LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Homeshop Computers Leeuwarden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Luminard
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2010 07:52

Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Luminard »

Onze oudste zoon heeft een nieuwe computer gekocht bij Homeshop Computers in Leeuwarden. Wat een waardeloos bedrijf is dat zeg!!! Ze verkopen een jongen van 16 een computer die ten eerste vast loopt wat volgens de verkoper aan de draadloze USB stick ligt (?!?!) en ten tweede zonder geldige licentie voor Windows. Als je daar vervolgens verhaal over gaat halen gooit hij de telefoon erop. Als je er naar toe gaat blijkt de ene na de andere er met een computer onder de arm naar binnen te komen omdat er iets mis mee is en moet je een week wachten tot de reparatie gedaan is. Echt een enorm waardeloos bedrijf dus. Als je een goede computer wil moet je dus zeker niet bij Homeshop Computers zijn!!!

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door trail46 »

G-Girl schreef: Wat heeft hij er voor betaald en wat voor configuratie heeft hij in vredesnaam gekocht? Die Windows licentie krijg je er niet zomaar even gratis bij.
Even op de website gekeken en alle door hun aangeboden (complete ) systemen worden verkocht inclusief een voor geïnstalleerde versie van Win 7 of 8. Sommige algemene voorwaarden zijn op zijn minst discutabel.
3. SOFTWARE:
3.1. Homeshop Computers accepteert geen enkele aansprakelijkheid voor het niet goed functioneren van apparatuur vanwege softwarefouten, besturingsfouten in software en of compatibiliteit met apparatuur elders gekocht dan bij Homeshop Computers.
3.2. Indien een computer wordt uitgeleverd met een Microsoft besturingssysteem valt nimmer aanspraak te maken op een licentienummer, bijlevering van de benodigde besturingssoftware, of het goed functioneren van het besturingssysteem.
Hier hun systemen en het valt op dat zelfs een computer van €299.- word aangeboden inclusief Windows 7 of 8 maar dan zonder licentie?? Dat mag dus helemaal niet!
Type PC HOMEPC BASIS PC 2013 Q1
Behuizing MIDDELTOWER 09B
Voeding 430 Watt voeding
Processor AMD Liano A4-3400 (2.7 Ghz)
Moederbord ASUS F1A55-M LE
Geheugen 4GB DDR3 1333 Mhz
Harde schijf 500 GB 3.5'' 7200rpm, SATA3
DVD-Brander DVD Brander / Speler
Grafische kaart Onboard videokaart
USB Poorten 6x USB2.0
Audio 7.1 surround sound
Lan 10/100/1000 Mbit
Besturingssysteem Windows 7 / 8 voorgeinstalleerd
Overige software Norman AV + Office 2010 (trial), Google Toolbar, Acrobat PDF Reader
Picasa, Google Earth, Java
€ 299,00.-
Garantie 24 maanden garantie

Luminard
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2010 07:52

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Luminard »

Hij heeft er €599 voor betaald. Er staat overal voor geïnstalleerd inderdaad Ik ben zelf mee geweest en hij heeft het nooit over een licentie gehad. Mijn zoon had deze computer nooit gekocht op deze manier. En we zijn heel duidelijk geweest dat we een complete installatie wilden. Zelf een virusscanner zou erbij zitten. Maar daar was wel duidelijk dat dit voor 30 dagen zou zijn!

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door trail46 »

Luminard schreef:Hij heeft er €599 voor betaald. Er staat overal voor geïnstalleerd inderdaad Ik ben zelf mee geweest en hij heeft het nooit over een licentie gehad. Mijn zoon had deze computer nooit gekocht op deze manier. En we zijn heel duidelijk geweest dat we een complete installatie wilden. Zelf een virusscanner zou erbij zitten. Maar daar was wel duidelijk dat dit voor 30 dagen zou zijn!
Hij mag best computers verkopen zonder meegeleverde Windows software maar zo ik de advertenties lees klopt er geen moer van, dan had in de advertenties moeten staan dat deze worden geleverd zonder Windowslicentie (Nu staat er alleen Windows 7 0f 8 voor geïnstalleerd) dat er kennelijk binnen 30 dagen geactiveerd moet worden met een apart bijgekochte key staat nergens. Ja, als je gaat zoeken in de algemene voorwaarden maar dan is de koop meestal al geschied, op zijn minst een achterbakse manier van doen.

