LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen garantie bij overclocken?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Martijnvd
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2013 19:43

Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door Martijnvd »

Eind april heb ik een dure pc voor gamen/videobewerking besteld via een webshop bij mij in de buurt, met de eigenaar heb ik meerdere malen persoonlijk contact gehad.

Omdat de levertijd van de onderdelen erg lang duurde zou die voor mij de videokaart een klein beetje 'overclocken' om het 'goed te maken'. Had van mij niet gehoeven, maar ik vond het prima.

De pc heb ik vervolgens in mei binnen gekregen en vanaf het begin kwam er al af en toe een 'sissend' geluid vanuit de videokaart.

Omdat ik op vakantie was heb ik de pc sinds vorige week pas serieus gebruikt en merk ik dat wanneer de videokaart normaal/intensief gebruikt wordt de pc crashed(bsod), kleuren in sommige gevallen niet goed weer gegeven worden en dat het beeld licht aan het flikkeren is.

Ben dus bij de verkoper langs gegaan en heb het probleem uitgelegd en dat ik denk dat het aan de videokaart ligt.. Maar deze meneer verteld me dat het de software is die ik geïnstalleerd heb en dat hij mij daar niet mee kan helpen.
Vervolgens heb ik van een ander computerbedrijf iemand langs laten komen en hij verteld me wat ik eigenlijk al wist, dat de videokaart defect is.

Vervolgens ben ik weer teruggegaan en verteld hij me dat ik geen garantie heb omdat ik het probleem niet eerder aan de kaak stelde (had hem verteld dat ik in mei al een geluid hoorde) en omdat de videokaart 'overclocked' is.

Nu weet ik niet precies wat ik moet doen :?
Naar mijn idee heb ik gewoon recht op garantie, omdat ik niet zelf gesleuteld heb aan de kaart.
Het probleem is wel dat niet alles op papier staat...Zo staat er op de factuur 'Nvidia 780 gtx' (naam van de kaart) maar niet dat deze 'overclocked' is.

De kaart alleen is bijna 600 euro en omdat ik deze pc zo nu en dan nodig heb voor m'n werk kan ik er ook geen budgetkaart in doen.

Iemand enig idee of ik recht heb op garantie?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door alfatrion »

U heeft altijd recht op de wettelijke garantie. De handelsgarantie is afhankelijk van de garantievoorwaarden. Dan moet de verkoper uiteraard niet de computer overclocken.

Ik neem aan dat u de PC heeft besteld en ontvangen op 15 april 2013. De verkoper beweerde mondeling dat het aan de software zou liggen. Mijn eerste stap zou zijn om dit schriftelijk te bevestigd te krijgen. Dat u een ander bedrijf heeft ingeschakeld zou ik nog even voor me houden.

U heeft het gebrek ontdekt binnen zes en u kunt bewijzen dat het product nu stuk is, dus geldt er een wettelijk bewijs vermoeden dat het product bij aflevering niet in orde was. U stelt gewoon dat de computer overclocked afgeleverd is en de verkoper mag het tegendeel bewijzen. Dan geldt in beginsel dat de verkoper gehouden is tot kosteloos herstel of vervanging. In een later stadium krijg u recht op ontbinding of prijsvermindering.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door LeoZ »

Sterkte met de oplossing.

Maar:: ik had nooit akkoord gegaan bij de aankoop toen de verkoper vertelde dat de videokaart door hem overgeklokt was!

Immers: door dit overklokken is de videokaaart door mogelijk intensief gebruik oververhit geraakt en uiteindelijk is de boel doorgebrand, einde videokaart.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Is er geen extra koeling aangebracht dan?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

U hebt een computer aangeschaft en deze is binnen zes maanden problemen gaan vertonen.
De verkoper moet dus bewijzen dat U iets fout hebt gedaan wat de storing heeft veroorzaakt.
U geeft zelf aan dat U niets heeft gewijzigd aan de videokaart.
De volledige bewijslast ligt bij de verkoper.
Hij moet er voor zorgen dat het probleem kosteloos wordt opgelost.
Dat is niet alleen mijn mening, dat is de wet!

