LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
10 mar 2021 09:45
Of hebben we het hier over een iMac met die nieuwe M1 cpu, waar nog niet alle software op werkt?
Er zijn nog geen iMac's met M1 cpu.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Smeagollem schreef:
10 mar 2021 13:57

Zelfs hun technische ondersteuning kwam er niet uit waar het probleem zat.
Dat is ook niet zo gek. Ze zullen hun (oudere) SW releases niet op alle mogelijke hardware getest hebben. De software die wij op het werk maken wordt getest op 2 generaties HP servers. Als je dan je oudere software op een nieuwere generatie hardware probeert en het werkt niet, dan weten onze support-engineers ook niet de oorzaak. Je kunt er naar gaan gissen maar dat is het dan ook.

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Cro »

Smeagollem schreef:
10 mar 2021 13:57
Beste Moneyman (hoe toepasselijk)

Niet als op de home pagina van de leverancier het installatieprogramma nog steeds te instaleren is.
Dan vervolgens niet werkt.
Ik ga er even vanuit dan je met installeren downloaden bedoeld.
Of iets nog te downloaden is niet direct relevant, ik kan bij bepaalde leveranciers ook nog steeds software downloaden die al jaren niet meer bruikbaar is op recente hardware. Wel werkt de software nog steeds op de systemen die destijds courant waren.
Waarbij ik aanmerk dat men de geregisterde gebruiker op z'n minst op de hoogte zou kunnen brengen.
Waarvan zouden ze je op de hoogte moeten brengen?

Ik denk dat hier een ding belangrijk is, wat zijn de systeemeisen behorende bij het pakket zoals destijds gekocht, en komen die overeen met jouw nieuwe PC. Zo ja, denk ik er inderdaad aan dat je er op mocht vertrouwen dat de software zou werken.

Heeft het nieuwe systeem een ander OS of nieuwe hardware dan gespecificeerd in de systeemeisen bij aankoop dan denk ik dat je mogelijk eerst onderzoek had moeten doen of de software ook zou werken op nieuwere hardware. Hoewel de meeste voor Windows 7 ontwikkelde software bijvoorbeeld prima werkt op Windows 10, is dat niet voor alle software zo.

Best Moneyman,
Zou je zo vriendelijke willen zijn je te onthouden van commentaar als je niet in oplossingen kan denken.
Ik heb helemaal niets aan je opmerkingen. Maar ja, gelet op jou gebruikersnaam kan het voor jou geen probleem zijn om geld uit te geven voor iets wat je niet kan gebruiken.
Jammer zo'n opmerking, eigenlijk ben je nu wel af.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Moneyman »

Smeagollem schreef:
10 mar 2021 13:57
Best Moneyman,
Zou je zo vriendelijke willen zijn je te onthouden van commentaar als je niet in oplossingen kan denken.
Ik heb helemaal niets aan je opmerkingen.
Dat de antwoorden je niet aanstaan, begrijp ik best, want ze passen niet in je straatje. Dat je er niets aan hebt is echter niet waar, alleen heb je dat zelf nog niet in de gaten.

Maar goed; veel succes met je programma.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Smeagollem schreef:
10 mar 2021 12:58


De vraagstelling kwam eigenlijk meer om te weten te komen of hier eventueel juridisch wat tegen te doen is.
De leverancier komt elk jaar met een nieuwe versie die je dan kan komen.
Dit zou betekenen dat men elk jaar de oude versie incompatibel kan maken en dat je elk jaar minimaal € 600,00 moet uitgeven om met dat programma te werken.

Als dit het geval zou zijn moeten zij dat bij aankoop aangeven zodat je weet dat je een abonnement aanschaft.
Dit is dus niet het geval. Je kan je abonneren voor een bedrag per maand of het product kopen.

Als je het programma koop mag je ook verwachten dat je dit kan blijven gebruiken.
Ik weet niet wat de systeemeisen waren voor dat pakket 7 jaar geleden maar als je dat software pakket op hetzelfde besturingssysteem blijft gebruiken zal het blijven werken.
Dat u een nieuwe computer koopt is leuk maar had van de software fabrikant niet gehoeven.
U wilt wel een nieuwe computer maar geen up to date nieuw software pakket.
En u denkt dat ze elk jaar de vorige versie misschien wel ‘onklaar’ maken is te belachelijk voor woorden.
Microsoft heeft bij windows10 de beveiliging aangescherpt en staat niet meer toe dat een van de software disks in het dvd station moet zitten om het programma te kunnen draaien.
Zo is er voor de ‘oude’ Microsoft flightsimulator een crack om deze toch onder windows10 te kunnen draaien.
U geeft wel heel weinig informatie, zelfs niet voor welk besturingssysteem het software pakket was 7 jaar geleden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door sjohie »

PeterPeters1966 schreef:
10 mar 2021 14:20
sjohie schreef:
10 mar 2021 09:45
Of hebben we het hier over een iMac met die nieuwe M1 cpu, waar nog niet alle software op werkt?
Er zijn nog geen iMac's met M1 cpu.
Maar je weet wel waar ik op doel, toch? :wink:

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Dirkie »

Smeagollem schreef:
10 mar 2021 12:58
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.
De naam van het software programma wil ik in dit stadium nog niet prijsgeven.
Ik zit nog in onderhandeling met de leverancier.
Zonder de naam en versie kan niemand je verder helpen denk ik. Dat is belangrijke informatie om tot een oplossing te komen. Het lijkt me het beste om eerst de onderhandelingen met de leverancier af te maken.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
10 mar 2021 14:24
Heeft het nieuwe systeem een ander OS of nieuwe hardware dan gespecificeerd in de systeemeisen bij aankoop dan denk ik dat je mogelijk eerst onderzoek had moeten doen of de software ook zou werken op nieuwere hardware.
Doorgaans heeft de software leverancier "minimum system requirements" , waar de nieuwe PC makkelijk aan voldoet

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door angel1978 »

Doorgaans wel, maar dat doet er ook niet toe.
De software was er al en die voldeed gewoon bij aankoop. De PC is later aangeschaft en niet andersom. De software past zich niet met terugwerkende kracht aan aan de pc's uit de toekomst. Het is aan TS om de juiste hardware aan te schaffen voor de spullen die er al zijn.

