LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontbinden koopovereenkomst

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
TiesdeRuyter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2013 09:19

ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door TiesdeRuyter »

Ik heb een laptop besteld, welke niet voldoet aan de specificaties zoals tijdens het bestelproces getoond. De laptop is zwaarder dan de 1.6kg die als "geadverteerd systeemgewicht" bij deze specifieke laptop stond.

Vraag is of en hoe ik deze overeenkomst kan ontbinden. Hieronder de concept brief die ik klaar heb staan.


Geachte

Op dinsdag 09 oktober 2013 heb ik de op 07 oktober 2013 bestelde laptop van het type E6330 met code NL141LE6330 ontvangen (ordernummer 616002830), echter deze voldoet niet aan de specificaties zoals in het bestelproces op uw website weergegeven, zoals ik u ook in mijn schrijven van 09 oktober 2013 kenbaar heb gemaakt.

Tot op heden heb ik daar helaas geen bevredigende reactie op mogen ontvangen van de klachtenafdeling of iemand anders van Dell B.V., waardoor ik mij genoodzaakt zie om de koopovereenkomst te ontbinden.

De reden van ontbinding is “non conformiteit” (art. 7:17 BW), aangezien de laptop niet voldoet aan de eigenschappen die ik als koper had mogen verwachten.

Op de website van dell.nl wordt de laptop in het selectie- en bestelproces op negen eigenschappen beschreven (processor, besturingssyteem, beeldscherm, geheugen, harde schijf, optisch station, videokaart, garantie en geadverteerd systeemgewicht).

De bestelde laptop, een E6330 met code NL141LE6330, staat beschreven met een geadverteerd systeemgewicht van 1,6 kg. En daar de laptop die besteld is, ook exact het systeem is zoals beschreven en geadverteerd is (zonder additionele hardware, zoals bijvoorbeeld een andere batterij), zou ik mogen verwachten dat deze 1,6 kg weegt. Echter de op 09 oktober ontvangen laptop weegt 2,1 kg in plaats van 1,6 kg en voldoet daarmee niet aan de specificaties zoals tijdens het bestelproces getoond worden.

In de twee per email ontvangen reacties (bijlage 2) op mijn schrijven van 09 oktober geeft Dell aan de laptop niet te kunnen retourneren aangezien:
• De laptop zakelijk besteld is en er daarom geen beroep gedaan kan worden op het consumenten recht en de wet “koop op afstand”.
• De informatie met betrekking tot het gewicht duidelijk op de website staat, waarbij vermeld wordt dat het gewicht 1,6 kg is met een 3-cel batterij.
• De laptop (E6330) die ik besteld heb meer weegt dan 1,6 kg aangezien ik niet de standaard configuratie met een 3-cell batterij heb besteld, maar een configuratie met een 6-cell batterij, waardoor het gewicht niet overeenkomt met het gewicht dat vermeld wordt bij de bestelling.
Echter, ik heb exact het systeem besteld zoals geadverteerd (er is tijdens het bestelproces niet gekozen voor een andere batterij), waardoor ik mag verwachten dat het gewicht niet hoger zou zijn dan het geadverteerde gewicht. En tijdens het bestelproces is de enige informatie betreffende het gewicht het geadverteerde systeemgewicht (zie plaatje bijlage 1). Er staat geen footnote of verwijzing bij met betrekking op het gewicht (zoals bijvoorbeeld wel bij het geheugen).
Verder wordt in de reactie van Dell verwezen naar specificaties die niet tijdens het bestelproces getoond worden en waar ik als koper op het moment van het sluiten van de overeenkomst niet van de hoogte was. In mijn schrijven dd 09 oktober verwijs ik naar een engels talige specificatie sheet die ik gevonden heb nadat ik de laptop ontvangen had, aangezien ik ben gaan zoeken naar het gewicht. (Deze engels talige specificatie sheet is weer net anders dan de specificatie sheet waar Dell naar refereert.)
Tevens geeft Dell aan dat het verschil in gewicht voort komt uit het feit dat er een 6-cell batterij in zit in plaats van een 3-cell batterij. Echter, het gewicht van de laptop ZONDER batterij is nog steeds 1,7 kg. Dus het gewicht van deze laptop met een 3-cell batterij zal waarschijnlijk rond de 1,9 kg uitkomen.

Gezien bovenstaande verzoek ik u dan ook vriendelijk de ontbinding van de koopovereenkomst binnen een week schriftelijk aan mij te bevestigen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik neem aan dat u met creditcard hebt betaald. Ik zou daarom een formulier verklaring betwiste transactie invullen https://www.google.com/search?q=betwist ... lr=lang_nl

Dell staat slecht bekend inzake het naleven van het consumentenrecht. Voor zakelijke bestellingen zal dat niet anders zijn. Naar de kantonrechter is wellicht te duur en dat weet Dell ook. Ik zou er nooit iets bestellen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom is het gewicht zo belangrijk voor je?