Mocht U zelf wel de videokaart overclocked hebben en de verkoper zou dat kunnen bewijzen, dan is het uw probleem.

(Mocht er op de factuur staan dat de videokaart overclocked is, dan is het sowieso de verantwoordelijkheid van de verkoper)

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

acjzr1 schreef: (Mocht er op de factuur staan dat de videokaart overclocked is, dan is het sowieso de verantwoordelijkheid van de verkoper)
Martijnvd schreef:Zo staat er op de factuur 'Nvidia 780 gtx' (naam van de kaart) maar niet dat deze 'overclocked' is.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door 53o »

De verkoper heeft deze kaart overclocked. Jij niet. Als het defect hierdoor ontstaan is heb jij dus gewoon recht op garantie.

En serieus, waarom zou een verkoper een GTX 780 overclocken als 'service'? Het is de beste kaart voor gaming op de Titan na, met standaard instellingen. Maar als 'service' de beste consumenten gaming videokaart van dit moment overklokken?

Volgens mij moet jij je gewoon blijven richten op het feit wat jij vermeld hebt in het begin van jouw post: de verkoper heeft deze overclocked. Niet omdat jij daar om vroeg, maar als 'gunst'.

Ook al kan jij het overklokken van de medewerker misschien niet bewijzen, jouw post hier is al een aardige indicatie van jouw kant van het verhaal, en het kan geen kwaad om de verkoper de link door te sturen naar deze thread.

btw, zoek een betere winkel in de toekomst qua garantie afhandeling. Voor videokaarten die ik verkoop hebben wij een credit regeling met de fabrikant, en als de klant komt met een defecte kaart, dan ruilen wij deze gewoon om binnen garantietermijn. Als later blijkt dat het de schuld is van software, jammer dan, komt zo weinig voor, dan krijgen wij hier geen geld voor terug van de fabrikant.

Ik wil niet mijn concern promoten, maar wel concerns die een degelijke credit regeling hebben met leveranciers van in dit geval videokaarten...wat gewoon voordelig is voor de klant.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Afgaande op de uitleg van Eli the computer guy, zou ik zeggen dat het overclocken niet tot hardware falen zou mogen leiden.
http://www.youtube.com/watch?v=CRiEStzOYeo

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door sadfly »

De videokaart kan wel stuk zijn.
De videokaart is stuk gegaan door het overkloken.
De winkel heeft gemeld dat hij de kaart iets zou overkloken als compensatie.

Alleen........ Staat dat ergens op papier dat de winkel de kaart zou overkloken ?
Waarschijnlijk niet, dus dat kan nog een strijd worden. De kaart is niet normaal gebruikt namelijk doordat het is overgeklokt. De winkel kan nu rustig zeggen dat u het zelf hefet overgeklokt en het daardoor buiten de garantie valt.

Aan de andere kant, als je alleen de videokaart zu hebben opgestuurt, en de winkel zou niks van de software weten dan zou het waarschijnlijk gewoon ferepareerd zijn. Is trouwens een slecht bedrijf als het zo spullen verkoopt. Nooit hardware overklokken !

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door bprosman »

Afgaande op de uitleg van Eli the computer guy, zou ik zeggen dat het overclocken niet tot hardware falen zou mogen leiden.
Overclocken = meer warmte = mogelijke oorzaak voor sneller falen.
Een onderdeel wordt niet voor niets gespecificeerd op een bepaalde snelheid.

Fabrikanten kunnen voor snellere componenten meer geld vragen dus ze zouden wel gek zijn als ze dat dan niet standaard zouden doen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Afgaande op de uitleg van Eli the computer guy, zou ik zeggen dat het overclocken niet tot hardware falen zou mogen leiden.
Overclocken = meer warmte = mogelijke oorzaak voor sneller falen.
Een onderdeel wordt niet voor niets gespecificeerd op een bepaalde snelheid.

