Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Methusalah schreef:
14 apr 2021 19:29
En Azerty is niet de enige. Force majeur mensen, dat kan je ze niet aanrekenen. Al willen sommigen als consument altijd het onderste uit de kan halen en hebben maling aan de winkel die moet bloeden.

https://tweakers.net/nieuws/180488/wink ... stopt.html
En niet alleen consumenten hebben momenteel problemen. Ik zit al weken te wachten op HPE servers omdat een paar onderdelen niet leverbaar zijn. Normaal hebben we die dingen in 2...3 weken, we zitten nu al op 10 weken. Op een project van 3 maanden is dat best wel veel...

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
14 apr 2021 19:02
En aangezien de prijzen nu dermate gestegen zijn en de ene kaart de andere niet is, lijkt het mij ook zeker niet redelijk dat Azerty voor de meerprijs verantwoordelijk zal zijn.
Omdat?
Methusalah schreef:
14 apr 2021 19:29
Force majeur mensen.
Er is geen sprake van overmacht. Als je niet vanuit voorraad verkoopt dan neem je dit risico op de koop toe.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 19:36

Er is geen sprake van overmacht. Als je niet vanuit voorraad verkoopt dan neem je dit risico op de koop toe.
Natuurlijk. Er zal ongetwijfeld iets gestaan hebben van "verwachte leverdatum maart 2021" toen TS in december 2020 de bestelling plaatste. We kunnen ook zeggen dat consumenten niets moeten bestellen wat niet op voorraad is. Maar dat past natuurlijk niet in jouw straatje. Het moeten immers altijd bedrijven zijn die aan de schandpaal moeten worden genageld en of er nu een coronacrisis is maakt niet uit.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 apr 2021 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: 'Op de man'-zinnen verwijderd door moderator

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Methusalah »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 19:36
NeoDutchio schreef:
14 apr 2021 19:02
En aangezien de prijzen nu dermate gestegen zijn en de ene kaart de andere niet is, lijkt het mij ook zeker niet redelijk dat Azerty voor de meerprijs verantwoordelijk zal zijn.
Omdat?
Methusalah schreef:
14 apr 2021 19:29
Force majeur mensen.
Er is geen sprake van overmacht. Als je niet vanuit voorraad verkoopt dan neem je dit risico op de koop toe.

Hoe zwart/wit is jouw wereld? Man, man, man. Daarnaast geef je niet aan wat je dan van de winkel verwacht. Wil jij serieus een schadevergoeding? :shock:

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is emotie. In de recht speelt emotie alleen geen rol.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 19:36
NeoDutchio schreef:
14 apr 2021 19:02
En aangezien de prijzen nu dermate gestegen zijn en de ene kaart de andere niet is, lijkt het mij ook zeker niet redelijk dat Azerty voor de meerprijs verantwoordelijk zal zijn.
Omdat?
Dat is al meerdere keren medegedeeld hier.
alfatrion schreef:
14 apr 2021 19:53
Dat is emotie. In de recht speelt emotie alleen geen rol.
Maar in het echte leven speelt emotie wel degelijk een rol.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een rechter doet uitspraak op basis van het recht. De verkoper heeft een resultaatsverplichting en volgens vaste rechtspraak is er dan sprake van overmacht als er sprake is van "Acts of Gods". Van emotie kun je alles vinden, maar niet dat het een act of a god is. Bij "Acts of Gods" gaat het om zaken als burgeroorlogen, orkanen, aardbevingen, de watersnoodramp, ect.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er puur en alleen naar “recht” gekeken zou worden door een rechter, kan men net zo goed een computer de zaak laten afhandelen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
14 apr 2021 20:19
Als er puur en alleen naar “recht” gekeken zou worden door een rechter, kan men net zo goed een computer de zaak laten afhandelen.
Neeeeeeee, die discussie er ook al vaker geweest. En dan komt de reactie dat die computer er al is en in bepaalde zaken ook al gebruikt wordt.
Echter, waar die computer in dit geval geen rekening houdt is de redelijkheid. Het is totaal nog niet eens redelijk om over dekkingskoop te praten aangezien Azerty nog andere opties kan hebben. Waarom dan al over elders kopen praten als de opties bij de verkoper nog niet eens bekeken zijn.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb nog nooit een dekkingskoop gedaan en ik ga dat ook nooit doen. Dat neemt niet weg dat de wetgever die mogelijkheid in het BW heeft opgenomen. Ik vind het ongepast iemand die op die mogelijkheid wijst af te branden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor de geïnteresseerden: 2.1. wanprestatie (gaat over de dekkingskoop) op pagina 9 (bladnummer 3).
http://www.vasr.nl/publications/9789013 ... _BWDEF.pdf

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Revoked »