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
10 mar 2021 16:54
Cro schreef:
10 mar 2021 14:24
Heeft het nieuwe systeem een ander OS of nieuwe hardware dan gespecificeerd in de systeemeisen bij aankoop dan denk ik dat je mogelijk eerst onderzoek had moeten doen of de software ook zou werken op nieuwere hardware.
Doorgaans heeft de software leverancier "minimum system requirements" , waar de nieuwe PC makkelijk aan voldoet
Minimum op moment van uitgave inderdaad, dat betekent echt niet dat nieuwere hardware of software, denk aan het OS, maar in sommige gevallen kunnen ook bijvoorbeeld nieuwere drivers problemen geven, daar ook aan voldoet. En dat zijn nu juist zaken die je test voordat je bijvoorbeeld nieuwe hardware koopt, maar ook bijvoorbeeld bij OS upgrades zal je altijd moeten bekijken of je oude software wel werkt met het nieuwe OS.

Een aanname doen dat oude software compatible is met nieuwe hardware of nieuwe software is gewoon niet slim.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Sira »

Mocht je toch genoodzaakt zijn een nieuw programma te kopen, kijk dan eens naar een schoolbox bij Mensys in Haarlem

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Nijogeth »

FIFA 99 krijg ik ook niet werkend op Windows 10. Was het maar zo'n feest.

Overigens gebruiken ze bij mij op het werk Windows xp op de interne systemen, omdat er hardware gebruikt wordt waarvan de software met XP werkt en niet met de rest.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
10 mar 2021 18:56
FIFA 99 krijg ik ook niet werkend op Windows 10. Was het maar zo'n feest.
Werk gewoon als je wat settings aanpast :)

https://www.youtube.com/watch?v=0Uv01lYR1UU

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
10 mar 2021 17:30
16again schreef:
10 mar 2021 16:54
Doorgaans heeft de software leverancier "minimum system requirements" , waar de nieuwe PC makkelijk aan voldoet
Minimum op moment van uitgave inderdaad, dat betekent echt niet dat nieuwere hardware of software, denk aan het OS, maar in sommige gevallen kunnen ook bijvoorbeeld nieuwere drivers problemen geven, daar ook aan voldoet. En dat zijn nu juist zaken die je test voordat je bijvoorbeeld nieuwe hardware koopt
Vertel eens hoe je dat test.
Wet koop op afstand biedt daar geen ruimte voor, en de showroom van de winkel al helemaal niet

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
10 mar 2021 15:43
PeterPeters1966 schreef:
10 mar 2021 14:20
sjohie schreef:
10 mar 2021 09:45
Of hebben we het hier over een iMac met die nieuwe M1 cpu, waar nog niet alle software op werkt?
Er zijn nog geen iMac's met M1 cpu.
Maar je weet wel waar ik op doel, toch? :wink:
Uiteraard. Maar ik hou het graag precies. Er is al genoeg spraakverwarring in de meeste topics. :-)

A. Smit
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 feb 2016 16:24

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door A. Smit »

installeer met optie installeer als. dan werkt het wel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
10 mar 2021 18:56
FIFA 99 krijg ik ook niet werkend op Windows 10. Was het maar zo'n feest.

Overigens gebruiken ze bij mij op het werk Windows xp op de interne systemen, omdat er hardware gebruikt wordt waarvan de software met XP werkt en niet met de rest.
Dat kan, na XP is Microsoft gestopt met het ondersteunen van het NetBEUI protocol, waarmee sommige industriële machines werken, en dan kan het noodzakelijk zijn om nog door te gaan met XP. Maar goed, dat zijn vrij exotische en dure apparaten, denk aan MRI scanners waar een half ziekenhuis omheen gebouwd is, bediening van grotere waterwerken door zeg RWS, of van die grote CNC machines etc. Hardware die niet zomaar te vervangen is.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij mijn nieuwe baan werken ze dan ook met machines die tonnen kosten nieuw en tweedehands ook nog tienduizenden euro's en waarvan de moderne modellen eigenlijk niet voldoen aan de eisen van de bazen. Gelukkig zijn die 2 heel technisch en kunnen ze die oude machines zelf repareren en kopen ze ooit voor een klein bedragje tweedehands machines die kapot zijn. Maar ze worden wel steeds schaarser zeggen ze.

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Esceha »

Dit betoog lijkt op Van Dale.....

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door alfatrion »

Smeagollem schreef:
09 mar 2021 09:46
Wat kan ik doen om mijn duur betaalde programma alsnog op mijn PC te krijgen.
Zou een virtual machine uitkomst kunnen brengen?

Ik vind het verhaal wel vreemd. Je processor wordt niet ondersteunt? Wat speelt hier?

Gesloten