LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Justem. En dan kan de meerderjarige houder van de creditcard wel naar zijn minderjarigezoon wijzen dat die 1400 euro heeft opgesoupeerd, maar dat moet die houder dus aannemelijk maken. En dat gaat het niet worden. Hij zal hooguit het advies krijgen aangifte tegen zijn zoon te doen en de schade op zijn zoon te verhalen. Maar aangezien pa zelf toestemming heeft gegeven gaat dat hem ook niet worden.

Sony kan in ieder geval juist vanwege het gebruik van die creditcard niet weten dat het een minderjarige was die aan de knoppen zat. Sony is dus niks te verwijten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door sjohie »

breien schreef:Dit is gewoon een geval dat vader en zoon beiden Oostindisch analfabeet zijn. Vader en zoon hebben nooit de handleiding, speluitleg en algemene voorwaarden gelezen en zoonlief heeft zelfs nooit de emails gelezen. Het foutieve jaartal dat zoonlief invoerde zou ook wel een typefout zijn. :mrgreen:
Er zijn grenzen aan de naievieit van consumenten, die bedrijven moet accepteren
Dit dus, als beide dit bewust zo optuigen, dan is het eigen schuld, opvoedkundige bult. Overigens koopt een collega van me 1x in de zoveel tijd een losse PS4 voucher met tegoed voor zijn minderjarige zoon. Bijvoorbeeld als deze jarig is, of een paar klusjes heeft gedaan. Zo kan je dit helemaal voorkomen, en het kind in kwestie leren dat dit alles geld kost, wat eerst verdiend moet worden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Zowel Sony als ouders / zoonlief gaan niet vrijuit. Sony omdat het wel al te makkelijk is om zonder toestemming / medeweten van de ouder geld uit te geven. Zoon omdat hij loog over zijn leeftijd en ouders omdat zij weigerden goed te lezen en zich op de hoogte te stellen van hoe zo'n systeem met in game aankopen werkt.

Daarom zou het goed zijn als de rekening wordt gehalveerd. Waarbij zoonlief dan weer de helft van die helft voor zijn rekening neemt.

Juridisch gezien delft Sony denk ik het onderspit omdat zij een zorgplicht heeft, ook al hebben de ouders dat ook. Maar ouders snappen soms niet wat er online allemaal uitgespookt wordt en dus moet Sony minderjarigen beter beschermen. Een leeftijd check kun je ook op andere manieren uitvoeren dan iemand een (vervalste) geboortedatum op te laten geven.

Helen1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2018 08:09

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door Helen1234 »

Ben heel benieuwd hoe dit is afgelopen.

Helaas heeft ook mijn zoon (13 ) tijdens mijn afwezigheid 4 aankopen gedaan in 10 minuten op de PlayStation in Fortnite, met een totale waarde van 400 euro. Gelijk spel gestopt en geprobeerd te annuleren. Ik dacht gelukt! Via de mail (binnen 3 uur) annulering aangevraagd. Servicedesk was gesloten, maar dag erna gelijk gebeld.

Krijg dit als reactie:
We begrijpen dat je een vraag hebt over restitutie van spellen en abonnementen uit de PlayStation Store. Vergoedingen of restitutie zijn niet mogelijk. Dit komt omdat het een digitale aankoop betreft welke met jouw toestemming binnen de bedenktermijn wordt geleverd. Toestemming verleen je door middel van het accepteren van de algemene voorwaarden. Hierdoor is er ook geen recht op de annuleringstermijn van 14 dagen of een mogelijkheid tot restitutie. Dit staat ook beschreven in de Wet Koop op Afstand.

Heb dus met een vinkje afstand gedaan van mijn rechten. APPLAUS voor SONY PlayStation Store en zijn vinkjes.

Nog iemand tips?

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Applaus voor uzelf.
U zet zelf een vinkje dat u de voorwaarden las en begreep
U heeft zelf uw creditcardgegevens gekoppeld.
Schuld ligt dus bij u en uw zoon en niet bij Sony

Tips?
Ontkoppel creditcard
Goed gesprek met zoon

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

tip voor de toekomst, maak een nieuw topic aan, dit is een bericht van meer dan 6 maanden geleden veel mensen kijken er dan niet eens naar.
Maar helaas zal uw creditcard maatschappij en ook sony niets terug geven, ten eerst mag een minder jarige geen abbo afnemen op playstation en al helemaal geen creditcard hebben.
Deze zijn dus met uw eigen goedkeuring toegevoegd en akkoord gegeven, dat uw zoon dan vervolgens honderden euro's uitgeeft kunt u aan niemand anders verwijten dan uzelf.
Goed gesprek met de kleine, en dure les voor uzelf, geef nooit je creditcard gegevens uit handen, zelfs (en vooral niet) aan je eigen (minderjarige) kind. die hebben geen idee over verantwoord met geld omgaan en wat alles echt kost

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een annuleringstermijn op een al geleverde dienst?

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Zowel Sony als ouders / zoonlief gaan niet vrijuit. Sony omdat het wel al te makkelijk is om zonder toestemming / medeweten van de ouder geld uit te geven. Zoon omdat hij loog over zijn leeftijd en ouders omdat zij weigerden goed te lezen en zich op de hoogte te stellen van hoe zo'n systeem met in game aankopen werkt.
Makkelijk de schuld afschuiven omdat de ouder niet kan lezen en schrijven.
Het is niet te makkelijk het staat duidelijk aangegeven dat je op moet letten als het account door anderen ook gebruikt word om te zorgen dat automatisch betalen uit staat.
Dat ouders dat niet lezen kan je niet bij Sony in hun schoenen schuiven.

