2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
AntonMadness
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2017 22:17

2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door AntonMadness » 19 jul 2017 22:37

Beste Radar en radar forumgangers,

Ik lig in de clinch met een webshop. Het lange verhaal kort: Ik heb een videokaart gekocht en deze blijkt al eerder bij de fabrikant geregistreerd te staan. De videokaart is dus tweede hands en hierdoor zijn de diensten, die de fabrikant aanbied bij een nieuw product, aanzienlijk beperkt. Aangezien ik de kaart als nieuw gekocht heb, maar een tweedehands gekregen heb, is de koopovereenkomst nietig.

Hier onder alle feiten op een rij:

------------

06-05-17
Bestelling gedaan van, onder andere, een videokaart.
Webshop : SiComputers
Product : EVGA GTX 1080 hybrid
Nieuw prijs : € 739,-

13-05-17
Bestelling ontvangen. Na assemblage blijkt de videokaart rare geluiden te maken. Onderzoek volgd.

27-05-17
Registratie van de kaart bij de fabrikant, om zo in contact te komen met de service desk van EVGA ten behoeven van het onderzoek naar de videokaart.

28-05-17
Antwoord van EVGA: de kaart heeft een kapotte pomp. Er wordt gevraagd om de kaart retour te sturen voor reparatie. De voorkeur geeft EVGA aan om het via de webshop te doen. Ik verzoek SiComputers om een RMA.

29-05-17
Het RMA verzoek wordt geaccepteerd.

02-06-17
Videokaart verstuurd. Track and Trace 3SKABA982924025.

06-06-17
Pakket ontvangen door SiComputers volgens PostNL.

12-06-17
Er is nog niets veranderd aan de status van de RMA op de website van SiComputers. Email naar SiComputers of de kaart is ontvangen. De volgende dag antwoord SiComputers dat het pakket ontvangen is en dat de kaart klaar ligt. Er wordt met de retour verzending gewacht totdat een andere RMA binnen komt.

26-06-17
Nog niets ontvangen. Een email aan SiComputers met de vraag hoe het er mee staat. Een dag later wordt er gemeld dat er nog steeds gewacht wordt op de andere RMA. Er zal gekeken worden naar een levertijd.

28-06-17
Geen antwoord over de levertijd. Dus een vraag per email of er al een tijd bekend is. De 29e komt dan het antwoord dat de andere RMA pas eind juli zou arriveren. Hierop vraag ik of de videokaart al vast retour mag. Dit wordt toegezegd.

30-06-17
De kaart arriveerd. De doos en inhoud lijken ongeroerd. Ook is het probleem van de defecte pomp nog steeds aanwezig.
EVGA gevraagd of zij de kaart gezien hebben voor RMA. Een dag later bevestigd EVGA dat zij de kaart niet voor reparatie hebben ontvangen.

03-07-17
Ik neem het besluit het hef in eigen handen te nemen en ga over tot direct RMA bij EVGA. Echter blijkt een normale RMA niet mogelijk. Alleen een zogenaamd ‘Guest RMA’. Ik doe na vraag bij EVGA wat het verschil is. Hun antwoord is:
“Guest RMA is simply for second owners of our products. Since you were not the original owner of this card you will need to submit a request through the Guest RMA process. ”
Ik heb dus een tweedehands kaart gekregen.
Naast een alternative RMA zijn diensten niet meer van toepassing. Diensten als voorbeeld zijn:
Extended warrenty 'https://eu.evga.com/support/warranty/extended.asp
Advanced RMA https://eu.evga.com/support/ear/
en het Step-up https://eu.evga.com/support/stepup/
Dit is een duidelijk terkortkoming van het tweedehands product.

09-07-17
Aan SiComputers een email met de vraag wat er gerepareerd is. 10 juli wordt er geantwoord dat hij ter reparatie is geweest bij EVGA en dat met niet weet wat er aan gebeurt is. SiComputers stelt voor om de kaart nog een keer te repareren.

Hierop antwoord ik dat ik graag mijn geld terug zie, of een compleet nieuwe kaart wil. Redenen hiervoor zijn:
1. Af te leiden uit de eerdere registratie, is de kaart tweede hands;
2. De kaart is al ter reparatie geweest, maar is ongeroerd terug gestuurd. Dit wordt ook bevestigd door de fabriek.

