wanneer er direct bij de fabrikant wordt ingekocht. Grote inkopers leveren hiermee in op hun ruimte om te spelen met de prijzen maar krijgen hiermee ook lagere inkoopsprijzen, compensatie bij prijsverlagingen, de mogelijkheid om teveel ingekochte voorraad te kunnen retourneren tegen een acceptabele prijs etc.

Daarentegen is het wel gewoon normaal on producten die worden ingekocht bij een externe leverancier gewoon te verkopen voor prijzen die de winkel aanstaan. Te hoge marges rekenen kan klanten wegjagen wanneer zij als TS realiseren dat deze verkoper gewoon veel te duur is. Te lage marges dekt de rekeningen niet tenzij de afzet hoog genoeg is. Maar hierin staat de verkoper gewoon volkomen vrij maar blijft het gewoon een situatie van strategie.

Zo is mijn grootste concurrent een bekende dozenschuiver die met de prijzen van inkt, usb sticks, geheugenkaartjes, routers en veel andere zaken gewoon ver boven de prijzen zit van de winkel waar ik werk. Dit levert mij een hoop klanten op deze winkel te duur vinden, maar deze concurrent incasseert ondertussen wel met extreem hoge marges van de klanten die niet de moeite nemen om onderzoek te doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Erimon schreef:Ik neem aan dat de geadviseerde verkoopprijs een richtlijn is voor de verkoper. De verkoper koopt een artikel in voor ruim minder dan deze adviesverkoopprijs. Dan lijkt het mij dat de marge bovenop de inkoopprijs dusdanig is, dat dit niet meer reeel te noemen is.
Hoeft niet. Het kan ook zijn dat de leverancier de adviesprijs heeft verlaagd, en dat de winkelvoorraad tegen een hoger tarief is ingekocht.

Motormuis1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2013 15:13

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Motormuis1973 »

Goedemiddag Forumleden

Deze meneer die deze tropic heeft aangemaakt heeft bij mij inderdaad gekocht een MS-tech voeding
de zoon heeft die morgen bij mij een uitgebreide uitleg gehad over wat hij nodig zou hebben voor zijn computerkast
deze Jongen is tot volle tevredenheid mijn winkel verlaten en daarmee dacht ik ook een tevreden klant
dit jagen wij altijd na een tevreden klant daarom zijn we ook aangesloten bij het ICT waarborg wat garantie geeft op diverse vlakken
Maar dit even terzijde

Een half uurtje later kwam vader en zoon in de winkel met de voeding en een uitdraai van een de goedkoopste webshop met de mededeling dat k een oplichter zou zijn
zonder enig overleg werd mij dit medegedeeld
Daarbij werd mij gemeld wanneer ik niet op de eisen van deze klant zou ingaan het me lang zou heugen
gezien ik hier niet van gediend was en de meneer ook niet meer tot rede was te krijgen is hij vertrokken met de voeding onder de arm

Daarop heeft meneer een bericht geplaatst bij het ICT waarborg op de site en die belde mij hierover
ik heb hun de uitleg gegeven van hoe de zaken waren gegaan en daarop is het bericht ook verwijderd van hun site

Dan nog even een uitleg over de voeding die de zoon heeft gekocht
Inderdaad was mijn voeding wat aan de dure kant maar ik had hem dan ook duur ingekocht naar het bleek
de maandag na het gebeuren heb ik mijn leverancier hiermee geconfronteerd en daarop heb ik betere condities kunnen krijgen wat betreft de MS tech producten

Helaas heb ik dit deze meneer niet meer kunnen melden gezien hij geen gegevens heeft achtergelaten

Maar bij deze wil ik deze meneer uitnodigen om nog bij ons een tegoedbon te halen van € 20 euro om die te gebruiken bij zijn volgende aankoop bij ons.

Maar laat het duidelijk zijn dat je een internetshop niet kunt vergelijken met een computerwinkel en eigen technische dienst
wij leveren service en een internet winkel niet ( de goede daar nagelaten maar die prijzen zijn er dan ook na)

Met vriendelijke groet Andre van Marle eigenaar van Computershop Teleweb van Marle www.telewebvanmarle.nl

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Motormuis1973 schreef:Goedemiddag Forumleden

Deze meneer die deze tropic heeft aangemaakt heeft bij mij inderdaad gekocht een MS-tech voeding
de zoon heeft die morgen bij mij een uitgebreide uitleg gehad over wat hij nodig zou hebben voor zijn computerkast
deze Jongen is tot volle tevredenheid mijn winkel verlaten en daarmee dacht ik ook een tevreden klant
dit jagen wij altijd na een tevreden klant daarom zijn we ook aangesloten bij het ICT waarborg wat garantie geeft op diverse vlakken
Maar dit even terzijde

Een half uurtje later kwam vader en zoon in de winkel met de voeding en een uitdraai van een de goedkoopste webshop met de mededeling dat k een oplichter zou zijn
zonder enig overleg werd mij dit medegedeeld
Daarbij werd mij gemeld wanneer ik niet op de eisen van deze klant zou ingaan het me lang zou heugen
gezien ik hier niet van gediend was en de meneer ook niet meer tot rede was te krijgen is hij vertrokken met de voeding onder de arm

Daarop heeft meneer een bericht geplaatst bij het ICT waarborg op de site en die belde mij hierover
ik heb hun de uitleg gegeven van hoe de zaken waren gegaan en daarop is het bericht ook verwijderd van hun site

Dan nog even een uitleg over de voeding die de zoon heeft gekocht
Inderdaad was mijn voeding wat aan de dure kant maar ik had hem dan ook duur ingekocht naar het bleek
de maandag na het gebeuren heb ik mijn leverancier hiermee geconfronteerd en daarop heb ik betere condities kunnen krijgen wat betreft de MS tech producten

Helaas heb ik dit deze meneer niet meer kunnen melden gezien hij geen gegevens heeft achtergelaten

Maar bij deze wil ik deze meneer uitnodigen om nog bij ons een tegoedbon te halen van € 20 euro om die te gebruiken bij zijn volgende aankoop bij ons.

Maar laat het duidelijk zijn dat je een internetshop niet kunt vergelijken met een computerwinkel en eigen technische dienst
wij leveren service en een internet winkel niet ( de goede daar nagelaten maar die prijzen zijn er dan ook na)

Met vriendelijke groet Andre van Marle eigenaar van Computershop...................verwijderd

Duidelijk en prima reactie, wel wat aan de late kant :)
Zou wel je email verwijderen ivm spam danwel dat wordt gemeld dat je reclame maakt voor je site.

Gesloten