Of ben jij er ook zo 1 als zoonlief de auto van papa meeneemt terwijl ie 13 is en geen rijbewijs heeft om de garage aan te klagen dat zoonlief de auto heeft kunnen starten omdat papa te lam is geweest om zijn spullen veilig op te bergen en zijn zoon goed op te voeden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Helen1234 schreef:Heb dus met een vinkje afstand gedaan van mijn rechten. APPLAUS voor SONY PlayStation Store en zijn vinkjes.

Nog iemand tips?
De tips zijn al gegeven, maar ik wil je nog wel enigszins wijzer proberen te maken. Met dat vinkje doe je geen afstand van je rechten. Met de vinkjes stem je in met een aantal voorwaarden die je eigenlijk zou moeten lezen alvorens in te stemmen. De 'vinkjes' maken deel uit van de overeenkomst die je sluit.

Dat je zoon het voor elkaar krijgt daar misbruik van te maken heeft niks met jouw 'rechten' richting het bedrijf te maken. Het heeft wel alles te maken met jouw rechten richting je zoon. En dáár heb je geen vinkjes bij gezet waardoor je rechten beperkt zijn, neem ik aan. De bovenstaande tips onderschrijf ik dus volledig.

stofzuigertje

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je de creditcard niet veilig in je zak houd ben ik als grootouder voor de kinderen van 7 jaren oud verantwoordelijk voor dat misbruik!

Ze mogen van mij alles kopen, vragen wel altijd advies voor de zekerheid en soms weten ze het beter als ik.
Waarom 3x betalen voor Computer, spel en spelen als je op Linux veel gratis kunt vinden... net zo leuk!

Ouders moeten kinderen in de gaten houden en vertellen wat wel en niet mag.
De aankoop Sony, het spel en dan niet mogen gebruiken.... beetje dom als je niet goed kijkt wat ze doen.

Verder heb ik het probleem van alleen prepaid kaart dus kan het niet eens!
De datum fraude, ja dat kunnen kinderen hier op dit forum ook lezen, dus welke volwassen personen zijn zo dom om die mogelijkheid hier te melden?

DPaalman
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2018 11:30

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door DPaalman »

Maar wat nu als de account wel gewoon een geboortedatum vermeldt van een minder jarige? Dat kan namelijk wel (zo weet ik uit ervaring). Is dan sprake van nalatigheid omdat geen controle op leeftijd plaatsvindt?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Helen1234 schreef:Nog iemand tips?
Je kan gerust aangeven dat jouw minderjarige kind een overeenkomst heeft gesloten, waarvan de ondernemer niet mag veronderstellen dat daarvoor toestemming had.
Artikel 1:234 BW schreef: 1 Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2 De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3 De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, hoe moet de ondernemer weten dat een minderjarige dat gedaan heeft?

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

DPaalman schreef:Maar wat nu als de account wel gewoon een geboortedatum vermeldt van een minder jarige? Dat kan namelijk wel (zo weet ik uit ervaring). Is dan sprake van nalatigheid omdat geen controle op leeftijd plaatsvindt?
Dan is sprake van toestemming van de ouder, doordat deze de creditcard heeft afgegeven.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de minderjarige de creditcard gegevens heeft gekregen voor het sluiten van deze overeenkomst, dan is er toestemming.
Als de minderjarige de creditcard gegevens heeft gevonden of heeft gebruikt bij een andere overeenkomst, dan is er geen toestemming.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef: Als de minderjarige de creditcard gegevens heeft gevonden of heeft gebruikt bij een andere overeenkomst, dan is er geen toestemming.
Gevonden? Je bedoeld gestolen en dat lijkt mij niet Sony haar probleem maar van degene die hem heeft ontvreemd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer er een overeenkomst tot stand is gekomen tussen een verkoper en een minderjarige koper, dan is de vraag of het kind toestemming had om die overeenkomst te sluiten of daar van uitmocht gaan gelet op de kenbsare leeft en de aard van de overeenkomst. Als deze vraag negatief moet worden beantwoordt, dan is de overeenkomst nietig. Dat houdt in dat er geen rechter TS tot nakoming van de overeenkomst zal veroordelen.

Als Sony vervolgens een uitvlucht zoekt tot "diefstal", dan is dat een zwaktebod. Daarmee zal Sony geen nakoming kunnen bewerkstellen. Het komt heel klein over om je op die manier tussen de ouder en zijn kind te komen. Politie en justitie zullen hier dan ook niet aan mee willen werken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door kokka »

In de OP zegt ts dat hij zelf zn creditcard heeft gekoppeld, lijkt mij dat daarmee toestemming is gegeven.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik kan jou mijn pinpas met de pincode geven, maar als jij vervolgens al mijn spaargeld opneemt, dan pleeg je diefstal. Als je denkt een sterk verweer te hebben wanneer je aangeeft "ja, maar ik heb toch de pinpas met de pincode gekregen?", dan vergis je je: je hebt dan alleen mijn pinpas met de pincode gekregen, niets meer.

Overigens is deze discussie nu een gevolg op de reactie van Helen1234 » 21 feb 2018 09:55.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sony PlayStation: Zijn aankopen door minderjarige geldig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus, aangifte doen bij de politie. Het is namelijk aan de persoon die de deal betwist om te bewijzen.

Gesloten