SiComputers antwoord hierop dat zij de kaart moeten registeren voor een RMA. Echter is dit argument niet geldig. Ik heb de kaart de 27e mei geregistreerd en pas de 28e mei bij SiComputers aangegeven dat de kaart kapot is.

10-07-17
EVGA nog maals gevraagd wanneer de kaart voor het eerst geregistreerd is. Hun antwoord die dag is dat de videokaart eerder geregistreerd is in Maart 2017 dan ik dat heb gedaan. En die registratie gegevens komen overeen met hun verzend gegevens.

11-07-17
Ongevraagd een RMA acceptatie van SiComputers ontvangen, ter reparatie van de videokaart.

18-07-17
Ik vraag EVGA of ik ook gebruik kan maken van services, zoals hun Step-Up program. Maar dit is niet mogelijk, omdat ik tweedehands eigenaar ben.

Conclusie: Losstaand dat de kaart een defect vertoond is er in eerste instantie al een wanprestatie geleverd door een tekortkoming in naleving van de overeenkomst. Er is een 2e hands kaart verkocht zonder dit aan te geven. De koopovereenkomst is hierdoor nietig. Ik ben verplicht de kaart terug te sturen en SiComputers is verplicht het geld terug te storten.

------

Mijn vraag is, sta ik echter wel sterk en kan ik deze zaak wel op deze manier juridisch in steken?
Want zoals zo vaak, is de practijk wellicht iets minder zwart wit.

sjohie
Berichten: 8812
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door sjohie » 21 jul 2017 09:14

Ik ben benieuwd, op 28-06-17 vraag je of de videokaart al vast retour mag, en die krijg je. Dan is het toch logisch dat je dezelfde (defecte) kaart terug krijgt? Wat betreft het 2ehands, het is niet ongebruikelijk dat een winkel dit soort high-end watergekoelde videokaarten van te voren te checkt, dat kan ook de reden zijn dat deze al is geregistreerd?

Verwijderd

Re: 2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door Verwijderd » 21 jul 2017 10:33

sjohie schreef: het is niet ongebruikelijk dat een winkel dit soort high-end watergekoelde videokaarten van te voren te checkt, dat kan ook de reden zijn dat deze al is geregistreerd?
?! Waardoor je al je garanties verliest? Wat voor service is dat?

stofzuigertje

Re: 2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 21 jul 2017 11:35

Of iemand die hem terug bracht en een nog zwaardere kocht en niets vertelde over de problemen....

Als je niet tevreden bent en binnen week terug brengt en andere koopt komt ook voor.
Gezien de prijs is het geen wegwerp en geef maar nieuwe en herstel is veel en gespecialiseerd werk.

Herstel en reset en nu vermoedelijk 2e keer voor garantie binnen gekomen.
Daarom is gesloten en verzegelde verpakking belangrijk, elke budget laptop heeft al sticker, en wat zat hier op?

sjohie
Berichten: 8812
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door sjohie » 21 jul 2017 12:13

JohnTheBassist schreef:
sjohie schreef: het is niet ongebruikelijk dat een winkel dit soort high-end watergekoelde videokaarten van te voren te checkt, dat kan ook de reden zijn dat deze al is geregistreerd?
?! Waardoor je al je garanties verliest? Wat voor service is dat?
Nou nou, da's wel wat overdreven, al was het maar omdat de garantie in eerste plaats van de verkoper komt.

Wat nu niet lukt, is om als eerste eigenaar je te registreren voor een paar extra dingen bij de fabrikant. Dat houdt in dat je een uitbreiding op de garantie kan kopen, een "extended" RMA dienst wat betekent dat je bij een geaccepteerde RMA meteen een vervangend apparaat toegestuurd krijgt, en het "step-up" programma, wat betekent dat je binnen 90 dagen na koop, een eventuele upgrade kan kopen voor het verschil in prijs tussen je eerste aankoop, en de prijs van het nieuwere onderdeel op hun site. Dat laatste bedrag is zo te zien de adviesprijs, dus dat is nou niet echt een bijster groot voordeel.

Al met al zijn die drie onderstreepte nuances onder de streep best wel bepalend voor wat je er eigenlijk bij krijgt, en da's dus niet echt significant meer tov de wettelijke garantie die TS heeft.

