LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
dennisw
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2013 23:08

Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door dennisw »

In december 2011 heb ik mijn Macbook Air aangeschaft, gedurende het eerste jaar was ik zeer tevreden.
Ik heb werkelijk nooit klachten gehad en alles werkte fantastisch. Nu het januari is, is de garantie dus precies verlopen, want Apple geeft maar 1 jaar garantie. Nu heeft het probleem zich opgedaan dat ik rare strepen op mijn scherm steeds krijg. Na mijn Macbook gekoppeld te hebben aan een extern scherm bleek dat daarop de strepen niet te zien waren. Het gaat dus om een hardware probleem. Na veel gezocht te hebben bleek ook mijn bon kwijt te zijn. Ik heb deze Macbook Air destijds gekocht bij de Mediamarkt. Wat zijn mijn rechten nu? Of heb ik geen rechten meer?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je met pin betaald? Dan kun je je aanschaf gewoon aantonen.

dennisw
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2013 23:08

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door dennisw »

Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door crazyme »

Ach, u wil een discussie over wettelijke garantie ?

Google maar op "wettelijke garantie"

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

dennisw schreef:Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?
Niets. Je kan langs bij de Media Markt en misschien dat ze uit coulance nog wat voor je willen regelen. Maar in principe zit je buiten de garantie en is het dus pech.

Al vind ik persoonlijk na 1 jaar al kapot bij zo'n afschuwelijk duur apparaat wel heel erg kort.....

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door kokka »

Dennis,
de wettelijke minimum garantie is twee jaar, daar is apple sinds kort ook op overgestapt.
de garantievoorwaarden van een fabrikant mogen je wettelijke rechten niet beperken.
je hebt dus gewoon recht op herstel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door berndv »

Auti-Mama schreef:
dennisw schreef:Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?
Niets. Je kan langs bij de Media Markt en misschien dat ze uit coulance nog wat voor je willen regelen. Maar in principe zit je buiten de garantie en is het dus pech.

Al vind ik persoonlijk na 1 jaar al kapot bij zo'n afschuwelijk duur apparaat wel heel erg kort.....
ga aub eerst even consuwijzer lezen voor je deze uitspraken nog een keer doet :D

De info daar zegt toch echt iets anders

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door sjohie »

berndv schreef:
Auti-Mama schreef:
dennisw schreef:Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?
Niets. Je kan langs bij de Media Markt en misschien dat ze uit coulance nog wat voor je willen regelen. Maar in principe zit je buiten de garantie en is het dus pech.

Al vind ik persoonlijk na 1 jaar al kapot bij zo'n afschuwelijk duur apparaat wel heel erg kort.....
ga aub eerst even consuwijzer lezen voor je deze uitspraken nog een keer doet :D

De info daar zegt toch echt iets anders
Hij moet alleen nog wel even bij Apple hard kunnen maken, dat die schade niet door een gebruikersfout is ontstaan toch?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

kokka schreef:de wettelijke minimum garantie is twee jaar (...).
Dat is niet waar. Er is formeel geen termijn gekoppeld aan de wettelijke garantie.
sjohie schreef:Hij moet alleen nog wel even bij Apple hard kunnen maken, dat die schade niet door een gebruikersfout is ontstaan toch?
Hij moet, indien de zaak naar de rechter gaat, aannemelijk maken dat hem een product non-conform is geleverd. Als ik de klachten zo lees, lijkt het mij dat dit geen probleem moet opleveren.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door kokka »

ok dan.. je mag redelijkerwijs verwachten dat een top of the line product als een macbook langer mee gaat als 1 jaar en 1 maand.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De gemiddelde levensduur van computers is een jaar of zes. En in het bedrijfsleven is het gebruikelijk geweest om deze na een jaar of drie te vervangen, vanwege snellere processors, grotere harde schrijven, ect.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:De gemiddelde levensduur van computers is een jaar of zes. En in het bedrijfsleven is het gebruikelijk geweest om deze na een jaar of drie te vervangen, vanwege snellere processors, grotere harde schrijven, ect.
Dat geldt misschien voor desktops, maar een stuk minder voor laptops, zeker als die écht mobiel gebruikt worden, en niet als desktopvervanger. Ter illustratie, vorig jaar alleen al hadden we 2 medewerkers die op de helpdesk verschenen met een gebarsten scherm en ontwrichtte scherm-scharnieren (+ connectors) omdat ze het scherm sloten, terwijl er nog een pen op het toetsenbord lag. En 1 laptop was nog geen 7 maanden oud.

Een wat minder heftige variant hiervan kan prima een scharnier nét zover ontwrichten dat de interne bekabeling beschadigd, met dit soort klachten tot gevolg. Maar goed, als ik het hier zo lees, kan het simpel reinigen van het scherm, en de zachte druk die hiermee gepaard gaat, in sommige gevallen werken..