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Waarom is het gewicht zo belangrijk voor je?
Die vraag lijkt mij bijzaak.
TS wil blijkbaar lichtgewicht laptop, en heeft door foutieve/onvolledige informative een aankoop beslissing genomen , die bij juiste informative niet genomen was. Dwaling dus.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door kokka »

Bob Schurkjens schreef:Ik neem aan dat u met creditcard hebt betaald. Ik zou daarom een formulier verklaring betwiste transactie invullen https://www.google.com/search?q=betwist ... lr=lang_nl

Dell staat slecht bekend inzake het naleven van het consumentenrecht. Voor zakelijke bestellingen zal dat niet anders zijn. Naar de kantonrechter is wellicht te duur en dat weet Dell ook. Ik zou er nooit iets bestellen.
Het is geen betwiste betaling. het bestelde item is geleverd. het kan dan misschien wel niet aan de verwachting voldoen, dat is een hele ander zaak.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door kokka »

Wat ik overigens niet helemaal begrijp: Dell is een webwinkel, dan kan je toch gewoon het bestelde artikel terugsturen?? volgens de wet koop op afstand heb je 7 dagen bedenktijd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door crazyme »

Even lezen : laptop is zakelijk aangekocht

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:Even lezen : laptop is zakelijk aangekocht
Dat wil niet zeggen dat Dell dan niet aan zijn verplichting hoeft te voldoen om te leveren wat er is afgesproken. Dit is contractbreuk en stelt de koper in staat om te eisen, dat er alsnog conform overeenkomst wordt geleverd, de prijs te verminderen, of het contract te ontbinden. Daarvoor moet hij echter niet bij boek 7 bw maar boek 3 en 6 bw zijn.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door kokka »

crazyme schreef:Even lezen : laptop is zakelijk aangekocht
Je hebt gelijk..even overheen gelezen. :oops:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door crazyme »

Gebeurt mij ook...

Dell heeft de specs niet aangepast en heeft volgens mij een wanprestatie geleverd.

Terug met dat ding dus. Het lijkt een beetje op het verbruik van een auto volgens fabrieksopgave: klopt inde praktijk niets van. En hoe vaak komt het voor dat een koper zijn laptop op de Weegschaal legt ?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door kokka »

tja..ik vind het persoonlijk ook mierenneukerij (sorry moderator) maar ja. als de maximale toelaatbare werklast van zijn laptoptas deze enorme toename van het gewicht niet kan hebben zit er niets anders op :lol:

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door 53o »

Dit lijkt mij wel een hele terechte klacht, als het gewicht een primaire vereiste is voor de keuze dan moet dit gewoon kloppen. Zo maakt bijvoorbeeld 500 gram extra gewicht een hoop uit voor de maximaal mee te nemen handbagage in een vliegtuig. En dit is maar 1 voorbeeld waarom dit erg belangrijk kan zijn.

En ook de reden maakt niet uit, als TS een laptop zocht met als eis dat deze bijvoorbeeld inclusief batterij onder de 1,8KG weegt, er een vindt, en deze blijkt 2,1KG te wegen na aanschaf dan is TS gewoon verkeerd voorgelicht en heeft een gegronde reden om ontbinding te eisen.

Dus sorry Kokka, TS heeft hier gewoon een terechte klacht gepost.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door kokka »

53o schreef: Dus sorry Kokka, TS heeft hier gewoon een terechte klacht gepost.
dat is aan de rechter om te bepalen.. ik geef alleen mijn mening

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
alfatrion schreef:Waarom is het gewicht zo belangrijk voor je?
Die vraag lijkt mij bijzaak.
Overeenkomsten zijn te ontbinden tenzij de afwijking te gering is om ontbinding te rechtvaardigen. Het antwoord op de vraag lijkt mij dan relevant.
16again schreef:TS wil blijkbaar lichtgewicht laptop, en heeft door foutieve/onvolledige informative een aankoop beslissing genomen , die bij juiste informative niet genomen was.
Waaruit blijkt dat de TS deze koop dan niet had gesloten als hij het correcte gewicht had geweten? Ik zie het nog niet.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Waaruit blijkt dat de TS deze koop dan niet had gesloten als hij het correcte gewicht had geweten?
In openingspost lees ik toch echt dat extra gewicht voor TS aanleiding is om na te gaan of ontbinden van koop mogelijk is. Dat suggereert dat TS niet gekocht had, indien correcte gewicht vermeld was.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Waaruit blijkt dat de TS deze koop dan niet had gesloten als hij het correcte gewicht had geweten? Ik zie het nog niet.
Dat is de wereld op zijn kop zetten.