Fabrikanten kunnen voor snellere componenten meer geld vragen dus ze zouden wel gek zijn als ze dat dan niet standaard zouden doen.
Wat de computer guy bedoelt is dat goedkopere gpu's vaak zijn ondergeklokt om ze tegen lagere prijzen te kunnen verkopen, terwijl het dezelfde componenten bevat als zijn duurdere, snellere broer. Verschil is dat die extra getest worden, soms wat extra software hebben, etc. Dat geeft snel 50-100 euro prijsverschil terwijl het technisch vaak dezelfde producten zijn. Meestal is overklokken dus prima en veilig te doen. TENZIJ je al zo'n high end board hebt, die al op zijn hoogste klok staat. Daar gaat het vaak mis.
Dus altijd overklokken is niet waar.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door 53o »

Precies, de low-end producten kunnen regelmatig overgeclocked worden. Zelfde geldt voor veel mid range producten.

Oftewel wat Olaf zegt.

Maar een GTX 780 overklokken is gewoon, hoe kan ik dit het beste beschrijven...wibbly-wobbly, of zelfs dom. Dat een verkoper dit gedaan heeft is gewoon iets om je voor te schamen. Als verkoper.

TS, jij staat volgens mij best wel sterk, gebruik deze thread ook als argument en PM Alfatrion als dat zelfs niet werkt.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door 53o »

btw Alratrion, die conclusie is niet helemaal correct en de informatie van dat filmpje ook niet. Maar als je het filmpje uitkijkt dan is het duidelijk wat het probleem is met overklokken.

Misschien een leuk voorbeeld, AMD introduceerde triple-core processoren. Dit waren processoren waarvan 1 core onder verwachting presteerde. Maar omdat er meer vraag naar was dan dat er defecte quad-cores waren, schakelde ze de 4e core uit van compleet functionele quadcores en verkochten deze goedkoper als triplecores. De 4e core was in te schakelen met een gratis tool die werd aangeboden toen dit ontdekt was.

Dit is het zelfde principe als waar die kale gast het over heeft. Veel videokaarten of processoren kunnen op een hogere snelheid draaien, maar om dit verstandig te doen, moet de temperatuur in de gaten worden gehouden. Er zijn videokaarten en processoren op de markt die compleet veilig kunnen worden overgeklokt naar de specificaties van een type van 2 prijsklassen hoger en dezelfde prestaties leveren voor minder geld, maar er zijn ook producten die al te ver boven de veilige limiet zitten.

Een voorbeeld daarvan is mijn oude videokaart, een 4870 van AMD. Van af dag 1 werd deze al belachelijk heet en mijn 1e kaart gaf artifacts binnen een half jaar. Ruilde deze om, heb de kaart undergeclockt (is geen nederlands woord, maar lijkt mij begrijpbaar) naar 85%. Ook deze hield er snel mee op. Uit de doos draaide deze op dag 1 in games al rond de 80 graden celcius.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen garantie bij overclocken?

Ongelezen bericht door bprosman »

schakelde ze de 4e core uit
Dat deed Intel 20 jaar geleden al, een 80486SX was een 80486DX waarvan de coprocessor defect was.

Maar zo worden processors ook gestempeld, men neemt een batch processors, test deze op een hoge klokfrequentie, werkt deze betrouwbaar wordt deze op die snelheid gegarandeerd en gestempeld.
Haalt hij het niet test je een stapje lager.

Een processor fabrikant kan voor "snelle" processors meer geld krijgen dan voor "langzame" , dus ze zouden wel gek zijn om ze 'te laag' te stempelen.

Een sportauto kun je ook rijden zonder toerentalbegrenzer maar of het verstandig is......

Gesloten