Er had moeten staan.....Besturingssysteem geen
Besturingssysteem Windows 7 / 8 voorgeinstalleerd
Overige software Norman AV + Office 2010 (trial), Google Toolbar, Acrobat PDF Reader
Picasa, Google Earth, Java

Garantie 24 maanden garantie
Ben ik mee eens....
Als je een goede computer wil moet je dus zeker niet bij Homeshop Computers zijn!!!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door berndv »

Heb er zelf een aantal jaar geleden een computer gekocht, toen ik nog in Leeuwarden woonde. Althans de onderdelen er voor. Heb de computer zelf geassembleerd, zoals dat heet. Defecte videokaart gehad, werd netjes daar aan de servicebalie direct omgeruild voor een nieuwe, welke het vervolgens nog een paar jaar volgehouden heeft. Behalve het netjes opgeloste defect nooit problemen gehad en werd altijd netjes te woord gestaan.

Dat met die windows licentis staat inderdaad wel erg vreemd en onduidelijk vermeld, een computer verkopen met een voorgeinstalleerde windows, doet inderdaad wel de schijn wekken dat dit een volledig werkende versie is, niet 1 waar je nog een licentie voor moet kopen om hem te activeren.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door trail46 »

berndv schreef:Heb er zelf een aantal jaar geleden een computer gekocht, toen ik nog in Leeuwarden woonde. Althans de onderdelen er voor. Heb de computer zelf geassembleerd, zoals dat heet. Defecte videokaart gehad, werd netjes daar aan de servicebalie direct omgeruild voor een nieuwe, welke het vervolgens nog een paar jaar volgehouden heeft. Behalve het netjes opgeloste defect nooit problemen gehad en werd altijd netjes te woord gestaan.

Dat met die Windows licentis staat inderdaad wel erg vreemd en onduidelijk vermeld, een computer verkopen met een voorgeinstalleerde windows, doet inderdaad wel de schijn wekken dat dit een volledig werkende versie is, niet 1 waar je nog een licentie voor moet kopen om hem te activeren.
Een goede ervaring dus en dat kan natuurlijk ook. Blijft toch onverlet dat dit een vreemde manier van verkopen is, je verkoopt een computer waarbij je meld dat Windows 7/8 voor geïnstalleerd is, nergens in de advertentie ook maar de kleinste verwijzing dat de licentie voor die versie apart moet worden aangeschaft. Voorbeeld, kocht zeer kort geleden een nieuwe computer waar Windows 8 op was geïnstalleerd bij computerland.nl en uiteraard kreeg ik de software-key (zit tegenwoordig in de bios opgeslagen) erbij + de recovery-software om hem eventueel opnieuw te installeren, zij verkopen ook wel computers zonder Windows software maar dat staat dan ook gewoon in de advertentie

Dit staat er dan bij bv computerland.nl.....
Elk Advanced Power systeem wordt opgebouwd uit enkel A-merk componenten welke tevens los verkrijgbaar zijn. Hierdoor zijn Advanced Power systemen makkelijk te upgraden. Elk systeem wordt door ons nauwkeurig geassembleerd en uitvoerig getest voor een perfecte werking. Deze systemen worden zonder besturingssysteem geleverd, u bepaalt dus zelf welk besturingssysteem u wilt gaan gebruiken.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

....naast dit alles: wat is een 'draadloze USB-stick', waar de verkoper in het verhaal van TS over begon? :lol:

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door 53o »

Heb er een hekel aan om dit te vragen, maar Alfatrion, lees je dit topic?

"3.2. Indien een computer wordt uitgeleverd met een Microsoft besturingssysteem valt nimmer aanspraak te maken op een licentienummer, bijlevering van de benodigde besturingssoftware, of het goed functioneren van het besturingssysteem."