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door kokka »

sjohie schreef:Ter illustratie, vorig jaar alleen al hadden we 2 medewerkers die op de helpdesk verschenen met een gebarsten scherm en ontwrichtte scherm-scharnieren (+ connectors) omdat ze het scherm sloten, terwijl er nog een pen op het toetsenbord lag. En 1 laptop was nog geen 7 maanden oud.
Tja ze maken die dingen nu eenmaal niet *****-proof

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door SaritaX »

Ik zou gewoon langs gaan bij de media markt, als je het niet probeert lukt het sowieso niet. Als het op niets uitloopt kan je het nog bij een reparatiebedrijfje proberen. Ik had 2 jaar geleden ook opeens een streep over mijn scherm en later hield het scherm er helemaal mee op. Dit was een Samsung en het was slechts een klein onderdeel dat vervangen hoefde te worden.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door 53o »

Bon kwijt is gewoon pech tenzij je inderdaad met een afschrift kan komen. Ook een afschrift hoeft voor de verkopende partij niet geaccepteerd te worden, en dit geeft voornamelijk problemen bij een combinatie aankoop (een printer kopen bij een laptop bijvoorbeeld als de printer defect is, een afschrift van 800 euro voor een printer van 100 euro is geen acceptabel aankoopsbewijs tenzij het terug te vinden is in het systeem).

Zonder bon of afschrift zou ik jou als verkoper ook niet helpen ook al is het model 2 maanden oud (kan bon terug vinden in systeem als datum bekend is, maar ik ga geen kosten maken als het niet duidelijk is dat het product bij ons gekocht is). Oftewel geen aankoopsbewijs en geen afschrift is geen garantie en zeker geen non-conformiteit.

TS zegt betalingsbewijs te hebben gevonden, wat voor mij anders klinkt als aankoopsbewijs, dus denk dat TS een afschrift bedoelt?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Topicstarter reageert niet hoor.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

sjohie schreef:Ter illustratie, vorig jaar alleen al hadden we 2 medewerkers die op de helpdesk verschenen met een gebarsten scherm en ontwrichtte scherm-scharnieren (+ connectors) omdat ze het scherm sloten, terwijl er nog een pen op het toetsenbord lag. En 1 laptop was nog geen 7 maanden oud.
De conformiteitseis houd in dat het product moet beantwoorden aan de gerechtvaardigde verwachtingen van een koper. Daarom kan de koper geen beroep kan doen op de wettelijke garantie als hij zelf het defect heeft veroorzaakt. De keerzijde daarvan is dat het ook geen invloed kan en mag hebben op wat een andere koper van een product mag verwachten.

Overigens valt het best mee, want uit onderzoek blijkt dat in drie jaar 21% van alle laptops defect raken.
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door queenfan »

alfatrion schreef:
kokka schreef:de wettelijke minimum garantie is twee jaar (...).
Dat is niet waar. Er is formeel geen termijn gekoppeld aan de wettelijke garantie.
Europees wettelijk minimaal 2 jaar, hoe mag per land anders geregeld worden.


@TS, iedere Apple product wordt bij Apple geregistreerd zodra je deze koopt, mijn vrouw heeft eens een iPod gewonnen. Nadat deze kapot gegaan was na een jaar ben ik naar de Apple dealer in mijn woonplaats gegaan, hier konden ze op de serienummer nagaan wanneer deze aangeschaft is.

Stond keurig geregistreerd en werd het een en ander onder garantie verholpen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door crazyme »

Bob Schurkjens schreef:Topicstarter reageert niet hoor.
Ts gooit een worst genaamd "wettelijke garantie" in het hok en de discussie barst weer los.

Gooi een biljet van 100 euro in een groep zwervers en bekijk het resultaat van een afstandje.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

queenfan schreef:
alfatrion schreef:
kokka schreef:de wettelijke minimum garantie is twee jaar (...).
Dat is niet waar. Er is formeel geen termijn gekoppeld aan de wettelijke garantie.
Europees wettelijk minimaal 2 jaar, hoe mag per land anders geregeld worden.
Dat komt dichter in de buurt van de waarheid, maar is ook niet waar. De Europese richtlijn 99/44/EG verplicht lidstaten om wettelijk te regelen dat de verkoper tenminste twee jaar na aankoop aansprakelijkheid is voor non-conformiteit. Daarmee is niet gezegd dat de verkoper een non-conform product heeft verkocht wanneer het product geen twee jaar meegaat. Een banaan kan het verschil goed illustreren. Als de wettelijke garantie minimaal twee jaar zou zijn, dan zou je bij een banaan recht hebben op vervanging omdat deze altijd binnen twee jaar vergaan.

Gesloten