Pagina 1 van 1

Garantie op HP Laptop gekocht via Office Center (Staples)

Geplaatst: 06 nov 2013 11:48
door Heatnet
Nog geen 2 jaar geleden HP laptop gekocht via Office Center (Staples)
Binnen een jaar bleek de harde schijf kapot en werd onder garantie gerepareerd door HP. Nu is laptop weer kapot en onderzoek wijst uit dat moederboard kapot is.
De laptop wordt niet intensief gebruikt.
"Normaal" zit op een HP product 2 jaar garantie (EU regels), maar HP blijkt een overeenkomst met Staples te hebben waarbij de garantie is afgekocht en nog maar 1 jaar is.
De helpdesk bij HP gedraagt zich zeer (maar dan ook heel erg) hautain en vermeldt alleen dat er geen garantie meer is, terwijl EU regels toch voorschrijven dat op dit soort producten minimaal 2 jaar garantie moet worden geboden? Daarnaast mag je toch verwachten dat een laptop van een "kwaliteitsmerk" als HP het niet 2 x binnen 2 jaar begeeft......
Sta je dus met je dure laptop: binnen 2 jaar 2 maal kapot, maar garantie: ho maar !!! (maar wel een factuur voor "onderzoek" naar de fouten op de computer.....dus nog steeds een kapotte laptop en bovendien nog eens een factuur voor verricht onderzoek door Staples)
Wat is hieraan te doen??

Mij lijkt dat er meer "slachtoffers" van dit soort praktijken moeten zijn en mogelijk zit er wel een onderwerp voor Radar in.....

Re: Garantie op HP Laptop gekocht via Office Center (Staples)

Geplaatst: 06 nov 2013 12:22
door Leo The Emperor
U dient ook bij de verkopende partij te zijn en niet direct bij HP.

Overigens is Office Centre (Staples) een Business tot Business groothandel waardoor de regels voor het consumentrecht niet geldig zijn.

Dit zal ook de reden zijn, dat u met een andere garantietermijn wordt geconfronteerd dan de consumenten, die een dergelijke lapptop hebben gekocht ( en waarschijnlijk een hoger bedrag hebben betaald, zonder BTW- aftrek)

Dit is ook gelijk de reden dat dit geen topic voor een consumentenprogramma is

Re: Garantie op HP Laptop gekocht via Office Center (Staples)

Geplaatst: 06 nov 2013 13:10
door Heatnet
Dus bij een laptop (dezelfde laptop van hetzelfde merk die men elders ook kan kopen) gekocht bij Office Center (momenteel Staples) sta je dus volledig in de kou!!
Geen reclame voor Staples.
En.....ondernemers zijn toch ook consumenten?
Als ondernemer met hetzelfde product als je ook elders kunt kopen blijk je dus maar 1 jaar garantie te hebben terwijl je op hetzelfde product ergens "in de winkel" koopt 2 jaar garantie hebt. Die logica zie ik dus even niet......

Als ondernemer (m.i. ook een consument.....) heb je dus ineens minder rechten.
Mijn besluit staat al vast: tot nu toe kocht ik praktisch ieder jaar wel 1 of 2 computers bij Staples, maar dat is nu dus afgelopen.


Vraag me af waar je als ondernemer dus wel terecht kan, want je moet je dus iedere keer maar laten welgevallen dat consumenten niet betalen als ze via de webshop kopen en blijk je nog minder rechten te hebben ook. Wat leven we toch in een raar land........

Re: Garantie op HP Laptop gekocht via Office Center (Staples)

Geplaatst: 10 nov 2013 16:30
door DvOff
Heatnet schreef: "Normaal" zit op een HP product 2 jaar garantie (EU regels), maar HP blijkt een overeenkomst met Staples te hebben waarbij de garantie is afgekocht en nog maar 1 jaar is.
Waar u hier pertinent de fout in gaat is dat u van mening bent dat er in Nederland een regeling geldt dat u twee jaar recht op garantie heeft. U bent één van de vele Nederlanders die uniform geloven dat er een Europese wetgeving is.