Dit lijkt mij complete onzin tenzij het heel duidelijk is dat de koper 2e hands koopt. TS denkt een nieuwe PC te hebben gekocht en dit lijkt mij onzin met dit soort voorwaarden.

Als een PC als nieuw wordt aangeboden, zijn de voorwaarden in dit geval legitiem?

De voorwaarden lijken mij correct voor een kringloopwinkel of 2e-hands winkel, maar niet wanneer ze deze als nieuw aanbieden.

Luminard
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2010 07:52

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Luminard »

We hebben inmiddels de rechtsbijstand ingeschakeld en gaan kijken of we het zo op kunnen lossen. Het gaat me echt niet om die €100,- maar om het feit dat als we dit geweten hadden we hier niet deze computer gehaald hadden. Onze zoon heeft er maanden hard voor gewerkt en hij wilde echt nog wel een maand extra werken las het gewoon gezegt was.

Bedankt voor de reacties!

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door trail46 »

Luminard schreef:We hebben inmiddels de rechtsbijstand ingeschakeld en gaan kijken of we het zo op kunnen lossen. Het gaat me echt niet om die €100,- maar om het feit dat als we dit geweten hadden we hier niet deze computer gehaald hadden. Onze zoon heeft er maanden hard voor gewerkt en hij wilde echt nog wel een maand extra werken las het gewoon gezegt was.

Bedankt voor de reacties!
Laat je nog even weten hoe of wat als het zover is? Best een interessant onderwerp namelijk.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Dirkie »

53o schreef:Heb er een hekel aan om dit te vragen, maar Alfatrion, lees je dit topic?

"3.2. Indien een computer wordt uitgeleverd met een Microsoft besturingssysteem valt nimmer aanspraak te maken op een licentienummer, bijlevering van de benodigde besturingssoftware, of het goed functioneren van het besturingssysteem."

Dit lijkt mij complete onzin tenzij het heel duidelijk is dat de koper 2e hands koopt. TS denkt een nieuwe PC te hebben gekocht en dit lijkt mij onzin met dit soort voorwaarden.

Als een PC als nieuw wordt aangeboden, zijn de voorwaarden in dit geval legitiem?

De voorwaarden lijken mij correct voor een kringloopwinkel of 2e-hands winkel, maar niet wanneer ze deze als nieuw aanbieden.
Ik ben niet Alfatrion, maar heb er wel een beetje verstand van. Wat deze zaak doet mag in principe wel. Als je een computer koopt, dan staan er bijna altijd wel probeer en/of tijdelijke versies van programmatuur op, die je zelf nog moet aanschaffen om ze na een X aantal dagen te mogen gebruiken. Je maakt het echter maar zelden mee, dat het besturings systeem zelf ook als zodanig geinstalleerd is. Helaas is het in combinatie me de genoemde voorwaarden wel toegestaan. Je krijgt alleen de software, om het te kunnen (blijven) gebruiken moet je het nog aanschaffen.
Persoonlijk vind ik het echter tegen oplichting aan zitten, omdat je feitelijk een computer gekocht hebt, die slechts 30 dagen (of zoiets) gebruikt kan worden. En als ik zo de voorwaarden lees (Indien een computer wordt uitgeleverd met een Microsoft besturingssysteem) dan denk ik dat ze ook andere besturings systemen leveren die wel gratis zijn (zoals bv. Linux). Bij klachten kan het antwoord dan zijn, dat je zelf gekozen hebt voor Windows met alle gevolgen van dien.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door ArneLH »

Niet om het een of ander, maar iedere gemiddelde consument zal m.i. dan ook denken dat er inderdaad een geldige licentie bij zit. Typisch gevalletje van een oneerlijke handelspraktijk ex art. 6:193b jo. 193c BW.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij mijn weten verkoopt Microsoft Windows niet als proef voor dertig dagen. De koper mag m.i. op basis van art. 3:35 BW verwachten dat hij een legale versie koopt. Hier in de algemene voorwaarden iets anders van maken is onredelijk bezwarend en derhalve te vernietigen. Ik wil nog wel een tandje verder gaat: wat dit bedrijf doet lijkt mij gewoon misdrijf. (art. 31-33 Aw)

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door 16again »

Gaat wel ver dit een misdrijf te noemen, wat mij betreft is dit misleiding.