AntonMadness
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2017 22:17

Re: 2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door AntonMadness » 22 jul 2017 12:50

Bedankt voor jullie reacties.
sjohie schreef:Dan is het toch logisch dat je dezelfde (defecte) kaart terug krijgt?
Ik zie inderdaad dat ik 12-06 niet heel duidelijk beschreven heb. SiComputers antwoord met dat de kaart klaar is, dan wel gerepareerd, en klaar ligt om terug gesstuurd te worden.
sjohie schreef:Wat betreft het 2ehands, het is niet ongebruikelijk dat een winkel dit soort high-end watergekoelde videokaarten van te voren te checkt, dat kan ook de reden zijn dat deze al is geregistreerd?
Het lijkt me niet logisch dat ze componenten uit hun folie halen om te testen. In verband met ESD en de eind testen die zo'n product krijgt, lijkt het me erg onhandig om de kaart uit zijn verpakking te halen als winkelier. Daarnaast, wat win je er mee? Je zou als webshop gewoon kunnen 'dozen drukken', waarom zou je dan nog extra tijd investeren?
stofzuigertje schreef: Daarom is gesloten en verzegelde verpakking belangrijk, elke budget laptop heeft al sticker, en wat zat hier op?
Er zat volgens mij wel een sticker op de doos, maar geen seal folie. Echter bewijs heb ik daar niet meer van.
JohnTheBassist schreef: ?! Waardoor je al je garanties verliest? Wat voor service is dat?
Niet persee de garantie er op, maar services die je bij de kaart krijgt van de fabrikant. Het is zeker een reden geweest dat ik voor specifiek deze fabrikant ben gegaan, omdat deze zeer sterke extra services bied, naast een goed product. Dan moet het, in mijn optiek, niet zo zijn dat als ik deze kaart koop, dat ik geen recht meer op die services heb omdat de kaart al eerder is geregistreerd.

Verwijderd

Re: 2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door Verwijderd » 22 jul 2017 12:59

AntonMadness schreef:
sjohie schreef:Wat betreft het 2ehands, het is niet ongebruikelijk dat een winkel dit soort high-end watergekoelde videokaarten van te voren te checkt, dat kan ook de reden zijn dat deze al is geregistreerd?
Het lijkt me niet logisch dat ze componenten uit hun folie halen om te testen. In verband met ESD en de eind testen die zo'n product krijgt, lijkt het me erg onhandig om de kaart uit zijn verpakking te halen als winkelier. Daarnaast, wat win je er mee? Je zou als webshop gewoon kunnen 'dozen drukken', waarom zou je dan nog extra tijd investeren?
JohnTheBassist schreef: ?! Waardoor je al je garanties verliest? Wat voor service is dat?
Niet persee de garantie er op, maar services die je bij de kaart krijgt van de fabrikant. Het is zeker een reden geweest dat ik voor specifiek deze fabrikant ben gegaan, omdat deze zeer sterke extra services bied, naast een goed product. Dan moet het, in mijn optiek, niet zo zijn dat als ik deze kaart koop, dat ik geen recht meer op die services heb omdat de kaart al eerder is geregistreerd.
Ik bedoelde ook dat eerste: waarom zou een webshop in vredesnaam een nieuw product uit de doos en uit de folie halen om hem te testen en te registreren? Op het moment dat na verkoop het product, zoals in uw geval, kuren vertoont, blijkt dat deze videokaart al geregistreerd is en dus niet meer nieuw. Waarom zou een webshop dit doen en dit onverantwoorde risico nemen? De klant is er de dupe van!

AntonMadness
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2017 22:17

Re: 2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door AntonMadness » 22 jul 2017 13:07

Juist, dan zitten we inderdaad op de zelfde golflengte... Laatste nieuws is dat ik antwoord heb gekregen op het verzoek van een nieuwe kaart of geld terug. Het antwoord komt met de vraag of ik de kaart op stuur, dan zal er gekeken worden naar een oplossing. Ik te twijvelen om hem gewoon op te sturen, of eerst om opheledering te vragen wat er bedoelt wordt met 'een oplossing'....

AntonMadness
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2017 22:17

Re: 2e hands videokaart als nieuw gekocht?

Ongelezen bericht door AntonMadness » 24 jul 2017 19:11

Deze middag ben ik bij SiComputers langs geweest. De eigenaar is een jonge man die aardig en wel willend over komt. Ik heb met hem besproken dat ik niet een kaart kan accepteren waar ik als 2e eigenaar als geregistreerd sta. De registratie is waarschijnlijk niet door hun gedaan, maar door hun tussen leverancier. Aan SiComputers om dit op te lossen met EVGA, dan wel hun leverancier.

In afwachting van verdere voortgang!

Plaats reactie