Erthanax schreef:
14 apr 2021 20:27
Ik heb nog nooit een dekkingskoop gedaan en ik ga dat ook nooit doen. Dat neemt niet weg dat de wetgever die mogelijkheid in het BW heeft opgenomen. Ik vind het ongepast iemand die op die mogelijkheid wijst af te branden.
Ik zal Alfa even het gras voor z'n voeten wegmaaien:
Een dekkingskoop zou grappig zijn. Vermits TS de graka's elders kàn kopen.
Chipstekort en coinmining, dat zijn de boosdoeners. In de echte wereld dan, hè? Niet in de parallelle sprookjeswereld waar alles met rechtszaken wordt afgehandeld. Boodschappen bij de AH gaat niet via zelfs van, daar is een rechter voor. Op straat kun je rechts, of niet rechts.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
14 apr 2021 20:27
Ik heb nog nooit een dekkingskoop gedaan en ik ga dat ook nooit doen. Dat neemt niet weg dat de wetgever die mogelijkheid in het BW heeft opgenomen. Ik vind het ongepast iemand die op die mogelijkheid wijst af te branden.
Uiteraard is die mogelijkheid er. Echter is het adviseren van dekkingskoop in dit geval veel te vroeg. Dezelfde videokaart is nergens te krijgen, dus die reden vervalt om gebruik te maken van de dekkingskoop. Dan blijft over op zoek gaan naar een alternatief waar TS ook echt iets mee kan. Die videokaart kan dan rustig bij Azerty gekocht worden dan. Blijft wel een puntje over met de prijs. Maar dat hangt af van wat de specificaties van de nieuwe kaart is. Als die kaart behoorlijk beter is, dan is het niet meer vergelijkbaar en is het niet redelijk om deze voor de prijs van de eerder bestelde te krijgen.
Maar pas als Azerty geen passend alternatief heeft kan je tot dekkingskoop aangaan.
Geen rechter zal er in meegaan om elders te gaan kopen als Azerty ook gewoon kan leveren.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zou je een definitie willen geven van wat een dekkingskoop volgens jou is?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
14 apr 2021 20:27
Lady1234 schreef:
14 apr 2021 20:19
Als er puur en alleen naar “recht” gekeken zou worden door een rechter, kan men net zo goed een computer de zaak laten afhandelen.
Neeeeeeee, die discussie er ook al vaker geweest. En dan komt de reactie dat die computer er al is en in bepaalde zaken ook al gebruikt wordt.
Echter, waar die computer in dit geval geen rekening houdt is de redelijkheid. Het is totaal nog niet eens redelijk om over dekkingskoop te praten aangezien Azerty nog andere opties kan hebben. Waarom dan al over elders kopen praten als de opties bij de verkoper nog niet eens bekeken zijn.
Ik heb nieuws voor je: die “rechtsprekende computer” is er al en spreekt, mét inachtneming van redelijkheid en billijkheid, beter en consistenter recht dan mensen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Erthanax schreef:
14 apr 2021 20:27
Ik heb nog nooit een dekkingskoop gedaan en ik ga dat ook nooit doen.
Ik heb er dankzij de kennis opgedaan door Alfatrion mee gedreigd en dat was net het laatste zetje om m'n gelijk te krijgen...

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, en dan zegt die computer vast: Zoek maar iets anders uit. 😀

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
14 apr 2021 19:34
Veel mensen die iets bestellen en betalen bij een webwinkel, zullen er toch van uitgaan dat het artikel op voorraad is bij de verkoper. En daar moet je toch ook van uit kunnen gaan?

Het zou mij als koper totaal niet boeien wat de achterliggende oorzaak is van de niet-levering. Koop is koop.
Ik zit met mijn eigen bedrijfje in dit wereldje. Het is bijna onmogelijk om momenteel aan nieuwe videokaarten te komen.

De 3090 en in mindere mate de 3080 zijn aan het einde van 2020 uitgekomen, echt de beste kwaliteit van alle videokaarten, maar door de beperkte grondstoffen eigenlijk al meteen schaars. De wachtrijen waren al gigantisch voordat ze überhaupt op de markt kwamen. De bedrijven die ze maken hebben al afspraken gemaakt met groothandels dat ze er max 1 per klant mogen leveren.

En nu is er dus een stap verder gegaan. De wachtrijen worden gecheckt en de orders worden naast elkaar gelegd. Dit zodat de gamers hun kaart kunnen krijgen en mensen niet 3 of 4 kaarten ineens kopen bij verschillende zaken om deze vervolgens voor idiote bedragen door te verkopen. Ik gok dat TS iemand is geweest die bij meerdere zaken een videokaart heeft besteld.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Revoked »

Nijogeth schreef: Ik zit met mijn eigen bedrijfje in dit wereldje. Het is bijna onmogelijk om momenteel aan nieuwe videokaarten te komen.
.
Geinig. Ook ik vertoef daar. Maar ik blijf het grappig vinden dat Alfa de realiteit compleet negeert en z'n eigen conclusies trekt. Het advies dat hij daardoor geeft raakt derhalve kant nòch wal. Ik heb hier graka's liggen van anderhalf jaar oud, kan ze verkopen voor twee keer de nieuwprijs. Vreemde wereld , tegenwoordig.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

fonsflons schreef:
14 apr 2021 23:05
Serieuze vraag: valt een wereldwijde pandemie hier niet onder? Ik begrijp uit de uitleg dat de leveringsproblemen wel hieraan gerelateerd zijn.
Een pandemie is zeker een Acts of Gods en kan dus overmacht op leveren. Maar dat er een pandemie is is onvoldoende. Er is ook nog causaal verband nodig tussen de pandemie enerzijds en de onmogelijkheid om te produceren. Andere fabrikanten hebben ook problemen maar kiezen er voor om wel te blijven produceren. Corona zorgt daar mischien voor vertraging maar niet voor het stopzetten van bestaande orders.

Gesloten