Er zijn windows versies welke zonder key installeren, vervolgens heb je 30 of 90 dagen om key op te voeren en windows te activeren. Dit is mogelijk wat in de voorwaarden bedoeld is.

Op de website zie ik alleen "Win7/8 voorgeinstalleerd" staan, dat lijkt mij onvoldoende duidelijk maken dat geen licentie meegeleverd wordt. Hier schiet het bedrijf tekort in informatie verstrekking over het product.

Dit terwijl de meegeleverde office 2010 wel duidelijk geleverd wordt als "trial" versie.

Luminard
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2010 07:52

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Luminard »


Laat je nog even weten hoe of wat als het zover is? Best een interessant onderwerp namelijk.

Dat doe ik uiteraard!

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Dirkie »

alfatrion schreef:Bij mijn weten verkoopt Microsoft Windows niet als proef voor dertig dagen. De koper mag m.i. op basis van art. 3:35 BW verwachten dat hij een legale versie koopt. Hier in de algemene voorwaarden iets anders van maken is onredelijk bezwarend en derhalve te vernietigen. Ik wil nog wel een tandje verder gaat: wat dit bedrijf doet lijkt mij gewoon misdrijf. (art. 31-33 Aw)
Microsoft verkoopt inderdaad geen proef versies, maar tijdens of na de installatie moet een geldige licentie sleutel ingevoerd worden. Als je dat niet doet, dan stopt Windows na een X aantal dagen (ik dacht 30). Of het illegaal is durf ik niet te zeggen. Er staat alleen dat Windows voorgeinstalleerd is. M.a.w. je moet zelf de installatie nog af maken (anders zou er staan dat het geinstalleerd was). En dit komt overeen met de tekst in de AV (Indien een computer wordt uitgeleverd met een Microsoft besturingssysteem valt nimmer aanspraak te maken op een licentienummer, bijlevering van de benodigde besturingssoftware, of het goed functioneren van het besturingssysteem.) Maar ik blijf erbij dat het voor de gemiddelde koper van een PC echt niet duidelijk zal zijn wat hier aan de hand is en dat er dus in ieder geval sprake is van grove misleiding, maar of dit juridisch aan te vechten is betwijfel ik.
Ik sluit me aan bij Luminard: laat weten hoe dit afloopt.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door 53o »

Ik ben het niet eens met het gebruiken van de term 'voorinstallatie' voor windows in de zin van dat dit de eindgebruiker aangeeft dat dit een tijdelijke versie is, dit lijkt mij erg misleidend.

Na installatie van windows is deze 30 dagen bruikbaar zonder productcode en 2x te verlengen met het commando 'slmgr -rearm' in administrator mode. Maar als iemand die op de centen let een PC koopt waarbij wordt aangegeven dat deze al windows voorgeinstalleerd heeft, dan lijkt het mij dat de klant kan verwachten dat dit betekent dat windows er al op zit.

Lijkt mij eerder dat de verkoper pc's verkoopt maar geen problemen wil krijgen met software omdat deze niet in staat is deze op te lossen en het probleem in dit geval dmv de voorwaarden bij de klant wil neerleggen.

Luminard
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2010 07:52

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Luminard »

Inmiddels is de pc weer vast gelopen e heb ik hem weer terug gebracht voor reparatie. Wel heb ik er op aanraden van mijn rechtsbijstand er een brief bij gedaan dat ik de PC binnen een week helemaal gerepareerd wil terug hebben en dat ik schriftelijk een reactie wil op het feit dat er geen licentie bij zit... Afwachten maar weer dus

Luminard
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2010 07:52

Re: Homeshop Computers Leeuwarden

Ongelezen bericht door Luminard »

Gisteren belde de eigenaar en stelde voor om de koop te ontbinden. Dat hebben we met alle plezier gedaan en gelijk bij de mediamarkt een nieuwe gehaald. De verkoper bij de mediamarkt vond het zo'n raar verhaal dat we een betere PC hebben gekregen voor dezelfde prijs.

Bedankt allemaal voor de reacties

Gesloten