1. U heeft niet 'gewoon', 'normaal', 'altijd' recht op twee jaar garantie.
2. Er bestaat geen Europees Wet.

De Europese Unie draagt 'richtlijnen' voor waar elk lidstaat (land) zelf mag kiezen of ze deze regels één-op-één overnemen of een beter of gelijkwaardig alternatief willen aanbieden.
In Nederland is er voor zo'n dergelijk alternatief gekozen, u heeft 'normaal' recht op zes maanden garantie - binnen deze zes maanden ligt de bewijslast/plicht bij de winkel - daarna gaat de 'economische levensduur' van een product in.

De economische levensduur wordt bepaald aan de hand van; de aanschafsprijs, het merk, het product en in sommige gevallen ook wáár het artikel is aangekocht. Alleen via juridische stappen kunt u uw gelijk halen in dat gevallen. Ook moet u erop letten dat het herstellen van een product niet kostenloos moet zijn. Heeft u een product wat vijf jaar oud is, waarvan wordt bepaald dat het tien jaar mee moet gaan, dan betaald u vaak 50% van de kosten zelf.

Het 'aankopen' van extra garantie loopt altijd via de winkel waar het is aangekocht, omdat dit vaak door de winkelier wordt aangeboden en niet gaat om een uitbreiding van garantie wat wordt ondersteunt door de fabrikant. Zoals vroeger bij Modern of bij It's gedaan werd.

Re: Garantie op HP Laptop gekocht via Office Center (Staples)

Geplaatst: 10 nov 2013 18:07
door olaf79
Heatnet schreef:Dus bij een laptop (dezelfde laptop van hetzelfde merk die men elders ook kan kopen) gekocht bij Office Center (momenteel Staples) sta je dus volledig in de kou!!
Geen reclame voor Staples.
En.....ondernemers zijn toch ook consumenten?
Als ondernemer met hetzelfde product als je ook elders kunt kopen blijk je dus maar 1 jaar garantie te hebben terwijl je op hetzelfde product ergens "in de winkel" koopt 2 jaar garantie hebt. Die logica zie ik dus even niet......

Als ondernemer (m.i. ook een consument.....) heb je dus ineens minder rechten.
Mijn besluit staat al vast: tot nu toe kocht ik praktisch ieder jaar wel 1 of 2 computers bij Staples, maar dat is nu dus afgelopen.


Vraag me af waar je als ondernemer dus wel terecht kan, want je moet je dus iedere keer maar laten welgevallen dat consumenten niet betalen als ze via de webshop kopen en blijk je nog minder rechten te hebben ook. Wat leven we toch in een raar land........
Tsja, het klinkt misschien oneerlijk of onredelijk, maar dat is het niet. De wet gaat ervan uit dat de consument een zwakke partij is en wordt daarom extra beschermd.
Ik zou met tot het office center (filiaalmanger) wenden.

Re: Garantie op HP Laptop gekocht via Office Center (Staples)

Geplaatst: 13 nov 2013 20:14
door 53o
Voor zover ik weet hebben de meeste posters hier gelijk, wat nadelig is voor TS. De consumentenwetgeving is simpelweg niet van toepassing bij een zakelijke aankoop.

Het enige advies wat ik aan TS kan geven is om in de toekomst gewoon van 2 walletjes te eten. Ik heb zelf regelmatig zakelijke klanten in een particuliere winkel waar de zakelijke klanten een factuur op bedrijfsnaam willen hebben. Zij krijgen dan hun BTW terug, maar de garantievoorwaarden veranderen niet vergeleken met een niet-zakelijke klant. Dus 3 jaar garantie op laptops, minimaal 2 jaar op de rest.

Verder geeft HP niet 2 jaar standaard garantie op hun producten. Zelfs commerciele winkels kunnen ervoor kiezen (en doen dit regelmatig) om deze met 1 jaar garantie in te kopen. Dit levert hun een lagere inkoopsprijs op, met als nadeel dat de reparaties door de winkel moeten worden afgehandeld ipv door HP in het 2e jaar.

De fabrikant en de verkoper afkraken lijken mij in de situatie van TS gewoon onterecht. Hoe dan ook, richt je gewoon op Staples en misschien kan je hiermee nog wat bereiken. Maar het blijft een zakelijke aankoop en voor zover ik weet doen Staples en HP wettelijk gezien helemaal niets fout.