TS mag erop vertrouwen dat de specificaties op de website kloppen.
Hij hoeft er geen rekening mee te houden dat een laptop met een geadverteerd gewicht van 1,6 kilo in werkelijkheid 2,1 kilo weegt.

Het simpele feit dat TS om ontbinding van de koopovereenkomst vraagt geeft al aan dat dit voor hem geen geringe afwijking is.
(Het is ook niet onlogisch te veronderstellen dat het gewicht bij een laptop een belangrijke specificatie is. Het wordt daarom ook niet voor niets in het aanbod vermeld.)

Kortom het product is non-conform en TS gerechtigd om de koop te ontbinden ( reparatie en veranging door een nieuw exemplaar veranderen de situatie immers niet)

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:In openingspost lees ik toch echt dat extra gewicht voor TS aanleiding is om na te gaan of ontbinden van koop mogelijk is. Dat suggereert dat TS niet gekocht had, indien correcte gewicht vermeld was.
De enkele wens van TS om de overeenkomst nu te ontbinden is onvoldoende om aan te nemen da hij deze overeenkomst niet had gesloten als het gewicht wel correct was weergegeven. TS kan daar een heel andere motivatie voor hebben.

Overeenkomstig art. 150 Rv draagt TS de bewijslast voor zijn stellingen. Overeenkomstig art. 163 Rv kunnen getuigenverklaring als bewijs dienen. Overeenkomstig art. 164 RV kunnen partijen als getuigen optreden, maar kan dit alleen in hun voordeel werken als daarmee ander bewijs wordt aangevuld. Met andere woorden er moet iets meer zijn dan "omdat ik het vind".

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Overeenkomstig art. 150 Rv draagt TS de bewijslast voor zijn stellingen. Overeenkomstig art. 163 Rv kunnen getuigenverklaring als bewijs dienen. Overeenkomstig art. 164 RV kunnen partijen als getuigen optreden, maar kan dit alleen in hun voordeel werken als daarmee ander bewijs wordt aangevuld. Met andere woorden er moet iets meer zijn dan "omdat ik het vind".
Een Onzin-quote, dit heeft niks met het topic te maken.
Er zijn nog legio wetsartikelen die u zinloos kunt quoten en die ook niks met deze zaak te maken heben

Deze koop kan wel degelijk ontbonden worden simpelweg om dat de koper het vindt. Er is geen verdere argumentatie nodig.

Als een koper een blauwe auto bestelt en een rode geleverd krijgt hoeft hij ook niet te beargumenteren waarom hij rood lelijk vindt en blauw mooi. Het artikel voldoet niet aan de afgesproken specificatie en is daarmee non-conform.

De zin van geringe betekenis is toegevoegd in de wet, om ontbindingen om kleinigheden te voorkomen. Stel dat de laptop 1,61 kg weegt in plaats van 1,60 kg , dan had Dell waarschijnlijk met succes een beroep hierop kunnen doen. niet echter als de laptop 2,1 kg weegt.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door 53o »

Even een voorbeeld van mijzelf, voor mijn vorige laptop had ik bepaalde wensen. Ik was toen op zoek naar een laptop die redelijk licht was voor een 15 inch scherm, met een redelijk snelle processor, met een hogere dan standaard resolutie, met een goede batterijduur en met een dedicated video-chipset.

De laptop die ik toen kocht woog 2,4 kilo of zo incl. accu, wat in gewicht erg meeviel tegenover het standaard gewicht van 2,8+ kilo en acceptabel was voor mij.

Voor het moment van aanschaf had ik meerdere opties en heb ik toen een keuze gemaakt. Als bijvoorbeeld het gewicht van mijn keuze 2,8 kilo ipv 2,4 kilo zou zijn, dan zou ik deze willen ontbinden en 1 van de andere alternatieven nemen. Moeilijk doen over 4 ons? Ja, het was namelijk een eis van mij voor de aanschaf.

En het lijkt mij dat de klant dat recht heeft, zakelijk of niet, zeker wanneer een bepaalde eigenschap een cruciaal onderdeel is geweest in de selectie van opties om tot die keuze te komen en de klant dat aangeeft.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: ontbinden koopovereenkomst

Ongelezen bericht door Jolijn »

Echter, het gewicht van de laptop ZONDER batterij is nog steeds 1,7 kg. Dus het gewicht van deze laptop met een 3-cell batterij zal waarschijnlijk rond de 1,9 kg uitkomen.

0,3 boven een aangegeven gewicht van bijv. 16 kg is niet veel, maar 0,3 boven 1,6 kg is bijna 19%.

Zet het gewicht er dan niet zo expliciet bij. Juist als het om zo'n licht ding gaat, moet het gewicht kloppen.

Gesloten